Nieuw versus oud
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Nieuw versus oud
Zal de linker het net zo lang uithouden als de rechter?
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
- pepon
- Berichten: 2430
- Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
- Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
- Contacteer:
Re: Nieuw versus oud
Deze vraag lag ook al een tijdje in de week bij mij.
Kan ik hier naadloos bij plaatsen.
Als ik uit ga van een camper vanaf 1985, die ik hier toch nog vaak tegen kom, dan is die nu 34 jaar.
Als ik mijn eigen camper neem, die is van 2009, dan zou ik theoretisch er tot 2043 mee kunnen rijden.
Is dat realistisch?
Milieu wetgeving hier even buiten gelaten.
Het gaat mij om het technische aspect, motorisch en camperdeel met normaal onderhoud.
Met andere woorden zijn oudere campers van voor laten we zeggen 2000 beter dan die van na 2000.
Leg er niet wakker van, maar toch.
Groet, Ron.
Kan ik hier naadloos bij plaatsen.
Als ik uit ga van een camper vanaf 1985, die ik hier toch nog vaak tegen kom, dan is die nu 34 jaar.
Als ik mijn eigen camper neem, die is van 2009, dan zou ik theoretisch er tot 2043 mee kunnen rijden.
Is dat realistisch?
Milieu wetgeving hier even buiten gelaten.
Het gaat mij om het technische aspect, motorisch en camperdeel met normaal onderhoud.
Met andere woorden zijn oudere campers van voor laten we zeggen 2000 beter dan die van na 2000.
Leg er niet wakker van, maar toch.
Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
https://www.renaultforum.nl/forum/
Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Nieuw versus oud
Ik denk dat de huidige "beter" zijn. Vermogen is beter, remmen beter, comfort beter. Minder roestgevoelig Enz.
Maar door de technische vooruitgang ook een stuk complexer. En dus duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Daardoor ook sneller economische afgeschreven.
Dat is wat ik denk.
Rij zelf een 1992 Mercedes 711
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Maar door de technische vooruitgang ook een stuk complexer. En dus duurder in aanschaf, gebruik en onderhoud. Daardoor ook sneller economische afgeschreven.
Dat is wat ik denk.
Rij zelf een 1992 Mercedes 711
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
-
- Berichten: 6847
- Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42
Re: Nieuw versus oud
Die 711, maar ook de kleinere broertjes zijn m.i. motorisch beter. Ik moet de eerste Vito of Sprinter nog zien waar een miljoen plus km op het klokje zijn gezet. Bij de jouwe is dat appeltje/eitje.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
La Passione Passa dal Cuore
Re: Nieuw versus oud
Dat voordeel wordt nooit aan gehaald als het om electrische auto's en camper gaat. Die hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan ook nog eens heel lang mee. BOVAG raadt auto bedrijven nu al aan andere bronnen van inkomsten te zoeken want aan electrische auto's kun je niks verdienen.
Re: Nieuw versus oud
Wij zijn van 1995 naar 2010 gegaan.
Motorisch meer power maar langere levensduur??? De tijd zal het leren. We hebben hem pas 2 weken
Motorisch meer power maar langere levensduur??? De tijd zal het leren. We hebben hem pas 2 weken
Pilote r450 1989
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010
Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Hymer camp 594 1995
Adria Coral s 670 slt 2010
Wie zijn geluk niet kent, leeft arm in rijk bezit.
Re: Nieuw versus oud
iSonic schreef: ↑zo 21 jul 2019, 18:55Dat voordeel wordt nooit aan gehaald als het om electrische auto's en camper gaat. Die hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan ook nog eens heel lang mee. BOVAG raadt auto bedrijven nu al aan andere bronnen van inkomsten te zoeken want aan electrische auto's kun je niks verdienen.
En kilometers vreten kunnen ze ook
https://www.ad.nl/auto/deze-tesla-heeft ... ~a3d6fd73/
Ondertussen Djurre : Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Re: Nieuw versus oud
veel storingen zijn nu ook electronisch, en wielophangingen en veren, schokbrekers en banden e.d hebben ook in die auto,s niet het eeuwige leven, en vergeet 1 ding niet een fabrikant zal het niet nalaten te zorgen dat ie ook met de elektrische auto,s genoeg aan het onderhoud kan verdienen, iets fabriceren voor een lang leven is niet zijn doelstelling, al zal ie dat nooit zeggen.iSonic schreef: ↑zo 21 jul 2019, 18:55Dat voordeel wordt nooit aan gehaald als het om electrische auto's en camper gaat. Die hebben nauwelijks onderhoud nodig en gaan ook nog eens heel lang mee. BOVAG raadt auto bedrijven nu al aan andere bronnen van inkomsten te zoeken want aan electrische auto's kun je niks verdienen.
en het ouwe spul word gerecycled, dus je krijgt troep gemaakt van ouwe troep, en dat zal steeds minder lang meegaan, begint bij de accu,s
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Nieuw versus oud
Nee hoor.. de oude blijft zolang het economisch gezien haalbaar blijft.
Dit jaar voor het eerst wat kosten eraan, radiateur lek... maarja, neem dat zo'n oudje eens kwalijk.
Vond het gewoon leuk ze beiden op de foto te zetten.
Ik denk dat een nieuwe camper ook wel heel oud kan worden, maar je er wellicht meer moeite voor zal moeten doen.
Zo'n oudje is nog in elkaar gezet vanuit het oogpunt een leven lang mee te gaan.
Milieutechnisch maakte het ook geen drol uit, dus het hoefde geen licht gewicht te zijn, diesel koste toen nog maar weinig, en emissiemeuk waar moderne motoren hedendaags onder te lijden hebben bestond toen nog niet eens.
Ik heb bij de camperdealer weer eens wat nieuwe campers van binnen bekeken, echt prachtig allemaal maar wel alles licht gewicht en dus minder sterk.
Niet gebouwd voor het leven zeg maar.
Daar staat wel tegenover dat je een veel beter (ik zeg niet leuker ) rijdende camper krijgt.
In die van mij moet je soms behoorlijk werken om van A naar B te komen, terwijl een nieuwe camper soms beter rijdt dan een goede personenauto.
Ik zou de charme van mijn oudje niet willen missen, maar ik geef toe dat het me soms wel fijn lijkt om een vakantie in een camper te beginnen waarvan je niet toch altijd eerst even denkt: ik hoop maar weer dat hij de eindstreep haalt, niet omdat hij in slechte conditie is, maar wel heel oud
Dit jaar voor het eerst wat kosten eraan, radiateur lek... maarja, neem dat zo'n oudje eens kwalijk.
Vond het gewoon leuk ze beiden op de foto te zetten.
Ik denk dat een nieuwe camper ook wel heel oud kan worden, maar je er wellicht meer moeite voor zal moeten doen.
Zo'n oudje is nog in elkaar gezet vanuit het oogpunt een leven lang mee te gaan.
Milieutechnisch maakte het ook geen drol uit, dus het hoefde geen licht gewicht te zijn, diesel koste toen nog maar weinig, en emissiemeuk waar moderne motoren hedendaags onder te lijden hebben bestond toen nog niet eens.
Ik heb bij de camperdealer weer eens wat nieuwe campers van binnen bekeken, echt prachtig allemaal maar wel alles licht gewicht en dus minder sterk.
Niet gebouwd voor het leven zeg maar.
Daar staat wel tegenover dat je een veel beter (ik zeg niet leuker ) rijdende camper krijgt.
In die van mij moet je soms behoorlijk werken om van A naar B te komen, terwijl een nieuwe camper soms beter rijdt dan een goede personenauto.
Ik zou de charme van mijn oudje niet willen missen, maar ik geef toe dat het me soms wel fijn lijkt om een vakantie in een camper te beginnen waarvan je niet toch altijd eerst even denkt: ik hoop maar weer dat hij de eindstreep haalt, niet omdat hij in slechte conditie is, maar wel heel oud
Re: Nieuw versus oud
Nou, jij hebt een prachtige stoere camper waarvan ook nog het interieur tegen een stootje kan.
Ik had ooit eens zo'n bak op een 4,5 ton Fiat met luchtvering gebouwd bij Knaus, daar kon een blind paard geen schade aanrichten, prima.
Maar ja, ik ging met pensioen en dus meer tijd en meer reizen, laten we eens gek doen!
Ik kocht in 2007 een nieuwe Hymer integraal op Fiat, een ding uit de nieuwe fabriek en de nieuwe serie.
Een hoofdpijn ding waarin wij pas na 5 jaar zonder allerlei ongein op reis konden en toen kon ook de gereedschapskist eindelijk thuis blijven.
In het laatste en elfde jaar begon er weer allerlei gedonder met sloten, scharnieren, houtrot, tocht, kranen enzovoorts.
Ik heb alles weer keurig in orde gebracht en er een lijst bij gemaakt van wat er allemaal aan gebeurd was, ook alle rekeningen van onze periode heb ik erbij gedaan en het ding ingeruild voor een nieuwe Clever 640 op Fiat.
Ik wordt nu 78 en heb voor het eerst 10.000 km in een nieuwe camper gereden zonder ook maar een enkel probleem.
In onze Clever is dan ook niets luxe of overbodigs te ontdekken, het campergedeelte zal ongetwijfeld lang meegaan en de Fiat ook wel met de nodige aandacht.
Maar het is een gewone bestelbus en niet te vergelijken met een moderne integraalcamper natuurlijk.
Ik durf te betwijfelen of moderne campers erg lang meegaan, let maar eens op hoe snel het toegepaste kunststof veroudert en hoe vaak er lekkage is.
Enfin als je hier dagelijks leest leer je dat zelfs een fatsoenlijk slot maken er al niet meer bij is
Ik had ooit eens zo'n bak op een 4,5 ton Fiat met luchtvering gebouwd bij Knaus, daar kon een blind paard geen schade aanrichten, prima.
Maar ja, ik ging met pensioen en dus meer tijd en meer reizen, laten we eens gek doen!
Ik kocht in 2007 een nieuwe Hymer integraal op Fiat, een ding uit de nieuwe fabriek en de nieuwe serie.
Een hoofdpijn ding waarin wij pas na 5 jaar zonder allerlei ongein op reis konden en toen kon ook de gereedschapskist eindelijk thuis blijven.
In het laatste en elfde jaar begon er weer allerlei gedonder met sloten, scharnieren, houtrot, tocht, kranen enzovoorts.
Ik heb alles weer keurig in orde gebracht en er een lijst bij gemaakt van wat er allemaal aan gebeurd was, ook alle rekeningen van onze periode heb ik erbij gedaan en het ding ingeruild voor een nieuwe Clever 640 op Fiat.
Ik wordt nu 78 en heb voor het eerst 10.000 km in een nieuwe camper gereden zonder ook maar een enkel probleem.
In onze Clever is dan ook niets luxe of overbodigs te ontdekken, het campergedeelte zal ongetwijfeld lang meegaan en de Fiat ook wel met de nodige aandacht.
Maar het is een gewone bestelbus en niet te vergelijken met een moderne integraalcamper natuurlijk.
Ik durf te betwijfelen of moderne campers erg lang meegaan, let maar eens op hoe snel het toegepaste kunststof veroudert en hoe vaak er lekkage is.
Enfin als je hier dagelijks leest leer je dat zelfs een fatsoenlijk slot maken er al niet meer bij is
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Nieuw versus oud
Tsja, je hebt wel gelijk denk ik.
En als je dan ziet wat je voor een nieuwe neer moet leggen en wat je soms voor aftersales service krijgt...
Net wat je zegt, na 32 jaar en bijna 3 ton is alles nog heel en in bijna nieuwstaat in mijn ouwetje.
Alle kastjes sluiten nog als nieuw, alles werkt nog.
Ik moet nog zien of dat bij een hedendaagse camper nog gaat lukken.
Ik hoop heel erg van wel, want de nieuwe van nu koop ik tegen de tijd dat ik met pensioen ben.
En als je dan ziet wat je voor een nieuwe neer moet leggen en wat je soms voor aftersales service krijgt...
Net wat je zegt, na 32 jaar en bijna 3 ton is alles nog heel en in bijna nieuwstaat in mijn ouwetje.
Alle kastjes sluiten nog als nieuw, alles werkt nog.
Ik moet nog zien of dat bij een hedendaagse camper nog gaat lukken.
Ik hoop heel erg van wel, want de nieuwe van nu koop ik tegen de tijd dat ik met pensioen ben.