Spanning aftappen?
Spanning aftappen?
Goede avond,
ik heb twee daglichten aangeschaft voor mijn Ford Transit 2.2 TDCi Chausson Flash 02.
Nu zoek ik een 12 volt spanning, welke verbonden is met het contactslot, .... dus sleutel eruit, geen spanning.
Zit er in de motorruimte een aansluiting, welke ik mede kan gebruiken, zonder dat de OBD-scanner op tilt slaat.
Bij de stuurkolom zie ik geen enkele draad, tenzij ik natuurlijk de onderkant verwijder, maar daar
wacht ik nog even mee, misschien krijg ik hier op het forum een andere oplossing.
Met vriendelijke groeten,
Pierre
ik heb twee daglichten aangeschaft voor mijn Ford Transit 2.2 TDCi Chausson Flash 02.
Nu zoek ik een 12 volt spanning, welke verbonden is met het contactslot, .... dus sleutel eruit, geen spanning.
Zit er in de motorruimte een aansluiting, welke ik mede kan gebruiken, zonder dat de OBD-scanner op tilt slaat.
Bij de stuurkolom zie ik geen enkele draad, tenzij ik natuurlijk de onderkant verwijder, maar daar
wacht ik nog even mee, misschien krijg ik hier op het forum een andere oplossing.
Met vriendelijke groeten,
Pierre
Re: Spanning aftappen?
sigarettenaanstekerplug? En dan bij de zekering, natuurlijk altijd extra zekeren.
cor
cor
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Spanning aftappen?
Kan nog lastig worden denk. Misschien de claxon?
Of de ruitenwissermotor? Wel schakelen via een relais met zekering.
Of eventueel via de stadsverlichting. Maar dat wil je misschien juist niet?
Zit er bij een ford niet een startpunt onder de motorkap? Dan kan je eventueel nog schakelen via de massa.
Succes.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Of de ruitenwissermotor? Wel schakelen via een relais met zekering.
Of eventueel via de stadsverlichting. Maar dat wil je misschien juist niet?
Zit er bij een ford niet een startpunt onder de motorkap? Dan kan je eventueel nog schakelen via de massa.
Succes.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Spanning aftappen?
Bij moderne auto’s zit de bedrading meestal al voor gemonteerd,,en hangt of zit in de buurt v/d lampbevestiging,dus de lampen als eerste monteren,dan zie je vanzelf of er reeds bedrading aanwezig is?
Hans
Re: Spanning aftappen?
Cor,
ik heb zelfs twee sigaretten aanstekers pluggen in de camper.
Maar er blijft op beiden 12 volt spanning staan, wanneer ik de sleutel uit het contact haal.
Kapitein,
claxon en ruitenwissermotor verbindingen krijgen alleen spanning, wanneer ik ze inschakel en dat gebeurt
onder het dashboard, ik moet ze dan voor de schakelaar aftappen.
Wat is een startpunt, wat/waar het eventueel onder de motorkap zit ?
ik heb zelfs twee sigaretten aanstekers pluggen in de camper.
Maar er blijft op beiden 12 volt spanning staan, wanneer ik de sleutel uit het contact haal.
Kapitein,
claxon en ruitenwissermotor verbindingen krijgen alleen spanning, wanneer ik ze inschakel en dat gebeurt
onder het dashboard, ik moet ze dan voor de schakelaar aftappen.
Wat is een startpunt, wat/waar het eventueel onder de motorkap zit ?
- the kapitein
- Berichten: 331
- Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00
Re: Spanning aftappen?
Waarschijnlijk staat jouw accu onder de bestuurders stoel?
Meestal is er dan onder de motorkap een pluspunt waar je eventueel je startkabels op kan aansluiten in geval van een lege accu.
Misschien kan je daar je plus vandaan halen en dan met een relais schakelen. Dan hoef je alleen een klein schakelaartje in je dashboard te maken die de massa (de min draad) schakeld.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Meestal is er dan onder de motorkap een pluspunt waar je eventueel je startkabels op kan aansluiten in geval van een lege accu.
Misschien kan je daar je plus vandaan halen en dan met een relais schakelen. Dan hoef je alleen een klein schakelaartje in je dashboard te maken die de massa (de min draad) schakeld.
Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
Re: Spanning aftappen?
Kapitein,
ja zo ziet het er bij ook uit, wist niet dat
dit "startpunt " werd genoemd, .... weer wat bijgeleerd.
Ook het schema begrijp ik nu, dank je wel.
Prettig weekend verder,
groetjes
Pierre
ja zo ziet het er bij ook uit, wist niet dat
dit "startpunt " werd genoemd, .... weer wat bijgeleerd.
Ook het schema begrijp ik nu, dank je wel.
Prettig weekend verder,
groetjes
Pierre
Re: Spanning aftappen?
Als je de min pool (van de spoel van het relais) dan op de voedingdraad van het stadslicht uit laat komen, erbij gezegd dat je eerst moet controleren of de schakeling dan nog werkt, Dan schakelt het dagrijlicht uit door + + contact bij inschakeling van het stadslicht. Net zoals het lampje van het laadsysteem van de dynamo. Is misschien een idee?
cor
cor
Re: Spanning aftappen?
zit meestal een zekeringenkast onder de motorkap/dashboard , met een spanningzoeker en met contact aan/uit kijken en dan aftakken.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Spanning aftappen?
Cor,
daar heb je gelijk in, maar ik gebruik geen relais meer, schakel hem met extra zekering gewoon op de spanningsbron.
Jos,
ik kan mij wel voor mijn kop slaan, dat ik dat volkomen over het hoofd heb gezien.
Aan de goeie kant in de motorruimte zit een grote kap, waaronder de zekeringen zitten.
Ik heb er die kap nog afgehaald, spanning gemeten, maar op sommige zekeringen zat geen spanning, dus daar had ik niks aan, .... gewoon niet verder nagedacht en de kap er weer opgezet en verder gezocht.
Maar een van die zekeringen geeft dan wel spanning van 12 volt, wanneer ik het contact aanzet en dat moet ik nou juist hebben.
Ik stond erboven op en had niets in de gaten, hoe dom kan je zijn.
Groetjes,
Pierre
daar heb je gelijk in, maar ik gebruik geen relais meer, schakel hem met extra zekering gewoon op de spanningsbron.
Jos,
ik kan mij wel voor mijn kop slaan, dat ik dat volkomen over het hoofd heb gezien.
Aan de goeie kant in de motorruimte zit een grote kap, waaronder de zekeringen zitten.
Ik heb er die kap nog afgehaald, spanning gemeten, maar op sommige zekeringen zat geen spanning, dus daar had ik niks aan, .... gewoon niet verder nagedacht en de kap er weer opgezet en verder gezocht.
Maar een van die zekeringen geeft dan wel spanning van 12 volt, wanneer ik het contact aanzet en dat moet ik nou juist hebben.
Ik stond erboven op en had niets in de gaten, hoe dom kan je zijn.
Groetjes,
Pierre