Antilek inspuiten in autobanden

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
ruiz13
Berichten: 2
Lid geworden op: ma 17 okt 2016, 22:32

Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door ruiz13 »

Antilek in autobanden. Bij monteren nieuwe banden onder onze camper adviseerde de garage om de nieuwe banden meteen in te spuiten met een soort anti-lek vloeistof. Dit voorkomt lekke banden door schroef, spijker enz.
Mijn vriendin vindt: Veiligheid voor alles en liet dat spul erin doen.

Een ramp, alle instructies voor het rijden na inspuiten opgevolgd. Daarna de grote weg op. Stuur trilde bijna uit de handen.
Bij 80 t/m 100 km, wat toch geen overbodige luxe is op de snelweg. Tot 3 x toe banden opnieuw laten balanceren, zonder resultaat.
Weer terug, de vloeistof ging eruit zei de garage. Dus niet toen hij met de banden terugkwam. Nu was het goed, vorige keer niet. Goed gebalanceerd, spul zat er nog in. Weer weg en hetzelfde euvel. Niet te rijden en dooie handen van het trillen. Vanaf de camping garage ge-appt. Oplossing: of de rotzooi eruit of nieuwe banden. We moesten terugkomen, nu was het spul er echt uit. Waarom niet meteen na onze klacht?
Troep er nu uit en we rijden trilloos met nieuwe banden. Onderweg vragen aan medecamperaars, 'nooit doen wij hebben hetzelfde gehad'.
Dus advies en echt goede raad, 120 euro weggegooid geld en een hoop gedoe en onze vakantie verpest.
Fijne vakantie, Henneke.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Antilek insouiten in autobanden



Bericht door Dafluc »

Ik zal de hoofdletters even aanpassen. Voortaan graag gewoon in kleine letters.
Afbeelding
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door isoplus »

Waarom zou je zoiets doen? Heeft geen enkel nut dus nergens voor nodig.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door hurktoilet »

Waarom? Gewoon omdat je je laat naaien door een marketingtruc? Anti-lek, dat wil toch iedereen?
Zelfs als het enigszins werkt: toen ik met een personenwagen met alleen maar lekdichtende spray ipv reserveband in Frankrijk kwam te staan baalde ik als een stekker: met afgeladen auto en twee kinderen met max 80 per uur (leuk op de snelweg) nog 600 km doorsjokken, dat zag ik niet zitten. Maar uiteraard gebeurde dat net op vrijdagavond, en waren vervangende banden pas maandag weer te leveren. Voor het geval dat je denkt dat ANWB Lyon je dan uit de brand kan helpen: vergeet het maar.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
jasperenpriscilla
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 apr 2019, 9:19

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door jasperenpriscilla »

Ik hoor juist hele andere berichten over dat spul (ik weet niet of ik een merknaam mag noemen), maar ride-on heet het spul.

Wordt zelfs gebruikt bij motoren, en het is dat ik bij mijn motor binnenbanden heb, anders zat het er al in (zou met binnenbanden ook moeten werken, maar in de praktijk blijkt dat nog wel eens tegen te vallen)

Bij een camper waarbij er veel van de banden wordt gevraagd net als bij motoren, lijkt het me helemaal niet gek eigenlijk!

dus helaas niet mijn eigen ervaring, toch zou ik er wel vertrouwen in hebben.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door Meine »

Wij gebruiken dat soort spul bij motoren alleen als je stil staat met een lekke band om voorzichtig weer verder te kunnen.

Preventief gebruik, zeker bij motoren is ronduit gevaarlijk, de schroef of spijker blijft in de band zitten terwijl gewoon doorgereden wordt. Dit terwijl de koordlagen verder verwoest worden door de schroef. Totdat uiteindelijk de onvermijdelijke klapband volgt. Zeker op motoren, maar naar mijn idee ook bij campers: afblijven van dat spul, levensgevaarlijk. Liever een "eerlijke" lekke band, dan een sluipmoordenaar op termijn.
Gebruikersavatar
ariedekreij
Berichten: 1230
Lid geworden op: vr 23 dec 2005, 17:29
Locatie: Alblasserdam

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door ariedekreij »

Waarom zou je datspul gebruiken? Welk probleem lost het op? Zeker is dat het niet helpt tegen een klapband. Als je band gewoon lek is met je zeker bij een voorband met het sturen en ook bij een achterband zwabbert de wagen op een gegeven moment. Dan heb je tijd genoeg om te stoppen. Gewoon direkt alarmlichten aan en per eerste gelegenheid van de weg. Dan is het vroeg genoeg om de anti lek compressor te gebruiken of beter nog het reserve wiel
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door isoplus »

jasperenpriscilla schreef:
vr 02 aug 2019, 10:14

dus helaas niet mijn eigen ervaring, toch zou ik er wel vertrouwen in hebben.
Bericht van TS is toch duidelijk genoeg, onnodige en kostbare operatie.
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door Charles Franconi »

Ooit eens een lek (gestoken) band gehad op Corsica. Van dat groene snot er in en nog jaren doorgereden met dezelfde band zonder reparatie.
En het lek was in de wang van een Goodrich All Terrain.

Inmiddels is het spul verboden in Nederland ivm met milieu.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door hurktoilet »

Verboden? Volgens mij wordt hety met veel auto's meegeleverd ipv reservewiel. Anders had ik het ook niet gehad.
Maar iets anders: die lek gestoken band op Corsica? Ergens wild overnacht? Gewoon overdag geparkeerd? Of nog iets anders? Ben als Francofiel, Corsica-fan en camperaar altijd op zoek naar echte ervaringen daar. Ik weet dat de bevolking daar niet echt campervriendelijk is en dat je er amper camperplaatsen hebt, maar verhalen over steniging van campers heb ik nog niet bevestigd gezien.
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Charles Franconi
Berichten: 1716
Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
Locatie: Europa

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door Charles Franconi »

Zie dit linkje.

viewtopic.php?f=1&t=8405835&start=14

Het was ergens oost van Saint Florent. Stonden meer campers. Komt er een agressieve vent die begint te schelden, terugloopt en en passant in mijn band prikt, althans ik zag zijn voeten eventjes halt maken bij mijn rechterachterwiel. Toen ik hem achterna liep, begon ie naar zn auto te sprinten. Dus voor mij einde verhaal.

Meestal is het een spraybus. Toen was het een plastic flacon met een groene smurrie met draadjes erin. Via het ventiel erin spuiten en gelijk rijden. In mijn geval de band plat gelegd zodat het gaatje gedicht kon worden.
Laatst gewijzigd door Dafluc op zo 04 aug 2019, 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door seth_space »

Een heel diepgaande test van vier verschillende producten is hier te vinden:
https://www.youtube.com/watch?v=H5DWhIF1c0M

fixaflat deed helemaal niets behalve troep maken.
De andere drie deden het goed tot zeer goed.

Geen idee of die overal in europa verkrijgbaar zijn.

tireject:
https://tiresealant.nl/

Multiseal ( via Amazon)
https://www.amazon.com/MULTI-SEAL-Tire- ... B06Y6BHNDK

Tireslime ( alleen internationaal verzenden een probleem?)
https://www.amazon.com/Slime-10009-Tube ... B000BOC2E2
https://www.ebay.com/bhp/slime-tire-sealant
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
rseys
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 27 jan 2008, 17:01

Re: Antilek inspuiten in autobanden



Bericht door rseys »

Charles Franconi schreef:
zo 04 aug 2019, 10:58
Zie dit linkje.

viewtopic.php?f=1&t=8405835&start=14

Het was ergens oost van Saint Florent. Stonden meer campers. Komt er een agressieve vent die begint te schelden, terugloopt en en passant in mijn band prikt, althans ik zag zijn voeten eventjes halt maken bij mijn rechterachterwiel. Toen ik hem achterna liep, begon ie naar zn auto te sprinten. Dus voor mij einde verhaal.

Meestal is het een spraybus. Toen was het een plastic flacon met een groene smurrie met draadjes erin. Via het ventiel erin spuiten en gelijk rijden. In mijn geval de band plat gelegd zodat het gaatje gedicht kon worden.
Hoi, ondanks de talrijke negtieve reacties hierop het forum gebruik ik al >20 jaren anti-lek product in de (tubeless) banden, dit zowel voor de camper als de sportmotor.
Waarom! In de winter rij ik op spijkerbanden in Scandinavia; Was ook met de sportmotor (Ducati) dwars doorgeen Rusland naar Japan gereisd, elke vorm van lekke band preventie is dan meegenomen!!
Het product is vloeibaar en kan bij bandenwissel gerecupeerd worden.
Plaats reactie