Ontwikkeling en voorbereiding
Heb een tijd gezocht waar de reserveband een nieuwe plek zou kunnen krijgen. Het zat me al tijden dwars dat het reservewiel opslag in de berging ligt. Het is een sta in de weg van jewelste. Liggend gaat daar niet.

In een draadje op het forum hier, is bij alko opbouw campers de mogelijkheid besproken om de band onder de camper te plaatsen. Die mogelijkheid heb het eerste onderzocht. Vond het opmerkelijk dat de bodem van de berging aldaar magnetisch was. Zou meneer Hymer dat oorspronkelijk bedoelt hebben? De afstand van de straat totaan de bodem was 40 cm. Daar gaat de breedte van de band nog af. Dan blijft er niet veel meer over. Geheid dat het opgehangen wiel ooit een keer een tik krijgt als ik door een put of hobbel rij. Dit werd hem niet.
Een andere gedachte kronkel, was het ophangen aan de achterwand. Gezien ik niet zoveel vertrouwen had, dat een band van 35 kg aan de wand blijft hangen, werd dit ook niet de oplossing (vond ik).
Op het forum wordt er met regelmaat naar elektrische fietsen op fietsdragers gevraagd. Steevast wordt er naar af steunen naar het chassis geadviseerd. Dat idee bleef bij mij hangen…
Om mijn gedachten vorm te geven, maakte ik door knip en plak werk een concept. Dat bleef lang zo liggen, vanwege ander dingen die een hogere preoriteit kregen.

Dit idee heb ik nader uitwerkt in een 3D model, met gebruik maken van de huidige fietsdrager onderdelen.
De uitwerking m.b.v. een 3D model, kwam ik al een stuk verder. Aan de verbouwde dragen, zou nog een fietsdrager vastgeschroefd kunnen worden. Dan zal ik rekening moeten houden dat de achterlichten niet afgedekt worden.

Dit idee bleef zo een hele tijd liggen. Telkens oppakken in het 3D model voor andere en met nieuwe inzichten.

Hier zijn:
A: een rechthoekige buis, die ik over had gehouden van een vrieskist inbouw in de zitbank.
B: het reservewiel (alles op schaal)
C: een plaat aan de binnenkant, zodat de bout zich niet door het hout zou trekken.
D: het bestaande fietsframe, wat gemodificeerd wordt
E: de bestaande beugel waar het fietsframe verandert wordt
F: fietsframe deel, dat normaal naar boven leidde en daar in een oog haakt
G: een stuk frame dat meneer Hymer aan het chassis gefrutselt heeft.
H: stijgerbuis muurplaten (voor binnen, stond op het kaartje; zijn 2 maten in)
Op een goede dag, kreeg ik de ingeving eens te kijken of ik op de goede weg was. De reserveband uit de bank gepeuterd. Uiteraard ging dat niet door het luik, maar moest van binnenuit met een half gesloopte camper, eruit worden gehaalt. Het deel van het fietsframe in de beugel gemonteerd en de band erop gezet. Dat gaf de burger weer moed.

Omdat ik nog wat karton had liggen van een doos, is hieruit een doorsnede van een reservewiel op schaal gemaakt. Want onder de keuken, was en en is er nog bergen ruimte.

Dat gaat niet passen...