Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Bedankt JTG voor je heel uitgebreide beschrijving.
Nu is het helemaal duidelijk en ik denk dat je het ook een goed systeem is.
Dit is zinvol voor de volgende zelbouwers
Nu is het helemaal duidelijk en ik denk dat je het ook een goed systeem is.
Dit is zinvol voor de volgende zelbouwers
Groeten Kampo
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Nog een kleine update;
De overtollige butylkit deppen met poetspapier blijkt geen fijne methode. Wat wel heel goed werkt is deppen met een houtje (!)
Ik heb er een kort filmpje van gemaakt maar kan dat hier niet plaatsen helaas en moet even uitzoeken hoe anderen dat doen.
De overtollige butylkit deppen met poetspapier blijkt geen fijne methode. Wat wel heel goed werkt is deppen met een houtje (!)
Ik heb er een kort filmpje van gemaakt maar kan dat hier niet plaatsen helaas en moet even uitzoeken hoe anderen dat doen.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15349
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Katoenen doeken doordrenkt met Terpentine doet de klus. Doe wel even HH handschoentjes aan, want die troep gaat in de poriën zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Na de ramen nu het serviceluikje;
Het materiaal kon ik precies uit het blik halen wat eerst op de plek van het kleine raampje zat en uit de opening zelf (hoe omschrijf ik dit nu duidelijk ): Er zitten 2 gaten na het zagen van de opening voor het raampje en die voor het serviceluik, het uitgezaagde materiaal van beiden dient voor het luikje... zoiets.
Ook hier weer met de decoupeerzaag rustig zagen en het komt goed. Na het zagen komt het lijmen.... Wederom met Sikaflex 221 (want die is nog open / niet op)
Eerst een streepje aan de binnenzijde in de daarvoor bestemde groef, daarna een afdichting streepje aan de buitenzijde. Volgende stap is isolatiemateriaal aanbrengen (we hebben nog van die grijze polyethyleenschuim die ook op plafond en vloer ligt) en daarna de binnenzijde afwerken met het tweede stukje uitgezaagd blik..... hoewel..... ik weeg het luikje ervoor even want een 2-3mm multiplex zal ook voldoende zijn en het hoeft niet loeizwaar te worden. Stevig is goed.
Vraagje, ik zie luikjes soms die andersom gemonteerd zijn (scharnier bovenzijde) en deze worden dan als de open zijn met een magneet omhoog gehouden tegen de metalen wand van de bus. De waterkering in het plastic frame werkt dan natuurlijk niet want die zit dan aan de onderkant tegenover de scharnieren. Levert dat in praktijk problemen op die je niet zou verwachten? Ik die de magneetoplossing wel zitten en ben van plan een paar van die neodymium magneten te monteren (aan de binnenzijde van de klep uiteraard) voordat ik de laag PE schuim vastplak of, indien dat niet voldoende zou zijn danwel te ver van de bus af zit, aan de binnenzijde van het kunststof naast de drukknop en/of sleutelgat. Daar is niet veel ruime maar zou moeten lukken. Als waterkering aan de bovenzijde dan een (aflopende) rups Sikaflex 221 of MS polymeerkit.
Het materiaal kon ik precies uit het blik halen wat eerst op de plek van het kleine raampje zat en uit de opening zelf (hoe omschrijf ik dit nu duidelijk ): Er zitten 2 gaten na het zagen van de opening voor het raampje en die voor het serviceluik, het uitgezaagde materiaal van beiden dient voor het luikje... zoiets.
Ook hier weer met de decoupeerzaag rustig zagen en het komt goed. Na het zagen komt het lijmen.... Wederom met Sikaflex 221 (want die is nog open / niet op)
Eerst een streepje aan de binnenzijde in de daarvoor bestemde groef, daarna een afdichting streepje aan de buitenzijde. Volgende stap is isolatiemateriaal aanbrengen (we hebben nog van die grijze polyethyleenschuim die ook op plafond en vloer ligt) en daarna de binnenzijde afwerken met het tweede stukje uitgezaagd blik..... hoewel..... ik weeg het luikje ervoor even want een 2-3mm multiplex zal ook voldoende zijn en het hoeft niet loeizwaar te worden. Stevig is goed.
Vraagje, ik zie luikjes soms die andersom gemonteerd zijn (scharnier bovenzijde) en deze worden dan als de open zijn met een magneet omhoog gehouden tegen de metalen wand van de bus. De waterkering in het plastic frame werkt dan natuurlijk niet want die zit dan aan de onderkant tegenover de scharnieren. Levert dat in praktijk problemen op die je niet zou verwachten? Ik die de magneetoplossing wel zitten en ben van plan een paar van die neodymium magneten te monteren (aan de binnenzijde van de klep uiteraard) voordat ik de laag PE schuim vastplak of, indien dat niet voldoende zou zijn danwel te ver van de bus af zit, aan de binnenzijde van het kunststof naast de drukknop en/of sleutelgat. Daar is niet veel ruime maar zou moeten lukken. Als waterkering aan de bovenzijde dan een (aflopende) rups Sikaflex 221 of MS polymeerkit.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Dat is een handige tip, hergebruik van plaatmateriaal. Zo behoud je dezelfde kleur. Wij hebben nu zelf geen serviceluik nodig maar misschien in een volgende camper
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Ik heb het plaatmateriaal van het grote raam ook bewaard bij het zagen van het serviceluik zelf hou je, als je een beetje netjes zaagt, ook voldoende over om later in het luikje te verwerken. Ik dacht alleen ik wil die ook aan de binnenzijde.
Echter, nu ik alles in elkaar heb gezet vind ik het te zwaar worden dus ik heb nu 1x uitgezaagd blik in de aanbieding
Echter, nu ik alles in elkaar heb gezet vind ik het te zwaar worden dus ik heb nu 1x uitgezaagd blik in de aanbieding
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
JTG, het horizontaal monteren van het luikje geeft geen problemen voor wat betreft waterdichtheid. Het is qua montage gunstiger omdat je tussen de stootlijst en het profiel in de zijwand kunt blijven.
Wel moet je kijken of het voor het toilet mogelijk is; bij de 402/403 serie hoort het luikje eigenlijk verticaal. Wanneer je de watervoorziening van de camper gebruikt kan het ook horizontaal maar volgens is het zo dat wanneer je een aparte watertank in het toilet hebt je het luikje verticaal moet monteren in verband met water aftap o.i.d. Let daar even goed op!
Wout.
Wel moet je kijken of het voor het toilet mogelijk is; bij de 402/403 serie hoort het luikje eigenlijk verticaal. Wanneer je de watervoorziening van de camper gebruikt kan het ook horizontaal maar volgens is het zo dat wanneer je een aparte watertank in het toilet hebt je het luikje verticaal moet monteren in verband met water aftap o.i.d. Let daar even goed op!
Wout.
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Dankje voor de tips Wout!
Vandaag een proefopstelling gemaakt voor het luikje met het toilet (C503-L dus zonder eigen waterreservoir).
Voor de montage van het luik ga ik toch de scharnieren aan de onderzijde laten, het frame lijkt daar meer op bedoeld met de overlappende rand aan de bovenkant. Boven en onder kome een brede(re) kitrand want zoals in deze proefopstelling vind ik het frame te bol staan ten opzichte van het luik.
vlak luik tegen een bolle wand Daar mogen ze bij Thetford wat beters op verzinnen onderhand.
Vandaag een proefopstelling gemaakt voor het luikje met het toilet (C503-L dus zonder eigen waterreservoir).
Voor de montage van het luik ga ik toch de scharnieren aan de onderzijde laten, het frame lijkt daar meer op bedoeld met de overlappende rand aan de bovenkant. Boven en onder kome een brede(re) kitrand want zoals in deze proefopstelling vind ik het frame te bol staan ten opzichte van het luik.
vlak luik tegen een bolle wand Daar mogen ze bij Thetford wat beters op verzinnen onderhand.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Dat heb ik ook nooit begrepen. Net Als Seitz. Er worden tig duizend buscampers door diverse fabrikanten gemaakt en er is bij Seitz nooit iemand op het idee gekomen om een raam te maken die aansluit op de wand van een Fiat/Citroen/Peugeot bus. Net als als de vuilwater tanks. Ontwerp eens een tank Die aan de onderkant scheef wegloopt zodat het water naar het laagste punt loopt en dat je hem makkelijk kan laten leeglopen.
- Kampeermark
- Berichten: 320
- Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Beste bus-y bouwers,
Ik zie op verschillende plaatsen purbussen. Wat hebben/Gaan jullie hiermee doen?
Mark
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Ik zie op verschillende plaatsen purbussen. Wat hebben/Gaan jullie hiermee doen?
Mark
Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Hi Mark,
nu ben ik wel benieuwd waar je die ziet bij ons
Wij zijn er niets mee van plan, in elk geval niet voor isolatie.
Ik kan me wel voorstellen dat we er een leiding mee vast zouden kunnen zetten op een plek waar we geen andere mogelijkheid zouden hebben dan 'volspuiten' om de leiding te fixeren. Vooralsnog is die situatie niet voorgekomen.
nu ben ik wel benieuwd waar je die ziet bij ons
Wij zijn er niets mee van plan, in elk geval niet voor isolatie.
Ik kan me wel voorstellen dat we er een leiding mee vast zouden kunnen zetten op een plek waar we geen andere mogelijkheid zouden hebben dan 'volspuiten' om de leiding te fixeren. Vooralsnog is die situatie niet voorgekomen.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 16:42
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
wat een mooi project,
jullie zijn heel mooi bezig.
zet m op met de rest van het project ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden
jullie zijn heel mooi bezig.
zet m op met de rest van het project ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Dankje Marvin, we doen ons best
Afgelopen week/weekend een vrachtlading aan kleine dingetjes gedaan; stretch vilt over de wielkasten geplakt, definitieve plek voor de boiler bepaald, weer een gat in de bodem geboord voor de overdruk afvoerslang, plek voor de drukwaterpomp bepaald en gemonteerd en begonnen met het plafond;
Op de ribben over het plafond gaan we selectief de isolatie weer wegsnijden en daar dunnen latjes tegenaan lijmen. Tegen die latjes komt dan weer het plafond geplakt.... maar dat is voor later.
Het monteren van de waterpomp viel wat tegen doordat de 1 van de 2 inslagmoeren waarmee ik het plankje aan het bedframe wilde vastzetten besloot mee te draaien. Losmaken werd toen een hele uitdaging want ik kon er niet niet goed bij om de dolgedraaide inslagmoer vast te houden...
Na veel gedoe met oude schroevendraaier en tang gelukkig toch gelukt en gelijk de andere ook verwissel voor 'gewoon' een bout met ring en borgmoer.
Op de foto kun je zien hoe/waar de pomp nu zit;
De bekleedde wielkasten met stretch vilt kun je ook zien op bovenstaande foto. We hebben er vast een betere foto van, maar die heb ik nu niet bij de hand.
Weer een productief weekend gehad
Afgelopen week/weekend een vrachtlading aan kleine dingetjes gedaan; stretch vilt over de wielkasten geplakt, definitieve plek voor de boiler bepaald, weer een gat in de bodem geboord voor de overdruk afvoerslang, plek voor de drukwaterpomp bepaald en gemonteerd en begonnen met het plafond;
Op de ribben over het plafond gaan we selectief de isolatie weer wegsnijden en daar dunnen latjes tegenaan lijmen. Tegen die latjes komt dan weer het plafond geplakt.... maar dat is voor later.
Het monteren van de waterpomp viel wat tegen doordat de 1 van de 2 inslagmoeren waarmee ik het plankje aan het bedframe wilde vastzetten besloot mee te draaien. Losmaken werd toen een hele uitdaging want ik kon er niet niet goed bij om de dolgedraaide inslagmoer vast te houden...
Na veel gedoe met oude schroevendraaier en tang gelukkig toch gelukt en gelijk de andere ook verwissel voor 'gewoon' een bout met ring en borgmoer.
Op de foto kun je zien hoe/waar de pomp nu zit;
De bekleedde wielkasten met stretch vilt kun je ook zien op bovenstaande foto. We hebben er vast een betere foto van, maar die heb ik nu niet bij de hand.
Weer een productief weekend gehad
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"
Goed bezig! "Onze" pomp zit aan de andere kant en ook nog eens rechtsachter de wielkast .
BIj onze oude camper moest ik eens in de 2 jaar de pomp uitelkaar halen. Door een soort slugde vorming op de rubbers bleef de pomp dan doordraaien.
Er kwam een slijmlaag op waardoor de pomp te weinig druk kon maken. Ondanks dat we aan het eind en begin van het seizoen alles spoelde met allerlei flesjes die werden aangeraden door de campingwinkels . Ik heb hem nu zo geplaatst dat ik deze makkelijk kan onderhouden.
BIj onze oude camper moest ik eens in de 2 jaar de pomp uitelkaar halen. Door een soort slugde vorming op de rubbers bleef de pomp dan doordraaien.
Er kwam een slijmlaag op waardoor de pomp te weinig druk kon maken. Ondanks dat we aan het eind en begin van het seizoen alles spoelde met allerlei flesjes die werden aangeraden door de campingwinkels . Ik heb hem nu zo geplaatst dat ik deze makkelijk kan onderhouden.