Overgewicht campers/caravans

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Oké ;-)

Bij veel campers wordt met name de achteras overbeladen omdat daar de meeste laadruimte zit.
Bij controles langs de weg wordt het totaal gewicht gemeten maar ook de gewichten op de assen.
Je zou dus binnen de 3500kg toegestaan gewicht kunnen blijven (of ieder ander kenteken gewicht) maar toch die achteras kunnen overbeladen.
En ook daar kan men je op bekeuren.
Vandaar mijn vraag :-)
Gebruikersavatar
peter possl
Berichten: 231
Lid geworden op: vr 26 jul 2019, 22:48
Locatie: hoorn

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door peter possl »

Kan het dan verstandig zijn om , indien mogelijk, sommige zware zaken tijdens de rit, achter de bestuurdersstoel te leggen en de watertank( rond de achteras), op ca 30 lieter te houden.
Ik verplaats dan het gewicht naar het midden van de bus.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Zou een mogelijkheid kunnen zijn.
Daarom is het ook wel interessant te weten wat de verdeling over je wagen is.

In onze vorige wagen deden we ook wel eens pakken met flessen (6x2 liters) achter de bestuurdersstoel vastleggen.
Hadden op zich geen probleem met het totaal gewicht maar wel met de verdeling voor en achter.
Als je er achter teveel in gooide had je vrij weinig druk op de vooras.
12 of 24 kg is natuurlijk niet wereld schokkend maar het kan beter voor dan achter de achteras liggen ;-).
Maar goed, dat was voor die specifieke wagen een soort oplossing.

Wel opletten dat je het spul goed vastlegt!

Groeten Marc.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 28 jul 2019, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nico4sen
Berichten: 92
Lid geworden op: za 18 aug 2018, 21:07

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door nico4sen »

Wel grappig dat mijn camper juist op de achteras het meeste over heeft...

Verstuurd vanaf mijn TA-1021 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Dat bedoel ik maar ; verdeling van het gewicht over de assen is niet voor elke wagen gelijk ;-)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Hoofdnoorman »

Deze mededeling was bedoeld om alleen te waarschuwen en niet om een discussie uit te lokken. Daarvan zijn er al genoeg op dit forum en over dit onderwerp.


Iedereen weet ondertussen dat er een grens aan het gewicht van de camper zit.
Iedereen weet dat er idioten zijn die menen dat ze kunnen overbeladen onder het mom van het kan en het is toegelaten.
Iedereen weet ook dat een eventuele verzekering, als de schade maar groot genoeg is, zal proberen onder de betaling uit te komen als ze kunnen bewijzen dat het een directe relatie tot overgewicht, onvoldoende onderhoud, aandacht voor wegsituatie of negeren van verkeersregels of tekens, van toepassing is.

En wat jammer is, dat de blaaskaken, die denken dat ze zelf mogen bepalen wat de marges zijn of vinden dat deze voor hen niet gelden, zich echt niet zullen melden als er wat mis is gegaan en ze er op aangesproken worden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Don Esteban »

Iedereen weet ook dat een eventuele verzekering, als de schade maar groot genoeg is, zal proberen onder de betaling uit te komen als ze kunnen bewijzen dat het een directe relatie tot overgewicht, onvoldoende onderhoud, aandacht voor wegsituatie of negeren van verkeersregels of tekens, van toepassing is.
Of iedereen dat weet, trek ik in twijfel maar voordat bewezen kan worden dat de schade in directe verbinding staat tot het overgewicht moet je het wel HEEL erg bont maken.
Ik heb inmiddels geleerd: het criterium is overbelading OF overbelasting. Het B-rijbewijs geldt voor maximale totale massa 3500kg maar de camper zelf mag vaker zwaarder zijn voordat er van overbelasting sprake is. Ik heb vragen gesteld bij mijn verzekeringsmaatschappij en zij stellen: weeg je meer dan 3500kg is je B-rijbewijs weliswaar niet meer geldig maar als de fabriek stelt dat hij gemaakt is om bijv. 3850kg te wegen, kan je bij controle weliswaar een bekeuring wegens overbelading krijgen maar je blijft toch verzekerd. Ga je over het door de fabriek gestelde maximum gewicht heen, is er sprake van overbelasting en DAN heb je een probleem als er schade uitgekeerd moet worden.

Mijn camper weegt met een bijna volle tank, 30 liter water en verder volle belading 3675 kg. Voor 1675 en achter het maximum van 2000 kg. Hymers zijn nu eenmaal zwaar van nature. Het zijn tenslotte Duiters... :mrgreen: Tank ik een keer helemaal vol en heeft mijn vrouw pas een rondje supermarkten gedaan, ben ik nog een stuk zwaarder. Ik wil geen gedonder onderweg dus ik heb mijn C1 rijbewijs recent gehaald en laat de camper binnenkort opwaarderen naar 3850. (ja ja, het fabrieksdocument ligt al een jaar in de kast en de RDW-procedure zit in de laatste fase: de keuring) Wellicht dat ik over het C1 rijbewijs behalen nog eens een bericht apart plaats. Zoals wel vaker: de werkelijkheid is ongeloofwaardiger dan een verzonnen verhaaltje.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

Rijden met een ongeldig rijbewijs betekent in de gemiddelde verzekeringspolis gelijk dat je niet verzekert bent.
Als ik iemand met B in mijn 4,25 tons camper laat rijden zijn we niet verzekerd voor schade ondanks dat de toegestane aslasten nooit gehaald zullen worden.

Rijden met B rijbewijs met een camper van max 3,5ton die zwaarder beladen is betekent alleen overbelading en eventueel geval overbelasting.
Over het eerste zal de politie moeilijk doen en je een boete geven voor overbelading; niet voor een ongeldig rijbewijs.
En over dat laatste zal de verzekeraar ongetwijfeld moeilijk doen.
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door vmax »

in Zwitserland is het al jaren zo dat als je te zwaar bent ongeacht het tech. gewicht en je raakt betrokken bij een ongeval en het blijkt dat je overbeladen bent dan ben jij schuldig aan het ongeval ook al is tegenpartij 10x schuldig jij bent en blijft de schuldige. heb het van een douane beamt. aan de grens toen we een vrachtwagen mochten uitladen vanwege gewicht.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Don Esteban
Berichten: 1067
Lid geworden op: ma 23 nov 2015, 17:52
Locatie: Limburg / Costa Brava

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door Don Esteban »

Marco, welicht dat mijn uitspraak 'rijbewijs niet meer geldig' ietwat ongelukkig gekozen was. In principe blijft het natuurlijk een geldig rijbewijs maar met het overgewicht ben je wel in overtreding.
Maar nogmaals: overbelading en overbelasting zijn bij de verzekeringsmaatschappijen twee verschillende zaken. Feit blijft ik elk geval dat zoals mijn verzekeringsmaatschappij als ook de maatschappij van het NKC waar ik schriftelijk contact mee heb gehad mij zwart op wit verzekerd hebben dat de camper verzekerd blijft bij OVERBELADING. Ga je echter over het TECHNISCH maximale gewicht heen spreekt men van OVERBELASTING want pas dán is de veiligheid in geding en ben je niet meer verzekerd. Dán pas kunnen er bij een ongeluk verwijtbare feiten ten laste worden gelegd.
>>in Zwitserland is het al jaren zo dat als je te zwaar bent ongeacht het tech. gewicht en je raakt betrokken bij een ongeval en het blijkt dat je overbeladen bent dan ben jij schuldig aan het ongeval ook al is tegenpartij 10x schuldig jij bent en blijft de schuldige. heb het van een douane beamt. aan de grens toen we een vrachtwagen mochten uitladen vanwege gewicht.<<
Dit zou ik wel eens zwart op wit willen zien. Uitspraken van douane-beambtes neem ik niet klakkeloos aan.
Vriendelijke groet, Don
Knaus SKY I 700 LX
Afbeelding
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door hathi »

Ja er word weer een hoop onzin,geschreven,waardoor deze verhalen weer een eigen leven gaan leiden,en je nog meer onzin krijgt,lekker voor op feestjes of in de kroeg :cheers:
Hans
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

https://www.admin.ch/opc/de/classified- ... .html#id-3

Art. 59 Ermässigung oder Ausschluss der Halterhaftung

Ermässigung oder Ausschluss der Halterhaftung

1 Der Halter wird von der Haftpflicht befreit, wenn er beweist, dass der Unfall durch höhere Gewalt oder grobes Verschulden des Geschädigten oder eines Dritten verursacht wurde ohne dass ihn selbst oder Personen, für die er verantwortlich ist, ein Verschulden trifft und ohne dass fehlerhafte Beschaffenheit des Fahrzeuges zum Unfall beigetragen hat.

2 Beweist der Halter, der nicht nach Absatz 1 befreit wird, dass ein Verschulden des Geschädigten beim Unfall mitgewirkt hat, so bestimmt der Richter die Ersatzpflicht unter Würdigung aller Umstände.

Dit terzijde.

Je kan dus als veroorzaker van een ongeluk proberen de schuld bij de ander in de schoenen te schuiven.
Maar de rechter beslist hierbij.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op zo 28 jul 2019, 22:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hwendt
Berichten: 10495
Lid geworden op: do 27 nov 2003, 22:58
Locatie: Noord Holland

Re: Overgewicht campers/caravans



Bericht door hwendt »

Tja blaaskaken weten het beter en nemen niet zomaar wat aan...
Ik ken die mannen na 32 jaar ze te mogen benaderen en te controleren.

Tevens staan zowel hier op de forum en of op meldpuntcamperzaken 5 brieven van de verzekeringen gepubliceerd met uitspraken van de verzekeringen welke ik met de vraag van overgewicht heb gesteld.

Alleen AVECO gaf toen een gelijkend antwoord zoals boven omschreven.
De NKC schreef dat bij een ongeval uitsluitend de schade aan de tegenpartij zou worden vergoed. Maar NIET de schade aan het verzekerde voertuig ook als je All Risk verzekerd bent.
Ook van de drie andere verzekeringen werd overbelading aangedragen als een reden om uitsluitend de schade aan te tegenpartij de betalen en niet de eigen schade aan het eigen voertuig.
Voor een AVECO was het natuurlijk alleen maar een antwoord waarbij ik mij af vraag of bij ernstig letsel waarbij invaliditeit of van andere grote schade spraken is ze het zelfde antwoord geven.

Nee ik zou zeggen zoek het uit het staat ergens met de brieven op het camperforom en op Meldpuntcamperzaken.
Het onderwerp is komt jaarlijks 3 keer aan bod en nog steeds weten de wijsneuzen het weer beter.

Veel succes met uw zoekacties naar de officiële door mij geplaatste brieven, ik heb geen zin om ze weer op te zoeken.

Hugo :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Overgewicht campers/caravans



Bericht door Marco Polo »

We gaan het maar niet uitproberen Hugo ;-)
Is een recreatievoertuig.
Om te relaxen dus ;-)
Welkom terug trouwens, je was nogal stil de laatste tijd.
Plaats reactie