De e-Bike drager: een nieuw project

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Ja, de trekhaak is goedgekeurd. Waar je die aan bevestigt en wat je er op zet is tot 750 kg waarschijnlijk je eigen verantwoordelijkheid.
20 kg of zelfs minder voor de triangel en maximum 60 kg voor 2 e-fietsen maakt samen 80 kg dat is nog wel goed te maken.
Een trekhaakkogel gebruiken maakt het mogelijk de drager die je toch al hebt te gebruiken.
Ik heb de triangel zo hoog zitten dat de aanhanger er ook nog achter kan, dus 1 kogel voor de aanhanger en op de triangel 1 kogel voor het fietsenrek dat ik al had.
Bij een ongeremd aanhanger kan de fietsendrager blijven zitten, bij een geremde aanhanger moet ik de fietsendrager eraf halen.
Leuker wordt het niet.
Op de trekhaak van de triangel is een sticker geplakt met de mededeling: Max. 80 Kg.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

Voor het eerst de zelfgemaakte drager gebruikt en het is zeer goed bevallen, de fietsen staan zeer stabiel en onderweg en op de camping kan de drager heel simpel worden weggedraaid als ik in de auto wat moet pakken, daarbij maakt het geen verschil of de fietsen al dan niet zijn geplaatst.
Al met al ben ik hierover zeer tevreden en dat voor iets meer dan 160 Euro.
Bijlagen
D1.jpg
D1.jpg (176.97 KiB) 835 keer bekeken
Groeten

Klaas
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ziet er ook netjes uit, hoor!

Tijd voor een triangel-treffen
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Stellingwerver »

Transitje schreef:
za 20 jul 2019, 13:25
Voor het eerst de zelfgemaakte drager gebruikt en het is zeer goed bevallen, de fietsen staan zeer stabiel en onderweg en op de camping kan de drager heel simpel worden weggedraaid als ik in de auto wat moet pakken, daarbij maakt het geen verschil of de fietsen al dan niet zijn geplaatst.
Al met al ben ik hierover zeer tevreden en dat voor iets meer dan 160 Euro.
Het ziet er ook prachtig uit!, petje af. Ben ook allerlei dingen aan het bedenken. Houten mallen maken, tekeningen, welke materialen, weer eens meten 😅😅
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Stellingwerver »

Voordat ik het een en ander ga bouwen, zou ik graag willen weten, welke krachten er op de schanieren van de achter deur komen. Als ik voor de “halve triangel versie” ga. Weet niet of er iemand goed is in het berekenen van krachten. Heb een tekening gemaakt en bijgevoegd
FD2DD05F-6E9F-45F0-95AF-14912E9F53A8.jpeg
FD2DD05F-6E9F-45F0-95AF-14912E9F53A8.jpeg (126.37 KiB) 742 keer bekeken
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Ik neem aan dat je de fietsdrager monteert op de kogel en dat je de kogel borgt op een vast punt aan het chassis(de trekhaakplaat).
Als dat zo is komt op dat punt de neerwaartse kracht, die overigens met door een kuiltje gaan of over een drempel rijden fors groter kan worden.
De zogenaamde dynamische belasting inplaats van de statische belasting van 82 kg, dus zonder er studieboeken bij te moeten halen maar met gewoon boerenverstand moet je vaste punt daar ongeveer 400kg kunnen opvangen en dat kan makkelijk met de bij de haak horende bouten.
De scharnieren hoeven in theorie alleen maar kracht te leveren als het rek weggedraaid wordt, dan immers vervalt de steun in het midden van de auto.
Met de fietsen erop komt er een buigmoment op de onderste las van opgaand en liggend frame van ongeveer 82 kg per meter , dan verwaarloosde ik de kracht die de diagonale koker opvangt.
Is het ding weggedraaid hangt het hele gewicht aan de twee scharnieren dus ook weer gemakshalve 41 kg per scharnier, niets om je druk over te maken, dat kan al met een boutje van m 10 zonder problemen.
Belangrijk is het ophangen midden onder, dat doet het hier terwijl bij de andere triangel de scharnier aan de andere zijde dient om deze blokkering te maken.
Daar moeten dus de beide onderste scharnieren de gehele dynamische belasting opvangen, bij een Ducato is dat geen probleem.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Ik heb niets berekend en de zaak dik over-gedemensioneerd. Denk ik.
Ding nu aantal keren gebruikt. Zolang het rek precies op dezelfde manier in de vergrendeling valt, maak ik me geen zorgen.
Gebruikersavatar
Transitje
Berichten: 4384
Lid geworden op: zo 01 apr 2007, 22:19
Locatie: Apeldoorn

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Transitje »

En er komt geen enkele druk op de scharnieren, alleen de bouten van de scharnieren worden verlengd en daaraan is de drager vastgemaakt, waarbij je dan wel moet zorgen dat het raakvlak van de moeren eenzelfde oppervlak heeft als de originele.
Groeten

Klaas
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Stellingwerver »

Bij de Ducato komt er inderdaad geen kracht op de schanieren, maar bij de Master krijg ik dat niet voor elkaar. Daar komt het rek (plus drager en fietsen), samen met de deuren aan de schanieren te hangen. Ik ben er niet zeker van of die dat totale gewicht aan kunnen.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Bij de Renault hangt het gewicht aan de scharnieren, nou ja voor zover de deuren niet ergens op een slotvanger rusten, dat is geen probleem tijdens stilstand en bij wegedraaid rek, ook niet met de fietsen erop.
Bij rijden is er dynamische belasting en dat moet je opvangen bij de onderste scherpe hoek van je triangel.
Het gewicht staat dan niet op de deur maar op bijvoorbeeld een zwaar hoekijzer dat je op de oorspronkelijke trekhaakbalk bout.
Een trekhaaksteun of balk kan de dynamische belasting wel aan, je moet wel zorgen dat je die hoek dus vastzet en borgt(spelingsvrij).
Je scharnieren doen dan weinig anders als zorgen dat het spul niet afbuigt, dat kunnen die pennetjes wel hebben.
Doe eens een deur open en ga met je volle gewicht zover mogelijk van de scharnier vandaan aan de open deur hangen. Je zal zien dat er niets gebeurt.
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door Stellingwerver »

Vanmiddag heeft mijn schoonzoon (95kg) aan de (openstaande) achterdeur gehangen en inderdaad er gebeurde niets. De schanieren kunnen het gewicht goed aan 😅.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Nou prima, soms zijn we te voorzichtig :thumbup:
Een ander probleem is iets vastzetten op het scharnier van de deur, je hebt maar een gat en een boutkop loopt op de scharnierplaat van de koets.
Zelf zou ik een grote ronde schijf nemen met in het midden daarop een draadeind. gelast, aan de andere kant komt dan een moer waaronder je de scharnier van de triangel vast kan zetten.
Ik denk dat het wel goed komt.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door PaulBng »

Slotbout?
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: De e-Bike drager: een nieuw project



Bericht door isoplus »

Ja een slotbout kan, maar dat moet je even ter plekke bekijken.
Plaats reactie