Ombouwproject Movano L2H2 (2012)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

Vandaag onze nieuwe aanwinst en ombouw projectje. Een Opel Movano 2,3 uit 2012 met 180.000km.
Misschien een beetje aan de kleine kant maar het moet onze eerste camper worden en we zijn maar met z'n 2en.
Altijd met een tentje rond getrokken en na een luchtbedje wordt dit natuurlijk een 5 sterren hotel.
Na ff gezocht te hebben een marge bus gevonden met standverwarming en airco!

stappenplan:
-zo licht mogelijk de noodzakelijke RDW/belastingdienst inrichting erin en keuren.
-maxfann en zonnepaneel erop
-Isoleren en bekabeling
-wanden en plafond aftimmeren en bekleden met vilt
-lengte bed met klein keukenblokje en bovenkasten plaatsen. (dwarsbed geen optie ivm lengte)
-de voorstoelen voorzien van draaiplateaus.

We willen de camper gaan gebruiken om rond te trekken vaak op een camping aan de paal maar soms ook een paar dagen "wild".
De bedoeling is om een 100AH accu te plaatsen met een zonnepaneel van 100W. Is dit voldoende voor een paar dagen "wild" met een compressorkoelkast en lichte verbruikers?

De bedoeling is om hem volgend voorjaar klaar te hebben. Ik ben aardig handig maar vooral het electrische gedeelte zullen nog wel wat vraagjes over komen.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Movano L2H2 2012



Bericht door Aloys »

Bij mooi weer is het zonnepaneel voldoende om een compressorkoelkast aan de praat te houden (ca. 35Ah per dag).
Ik zou gaan voor een wat zwaardere accu, rond de 150Ah, dan heb je wat meer over.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Movano L2H2 2012



Bericht door L4H3 »

100W paneel ga je niet halen. ik heb zelf een 260w paneel en een 230Ah accu en dat gaat prima met mijn compressorkoelkast en andere gebruikers. Ga er van uit dat je ook wel eens een dag weinig opbrengst hebt of in de schaduw staat. Voor de kosten van een extra groot paneel en accu hoef je het niet te laten. Ga voor zeker en ga niet op het randje zitten want in de praktijk valt het altijd tegen.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Globecar53
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 09 aug 2009, 9:01

Re: Movano L2H2 2012



Bericht door Globecar53 »

Wij hebben een Possl Roadcamp R op het oog. Hebben nu een Possl Globescout waarbij de kk ook op gas werkt (koelt dan uitstekend). Op de Roadcamp zit echter een compressorkk. Hoeveel dagen zou je ‘wild’ kunnen staan met een goed zonnepaneel (hoeveel W is het minimum?) en een goede hh accu en daarbij dan een goede werking van de koelkast? We staan weinig aan de 220V en willen niet het risico lopen zonder stroom (12 V) komen te staan.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Movano L2H2 2012



Bericht door tonic »

Zou je ook gewoon een zonnepaneel kunnen gebruiken welke op huizen liggen? in plaats van een compleet campersetje? En zo ja welke regelaar heb je daar voor nodig? linkje :-)?

Omdat ik ruimte genoeg heb voor een accu wordt de 100AH dus een 150AH.
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Movano L2H2 2012



Bericht door L4H3 »

Ik zou sowieso voor een huispaneel gaan. Goedkoper en veel meer opbrengst. Koop direct een 300+ paneel. Votronic en Victron hebben deze regelaars.
Laatst gewijzigd door Dafluc op vr 19 jul 2019, 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Movano L2H2 2012



Bericht door tonic »

Hoe kan ik hier foto's plaatsen?
Gebruikersavatar
Gerard63
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 27 nov 2011, 21:08
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door Gerard63 »

Zojuist een eigen project gestart op dit forum met mijn ombouw van een Renault Master, dezelfde bus dus (m.u.v. de hoogte)

ik heb zelf 2x110w erop en merk dat de zonnepanelen alleen iets doen als de accu ook daadwerkelijk 'leeg is' Net terug uit Denemarken waar ik de elektrische installatie heb getest door géén 230v-aansluiting te nemen op de camping.
De bus heeft 6 dagen aaneengesloten stil gestaan. De 45w koelkast is constant in bedrijf gebleven, de verlichting deed het ook en we hebben al ons water gekookt m.b.v. van een waterkoker. (Koken doen we op de camping zoveel mogelijk op een gasstel buiten de bus).
Doordat de huishoudaccu niet werd bijgeladen door de dynamo van de bus liep het vermogen steeds iets verder terug. Mijn (zonnigste) topdag was met de 2x110watt panelen 1020 Watt, de slechte bewolkte dag was 480 Watt. Hierbij stond de bus vol in de zon.

Het type accu maakt ook verschil in hoeverre je deze 'beschadigd' door hem te diep te ontladen (als je hem hier niet tegen beschermd. Maar over dit soort technische onderbouwingen zijn en beduidend betere kennisdrager dan ikzelf.

Ge
Groet, Ge
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door DiffRental »

Wij hebben ook 2x 110 liggen met een 90Ah gel accu en een compressor koelkast van 90 ltr.

Dit jaar in Noorwegen wel elke dag gereden dus kan niet zeggen wat het over langere tijd stil staan doet.
Wat ik wel kan zeggen is dat met heldere ochtenden waarbij het om 7 uur al zonnig of licht was het verbruik over de nacht binnen 2 uur weer aangevuld was. Dus rond 9h ging de victron al over op druppellading.
De nachten waren wel frisser waardoor de koelkast niet zo hard hoeft te werken.

Het voordeel van 2 panelen is dat je ze serie kan leggen en dat je dan al heel snel met daglicht een hoge spanning hebt waardoor de regelaar kan gaan laden.
Groeten Peter
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

Ik ben leidingen aan het leggen voor de electra. Het is makkelijker om de draden er eerst in te doen.

Hoe dik moeten de draden zijn in de leiding naar de toekomstig aan te schaffen zonnepaneel ? Paneel wordt ongeveer 250 watt en de lengte van de leiding is ongeveer 3,5 meter.

Ik kom op 2,5 mm2 klopt dit?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door Kroppie »

klopt bijna, maar ik zou 4mm2 nemen, geeft net ff minder verlies

http://www.polz.info/leitungsrechner/

neem voor de spanning 17 volt en voor de amperes(250:17=14.7)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

Vandaag heb ik de benodigde schapenwol gehaald 8 cm dik.
Dit wil ik in de holle wanden verwerken. De stevigheid van dit spul valt me een beetje tegen. Het is slap en je kunt het makkelijk in laagjes uit elkaar trekken.
Gaat dit spul niet makkelijk zakken in de holle ruimte? Ik had het spul wat steviger verwacht. Net zo iets als steen of glaswol.
Vastlijmen is volgens mij geen optie omdat je het heel makkelijk in laagjes uit elkaar trekt.

De vloer en dak heb ik met x-treme gedaan ivm zo min mogelijk hoogte verlies.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door myway »

DiffRental schreef:
Het voordeel van 2 panelen is dat je ze serie kan leggen en dat je dan al heel snel met daglicht een hoge spanning hebt waardoor de regelaar kan gaan laden.
Er is dan wel een hogere spanning maar of het ook zoden (ampères) aan de dijk zet??
Nadeel is dan weer dat als er een stukje schaduw op een paneel komt het geheel onderuit gaat.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ombouwproject Movano L2H2 (2012)



Bericht door tonic »

tonic schreef:
di 20 aug 2019, 15:30
Vandaag heb ik de benodigde schapenwol gehaald 8 cm dik.
Dit wil ik in de holle wanden verwerken. De stevigheid van dit spul valt me een beetje tegen. Het is slap en je kunt het makkelijk in laagjes uit elkaar trekken.
Gaat dit spul niet makkelijk zakken in de holle ruimte? Ik had het spul wat steviger verwacht. Net zo iets als steen of glaswol.
Vastlijmen is volgens mij geen optie omdat je het heel makkelijk in laagjes uit elkaar trekt.

De vloer en dak heb ik met x-treme gedaan ivm zo min mogelijk hoogte verlies.
Iemand het antwoord?????
Plaats reactie