gebruikslogboek banden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door hathi »

Dus een vrij normale slijtage,bij een rüstige rijstijl,zou ik zeggen,Niks mis mee ,houden zo ,hoef je ook niks bij te houden:cheers:
Hans
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door 't Busje »

Dat dacht ik zelf ook al. Door de korte overhang achter en de kleine wielbasis is de aslast voor nogal groot en dat heeft ook invloed op de slijtage van de voorbanden. Ik heb alleen geconstateerd dat er qua slijtage geen (groot) verschil is tussen Continental en Michelin. Qua wegligging en rijgedrag heb ik ook geen grote verschillen geconstateerd. Alleen bij wegrijden in wat moeilijkere omstandigheden, zoals een drassige en grassige ondergrond presteerden de Michelins (M+S, maar geen echte winterbanden) beter.
Hij staat nu weer op vier Continentals, omdat ik een Michelin stuk gereden heb en ik nog een nieuwe Conti op reserve had. Ik heb dus één Conti bijgekocht en de andere Michelin (nog niet op) op reserve gezet. Verschillende banden links en rechts vond ik niet zo jofel.

En dat allemaal zonder logboek. :wink:
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

Het logboek bedoel ik alleen maar om anderen te helpen kiezen. Mij helpt het als ik ervaringen van anderen kan raadplegen. Dat gun ik ook anderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Maranopreis
Berichten: 1687
Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
Locatie: Rheden
Contacteer:

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door Maranopreis »

Gaat echt niet werken. Zoals al eerder vermeld, verschillend rijgedrag, totaal verschillende wagens, totaal verschillende belading enz. enz......
Je kunt alleen op eigen ervaringen afgaan, naast wat algemeen testwerk.
Greetz André & Marjos

ONE LIFE, LIVE IT !

zie onze reisverslagen op https://www.maranopreis.nl
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door 't Busje »

gjvonk schreef:Mij helpt het als ik ervaringen van anderen kan raadplegen.
Dan heb ik mijn bijdrage toch geleverd?
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
johan1950
Berichten: 1377
Lid geworden op: ma 01 jul 2013, 13:01
Locatie: Oosten des lands

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door johan1950 »

Zo'n logboek is leuk voor jezelf, maar voor een ander heeft het geen waarde.
Voor een echte objectieve beoordeling missen teveel gegevens.

Om een paar te noemen:
Hoe snel trek je op ?
Hoe snel neem je bochten ? ( Gemeten middelpuntvliedende kracht )
Hoe rem je normaal af ( gemeten gemiddelde remvertraging )
Wat voor chauffeur ben je ? ( Ervaring zegt niet zoveel, want ik ken vrachtwagenchauffeur die ik mijn fiets nog niet zou lenen).
Wat is je achtergrond ?

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar als je een logboek wil opstellen waar andere mensen ook wat aan hebben zul je alle subjectieve beoordelingen moeten schrappen.
Johan en Ina Gols
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

Ik beweer ook niet objectief te zijn. Dat kan n.l. niet. Maar hoe meer mensen hun subjectieve ervaringen / belevingen delen, hoe beter het beeld wordt dat je als potentiële gebruiker van in dit geval een band kunt krijgen.

Ik hecht waarde aan de ervaringen/ belevingen van anderen, ook al zijn die niet onder laboratorium omstandigheden tot stand gekomen. Als ik b.v. een nieuwe telefoon of een tablet zoek, kijk ik ook altijd naar reviews. En dat mis ik bij b.v. banden die geschikt zijn voor de specifieke gebruiksomstandigheden van campers.

Zie het als een review topic voor banden. Ik ga 'mijn ervaringen' met deze band delen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk
Buscamper fan
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

Bij km 117.557 voor 5 mm profiel, achter 7 mm profiel. Voor en achter gewisseld, uit laten lijnen en laten balanceren. Als ik er nog een keer 22.000 mee kan rijden voor ze niet meer aan de eisen van een winterband voldoen (+ 4mm profiel), ben ik tevreden: dan kan ik er nog een voor-, zomer- en naseizoen mee rijden (ook al gauw 12.000 km)...

Rijstijl: we rijden veel tol, dus ook vaak hoge snelheden en we trekken pittig op.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door isoplus »

22.000 km en dan voor op 5 mm, je rijdt een beetje ruig :wink: of de bandenspanning zou iets hoger kunnen.
Ik heb eenzelfde soort bus alleen van Fiat (heavy) automaat onze bandenspanning voor en achter is koud 4,5 bar.
Wij rijden via de tolwegen naar het zuiden en verder gebruiken wij de bus als dagelijks vervoermiddel en rijden in de weekenden naar onze boot in Friesland.
Wij hebben dezelfde banden en de kilometerstand is nu 11.000, de zojuist gemeten profieldiepte is voor 7,5 mm, de banden zijn mooi gelijkmatig gesleten. Achter is nog geen slijtage te meten of je moet in tienden van millimeters gaan werken.
De robotbak van onze bus laat natuurlijk flitsend optrekken niet toe, die schakelt op zijn eigen tempo maar zo te zien scheelt dat wel bandenslijtage.
Wij rijden op de tolwegen gewoon 120/uur max. wat neer komt op 112/uur echte kilometers, verder maakt onze bus weinig stadskilometers.
Ik heb direct na aankoop van de bus de bandenspanning na wat experimenteren op 4,5 bar gezet, dat bevalt ons het beste.
Geschikt voor 4500 kg is onze bus maar beladen tot 3400kg dus hij heeft het niet zwaar.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door Arie55 »

Vind het nogal lastig, daar slijtage van zoveel afhangt. Zo ook met brandstof verbruik. Zijn de gegevens dan wel projecteerbaar op anderen? Zelfs het uitlijnen en schokbrekers vervangen maken een wereld van verschil uit.

Lees heel graag dat merk xyz het goed doet. Maar zal dat dan ook in mijn geval zo zijn? Bij de bandenkeuze ga ik inderdaad internet af om mijn band te vinden. Daarbij let ik op: wat test resultaten melden, snelheidsindicatie (Italië), bijzonderheden, banden label waar ik brandstof verbruik zwaarder laat meetellen dan geluidsproductie en uiteraard prijsstelling. Hoewel dat laatste wel meevalt, want prijsverschillen zijn gering.

Of later blijkt dat de keuze verkeerd was of de juiste, is dan toch niks meer aan te doen. Ik ga zeker geen andere aanschaffen.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

@Isoplus: ik heb ook de heavy variant en 150 pk handgeschakeld. En ja, op de Franse tol en Duitse Autobahn rijden we regelmatig 130. Ik blijk echter ook een flink aantal km's gereden te hebben met een slepende achterrem: tsja, dan hebben de aandrijvende wielen meer te doen en slijten de banden harder. Ik ben benieuwd hoe eea zich nu gaat ontwikkelen.

@Arie: heb je ook helemaal gelijk in, zie het meer als het delen van gebruikers ervaringen. Het kan anderen helpen om voor hen de juiste keuze te maken, niet om een merk of type op te hemelen of anderen die anders kiezen te veroordelen.

Uitlijnen en balanceren helpt zeker: ik sta er op dat bij uitlijnen mijn stuurwiel exact recht staat als de wielen ook recht staan. Gaat dat verlopen, dan weet ik dat ik de wagen weer moet laten uitlijnen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door isoplus »

ik heb niets met het proberen van diverse merken banden en zeker niet op de camper waar ik al erg mijn best moet doen om in 6 jaar alle banden te verslijten.
Dus houden wij het al sinds de eerste camper op Continental 4 seizoenen banden, die lagen ook op onze bedrijfsauto's en bevielen prima.
Ik weet dus niet beter, ook op onze Hymer integraal lagen deze banden, het scheelt soms net wel of niet van een veldje weg kunnen komen.
Eerder had ik altijd een aanhanger(geremd) met een totaal gewicht van 1500 kg achter de camper, ook daar konden deze banden goed tegen.
Het enige minpuntje is dat ze bij 4 mm (voor ons) versleten zijn maar dan is er altijd wel iemand te vinden die ze graag in de zomer verder wil afrijden.
Ik rij de hele winter maar heb nog nooit sneeuwkettingen hoeven gebruiken, ja ze blijven wel in de camper...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door gjvonk »

Ik ook niet hoor: hiervoor lagen er Continental Vanco 4 season op, en 4 season bevalt me heel goed. Ik heb voor de camper uitvoering gekozen omdat de load index iets lager is en het profiel minder grof. Dat maakt de banden voor ons comfortabeler: minder stug en stiller.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: gebruikslogboek banden



Bericht door hathi »

Ik geloof ook niet dat zo,n logboek,met alle merken banden,relevant zal zijn voor ieder merk Camper,je hebt ook nog achterwiel aandrijving,dubbellucht,en 4 wielen achter ,de Campers staan nu eenmaal niet allemaal op Fiat,met ook nog het normale,en de Alco chassis ,wat allemaal verschil maakt,in de slijtage
Hans
Plaats reactie