Scheidingsrelais: hoeveel Amperes?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

als ik zoek op dynamo vw t5 kom ik dynamo,s tegen van 70 en 90 ampere.
er zullen gerust auto,s zijn met dynamo,s van 150, 180, 200, of nog meer amperes maar op een vwt5 is die van 70 en 90 ampere de meest voorkomende.
en wat Jan zegt die dynamo zal in de meeste gevallen nog niet eens maximaal belast worden.

120 ampere voor de cyrix is genoeg, maar niet gaan gebruiken om in nood gevallen de motor mee te starten, die stroom bij het losbreekmoment van een koude diesel kan wel >500 ampere bedragen, dus dat niet gebruiken.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Brian »

OK bedankt. Zonder het ingewikkeld te willen maken: ik begreep dat de Victron Cyrix relais nu net als één van de voordelen had, dat het ook in noodgevallen als startassist gebruikt kan worden. Klopt dus niet helemaal? Of wat zou hiervoor dan nodig zijn?

Bedankt
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

wat er dan nodig is?, heel simpel, paar startkabels, of zelfs 1 is al genoeg daarmee de plussen van de hh en de start accu verbinden.

(of een dikke schroevendraaier [of ander stuk ijzer]tussen de dikke contacten van de cyrix) :oops: :oops:, maar dat mag ik niet zeggen denk ik(niet verder vertellen hoor)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheidingsrelais



Bericht door kampo »

Brian schreef:
zo 14 jul 2019, 18:49
OK bedankt. Zonder het ingewikkeld te willen maken: ik begreep dat de Victron Cyrix relais nu net als één van de voordelen had, dat het ook in noodgevallen als startassist gebruikt kan worden. Klopt dus niet helemaal? Of wat zou hiervoor dan nodig zijn?

Bedankt
Brian we willen je wel helpen met de dimensionering van je systeem.
Maar door ons niet te vertellen wat je gegevens zijn heeft iedereen het nu een beetje over algemeenheden.
Misschien kan je de volgende gegevens bij elkaar sprokkelen dan hebben we de noodzakelijke input:

- Het gaat over een VW T5 bouwjaar XX motortype XX motorvermogen XX
- Max vermogen in Watt of max stroom in A van de dynamo
- Capaciteit van de startaccu in Ah
- Capaciteit van de HH accu in Ah
- Lengte van de bekabeling enkele weg tussen Start en HH accu
- Wens om te starten via de startassist functie van de Cyrix ja of nee (pas op een ja gaat geld kosten)

Daarna zullen we je juist kunnen vertellen welk type Cyrix en welke diameter van de bekabeling er bij jou geval hoort.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

en om dat te weten geef je kenteken eens in bij zo,n onderdelen boer et voila de gegevens van de dynamo.

b.v. bij:https://www.mister-auto.nl/dynamo/bosch ... lsrc=aw.ds

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Brian »

Heb even de informatie bij elkaar gesprokkeld:

- VW T5 bouwjaar 2006, 77kw, diesel 1.9TDI
- 90A Dynamo
- Startaccu: 61Ah
- HH accu: 100Ah AGM accu
- lengte bekabeling: 2 à 3m
- Startassist functie: indien dit het kostenplaatje onredelijk veel hoger maakt, nee.

Alvast bedankt!
Brian
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

dan dus een cyrix 120amp, met kabel minimaal 16mm2 en zekeringen van 100ampere in beide kabels zo dicht mogelijk bij de accu,s, en niet als starthulp gaan gebruiken!,
succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
luinge
Berichten: 324
Lid geworden op: vr 04 mei 2018, 21:08
Locatie: Peize (Drenthe)
Contacteer:

Re: Scheidingsrelais



Bericht door luinge »

Aangezien ik met dezelfde installatie bezig ben, wat is de beste plaats voor de Cyrix? Bij de Start accu of de HH accu. Bij mij is er weinig plaats bij de start, dus zou het liefst bij de HH plaatsen.

Groet roelof
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Scheidingsrelais



Bericht door blizard »

Gewoon op het schutbord, tenzij je accu ook niet in het motorcompartiment zit
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Kroppie »

wat jou het mooiste uitkomt en waarbij je de kortste kabellengte hebt.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Scheidingsrelais



Bericht door kampo »

@Brian
:thumbup:
Een Cyrix relais zet je best droog en dus binnen.
Groeten Kampo
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Arie55 »

het beste m.i. is geen Cyrix in te zetten. Zie draadje: Ter lering en de vermaak http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8445589 De beste beslisser of een accu geladen moet worden, ben jezelf. Niet e.o.a. automaatje.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Brian
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 22 jul 2018, 13:01

Re: Scheidingsrelais



Bericht door Brian »

Deze nog even bovenhalen...

Met enige (grote) vertraging ga ik het relais morgen aansluiten. Twee vraagjes die mij nog blijven:

- ik las eerder dat een massakabel van 2.5mm2 voldoende is (dit terwijl ik een + kabel van 25mm2 gebruik). Klopt dit en vooral: waarom mag een massakabel zoveel dunner zijn?

- mag de massakabel terug gebracht worden naar eender welk massapunt, dus bijvoorbeeld ook de - pool van de huishoudaccu? (ik wil het relais binnen bij de huishoudaccu aanbrengen). Op de handleiding van Victron staat dat deze naar de - pool van de startersaccu moet.

Bedankt!
Brian
Gebruikersavatar
't Busje
Berichten: 5765
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 20:46
Locatie: Velsen

Re: Scheidingsrelais



Bericht door 't Busje »

Dat massadraadje is alleen voor de aansturing van het relais en hoeft dus niet zo zwaar te zijn.

Als de minpolen van de start- en de huishoudaccu via de massa met elkaar verbonden zijn, maakt het niet uit waar je de mindraad van de Cyrix op de massa aansluit.
Evert

Hobby Siesta A55 GS Sport, Fiat Ducato 130 MultiJet (2014)
Plaats reactie