Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Bedankt JTG voor je heel uitgebreide beschrijving.
Nu is het helemaal duidelijk en ik denk dat je het ook een goed systeem is.
Dit is zinvol voor de volgende zelbouwers :thumbup:
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Nog een kleine update;

De overtollige butylkit deppen met poetspapier blijkt geen fijne methode. Wat wel heel goed werkt is deppen met een houtje (!)
Ik heb er een kort filmpje van gemaakt maar kan dat hier niet plaatsen helaas en moet even uitzoeken hoe anderen dat doen.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Hoofdnoorman »

Katoenen doeken doordrenkt met Terpentine doet de klus. Doe wel even HH handschoentjes aan, want die troep gaat in de poriën zitten.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Na de ramen nu het serviceluikje;
Het materiaal kon ik precies uit het blik halen wat eerst op de plek van het kleine raampje zat en uit de opening zelf (hoe omschrijf ik dit nu duidelijk :-? ): Er zitten 2 gaten na het zagen van de opening voor het raampje en die voor het serviceluik, het uitgezaagde materiaal van beiden dient voor het luikje... zoiets.

Ook hier weer met de decoupeerzaag rustig zagen en het komt goed.
serviceluik_fase1.jpg
serviceluik_fase1.jpg (60.51 KiB) 1403 keer bekeken
Na het zagen komt het lijmen.... Wederom met Sikaflex 221 (want die is nog open / niet op)
Eerst een streepje aan de binnenzijde in de daarvoor bestemde groef, daarna een afdichting streepje aan de buitenzijde.
serviceluik_fase2.JPEG
serviceluik_fase2.JPEG (23.71 KiB) 1403 keer bekeken
Volgende stap is isolatiemateriaal aanbrengen (we hebben nog van die grijze polyethyleenschuim die ook op plafond en vloer ligt) en daarna de binnenzijde afwerken met het tweede stukje uitgezaagd blik..... hoewel..... ik weeg het luikje ervoor even want een 2-3mm multiplex zal ook voldoende zijn en het hoeft niet loeizwaar te worden. Stevig is goed.

Vraagje, ik zie luikjes soms die andersom gemonteerd zijn (scharnier bovenzijde) en deze worden dan als de open zijn met een magneet omhoog gehouden tegen de metalen wand van de bus. De waterkering in het plastic frame werkt dan natuurlijk niet want die zit dan aan de onderkant tegenover de scharnieren. Levert dat in praktijk problemen op die je niet zou verwachten? Ik die de magneetoplossing wel zitten en ben van plan een paar van die neodymium magneten te monteren (aan de binnenzijde van de klep uiteraard) voordat ik de laag PE schuim vastplak of, indien dat niet voldoende zou zijn danwel te ver van de bus af zit, aan de binnenzijde van het kunststof naast de drukknop en/of sleutelgat. Daar is niet veel ruime maar zou moeten lukken. Als waterkering aan de bovenzijde dan een (aflopende) rups Sikaflex 221 of MS polymeerkit.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Dat is een handige tip, hergebruik van plaatmateriaal. :clap: Zo behoud je dezelfde kleur. Wij hebben nu zelf geen serviceluik nodig maar misschien in een volgende camper :lol3:
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ik heb het plaatmateriaal van het grote raam ook bewaard :wink: bij het zagen van het serviceluik zelf hou je, als je een beetje netjes zaagt, ook voldoende over om later in het luikje te verwerken. Ik dacht alleen ik wil die ook aan de binnenzijde.

Echter, nu ik alles in elkaar heb gezet vind ik het te zwaar worden dus ik heb nu 1x uitgezaagd blik in de aanbieding :lol3:
Gebruikersavatar
WoutvanAken
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door WoutvanAken »

JTG, het horizontaal monteren van het luikje geeft geen problemen voor wat betreft waterdichtheid. Het is qua montage gunstiger omdat je tussen de stootlijst en het profiel in de zijwand kunt blijven.
Wel moet je kijken of het voor het toilet mogelijk is; bij de 402/403 serie hoort het luikje eigenlijk verticaal. Wanneer je de watervoorziening van de camper gebruikt kan het ook horizontaal maar volgens is het zo dat wanneer je een aparte watertank in het toilet hebt je het luikje verticaal moet monteren in verband met water aftap o.i.d. Let daar even goed op!
Wout.
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dankje voor de tips Wout!

Vandaag een proefopstelling gemaakt voor het luikje met het toilet (C503-L dus zonder eigen waterreservoir).

Voor de montage van het luik ga ik toch de scharnieren aan de onderzijde laten, het frame lijkt daar meer op bedoeld met de overlappende rand aan de bovenkant. Boven en onder kome een brede(re) kitrand want zoals in deze proefopstelling vind ik het frame te bol staan ten opzichte van het luik.
serviceluik_fase4.JPEG
serviceluik_fase4.JPEG (17.03 KiB) 1169 keer bekeken
vlak luik tegen een bolle wand :thumbdown: Daar mogen ze bij Thetford wat beters op verzinnen onderhand.
serviceluik_fase5.JPEG
serviceluik_fase5.JPEG (39.43 KiB) 1169 keer bekeken
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door L4H3 »

JTG schreef:
zo 04 aug 2019, 19:16

vlak luik tegen een bolle wand :thumbdown: Daar mogen ze bij Thetford wat beters op verzinnen onderhand.
Dat heb ik ook nooit begrepen. Net Als Seitz. Er worden tig duizend buscampers door diverse fabrikanten gemaakt en er is bij Seitz nooit iemand op het idee gekomen om een raam te maken die aansluit op de wand van een Fiat/Citroen/Peugeot bus. :bang: Net als als de vuilwater tanks. Ontwerp eens een tank Die aan de onderkant scheef wegloopt zodat het water naar het laagste punt loopt en dat je hem makkelijk kan laten leeglopen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Kampeermark
Berichten: 320
Lid geworden op: vr 14 sep 2018, 17:13

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door Kampeermark »

Beste bus-y bouwers,

Ik zie op verschillende plaatsen purbussen. Wat hebben/Gaan jullie hiermee doen?

Mark

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk

JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Hi Mark,

nu ben ik wel benieuwd waar je die ziet bij ons :-B
Wij zijn er niets mee van plan, in elk geval niet voor isolatie.
Ik kan me wel voorstellen dat we er een leiding mee vast zouden kunnen zetten op een plek waar we geen andere mogelijkheid zouden hebben dan 'volspuiten' om de leiding te fixeren. Vooralsnog is die situatie niet voorgekomen.
gewoonmarvin
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 16:42

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door gewoonmarvin »

wat een mooi project,
jullie zijn heel mooi bezig.
zet m op met de rest van het project ben benieuwd wat het eind resultaat gaat worden
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dankje Marvin, we doen ons best :wink:

Afgelopen week/weekend een vrachtlading aan kleine dingetjes gedaan; stretch vilt over de wielkasten geplakt, definitieve plek voor de boiler bepaald, weer een gat in de bodem geboord voor de overdruk afvoerslang, plek voor de drukwaterpomp bepaald en gemonteerd en begonnen met het plafond;
plafond.jpg
plafond.jpg (54.08 KiB) 901 keer bekeken
Op de ribben over het plafond gaan we selectief de isolatie weer wegsnijden en daar dunnen latjes tegenaan lijmen. Tegen die latjes komt dan weer het plafond geplakt.... maar dat is voor later.

Het monteren van de waterpomp viel wat tegen doordat de 1 van de 2 inslagmoeren waarmee ik het plankje aan het bedframe wilde vastzetten besloot mee te draaien. Losmaken werd toen een hele uitdaging want ik kon er niet niet goed bij om de dolgedraaide inslagmoer vast te houden... :x
Na veel gedoe met oude schroevendraaier en tang gelukkig toch gelukt en gelijk de andere ook verwissel voor 'gewoon' een bout met ring en borgmoer.

Op de foto kun je zien hoe/waar de pomp nu zit;
waterpomp.jpg
waterpomp.jpg (42.1 KiB) 901 keer bekeken
De bekleedde wielkasten met stretch vilt kun je ook zien op bovenstaande foto. We hebben er vast een betere foto van, maar die heb ik nu niet bij de hand.

Weer een productief weekend gehad :-B
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Goed bezig! "Onze" pomp zit aan de andere kant en ook nog eens rechtsachter de wielkast :P .
BIj onze oude camper moest ik eens in de 2 jaar de pomp uitelkaar halen. Door een soort slugde vorming op de rubbers bleef de pomp dan doordraaien.
Er kwam een slijmlaag op waardoor de pomp te weinig druk kon maken. Ondanks dat we aan het eind en begin van het seizoen alles spoelde met allerlei flesjes die werden aangeraden door de campingwinkels :thumbdown: . Ik heb hem nu zo geplaatst dat ik deze makkelijk kan onderhouden.
Plaats reactie