Dringend: koelkast probleem op vakantie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Deuces
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 2:32

Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door Deuces »

We vallen net zonder gas , nu schakelt de koelkast dan normaal om naar 230v maar dit werkt niet ...

Koelkast blijft proberen om op gas te ontsteken (tikkend geluid) en valt dan na +-10s terug uit ...
Dit terwijl we gewoon aan de stroom hangen ...

Iemand een idee ? Kan ik op 1 of andere manier forceren dat hij op 230v gaat ?

Gaat om een Electrolux aes , dus zonder manuele selectie ...
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dringend : koelkast probleem op vakantie



Bericht door veetee »

Het komt wel eens voor dat de spanning op de camping niet 230V is maar fors minder. Bij te lage spanning wil ‘ie dan toch op gas. Kun je met de multimeter meten of er wel echt 230 binnenkomt?
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Dringend : koelkast probleem op vakantie



Bericht door myway »

Ook een AES kast kun je handmatig instellen.
Gebruikersavatar
Deuces
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 2:32

Re: Dringend : koelkast probleem op vakantie



Bericht door Deuces »

Hoe ?
Gebruikersavatar
eef van baal
Berichten: 7518
Lid geworden op: za 06 jun 2009, 9:35
Locatie: Nieuw Bergen LB
Contacteer:

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door eef van baal »

Door op de keuze knop te drukken

camperen is mijn lust en leven. mijn eerste zelfbouw was van 1978 Toyota hiace

"Het forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen."
Werk om te leven, leef niet om te werken.
willemzon
Berichten: 1756
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Dringend : koelkast probleem op vakantie



Bericht door willemzon »

veetee schreef:
wo 31 jul 2019, 3:50
Het komt wel eens voor dat de spanning op de camping niet 230V is maar fors minder. Bij te lage spanning wil ‘ie dan toch op gas. Kun je met de multimeter meten of er wel echt 230 binnenkomt?
Bij mij precies hetzelfde in portugal. Ondanks aan de stroom, sprong hij toch op gas. Een halve dag de stroom er af gehad. Vervolgens er weer opgezet toen was het weer oké.
Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6046
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door TestCase »

Mijn AES gaat ook wel eens vast op gas en vergeet ik daarna de koelkast weer op automatisch te zetten. Er zit toch een 'A' drukknop op?
Of op de 'steker'/230 knop drukken?

//Kees.


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
c.dekker
Berichten: 402
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 11:33

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door c.dekker »

Zo als ik het lees heeft hij geen gas meer , en gaat hij automatisch op 230 v en dat werkt niet , net zo als al aangegeven een te lage netspanning , maar het kan ook zo zijn dat het 230 v element stuk is , dan geeft hij de zelfde storing . Zelf dit al twee keer gehad .

Door meten van het element schakel net stoom uit , kijk welke element van de 230 v is , volg de twee draden naar het sturingskastje , maak een draad los , alle twee mag ook , neem een ohm meter en meet hem door .

Als je weet hoeveel watt het element is kan je het aantal ohm berekenen .

Berekening 230 watt element : 230 volt is 1 ampère . de formule is U = i x r , 230 v = 1 ampère x 230 ohm , dit moet je ongeveer meten dan is het element goed meet je bijna 0 ohm is hij stuk , kijk wel of de meter goed verbinding / contact maakt met de bedrading .
Gebruikersavatar
Deuces
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 2:32

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door Deuces »

Voor alle duidelijkheid , ik heb geen keuzeknop (dacht dat het hier al stond , vergeten in de haast blijkbaar)

Ik hebeen knopje aan/uit , en een knopje voor de koelgraad of hoe je het noemt , 5 oranje lampjes geven aan hoe fel hij koelt.

In een ander topic gelezen dat er een diagnose modus is , deze gebruikt en toen bleef hij tijdelijk wel op stroom draaien , smorgens hebben we dan maar ingepakt en naar een gasbedrijf gereden om een andere fles , fles vullen ging niet wegens verkeerde aansluiting (inwendig) dus maar eentje gekocht , 22euro + een regelaar van 3euro.

Dus voorlopig weer opgelost , kom de laatste week wel toe nu en ga dan thuis eens rustig bekijken wat er scheelt.

Bedankt alvast voor het advies , ik kom er wss nog wel op terug ;)
Gebruikersavatar
Deuces
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 23 jun 2013, 2:32

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door Deuces »

Aanvulling , model is een Electrolux RM4505 - Type RA/RM-2D
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door Cee Pee »

Ik vind het sowieso een vreemd verhaal.
Een AES koelkast kijkt welke energiebron beschikbaar is en dat doet hij met een bepaalde voorkeur.
Is er 12 volt beschikbaar dan op 12 volt.
Is er 230 volt beschikbaar dan op 230 volt.
Is er helemaal geen elektriciteit beschikbaar dan gaat de koelkast op gas.
TS stelt dat zijn gas op is en dan zou de koelkast vanzelf op 230 volt moeten overschakelen,.
Dit kan dus niet, als de koelkast op automatisch staat en er is zowel gas als 230 volt beschikbaar dan kiest de koelkast voor 230 volt.
Waarschijnlijk staat de koelkast dus op manuele selectie en zul je hem zelf op 230 volt moeten zetten.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door Pienmajer »

Ik heb weliswaar een ander merk koelkast, maar ik heb al heel vaak gemerkt dat de koelkast niet op 230v werkt maar op gas, terwijl ik wel aan de paal sta. Als ik dan de koelkast van automatisch af zet, en kies voor 230v, geeft hij aan dat er een storing is.
Het heeft er altijd mee te maken dat de 230v minder is of niet stabiel is. Bijvoorbeeld als ik aan de paal sta en smorgens of savonds worden door mede camperaars elektrische verwarmingen aangezet. Zodra er minder stroom afgenomen wordt door andere camperaars, werkt hij weer.
Aanvankelijk ging ik er van uit, dat de koelkast defect was, maar nu weet ik dat hij weer op 230v werkt, zodra de 230v stabiel is. Kennelijk gevoelig die thedford koelkasten.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door veetee »

Deuces schreef:
wo 31 jul 2019, 18:09
Voor alle duidelijkheid , ik heb geen keuzeknop (dacht dat het hier al stond , vergeten in de haast blijkbaar)

Ik hebeen knopje aan/uit , en een knopje voor de koelgraad of hoe je het noemt , 5 oranje lampjes geven aan hoe fel hij koelt.

In een ander topic gelezen dat er een diagnose modus is , deze gebruikt en toen bleef hij tijdelijk wel op stroom draaien , smorgens hebben we dan maar ingepakt en naar een gasbedrijf gereden om een andere fles , fles vullen ging niet wegens verkeerde aansluiting (inwendig) dus maar eentje gekocht , 22euro + een regelaar van 3euro.

Dus voorlopig weer opgelost , kom de laatste week wel toe nu en ga dan thuis eens rustig bekijken wat er scheelt.

Bedankt alvast voor het advies , ik kom er wss nog wel op terug ;)
Ik heb het manual voor jouw type even nagekeken, inderdaad geen manuele selectie mogelijk (wat ik wel raar vind, persoonlijk zou ik ook graag de automatiek kunnen overrulen).
Als hij het dan toch nog op 230 gewerkt heeft is dat circuit in ieder geval niet defect, misschien was toch de spanning op het campingnet tijdelijk te laag? Voor zulke gevallen heb ik bij ome Ali zo’n klein volmetertje gekocht á nog geen anderhalve €. Kan natuurlijk ook met de multimeter, heeft elke camperaar natuurlijk ook bij zich. :wink: :angel:
.
BA12C366-32B5-4F54-AE25-0685D4F1002E.jpeg
BA12C366-32B5-4F54-AE25-0685D4F1002E.jpeg (76.23 KiB) 710 keer bekeken
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18165
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Dringend: koelkast probleem op vakantie



Bericht door Cee Pee »

Dit ding er tussen zetten en de koelkast en EBL hebben altijd de juiste spanning.
Werkt van 140 tot 270 volt.
https://www.allekabels.nl/overspannings ... q8QAvD_BwE
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Plaats reactie