Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
De verzekerings maatschappij die wij hebben, had een bovag keuring als eis. Omdat het zelfbouw is. Misschien zijn er verzekeringen die dit niet eisen. Keuring is voornamelijk gas water licht wat is gebouwd. Heeft niets te maken met RDW keuring.
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Super leuk om te zien wat die van jullie ondertussen is geworden! Al mee weg geweest of moet hij eerst " af" zijn? Mooie stickers, dat doet een hoop met de uitstraling, en de badkamer ziet er ook professioneel uit. Wanneer plannen jullie er mee op stap te gaan voor een langere tijd?
Wij zijn in maart 10 dagen rondje Italie wezen doen om te testen (leerzaam ) en vanaf juni 5 weekenden in Nederland waarbij we iedere keer een stapje verder zijn en van alle toevoegingen genieten. Laadjes in het keukenblok bijvoorbeeld ... wat een mijlpaal.
Groet, Ine
Wij zijn in maart 10 dagen rondje Italie wezen doen om te testen (leerzaam ) en vanaf juni 5 weekenden in Nederland waarbij we iedere keer een stapje verder zijn en van alle toevoegingen genieten. Laadjes in het keukenblok bijvoorbeeld ... wat een mijlpaal.
Groet, Ine
Als je niet springt kun je niet vallen, maar ook niet vliegen :-)
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Hoi Ine,
Ja, wij zijn vorige week een weekje door Nederland wezen "proefcamperen" en dat is op een paar kleine dingen na goed bevallen.
We zijn eerst de weegbrug op gegaan en dat viel een beetje tegen: 3400 kg, maar dat was wel met een volle dieseltank, een volle watertank (104l.) en ons erbij. Alle kampeerartikelen zoals tafel en stoelen zaten er in dus alleen de fietsen met fietsendrager, extra eten en drinken en wat meer kleding komt er nog bij. Niettemin komen we wel iets over de 3500 kg als we de watertank helemaal vol doen, maar dat zal geen honderden kgs zijn. We kunnen altijd nog water lozen als we toevallig eens gewogen worden. Ik neem aan dat ze niet zo moeilijk doen als je maar een beetje te zwaar bent.
We zijn nu nog wat kleine dingetjes aan het doen: een plankje hier, een haakje daar enz. Volgens mij blijf je altijd wel klussen in de camper. De koelkast sprong niet automatisch van gas op accu, maar dat heeft Sjaak ook inmiddels opgelost.
Binnenkort gaan we voor langere tijd op reis, de bedoeling is helemaal naar Zuid Italië, maar we zien wel hoever we komen, we hebben in ieder geval tijd zat.
En dan komende winter weer verder met bijv de achterdeuren afwerken, een raam in de zijdeur en nog 1001 klusjes!
Hieronder nog wat foto's van de "bijna af maar wel reisklaar camper".
Ja, wij zijn vorige week een weekje door Nederland wezen "proefcamperen" en dat is op een paar kleine dingen na goed bevallen.
We zijn eerst de weegbrug op gegaan en dat viel een beetje tegen: 3400 kg, maar dat was wel met een volle dieseltank, een volle watertank (104l.) en ons erbij. Alle kampeerartikelen zoals tafel en stoelen zaten er in dus alleen de fietsen met fietsendrager, extra eten en drinken en wat meer kleding komt er nog bij. Niettemin komen we wel iets over de 3500 kg als we de watertank helemaal vol doen, maar dat zal geen honderden kgs zijn. We kunnen altijd nog water lozen als we toevallig eens gewogen worden. Ik neem aan dat ze niet zo moeilijk doen als je maar een beetje te zwaar bent.
We zijn nu nog wat kleine dingetjes aan het doen: een plankje hier, een haakje daar enz. Volgens mij blijf je altijd wel klussen in de camper. De koelkast sprong niet automatisch van gas op accu, maar dat heeft Sjaak ook inmiddels opgelost.
Binnenkort gaan we voor langere tijd op reis, de bedoeling is helemaal naar Zuid Italië, maar we zien wel hoever we komen, we hebben in ieder geval tijd zat.
En dan komende winter weer verder met bijv de achterdeuren afwerken, een raam in de zijdeur en nog 1001 klusjes!
Hieronder nog wat foto's van de "bijna af maar wel reisklaar camper".
- Bijlagen
-
- banken kl.jpg (66.98 KiB) 1631 keer bekeken
-
- keukenblok kl.jpg (85.57 KiB) 1631 keer bekeken
-
- Berichten: 183
- Lid geworden op: do 12 feb 2009, 23:23
- Locatie: Stolwijk Z-H
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
hoi Marja en Sjaak, wat voor hout heb je gebruikt voor het meubilair en beplating?
Vroeger had je geen kuilen..
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
https://mijncamperinaanbouw.blogspot.com/
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
We hebben populieren multiplex gebruikt, dun waar mogelijk (bijv de zijplaten van de bank zijn maar 4 mm) en iets dikker waar nodig. We hebben alles beplakt met div. soorten plakfolie. De frames van keuken, bed en bovenkastjes zijn gemaakt met 26x26mm paaltjes. De tussenwanden zijn 12 mm dik populieren multiplex.
De matrassen zijn een stuk zwaarder geworden dan we hadden voorzien, maar het slaapt zoooo lekker. Daar is dus veel gewicht in gaan zitten.
De matrassen zijn een stuk zwaarder geworden dan we hadden voorzien, maar het slaapt zoooo lekker. Daar is dus veel gewicht in gaan zitten.
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Beste,marjasjaak schreef: ↑ma 29 jul 2019, 13:15........................ Ik neem aan dat ze niet zo moeilijk doen als je maar een beetje te zwaar bent.
Neen ze doen daar niet echt moeilijk over, .... behalve in Oostenrijk en Zwitserland, daar NULTOLERANTIE. Boete en uitladen.
Een L4H2 maxi is op zich een zware wagen, en onder de 3500 kg blijven volgeladen is een kunst op zich. Zelf ben ik overgeschakeld op een lithium batterij, winst 40 kg en nog wat zaken veranderd om net onder de 3500 kg uit te komen met volle dieseltank 120 L, 60 liter water, 2 fietsen, kledij, drank en eten aan boord en wijzelf (2 pers)
Vooral bij een complete uitrusting is het haast onmogelijk om bij een maxi L4H2 op je gewicht te blijven.
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Als het bijna onmogelijk is om onder de 3500 kg te blijven dan hebben we het niet eens zo slecht gedaan.
Het is nu wel keuzes maken in wat we meenemen, bijv. volgend jaar naar de Noordkaap: 50 blikken Radler is echt te zwaar, maar we hebben ruimte zat. Dan moeten we die ruimte maar vullen met zakken chips, weegt bijna niks.... O nee, daar worden wij dan weer zwaarder van
We hebben wel besloten om voorlopig geen zonnepaneel te plaatsen omdat we die waarschijnlijk niet echt nodig hebben. We rijden bijna elke dag en als we ergens een paar dagen blijven is dat meestal in het laagseizoen op een Acsi camping waar de stroom incl. is. Een camperplaats zonder stroom zal max. 2 nachten zijn.
We gaan het allemaal de komende maanden wel beleven, in ons camperleven tot nu toe zijn we nooit gewogen, dus we zien wel!
Het is nu wel keuzes maken in wat we meenemen, bijv. volgend jaar naar de Noordkaap: 50 blikken Radler is echt te zwaar, maar we hebben ruimte zat. Dan moeten we die ruimte maar vullen met zakken chips, weegt bijna niks.... O nee, daar worden wij dan weer zwaarder van
We hebben wel besloten om voorlopig geen zonnepaneel te plaatsen omdat we die waarschijnlijk niet echt nodig hebben. We rijden bijna elke dag en als we ergens een paar dagen blijven is dat meestal in het laagseizoen op een Acsi camping waar de stroom incl. is. Een camperplaats zonder stroom zal max. 2 nachten zijn.
We gaan het allemaal de komende maanden wel beleven, in ons camperleven tot nu toe zijn we nooit gewogen, dus we zien wel!
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Wij wel hoor, door een motar van de autostrade geplukt, volgen tot op parking, papieren afgeven, vooras op de weegplaat, achteras op de weegplaat. Was nog met de vorige camper en hadden nog 200 kg over. Er stonden er veel op de parking die aan het bellen waren, ze mochten niet meer verder. Dit viel ons voor in Nederland nog wel. Dus het gebeurt wel.marjasjaak schreef: ↑ma 29 jul 2019, 18:25......... in ons camperleven tot nu toe zijn we nooit gewogen, dus we zien wel!
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Super! Geniet ervan dat jullie nu langer weg kunnen. Dat duurt voor ons nog een paar jaar maar dan staat zuid Italie ook op het lijstje.
Het wegen hebben we vorige maand bij de NKC laten doen en viel ons ook niet mee (3200k) en zonder mij (was vergeten erin te gaan zitten naast Mick ) maar hadden er ook bijna alles inzitten qua vloeistoffen maar zonder kleding dus gaan er ook van uit dat we er mee wegkomen of anders water lozen ...
Wij blijven voorlopig ook nog wel klussen: 2e zonnepaneel (compressor KK kan niet op gas en trekt de accu leeg boven de 25gr zonder goede zon op 1 paneel), waterfilter tbv drinkwater op minder goede plekken, bovenkastjes etc.
Ook alles van populierenhout gedaan maar geverfd ipv plakplastic, ziet er bij jullie mooi uit, is een idee voor als wij de kleur zat zijn...
Veel goede camper kilometers gewenst.
Het wegen hebben we vorige maand bij de NKC laten doen en viel ons ook niet mee (3200k) en zonder mij (was vergeten erin te gaan zitten naast Mick ) maar hadden er ook bijna alles inzitten qua vloeistoffen maar zonder kleding dus gaan er ook van uit dat we er mee wegkomen of anders water lozen ...
Wij blijven voorlopig ook nog wel klussen: 2e zonnepaneel (compressor KK kan niet op gas en trekt de accu leeg boven de 25gr zonder goede zon op 1 paneel), waterfilter tbv drinkwater op minder goede plekken, bovenkastjes etc.
Ook alles van populierenhout gedaan maar geverfd ipv plakplastic, ziet er bij jullie mooi uit, is een idee voor als wij de kleur zat zijn...
Veel goede camper kilometers gewenst.
Als je niet springt kun je niet vallen, maar ook niet vliegen :-)
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Mick Ine
Wij hebben gekozen voor een absorptiekoelkast. Zo zijn we niet afhankelijk van elektriciteit (alhoewel de stuurstroom voor de gasklep en thermostaat is wel 12volt )
Een Thetford N3141E, vorige week met 40 graden goed kunnen testen. De ijsjes in het vriesvak bleven bevroren,ondanks dat we ongunstig stonden geparkeerd (zon volop de zijde van de koelkast). De bediening is volautomatisch, geeft prioriteit aan 230 volt. Is dit er niet dan gas en 12 volt tijdens rijden. Als de motor uitgaat (d+ signaal weg) dan gaat de koelkast over op gas.(als er geen 230 volt is)
Heb wel in het bovenste rooster ventilatoren geplaatst voor een betere warmte afvoer. (maar die heb ik expres niet getest toen het 40gr. was)
De ventilatoren zorgen er wel voor als je de koelkast voor het eerste gebruik aanzet dat het sneller koud is.
Een koeling werkt het beste als de omgevings temperatuur onder de 25 graden blijft, ook een compressor koelkast moet zijn warmte kwijt kunnen.
We wensen jullie ook veel mooie camperkilometers.
Wij hebben gekozen voor een absorptiekoelkast. Zo zijn we niet afhankelijk van elektriciteit (alhoewel de stuurstroom voor de gasklep en thermostaat is wel 12volt )
Een Thetford N3141E, vorige week met 40 graden goed kunnen testen. De ijsjes in het vriesvak bleven bevroren,ondanks dat we ongunstig stonden geparkeerd (zon volop de zijde van de koelkast). De bediening is volautomatisch, geeft prioriteit aan 230 volt. Is dit er niet dan gas en 12 volt tijdens rijden. Als de motor uitgaat (d+ signaal weg) dan gaat de koelkast over op gas.(als er geen 230 volt is)
Heb wel in het bovenste rooster ventilatoren geplaatst voor een betere warmte afvoer. (maar die heb ik expres niet getest toen het 40gr. was)
De ventilatoren zorgen er wel voor als je de koelkast voor het eerste gebruik aanzet dat het sneller koud is.
Een koeling werkt het beste als de omgevings temperatuur onder de 25 graden blijft, ook een compressor koelkast moet zijn warmte kwijt kunnen.
We wensen jullie ook veel mooie camperkilometers.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op do 19 dec 2019, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
In onze vorige camper lag het aanrecht altijd vol met tablets,smartphones,ereaders. Bij een Zweedse winkel koop je voor 1,99 een bordenrekje, die heb ik bekleed met krimpkous (hoeft niet). BIj ons staat het in een apart kastje waar het ook kan worden opgeladen.
Je kan het overal plaatsen.
Je kan het overal plaatsen.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
We kregen gisteren een brief van de belastingdienst met de goedkeuring voor het kwarttarief motorrijtuigenbelasting.
Deze aanvraag hadden we 27 mei verzonden, dus het heeft ruim 10 weken geduurd voor we de uitslag kregen.
Voor diegenen die nog twijfelen wanneer dat kwarttarief dan ingaat: onze camper is 23 mei door het RDW gekeurd, maar aangezien het tijdvak van 3 maanden inging op 4 mei, kan het kwarttarief pas berekend worden vanaf het nieuwe tijdvak en die begint op 4 augustus.
Na de ontvangst van onze aanvraag is de automatische incasso stopgezet (in mei dus) en zullen we nu een naheffing krijgen van 2 maanden vol tarief.
Ik weet uit eerdere berichten op dit forum dat het geen zin heeft om hier tegen te protesteren, dus dat doen we maar niet. Het blijft vreemd dat ze niet de omkeurdatum (of desnoods de aanvraagdatum) als begindatum kwarttarief kunnen nemen, terwijl als je je auto verkoopt de heffing wel gewoon op de verkoopdatum afloopt.
Deze aanvraag hadden we 27 mei verzonden, dus het heeft ruim 10 weken geduurd voor we de uitslag kregen.
Voor diegenen die nog twijfelen wanneer dat kwarttarief dan ingaat: onze camper is 23 mei door het RDW gekeurd, maar aangezien het tijdvak van 3 maanden inging op 4 mei, kan het kwarttarief pas berekend worden vanaf het nieuwe tijdvak en die begint op 4 augustus.
Na de ontvangst van onze aanvraag is de automatische incasso stopgezet (in mei dus) en zullen we nu een naheffing krijgen van 2 maanden vol tarief.
Ik weet uit eerdere berichten op dit forum dat het geen zin heeft om hier tegen te protesteren, dus dat doen we maar niet. Het blijft vreemd dat ze niet de omkeurdatum (of desnoods de aanvraagdatum) als begindatum kwarttarief kunnen nemen, terwijl als je je auto verkoopt de heffing wel gewoon op de verkoopdatum afloopt.
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
toch leuke extra inkomsten voor ze, wat zou jijzelf doen in het geval dat je dat ongestraft kan doen, niemand kan je wat maken, zo werkt een overheid nu eenmaal.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
De zelfbouw Ducato ondergaat een testrit door Italië. Speciaal worden de slechtste wegen uitgezocht om de Polymax lijmen te testen. Tot dusver zijn we tevreden over het resultaat. Na deze test volgen de aanpassingen en verbeteringen in het interieur. Daarover later meer.