Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
kanjer
Berichten: 2066
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 19:37
Locatie: Noord-Holland

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door kanjer »

Hoe meer je zeurt hoe lager op de stapel
Wij berusten er maar in mochten door operatie toch al 2 maanden niet rijden
Eigenlijk heb ik nog steeds omdat ik niet kan voorstellen dat dit in Nederland gebeurt
Afbeelding



leef vandaag,morgen kan heel anders zijn
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Marco Polo »

Is gewoon de schuld van de computer :D
Camper_01

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Camper_01 »

Laatste reactie vandaag in de telegraaf.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/2882920 ... ijbewijzen

SCHANDE van de staat der Nederlande

Ook mijn vrouw zal nu mogelijk de dupe zijn :mrgreen: :mrgreen:
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Jan en Simonne »

"Moeilijk uit te leggen"??
Helemaal NIET uit te leggen! :evil:
Volslagen belachelijk dit.
Onze rijbewijzen verlopen in oktober volgend jaar.
Ik denk, dat we dit jaar oktober maar gaan beginnen.
Wie weet, misschien zijn we wel op tijd.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Peter LMC »

Als je je rijbewijs gaat verlengen dan kan ik je maar een advies geven.
Doe alles digitaal. :!:
Ik ben 3 weken begonnen met het verlengen van mijn groot rijbewijs.
En heb mijn nieuwe rijbewijs heden morgen afgehaald op het gemeentehuis.
Ook ik dacht dat het maanden zou duren maar dat is dus niet zo als je alles maar digitaal doet.
Ik heb me ook een keuringsarts uitgezocht die mijn keuringsverslag (voor groot rijbewijs) direct bij het
CBR digitaal kan ingeven.
Wel je inlog codes meenemen.
Bij terug komst thuis (van het keuringsonderzoek) was de uitslag al binnen van het CBR en
kon ik de volgende morgen meteen het nieuw rijbewijs aanvragen op het gemeentehuis.
Als je gezond bent stelt het niet veel voor.
Zoals in mijn geval. :-B
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3253
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door B1gcheese »

Je hebt gewoon erg veel mazzel gehad Peter! Ik ben op 17 april digitaal begonnen door een Gezondheidsverklaring in te vullen. Geen gezondheidsproblemen, alles met NEE beantwoord. Een digitale reactie van CBR dat hij ontvangen is, sindsdien niets meer. Althans, ik heb een paar keer gevraagd wanneer ik reactie krijg en voor keuring mag, maar ik krijg steeds de reactie dat ik geduld moet hebben omdat het zo druk is. Alternatief is om een keuringsformulier te downloaden, uit te printen en door arts te laten invullen, maar dan is die niet elektronisch gekoppeld aan mijn persoon en duurt de verwerking langer (19 weken is de schatting).

Kortom: of je het nu digitaal of analoog doet zegt niet zoveel. Mijn C1 verloopt in januari 2020 dus ik dacht ruim op tijd begonnen te zijn in april 2019. Maar daar twijfel ik nu aan...

PS: Vanaf januari gaat CBR ook vaarbewijzen uitvaardigen. Die moeten dan waarschijnlijk elke 5 jaar verlengd worden. Ik ga hem nu nog halen via Vamex anders krijgen we daar straks dezelfde toestanden mee. En nu gaat hij nog levenslang mee is wat ik begrepen heb.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Jan en Simonne »

Wat is de geldigheidsduur van de keuring?
Ik hoorde een half jaar, weet iemand dit toevallig?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3253
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door B1gcheese »

De geldigheid voor een verklaring van geschiktheid is een jaar. Bron: https://www.cbr.nl/nl/veelgestelde-vrag ... geldig.htm
Als je rijbewijs in oktober volgend jaar verloopt zou ik nu beginnen.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Frankia FF2

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Frankia FF2 »

B1gcheese schreef:
vr 30 aug 2019, 8:18
PS: Vanaf januari gaat CBR ook vaarbewijzen uitvaardigen. Die moeten dan waarschijnlijk elke 5 jaar verlengd worden. Ik ga hem nu nog halen via Vamex anders krijgen we daar straks dezelfde toestanden mee. En nu gaat hij nog levenslang mee is wat ik begrepen heb.
Per 1 juli 2014 is de verplichte verlenging van het vaarbewijs op 70-jarige leeftijd wettelijk afgeschaft. Ook het daarna elke 5 jaar opnieuw verlengen van het vaarbewijs is niet langer meer nodig.
Met deze wetswijziging is het Klein Vaarbewijs en het Groot Pleziervaartbewijs dus onbeperkt geldig geworden. Dit geldt ook voor alle bestaande vaarbewijzen die voor 1 juli 2014 zijn afgegeven en nog een vervaldatum op het vaarbewijs hebben.
Dat betekent dat 2019 het laatste jaar is waarin u bij VAMEX een vaarbewijs examen kunt afleggen en een vaarbewijs kunt aanvragen. Het CBR en VAMEX werken samen aan de voorbereiding voor een soepele overgang van de activiteiten. De laatste examens van VAMEX zijn op zaterdag 14 december 2019.
De examens blijven bij het CBR inhoudelijk onveranderd. Ook het gerucht dat er bij het CBR een praktijkexamen komt is niet waar. Als er meer bekend wordt over de overgang zal hierover op de website van het CBR worden bericht.
Bron; VAMEX

Groet Lia
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3253
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door B1gcheese »

Dat verhaal omtrent verlenging gaat over 70+, dat duurt voor mij nog een jaar of 25 :-B
Of de vaarbewijzen straks onder CBR bewind wel verlengd moeten worden weet ik niet, en dat wordt ook niet weerlegd in je citaat. Ik neem het zekere voor het onzekere, ik wil zo weinig mogelijk met het CBR te maken hebben en die paar tientjes die het nu nog kost betaal ik met plezier.

Ik ben overigens niet de enige, wil je nog een vaarbewijs examen inplannen voor dit jaar dan moet je snel zijn want de planning loopt vol.
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Peter LMC »

B1gcheese schreef:
vr 30 aug 2019, 8:18
Je hebt gewoon erg veel mazzel gehad Peter! Ik ben op 17 april digitaal begonnen door een Gezondheidsverklaring in te vullen. Geen gezondheidsproblemen, alles met NEE beantwoord. Een digitale reactie van CBR dat hij ontvangen is, sindsdien niets meer. Althans, ik heb een paar keer gevraagd wanneer ik reactie krijg en voor keuring mag, maar ik krijg steeds de reactie dat ik geduld moet hebben omdat het zo druk is. Alternatief is om een keuringsformulier te downloaden, uit te printen en door arts te laten invullen, maar dan is die niet elektronisch gekoppeld aan mijn persoon en duurt de verwerking langer (19 weken is de schatting).
Nadat ik mijn eigen verklaring heb ingevuld (alles Nee) kreeg ik mail dat ik gekeurd moest worden door een externe arts.
Hier zaten ook de papieren en een gezondheids verklaring bij, deze geprint.
Deze gezondheidsverklaring is wel gekoppeld aan je persoon.
Deze is al gedeeltelijk ingevuld als je deze print.
Hierbij zitten ook de inlogcode om dit digitaal (door de arts) te laten doen.
Dat staat duidelijk beschreven in de documentatie.
Alles meenemen en een arts uitzoeken die dit kan en mag.
Ik heb dit via https://www.regelzorg.nl/ gedaan.
Ging perfect daar.
Print dit alternatief eens en kijk wat je voor formulieren krijgt.
Misschien zit daar het probleem.
Laatst gewijzigd door Peter LMC op vr 30 aug 2019, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Cee Pee »

Als ik zie wat voor een gestuntel en onkunde er dagelijks voor mijn havenkantoor langs komt zou dat praktijk examen helemaal niet zo verkeerd zijn.
En dan gelijk de vaarbewijsplicht uitbreiden voor alles wat niet op eigen spierkracht wordt voortbewogen.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door Zwerfsteen »

Het zit hem echt niet in de arts of wat voor formulier dan ook.
Het is geluk of pech.
Mijn vrouw, onze buurman en een campervriend van een paar straten verderop zijn heel toevallig op delfde dag en ook nog door dezelfde arts in maart j.l. gekeurd.
De uitslag is digitaal verstuurd en onze buurman had net als jij de uitslag en goedkeuring van het CBR bij thuiskomst al binnen.
Mijn vrouw had na 9 of 10 weken nog niets en na lang zeuren bij het CBR zou er naar gekeken worden.
Plotsklaps kwam er op de site te staan dat ze naar een oogarts moest. Natuurlijk waren we verbaast omdat de keuringsarts, ondanks dat dit niet mocht, zei dat alles ok was.
Na het bezoek aan de oogarts en 75 euro armer bleek dat het zicht 100% was.
Ook dit resultaat is digitaal verzonden en volgens de site zou beoordeling ook weer 8 weken duren.
Weer bellen en bellen en uiteindelijk werd er toegezegd dat er weer naar gekeken zou worden.
De volgende dag was dit inderdaad geregeld, maar inmiddels was het eind juni.
Onze campervriend kreeg ook rond die tijd de uitslag binnen.

Onze ervaringen hebben we als klacht bij de Nationale Ombudsman neergelegd, niet dat het helpt maar je moet toch wat.
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
B1gcheese
Berichten: 3253
Lid geworden op: zo 22 jan 2012, 10:06
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Verlengen groot rijbewijs: een stappenplan



Bericht door B1gcheese »

Peter LMC schreef:
vr 30 aug 2019, 10:53
Nadat ik mijn eigen verklaring heb ingevuld (alles Nee) kreeg ik mail dat ik gekeurd moest worden door een externe arts.
Met deze stap was je al verder dan ik. Zo'n mail heb ik nooit gehad, alleen een ontvangstbevestiging van mijn Gezondheidsverklaring.
Ik wacht het nog enkele weken af en dan ga ik die alternatieve route maar proberen. Maar daarmee wijk ik af van de gebaande paden en dan zie ik helemaal somber in :bang:
Gr, John.

Vaak onderweg met onze Knaus Sky i700LEG - Fiat Ducato MultiJet 3.0 - 180 pk - Maxi 40 chassis - 2013
Reisinspiratie en camperweetjes op www.camperts.nl.
Knaus eigenaar? Wordt lid van de Facebook groep Knaus Camper Liefhebbers met al meer dan 1400 leden!
Plaats reactie