3D modellen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

3D modellen



Bericht door Arie55 »

Daar ik intussen nogal wat 3D modellen heb gemaakt voor mijn camper, leek het mij een idee om in de kennisbank iets te hebben waar de forumleden zelf het bestand (*.stl) kan downloaden en zelf kan (laten) printen. Is daar animo/vraag naar?
De documentatie is dan wat werk, want een tekening met wat afmetingen, merk van de camper en eventueel een foto lijkt me wel handig.

Enige waar ik een beetje mee zit, is dat sommige onderdelen nog steeds te koop zijn. De (tweede) vraag is, krijgen we daar geen moeilijkheden mee?

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
awaza
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 19 jul 2015, 11:09
Locatie: Zaandam

Re: 3D modellen



Bericht door awaza »

Lijkt mij niet, zolang het voor eigengebruik is, maar ik kan mij vergissen.
Wij rijden met een Fiat Ducato 230 Hobby 750 FMSe 2,5 TDi Cat. bouwjaar 1997, 158.000 km gelopen.
Groeten, Allard.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: 3D modellen



Bericht door jasperenpriscilla »

Ik vind het een goed idee. ik ben nu bezig met het 3d design en het doorrekenen van een gordelbok. kost me een hoop tijd, ik deel hem graag voor als mensen er behoefte aan hebben.

Echter zit daar dan weer een stukje aansprakelijkheid bij wat ik liever niet neem.

Overigens heb ik ook regelmatig .stl files. Zo heb ik op dit moment nieuwe interieurknoppen voor de '91 ducato op de printer liggen (met conversie naar gewone flip schakelaartjes voor allerhande opties in de camper)

Ik deel mijn stl's ook graag
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 3D modellen



Bericht door Arie55 »

laten we het een weekje aanzien ofzo, gezien de reacties

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
kowa
Berichten: 750
Lid geworden op: zo 17 okt 2004, 12:46

Re: 3D modellen



Bericht door kowa »

Hallo
Laat eens wat modellen zien van wat je al geprint hebt als voorbeeld ,misschien spreekt dat meer aan en krijg je ook meer reacties.

Fred
Onderweg naar (t)huis
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: 3D modellen



Bericht door JTG »

Het is vakantietijd 8-)

Ik zet zelf de modellen op Thingiverse en verwijs ernaar bijvoorbeeld in de openingspost van het bus_y bouwtopic viewtopic.php?f=7&t=8465412
(en ja ik moet er nog een paar uploaden :wink: )

Bij de kennisbank is in mijn optiek wel een goed idee :thumbup:
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: 3D modellen



Bericht door Metor »

Geweldig initiatief.
Heb zelf wel geen 3d printer om de modellen te gebruiken maar er zijn vast wel mensen die hem wel hebben.
Een library van veel voorkomende camper onderdelen die kapot gaan na verloop van tijd zou geweldig zijn
Vooral plastic onderdelen van je camper breken af en zijn vaak niet meer verkrijgbaar.
Recent b.v. de afdekkapjes bij de bovenste bevestigingpunten van de carrybike fietendrager afgebroken, niet meer te verkrijgen. Zit nu vulkaniserende tape overheen.
Kortom ondersteun dit initiatief volledig :clap:
Dat misschien sommige onderdelen nog wel verkrijgbaar zijn is een kwestie van tijd. Nalevering van onderdelen is een service waar men weinig aan verdiend. Ook stopt men ermee na een bepaalde tijd bv 10 jaar of op = op.
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: 3D modellen



Bericht door jasperenpriscilla »

Even een voorbeeldje, de standaard 'dummy' knoppen in het dashboard van de ducato 290. Ik wilde hier wat gewone flipschakelaartjes hebben voor achteruitrijcamera, radio trigger aan/uit en wat ik allemaal nog meer ga verzinnen.

Knop gedemonteerd, maten overgenomen in een 3d design en slimmer gemaakt (origineel is een spuitgietproduct, hierdoor heeft het design een bepaalde vorm die niet nodig is op de printer)

Interface voor een flipschakelaartje erin gemodelleerd en hop naar de printer:
Afbeelding
dit is het model

Afbeelding
Dit zijn de knoppen na het printen (als je goed kijkt zie je dat het 2 varianten zijn, gewoon om te testen welke het mooiste is)

en dit is het eindproduct
Afbeelding
Alleen de kleur is iets mee mis gegaan, het support materiaal wordt met een soort gootsteenontstopper opgelost in een speciaal bad, het bad was stuk waardoor de producten een week hebben liggen weken. hierdoor is de kleur grijs ipv zwart.

Kortom, ik print hem gewoon even opnieuw als alles weer werkt.

Mocht ik iets anders verzinnen op de plek van deze knoppen, dan modelleer ik dat er gewoon weer in.
Aberham
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 12:25

Re: 3D modellen



Bericht door Aberham »

Beste 3D’ers,
Wat een goed initiatief!
Heb toevallig in de laatste 3 maanden 2 dingetjes kapot gehad die moeilijk of niet te krijgen zijn, zie mijn berichtjes in dit forum....
Een koppelstukje bij het Remifront zijplissee, kon ik kopen met de aanschaf van een volledige telescoopgeleider a €39...
Een tweede was de geleiding van mijn hordeur in de onderstijl. Niet los te krijgen, heb hem nu gelijmd maar vertrouw het geen lang leven toe....
In beide gevallen zou 3D printen een oplossing bieden!
Probleem is: als je zelf geen 3D printer hebt waar kan je dan terecht? Of zijn jullie in staat om tegen een redelijke vergoeding te printen?
Het aanbieden van een bibliotheek van al geprinte items is op zich al geweldig, als het eenmaal in een .stl bestand beschikbaar is kan je altijd iemand vinden die het wil printen.
Kortom, ik ben blij met dit initiatief, hiermee komt dit forum echt tot zijn recht........


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Aberham
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 08 aug 2016, 12:25

Re: 3D modellen



Bericht door Aberham »

Even een correctie, de berichten over de kapotte items had ik niet hier geplaatst maar op de Facebookpagina Caravan/camper/vouwwagen en techniek....
Had ik natuurlijk ook hier moeten doen....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 3D modellen



Bericht door Arie55 »

ik zal Aloys een bericht sturen om te vragen of er een mogelijkheid is om een downloadbare camper 3D modellen aan te maken.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: 3D modellen



Bericht door Arie55 »

@ jasperenpriscilla

ik zat hieraan te denken voor de modellen:

+merk camper
+waar het voor dient of kleine beschrijving
+plaatje van het onderdeel (eventueel foto of een schermafdruk virtueel)
+wat afmetingen (ik moet n.l. mijn geïmporteerde model altijd een schaalfactor 10 meegeven in de printsoftware)
+eventuele print oriëntatie / opmerkingen

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: 3D modellen



Bericht door jasperenpriscilla »

Ja mee eens, vooral die printorientatie. het voorbeeld van die knoppen die ik gaf, die hebben verende pootjes. dan is de orientatie enorm belangrijk.

Eventueel voorgestelde vullingsgraad?

en inderdaad opmerkingen (als ergens schoefdraad in moet, gebruik ik vaak stalen inserts die ik erin schroef met een dotje loctite)

wellicht ook handig om modellen aan te kunnen leveren als .stp en .stl files. dit zodat je eventueel een model wat makkelijker aan kan passen naar eigen inzicht (stepfiles zijn vaak gemakkelijker aan te passen)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: 3D modellen



Bericht door JTG »

Denk vooral dat we het niet te moeilijk moeten maken, tenslotte zijn er al legio websites voor 3D modellen.
Ik zou het bij een verwijzing houden eerlijk gezegd. De details van een model en de gebruikslicentie ervan/erop kan dan daar afgehandeld worden.
Plaats reactie