Camperen en de toekomst...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
taxus
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 23 okt 2016, 12:55

Camperen en de toekomst...



Bericht door taxus »

Als camperaar (en ex tent- en caravankampeerder) moet het ons van het hart, met het risico er een stevige discussie over te krijgen.

Wij hebben een schitterende 5-weekse vakantie in Scandinavië achter de rug. Half juni vertrokken, dus voornamelijk in het voorseizoen gereisd. Geen noemenswaardige problemen tegen gekomen.
Omdat we signalen van vorig jaar in ons geheugen hebben – dat het er wel eens druk zou kunnen zijn – waren we extra alert om met onze (bus)camper zo min mogelijk overlast te bezorgen aan mens en natuur.

En toch merkten we … heel langzaam sluipt de weerstand tegen 'dat camperend volk' met oordelen, plaagstootjes en kritiek onze vakantie binnen; in gesprekken, blikken, bordjes … op het wwweb, via de media, tijdens het reizen.
Is het jaloezie? Zijn de kritieken terecht? Waar komt het onderstaande beeld vandaan? Kwestie van voorlichting en communicatie? En wat kunnen we ermee?
Want camperaars:
- zijn slechte en agressieve verkeersdeelnemers, rijden te hard of te langzaam, parkeren fout of op plekken waar het niet is toegestaan,
- rijden met gevaartes die te hoog, te lang, te breed, te oud of vervuilend zijn,
- tja, die zijn er langzamerhand veel teveel,
- verpesten het uitzicht,
- pikken de ruimte voor tenten en caravans in op campings,
- komen daar slechts maar even om hun rotzooi te dumpen, te douchen en water te tanken,
- rommelen met 'vrije' plekken in de natuur,
- klitten hutje-mutje op camperplaatsen bij elkaar en dat ziet er niet uit,
- doen precies waar ze zelf zin in hebben, zijn egoïstisch en zelden aardig …
- etc. etc.

Even de hand in eigen boezem: ook wij hebben tijdens de afgelopen reis camperaars dingen zien doen die niet kunnen.
- Verkeerde inschattingen in het verkeer: vaak veroorzaakt door het niet beheersen en het ontbreken van kennis van het eigen voertuig. We hebben spiegels zien sneuvelen en camperaars zien vluchten na het veroorzaken van schade aan anderen. Uiterst laakbaar! Verdiep je in de regelgeving van het gastland, hou je aan (snelheids)adviezen, blijf heer in het verkeer en regel schades! Hier ligt ook een taak bij verhuurders/huurders van campers: zorg dat je (als) klant weet hoe met een camper om te gaan!
- De infrastructuur van een land is bepalend voor de afmetingen van je camper. Dit werkt niet andersom. Smalle wegen, slechte wegen, weersomstandigheden, hoogteverschil, veerponten, 's lands wijs - 's lands eer. Door een tunnel van 4 meter hoog past geen vrachtwagencamper van 4.10m! Bestudeer een land vóór je er op vakantie gaat.
- Landen promoten toerisme, ook voor campers. Economisch is dat aantrekkelijk. Sommige landen kennen een hype aan bezoek. Maar voorzieningen zijn vaak nog niet aangepast aan die trend. Toeristentrekkers en hoogseizoen samen; dat vraagt om problemen. Bewoners worden overrompeld door de grote hoeveelheid 'buitenlanders' die hun dagelijkse bestaan binnendringen. Bekijk de situatie ook eens vanuit hun perspectief.
- Ga je als camperaar naar een camping, dan wordt je er niet altijd fijn ontvangen. Je wordt bestempeld als verjager en inpikker van tent- en caravanplekken. Plaats je camper niet vlak naast een scheerlijn en let extra op geluidsoverlast. Wees aardig, maak een praatje, vraag en leg uit.
- Zoek je in de vrije natuur een plekje? Dan doemen er regelgevingsproblemen en overlast voor eigenaren op. Denk aan het milieu. Voorkom overlast.
- Maak je gebruik van een camperplaats en is die vol, wring je voertuig er dan niet alsnog tussen maar respecteer de privacy van anderen. Rij naar de volgende plek.
- Het dumpen van afval, weg laten lopen van afvalwater (ook tijdens het rijden), chemisch toilet legen op een daarvoor niet geschikte plaats, honden loslaten op dat kleine stukje gras naast de camper en de poep laten liggen … This is not done!

We willen op deze plek geen vingertje wijzen, geen schuldige vinden. Iedereen kent wel voorbeelden van 'dat hadden we of ze niet moeten doen'.

Echter, de stijging van het aantal campers zal in de toekomst vaker bovenstaande issues opleveren, en overal in Europa. We zullen als camperaars een modus moeten vinden om daar mee om te gaan, willen we niet het risico lopen op het verliezen van campervrijheid, en/of zelfs het ontstaan van camperverbanning.

Internationaal is er een positieve dialoog tussen partijen nodig. Ook voorlichting. Misschien kan het opstellen van een 'lijst van gebruiken en ongeschreven regels' (een soort huishoudelijk reglement) een goed instrument zijn dat we kunnen hanteren, verspreiden en - als camperaars - respecteren.
Dit kan als taak van organisaties zoals de nkc/anwb worden gezien, maar ligt ook in handen van het de camperaar zelf.
Een stukje vrijheid inleveren om toch vrijheid te behouden. We lezen wel hoe jullie – medecamperaars – hier over denken.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door Dafluc »

De grootste oorzaak van negatieve gedachten is denk ik puur de toename van de aantallen. Die zijn flink. En daarnaast moet je gewoon niet doen wat je ook niet zou willen dat mensen in jouw straat zouden doen. Helaas zijn camperaars wat dat betreft mensen en die heb je in vele soorten.
Ik ben overigens nog nooit op een camping slecht ontvangen omdat ik een camper had. Veel van het genoemde lijkt me nogal overdreven gesteld.
Afbeelding
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door kampertjes »

Met Dafluc eens.
Gelukkig wil bijna iedereen naar dezelfde hotspots. Daarbuiten is ruimte zat en minstens zo mooi. Alleen moet je er soms wat meer moeite voor doen om het te ontdekken.
Paar jaar geleden raakten we op de camperplaats van Honfleur verzeild :bang:
Dat is aan ons dus niet besteed. Ik gok dat er meer dan 200 stonden. En waarom???
Gebruikersavatar
doov
Berichten: 1794
Lid geworden op: wo 13 sep 2017, 12:09
Locatie: Rotterdam

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door doov »

Dat te langzaam rijden herken ik wel. Heel irritant.
Afval, water lozen, chemisch toilet etc dat heeft alles met fatsoen te maken. Is niet iets specifieks voor camperisten.
Plekken inpikken op de camping? Hoezo? Als ik met een tent/sleurhut kom neem ik net zo veel plaats in. Bovendien laat ik een plek vrij op een camperplaats ( graag gedaan!)
En ja, ik geef het toe, ik doe wat ik zelf wil, ben egoïstisch en zelden aardig als ik er geen zin in heb. Zo ben ik trouwens het hele jaar, niet alleen als ik met de camper op pad ben.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80323
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door Dafluc »

Dat je met een camper niet op een camping zou horen is echt achterhaald. Ga gewoon eens kijken in de zomer op een willekeurige camping in welk land dan ook.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door Andorus »

Nou ik geloof echt niet dat het overdreven is ik voel het precies zo als TS wij kamperen al meer dan 50 jaar waarvan de laatste 20 jaar met de camper het is(was) onze grootste hobby en passie maar de laatste jaren is dat plezier echt wel afgenomen en ik ben echt geen pietlut maar met het grote aantal campers wat er bij komt wordt hrt er niet leuker op want veel camperaars weten zich echt niet te gedragen op camperplaatsen,hebben lak aan hun buren en aan de natuur houden nergens rekening mee alleen met zichzelf .Ik kom al jaren in de zomermaanden in het o zo vriendelijke mooie gastvrije Friesland en was in een klein dorpje met nog een paar campers toen er s.nachts op de campers gebonsd werd en geroepen k....campers sodemieter eens op,ik had dat nog nooit meegemaakt en was er een beetje naar van waarom?ik vertelde het de havenmeester en dat ik hier echt niets van begreep maar hij begreep het wel want de overlast werd steeds erger het chemisch toilet was verstopt en ze gooiden hun toilet leeg in de bosjes als er een toiletrol werd opgehangen was hij binnen 5 minuten verdwenen en velen gedroegen zich of ze in dat kleine dorpje heer en meester waren de mensen waren hrt spuugzat honden liepen overal los en deden overal hun behoeftes overal afval .wegrijden s.morgens vroeg zonder te betalen jammer voor ons dat wij er ook op aangekeken worden want wij gedragen ons overal netjes en houden ons aan de regels wij hebben ook steeds meer het gevoel dat het grote aantal campers en hrt gedrag van sommige camperaars omwonenden van camperplaatsen mateloos irriteert en hun gastvrijheid danig op de proef wordt gesteld en dit is niet alleen in nederland,ik zie de toekomst somber tegemoet we hebben vroeger altijd gezeild en gaan nu weer naar een bootje kijken hoewel ik hoor daar ook de mentaliteit veranderd,jammer maar het is niet anders
fred flair
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3254
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door B1gcheese »

Korte samenvatting: er komen steeds meer campers en camperaars zijn net mensen.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51119
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door Kroppie »

een camper op een camping neemt plaats in, ja dat klopt doet een fiets met een tent ook, en een auto met een caravan neemt nog meer plaats in, en staat vaak nog langer ook.
argument van plaats in nemen is niet relevant vind ik, en te langzaam rijden kan met een personenauto ook, daar heeft een ander ook gewoon rekening mee te houden .
maar dat er teveel van komen klopt!, en dat er meer beperkingen zullen komen klopt m.i. ook!, zal er maar eens mee stoppen denk ik. :-B :-B , blijf ik in mijn eigen tuin, alle gemakken bij de hand ook nog. :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door iSonic »

Wij hebben al heul vaak met een camper op de camping gestaan en van heel groot naar erg kleine campings maar ik heb me er nog nooit niet welkom gevoeld. Niet door de beheerder en ook niet door andere gasten....
isoplus
Berichten: 6342
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door isoplus »

Nou man wat een verhaal en toch veel van wat je daar opnoemt ken ik al lang van voor de tijd dat het echt druk werd.
Dus niet door drukte gaat men zich misdragen of dingen doen die de omgeving als ongewenst ziet, wel is de overlast voor anderen door de drukte natuurlijk groter.
Regelgeving zonder handhaving heeft geen enkele zin dus daar moet het niet in gezocht worden, op campings dient de campingorganisatie voor regelgeving en handhaving zorg te dragen en dat gebeurt meestal ook wel.
Camperplaatsen is natuurlijk iets van een geheel andere orde vooral als dat gratis is en niet bewaakt wordt.
Hier op het forum zijn voldoende draadjes over misdragingen op camperplaatsen, er worden soms ook camperplaatsen gesloten en gelukkig gaan er ergens anders weer een aantal open.
Dat gaat ons natuurlijk wel allemaal aan, zelfs in het winterseizoen zijn de inwoners van plaatsen aan de kust in Spanje en Portugal hun bezoekers soms even helemaal zat, meestal gaat het dan over parkleren waar dat niet kan of mag of afval en afvalwater dumpen.
Een heel enkele keer gaat het over het aftappen van water waar anderen voor moeten betalen.
Voorlopig houden we het er maar op dat dat uitzonderingen zijn.
Op campings zijn wij tot nu toe altijd vriendelijk ontvangen en ik herken niets van de genoemde bezwaren van tent- en /of caravankampeerders, hoe zou dat ook kunnen zelfs een forse camper neemt minder ruimte als een sleurhut met voortent en nog een voertuig ernaast.
In de vakantietijd zijn wij niet met de camper onderweg maar van eind augustus tot begin juli wel en in de winter zijn wij met de camper in het zuiden.
Het kan dus wel zijn dat het in de zomervakantietijd wat uit de hand loopt en dat je dat nu juist geobserveerd hebt.
Ik zie geen noodzaak tot het invoeren van regelementen, we komen al om in dit land van de regelgeving.
Gebruikersavatar
thole
Berichten: 45172
Lid geworden op: wo 17 jan 2007, 13:11
Locatie: de Achterhoek
Contacteer:

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door thole »

Natuurlijk zijn er teveel campers gekomen, we hebben in de 41 jaar dat we camperen vooral de laatste jaren een flinke toename van het aantal campers gezien. We ontmoeten nogal wat mensen die eerst een boot hebben gehad maar hun actieradius willen vergroten en ex-caravanbezitters die ook wel eens wat vrijheid willen ervaren en dan, vooral in de winter in Spanje , boven op elkaar gaan staan.
Niet iedere camperbezitter gedraagt zich even fraai, we camperen 8 maanden per jaar in Mediterrane landen maar wat de TS schetst wat hij in 5 weken mee heeft gemaakt maken wij in jaren nog niet mee, er zijn wel10 seizoenen met 'We zijn er bijna' mee te vullen. :lol: Overigens hebben we zelf 1 maal een ervaring gehad met een andere camperaar in Griekenland toen we afvalwater bij een boom gooiden die wat verder weg stond. o.i. goed voor de boom.
Campings en het gevoel minder welkom te zijn dat kunnen we niet beoordelen, alleen in Marokko komen we wel op campings en daar worden we altijd maar al te graag ontvangen, we, dat zijn camperaars.
We zijn overigens in juli en de grootste helft van augustus wel thuis omdat we het te druk vinden op cp's en gedoogplaatsen.
Groeten, Thole

Van een saai en eentonig leven, gaat zelfs een schimmel dood.

http://camperreizen-thole-everdien.jouwweb.nl/
Gebruikersavatar
MarioS
Berichten: 159
Lid geworden op: za 16 jun 2007, 23:58

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door MarioS »

Dafluc schreef:Dat je met een camper niet op een camping zou horen is echt achterhaald. Ga gewoon eens kijken in de zomer op een willekeurige camping in welk land dan ook.
Ik sta op dit moment op Marina di Venetia, een van de grote campings bij Jesolo. Geloof iets van meer dan 5000 camping plaatsen. Zeker 10% is hier al camper. Je ziet het ieder jaar toenemen idd.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Chausson Ti728EB Titanium
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door Bob Diesel »

DE ,, maatschapij is gewoon veel egoistischer geworden
en dus ook in de camper wereld
was de camper ooit een beleving , tegenwoordig een IK WIL HET ,IK WIL HET
dat er dan veel zijn die niet weten wat ze met HET ,aan moeten :bang: helaas

ook wij zitten nu heerlijk thuis en gaan straks weer ergens heen waar het rustig is en dus geen overlast

daar waar het wel drukker is gaan we op een goed geregelde camping ,waar we net als alle anderen zeer welkom zijn
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Camperen en de toekomst...



Bericht door the kapitein »

Wat ik zelf wel merk is dat ik met mijn oudere camper vaak opmerkingen krijg dat hij vervuilend is. Zitten ze weer met hin neus dicht geknepen te wijzen.

En dan voornamelijk (oudere) mensen die even 80.000 euro kunnen uitgeven aan een nieuwe camper. (Niet alle oudjes hoor).Maar gebeurt wel vaker. Voel me bijna schuldig voor de opwarming van de aarde..

Trek me er niets van aan en geef vaak een poepje extra gas bij vertrek. Duitse degelijkheid roep ik dan..

Alles word nu eenmaal drukker en voller. En het ikke, ikke,ikke en de rest kan stikken bestaat al veel langer.

Dus wen er maar aan.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Plaats reactie