Zelbouw Ducato L2H2
Zelbouw Ducato L2H2
Allen,
Zoals in ander posting aangegeven hebben wij een Ducato L2H2 (2016) gekocht. Als alles volgens planning verloopt kan ik deze 15 mei ophalen.
Dit draadje is vooral bedoelt om jullie input te vragen. Ik ben redelijk handig met hout, ijzer en electra, maar een camper bouwen is nieuw en uitdagend. We zijn wel al een jaar aan het voorbereiden, heb het hele forum van foor naar achter en weer terug doorgelezen. Divers ontwerpen gemaakt en beurzen bezocht. 25 mei komen wij zeker naar het zelfbouw campertreffen om daar hopelijk nog veel meer informatie en ideeën op te doen.
Gelijk maar de eerste vraag. Als ik alle berichten en foto's bekijk zie ik iedereen anders starten. De ene begint met isolatie, dan interieur, dan wanden afwerken en als laatste vloer. Anderen zie ik eerst vloer leggen, wanden isoleren en afwerken en dan pas interieur. En verder alle mogelijke ander volgordes.
Mijn plan was eerst isoleren, (en leidingen leggen) dan vloer, vervolgens dan interieur en als laatste wanden.
Kan iemand tips geven over deze volgorde?
Groet Roelof
Zoals in ander posting aangegeven hebben wij een Ducato L2H2 (2016) gekocht. Als alles volgens planning verloopt kan ik deze 15 mei ophalen.
Dit draadje is vooral bedoelt om jullie input te vragen. Ik ben redelijk handig met hout, ijzer en electra, maar een camper bouwen is nieuw en uitdagend. We zijn wel al een jaar aan het voorbereiden, heb het hele forum van foor naar achter en weer terug doorgelezen. Divers ontwerpen gemaakt en beurzen bezocht. 25 mei komen wij zeker naar het zelfbouw campertreffen om daar hopelijk nog veel meer informatie en ideeën op te doen.
Gelijk maar de eerste vraag. Als ik alle berichten en foto's bekijk zie ik iedereen anders starten. De ene begint met isolatie, dan interieur, dan wanden afwerken en als laatste vloer. Anderen zie ik eerst vloer leggen, wanden isoleren en afwerken en dan pas interieur. En verder alle mogelijke ander volgordes.
Mijn plan was eerst isoleren, (en leidingen leggen) dan vloer, vervolgens dan interieur en als laatste wanden.
Kan iemand tips geven over deze volgorde?
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Geen werkwijze is hetzelfde. Ik heb eerst alle gaten gemaakt waar ramen en maxxfann enz inkomen. Toen 90 % van de bus geisoleerd. Waarom? Omdat je ongetwijfeld beugels, hoekijzers, schroeven enz enz zult moeten bevestigen aan het chasis. Ik had ook een werkwijze in gedachten hoe ik het zou doen maar tijdens het bouwen kom je er toch achter dat dingen soms handiger zijn om het anders te doen. Ik zou zeggen begin lekker en dan gaat de rest vanzelf.
- Ricardo2016
- Berichten: 92
- Lid geworden op: ma 04 apr 2016, 14:00
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Eens met L4H3. Ik zit nu zelf in een (om)bouw en dacht alles uitgedacht te hebben maar nu ik er voor sta veranderd de plannen met grote regelmaat. Speelt ook mee dat niet alle materialen die ik nodig heb altijd op voorraad zijn waardoor je 'gedwongen' wordt iets anders op te pakken dan je plan voorschrijft. Tip van mijn kant is wel, net als L4H3, om eerst alle gaten te maken. Ik was verbaast na het maken van de dakgaten voor de dakluiken hoeveel ijzer vezel er vrij komt. Deze wil je niet tussen je vloer oid hebben. Mijn advies is dus eerst alle gaten maken, goed schoonmaken en dan verder. Zelf ben ik eerst met de dakluiken begonnen en deels gaan isoleren. Ik wacht nu nog op de ramen (niet op voorraad) dus de vloer kan er bij mij nog niet in in. Zoals gezegd ben ik afgelopen weken bezig geweest met isoleren, E-leidingen werk, plafond en nadenken
Mijn Blog is: Bouw van de HeijneCamper
Heel veel plezier en succes. Mij bezorgt het nog wel eens slapeloze nachten maar neemt niet weg dat ik het heel erg leuk vindt!
De ervaringen van mede bouwers helpt enorm en stel ik erg op prijs. Wellicht kunnen we elkaar nog ergens mee helpen
Mijn Blog is: Bouw van de HeijneCamper
Heel veel plezier en succes. Mij bezorgt het nog wel eens slapeloze nachten maar neemt niet weg dat ik het heel erg leuk vindt!
De ervaringen van mede bouwers helpt enorm en stel ik erg op prijs. Wellicht kunnen we elkaar nog ergens mee helpen
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Klopt. Ik heb natuurlijk ook jullie draadje geheel doorgelezen. Wat jij beschrijft zou ook mijn werkwijze zijn.L4H3 schreef: ↑di 07 mei 2019, 18:20Geen werkwijze is hetzelfde. Ik heb eerst alle gaten gemaakt waar ramen en maxxfann enz inkomen. Toen 90 % van de bus geisoleerd. Waarom? Omdat je ongetwijfeld beugels, hoekijzers, schroeven enz enz zult moeten bevestigen aan het chasis. Ik had ook een werkwijze in gedachten hoe ik het zou doen maar tijdens het bouwen kom je er toch achter dat dingen soms handiger zijn om het anders te doen. Ik zou zeggen begin lekker en dan gaat de rest vanzelf.
Wat ik probeer is de grote gemene deler te vinden. En waarschijnlijk is inderdaad het een kwestie van gewoon doen. Maar omdat ik de bus nog niet heb probeer ik in gedachten alles te structuren.
Hetzelfde geldt voor monteren van interieur aan de carrosserie. De ene doet het met parkers, de ander met blindmoeren, de volgende met kit en dan no diversen met combinaties van kit en parkers. Maakt mij onrustig . Maar ik weet ook wel van mijzelf van andere grote klussen dat als ik bezig ben de oplossing wel komt.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Jullie blog volg ik natuurlijk ook en bevat veel informatie. En ja, jullie kunnen mij vast helpen. Ik lees al een dik jaar mee op dit forum en ben steeds weer onder de indruk van de hulp die steeds wordt geboden door andere ervaren forumleden. Grandioos.Ricardo2016 schreef: ↑di 07 mei 2019, 20:40Eens met L4H3. Ik zit nu zelf in een (om)bouw en dacht alles uitgedacht te hebben maar nu ik er voor sta veranderd de plannen met grote regelmaat. Speelt ook mee dat niet alle materialen die ik nodig heb altijd op voorraad zijn waardoor je 'gedwongen' wordt iets anders op te pakken dan je plan voorschrijft. Tip van mijn kant is wel, net als L4H3, om eerst alle gaten te maken. Ik was verbaast na het maken van de dakgaten voor de dakluiken hoeveel ijzer vezel er vrij komt. Deze wil je niet tussen je vloer oid hebben. Mijn advies is dus eerst alle gaten maken, goed schoonmaken en dan verder. Zelf ben ik eerst met de dakluiken begonnen en deels gaan isoleren. Ik wacht nu nog op de ramen (niet op voorraad) dus de vloer kan er bij mij nog niet in in. Zoals gezegd ben ik afgelopen weken bezig geweest met isoleren, E-leidingen werk, plafond en nadenken
Mijn Blog is: Bouw van de HeijneCamper
Heel veel plezier en succes. Mij bezorgt het nog wel eens slapeloze nachten maar neemt niet weg dat ik het heel erg leuk vindt!
De ervaringen van mede bouwers helpt enorm en stel ik erg op prijs. Wellicht kunnen we elkaar nog ergens mee helpen
Ramen/Dakluik zou ik ook als eerste doen, maar 1 zijraam (achter bestuurder) kunnen we pas formaat bepalen als we bed en wc afmetingen duidelijk hebben.
slapeloze nachten heb ik er nu al van als ik lig te malen hoe ik het allemaal wil doen. Maar ook dat heb ik vaker bij mijn klussen
Groet roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Hoi Roelof,
Dit forum bevat een schat aan informatie dus daar kan je heel veel uit halen. Parkers, blindmoeren en kit gebruik je allemaal. Ik zal het niet in mijn hoofd halen om een kastje aan het plafond met een parker vast te zetten. Daar gebruik ik blindmoeren met een klodder kit. Een parker gebruik ik wel weer oom een hoekijzer te monteren aan de zijwand of aan de vloer. IK weet niet waar je woont maar je mag gerust eens bij mij komen kijken. Ik woon in Emmen.
Dit forum bevat een schat aan informatie dus daar kan je heel veel uit halen. Parkers, blindmoeren en kit gebruik je allemaal. Ik zal het niet in mijn hoofd halen om een kastje aan het plafond met een parker vast te zetten. Daar gebruik ik blindmoeren met een klodder kit. Een parker gebruik ik wel weer oom een hoekijzer te monteren aan de zijwand of aan de vloer. IK weet niet waar je woont maar je mag gerust eens bij mij komen kijken. Ik woon in Emmen.
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Bedankt voor je aan bod om eens te komen kijken. Ik denk dat ik daar zeker een keer gebruik van ga maken. Sta je ook op het zelfbouwtreffen of ben je daar nog niet ver genoeg voor gevorderd?L4H3 schreef: ↑wo 08 mei 2019, 9:01Hoi Roelof,
Dit forum bevat een schat aan informatie dus daar kan je heel veel uit halen. Parkers, blindmoeren en kit gebruik je allemaal. Ik zal het niet in mijn hoofd halen om een kastje aan het plafond met een parker vast te zetten. Daar gebruik ik blindmoeren met een klodder kit. Een parker gebruik ik wel weer oom een hoekijzer te monteren aan de zijwand of aan de vloer. IK weet niet waar je woont maar je mag gerust eens bij mij komen kijken. Ik woon in Emmen.
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Mijn camper is 99% gereed. Mischien ga ik naar het zelfbouwtreffen want zag dat er nog 2 plekjes vrij zijn. Hangt van het weer af. Is het weer net zo als de afgelopen dagen heb ik er niet veel zin in.
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Vandaag de eerste werkzaamheden aan de bus. Ondanks dat de bus nog geen 3 jaar oud is hebben ook wij al roest onder de schuifdeurrail.
Dankzij dit forum wist ik van dat zwakke punt.
Als ik alle berichten lees zou het opgelost zijn met een rubber band tegen de RVS rai en nylon ringen tegen de moeren aan de binnenkant.
(En natuurlijk het roest behandelen)
Mijn vraag is wat voor rubber band kan je hier het beste voor gebruiken? Is rubber van een binnenband goed of moet het iets speciaals zijn.
Groet Roelof
Dankzij dit forum wist ik van dat zwakke punt.
Als ik alle berichten lees zou het opgelost zijn met een rubber band tegen de RVS rai en nylon ringen tegen de moeren aan de binnenkant.
(En natuurlijk het roest behandelen)
Mijn vraag is wat voor rubber band kan je hier het beste voor gebruiken? Is rubber van een binnenband goed of moet het iets speciaals zijn.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
- WoutvanAken
- Berichten: 473
- Lid geworden op: zo 09 okt 2016, 19:00
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Hoeft niets speciaals te zijn. Ik heb hier mooi band voor liggen.
Stuur je adres per pb tje en ik stuur het tegen de verzendkosten naar je toe.
Met vr gr, Wout.
Stuur je adres per pb tje en ik stuur het tegen de verzendkosten naar je toe.
Met vr gr, Wout.
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Ik stuur je een PB.
Doe je aan de binnenkant ook nog nylon ringen of komen de moeren gewoon op het metaal?
roelof
Doe je aan de binnenkant ook nog nylon ringen of komen de moeren gewoon op het metaal?
roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Eerste klusje zit er op.
Zaterdag van Wout een stuk rubber gekregen voor onder de rail De bijgewerkte plekjes En niets meer van het werk te zien. Binnenkant nog nylon ringen tussen bouten en carrosserie aangebracht. En natuurlijk weer een druppel loctite.
Nog een vraagje, zal ik de bovenkant van de rail afkitten?
Zo ja, met welke kit?
Groet Roelof
Zaterdag van Wout een stuk rubber gekregen voor onder de rail De bijgewerkte plekjes En niets meer van het werk te zien. Binnenkant nog nylon ringen tussen bouten en carrosserie aangebracht. En natuurlijk weer een druppel loctite.
Nog een vraagje, zal ik de bovenkant van de rail afkitten?
Zo ja, met welke kit?
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Ik ga precies dat klusje straks uitvoeren met transparante Polymax kit
Eerst schilderstape strookje erboven op de lak en op de rail, kit ertussenin, afstrijken en schilderstape direct daarna weer verwijderen.
(net zoals we bij de watertank vuldop hebben gedaan, zie ons bouw topic: viewtopic.php?f=7&t=8465412&start=154#p1800454)
Eerst schilderstape strookje erboven op de lak en op de rail, kit ertussenin, afstrijken en schilderstape direct daarna weer verwijderen.
(net zoals we bij de watertank vuldop hebben gedaan, zie ons bouw topic: viewtopic.php?f=7&t=8465412&start=154#p1800454)
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Zelbouw Ducato L2H2
Hallo,
Wij zijn op het punt aangekomen dat ik moet bepalen waar alles wat betreft techniek moet komen te staan. We wilden eerst voor verwarming en warm water een Truma combi aanschaffen, maar door voortschrijdend inzicht zijn we overgestapt naar een diesel standverwarming en een boiler (combi Gas + E). Zover ik kon vinden zijn er twee types, De truma B10 en de Whale. Echter beide boilers lijken mij moeilijk in te bouwen vanwege de vrij starre inlaat/uitlaat. Bij de Truma Cobmbi is dat een slang die je makkelijk in de zijwand ergens kan aanbrengen. Bij de boilers moet de boiler prescies op de gelijke hoogte staan met de inlaat/uitlaat naar buiten.
Heeft iemand ervaring met 1 van deze twee inbouwen in een buscamper? Ik kan er maar weinig over vinden op YT.
Groet Roelof
Wij zijn op het punt aangekomen dat ik moet bepalen waar alles wat betreft techniek moet komen te staan. We wilden eerst voor verwarming en warm water een Truma combi aanschaffen, maar door voortschrijdend inzicht zijn we overgestapt naar een diesel standverwarming en een boiler (combi Gas + E). Zover ik kon vinden zijn er twee types, De truma B10 en de Whale. Echter beide boilers lijken mij moeilijk in te bouwen vanwege de vrij starre inlaat/uitlaat. Bij de Truma Cobmbi is dat een slang die je makkelijk in de zijwand ergens kan aanbrengen. Bij de boilers moet de boiler prescies op de gelijke hoogte staan met de inlaat/uitlaat naar buiten.
Heeft iemand ervaring met 1 van deze twee inbouwen in een buscamper? Ik kan er maar weinig over vinden op YT.
Groet Roelof
Bouwverslag via Instagram:
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag
https://instagram.com/vanbnaarc?r=nametag