conformiteitsbewijs zelfbouw camper

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door FW62 »

Gisteren APK-keuring van mijn zelfbouw-buscamper gehad. Weer voor een jaar goedgekeurd :D
Bij het opbergen van het keuringsrapport bij mijn autopapieren vond ik een 'Conformiteitsbewijs 96/53/EG' dat ik blijkbaar ooit bij de aankoop van de bus gekregen had. En op dat conformiteitsbewijs staat nog mijn oude kenteken...

Vorig jaar eind december is mijn zelfbouw-buscamper door de RDW gekeurd, en heb ik een nieuw kenteken gekregen.
Vraag is nu: had ik bij het nieuwe kenteken automatisch ook een nieuw conformiteitsbewijs moeten ontvangen? Of had ik dat zelf moeten aanvragen? Of is zo'n comformiteitsbewijs niet nodig omdat de bus geen bedrijfswagen meer is?

Groet,
Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door Navigator »

Volgens mij niet. Dat conformiteitsbewijs was voor een bedrijfsvoertuig en is nu niet meer van toepassing.
Forum verlaten.
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door FW62 »

Aha, dus ik hoef voor mijn camper geen conformiteitsbewijs bij me te hebben in het buitenland?
Ik las hier dat alleen een een kentekenbewijs-card in het buitenland niet voldoende is:
https://www.blomdsw.nl/nieuws/buiten-ne ... -voldoende
Maar het was me niet duidelijk of dit alleen van toepassing is op bedrijfswagens, of ook op zelfbouw-campers die een ex-bedrijfswagen zijn.
En met verder zoeken vond ik voornamelijk verhalen over problemen met het importeren van een camper in Belgie wegens ontbreken van bepaalde papieren of certificaten...
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door hathi »

Dat CVO zit standaard bij de recentere voertuigen,en er staan de EU goedkeuringen in van het voertuig (,maar ik denk niet dat er aan het voertuig iets technisch veranderd is?)...het hoort gewoon bij het voertuig, zie het als een geboortebewijs,mss heb je het nog ooit nodig,bij evt.export,want er zijn nog steeds landen die er om vragen bv België ,terwijl de afspraak in EU verband is,dat het bij Europese auto’s niet meer noodzakelijk is
Hans
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door FW62 »

Een CVO (Certificaat van Overeenstemming) is toch niet hetzelfde als een conformiteitsbewijs?

Het ding waar ik het over heb (conformiteitsbewijs 96/53/EG) is een dubbelzijdig A4-tje dat ik van de garage meegekregen heb bij de aanschaf van een gebruikte bestelbus. Er staat een afgiftedatum op, die hetzelfde is als de datum dat ik de bus gekocht heb. Dus niet de datum eerste toelating ofzo. En verder staan er alleen afmetingen en gewichten op. Veel hiervan staan ook op het kentekenbewijs (creditcard-formaat), maar niet allemaal. Bijvoorbeeld de maximum asdruk staat op dat papiertje, maar niet op het kentekenbewijs.

Het punt is, dat het kenteken op dit conformiteitsbewijs niet meer klopt, omdat ik de bestelbus heb omgebouwd naar een camper, en daardoor heb ik een nieuw kenteken gekregen. Zoals vele anderen hier op het forum.

Nu heb ik het vermoeden, dat zo'n conformiteitsbewijs alleen nodig is voor een bedrijfswagen (bijv. bestelbus) en niet voor een (zelfbouw-)camper, aangezien ik het woord conformiteitsbewijs in de vele zelfbouw-topics niet tegenkom. Maar ik zou dit graag zeker weten, voordat ik het papier weggooi...

Groet,
Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door Peter LMC »

Meestal staat er ook een chassisnr (vinnr) op en dan kun je toch aantonen dat het bij je voertuig hoort.
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door FW62 »

Klopt, er staat ook een chassisnummer op het papier.
Maar ik zou het ombouw-verhaal niet in het Frans of Spaans kunnen uitleggen :-?
Waardoor het misschien voor die franse of spaanse politieagent juist een verdachte situatie is...
Is het gebruikelijk dat er bij een nieuw kenteken gewoon het oude conformiteitsbewijs geldig blijft?
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door hathi »

Man man wat ga jij het ver zoeken,ik schrijf toch het is een soort geboorte bewijs,vandaar ook het ch .nummer,....nu ,hoe dikwijls heb jij nu je geboorte bewijs (CVO) nodig,en voor de praktijk heb je een kenteken( legitimatie /rijbewijs) :?:
Hans
Gebruikersavatar
B12M_Ferry
Berichten: 188
Lid geworden op: zo 07 okt 2018, 18:29
Locatie: Dunakeszi Hongarije

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door B12M_Ferry »

Een paar jaar geleden kon ik niet met alleen een CVO een nieuwe auto importeren.
(Met het tijdelijke exportkenteken daarintegen, was verder geen probleem.)

Omdat je het nodig kunt hebben in buitenland.... Ze kunnen het toch niet lezen.
In heel europa, en ver daarbuiten kan kan iedere instantie kijken (Of laten kijken weet ik niet hoe het werkt) in de database van RDW
over alle kenteken & verzekering gegevens. Ze kunnen alleen mekkeren als er iets technisch defect is. Maar niet of een auto conform is ja of nee.
Dus ik zeg: Nee, heb je in buitenland niet nodig.
Bij vragen kan je beter navragen bij anwb of rdw.
Volvo B12M bus in ombouw.
FW62
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 03 sep 2018, 20:26
Locatie: Nijmegen

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door FW62 »

Ik heb vandaag gebeld met de RDW om opheldering te krijgen.

Conclusies:

1. Een 'Conformiteitsbewijs 96/53/EG' is alleen nodig voor een (kleine) bedrijfswagen.
Dit Conformiteitsbewijs is nodig als bijlage, omdat op een bedrijfswagen-kenteken-card de 'Maximale Massa Aanhangwagen' ontbreekt.

2. Een camper is een personenwagen. Een 'Conformiteitsbewijs 96/53/EG' is niet van toepassing. Op een personenwagen-kenteken-card staat de 'Maximale Massa Aanhangwagen' namelijk wel vermeld, onder punt O1 en O2.

3. Het oude Conformiteitsbewijs kan gewoon in de papierversnipperaar. Een nieuw wordt niet verstrekt, want het is niet van toepassing op een camper/personenwagen.

4. Een CVO (Certificaat van Overeenstemming) is NIET hetzelfde als een Conformiteitsbewijs.

5. Een Conformiteitsbewijs is dus NIET het 'geboortebewijs' van de auto.

Ik ben blij dat het nu (voor mij) duidelijk is. Het leek me ook al heel stug, dat alle camper-zelfbouwers jarenlang met een papiertje met een oud kenteken er op zouden blijven rondrijden.

Met vriendelijke groet,
Feddo
Foto-album van mijn camper: https://myalbum.com/album/0dvszGBi9tEQ
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13342
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door hathi »

F7051672-5F2A-400D-8231-EFBB45A4F7EB.png
Hans
280
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 21 nov 2018, 10:51
Locatie: Voor steeldieven gevlucht naar Twente!

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door 280 »

Bedankt voor de informatie :clap:
Laatst gewijzigd door 280 op ma 14 okt 2019, 22:22, 3 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: conformiteitsbewijs zelfbouw camper



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op di 31 okt 2023, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie