Zonnepaneel 15 jaar oud: is nieuwe zinvol?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Zonnepaneel 15 jaar oud: is nieuwe zinvol?



Bericht door DHM »

Ik meet bij zonnig weer gemiddeld 2 tot 2,5 A. Opbrengst op de ingebouwde volt en ampere meter van de hymer camper
Een nieuw paneel van dezelfde afmeting zou 5 A kunnen geven staat op de specificatie.
Zou het zinvol zijn de oude te vervangen m.a.w. gaat de opbrengst van een paneel na 15 jaar met de helft omlaag?
Ik wil geen gedoe voor minimaal ampere winst vandaar.
Zijn er die daar ervaring mee hebben?

Gr. Diederik
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door Kroppie »

een paneelspecificatie van 5 ampere wil alleen maar zeggen 5 ampere maximaal bij laboratorium condities, reken bij een paneel plat op een camperdak op 80% daarvan, en bij een paneel wat warm word , gaat er boven de 25 graden celsius paneeltemperatuur nog eens 0,5% per graad vanaf, dus vervangen zal minder opleveren dan gedacht word.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22718
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door PaulBng »

Weet je de specificaties van het oude paneel? Zoniet, wat zijn de afmetingen?
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door DHM »

Oude paneel afmeting is 1230 x 542 , hoeveel wp deze nog heeft zou ik niet weten.
De nieuwe met bijna dezelfde afmeting heeft 100 wp.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door myway »

Hoe vol was de accu toen je deze waardes zag??
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door Kroppie »

een 15 jaar oud paneel van die afmetingen had ook toen het nieuw was ook 90-100wp.

(de zon straalt de aarde in met 1000watt per m2, een paneel heeft een gemiddeld rende ment van 15%, jouw paneel is 123x54 cm= 0,67m2 bij 1000watt per m2 word dat 0,67 x1000 is 670, daar 15% van en heb je de maximum opbrengst van een paneel, in dit geval 100Wp)

werkspanning is bij een paneel van 36 cellen is 17,5 volt, dat geeft een amperage van max 100 gedeeld door 17,5 is max5,7 ampere(onder lab condities).

neem daarvan plat op een camperdak 80%, blijft over 4,5 ampere, paneel word in de zon en door het stroom produceren ook warm, 50 graden zomaar, per graad boven de 25 gr gaat er nog eens 0,5 % vanaf, blijft uiteindelijk over 4,5 - 12,5%, maakt 4 ampere wat er normaal gesproken bij volle zon in de accu gaat .

of dat de moeite is, kunt u alleen zelf bepalen, maar voor verandering, zou ik eerst eens de verbindingen van het paneel naar de regelaar een s opnieuw doen, losmaken schoonschuren en opnieuw bevestigen, die verbindingen ,oxideren in de loop der tijden en geven dan veel verliezen, vaak meer dan de achtruitgang van de paneel opbrengst.

ik heb 14 jaar panelen van 80Wp op de camper gehad, en deze vervangen door grotere, de oude hadden nog een prima opbrengst , al zaten ze onder de vlekken en verkleuringen, misschien een 10% minder maar meer zeker niet, de panelen bij mijn huis zijn nu 19 jaar oud en doen het nog als nieuw, dus slijten doen ze wel maar dat gaat tenminste bij mij niet zo hard.

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op za 20 jul 2019, 19:06, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door DHM »

Myway ik schat dat de accu,s rond de 80 85 % vol waren.
Kijk niet zo heel vaak op de meters maar na een avond tv kijken van 2,5 uur met wat ledlampen hier en daar zie ik de ochtend daarop dat de ampete meter op 2.5 a staat.
In de loop van dag zakt dit weer naar 0.5 tot 1 a omdat ze dan uiteraard voller raken.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door myway »

Als de accu boven de 80% zit krijgt iedere lader het moeilijker om de accu te laden en gaat de laadstroom omlaag.
Ook dat kan meespelen met hoeveel dat er geladen wordt.
Om het goed te kunnen controleren de accu onder de 80% trekken en dan meten met hoeveel ampère er geladen wordt en met welke spanning.
DHM
Berichten: 1078
Lid geworden op: zo 25 jan 2009, 13:26
Locatie: Friesland

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door DHM »

Er komen zonnige dagen aan as week, ga ik eens uitproberen thuis.
Maar als ik de antwoorden hier en daar eens bekiijk denk ik dat ik de situatie eerst maar eens zo laat.
Ik begon hierover omdat we in de nazomer en vroeg najaar naar Schotland gaan.
En daar is de zon nu eenmaal geen vaste gast.
jepebe
Berichten: 1447
Lid geworden op: di 02 jan 2007, 11:35
Locatie: Delft

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud: is nieuwe zinvol?



Bericht door jepebe »

Als daar weinig zon is, dan kun je beter aan andere energiebronnen denken dan een paar % extra zonnepaneelopbrengst lijkt me
Per camper geweest in Duitsland, Belgie, Luxemburg, Engeland, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk, Denemarken, Zweden, Polen, Tsjechie, Slowakije, Hongarije, Roemenie, Litouwen, Letland, Italie, Estland, Spanje, Portugal

Een alkoof!!! Je gaat toch niet in een integraal aquarium op wielen zitten?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud: is nieuwe zinvol?



Bericht door Kroppie »

voor wie het interesseerd, en de duitse taal machtig is een artikel over de achteruitgang van zonnepanelen in de loop de jaren.

https://www.energie-experten.org/erneue ... ation.html

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Zonnepaneel 15 jaar oud is nieuwe zinvol?



Bericht door blizard »

DHM schreef:
za 20 jul 2019, 19:47
Er komen zonnige dagen aan as week, ga ik eens uitproberen thuis.
Maar als ik de antwoorden hier en daar eens bekiijk denk ik dat ik de situatie eerst maar eens zo laat.
Ik begon hierover omdat we in de nazomer en vroeg najaar naar Schotland gaan.
En daar is de zon nu eenmaal geen vaste gast.
Die zeer zonnige dagen werken nadelig, een heet paneel levert veel in qua opbrengst.
Schotland is een beetje tricky. Ik zou een kofferpaneeltje overwegen, door het richten is het rendement stukken hoger, en haal je wel de laboratorium specs
https://www.eco-worthy.com/catalog/fold ... 71_61.html
Plaats reactie