Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Ruud-572 »

Van buiten een grondige wasbeurt gegeven, en ook binnen helemaal schoongemaakt. Zo goed als klaar voor onze vakantie richting Hongarije!
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Marco Polo »

Kroppie schreef:gaat bij mij ook heel goed, mijn vader zei wel eens tegen mij , wat je ogen zien verpesten je handen!, ach ja , leer je van. :-B

jos
Heb je de roeping misgelopen.
Een glansrijke carrière als machinist/ werktuigkundige lag voor je in het verschiet :D
Gebruikersavatar
Alger
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 okt 2018, 20:33
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Alger »

Kan ik dit stekkertje gewoon loshalen, wil de voorstoel wat vaster zetten zit nu speling op. Ik heb geen idee waarom dit aan de gordel zit.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

jansloos schreef:
za 13 jul 2019, 7:25
Hee, das interessant
Alu, is het lassen of solderen.? En met welke brander?
Waarom wil ik dit weten?
De fietsendrager van de Vito, maar ook van een VW T klasse hangt met 2 haken aan de achterklep.
Ik vind dat eigenlijk niet stevig genoeg. Omdat er schroefdraad in de scharnieren zit, dacht ik een constructie met een Alu buis te maken, waar de drager dan aan komt te hangen.

@Jansloot

De originele MB drager maakt wel gebruik van dat schroefdraad. Ik heb er zo’n eentje aan hangen. Zit muurvast.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

Alger schreef:
zo 14 jul 2019, 15:00
Kan ik dit stekkertje gewoon loshalen, wil de voorstoel wat vaster zetten zit nu speling op. Ik heb geen idee waarom dit aan de gordel zit.

Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
gele markering heeft meestal iets met veiligheid te maken, gordelspanner??, losnemen en vastmaken MET CONTACT UIT.!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Alger
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 22 okt 2018, 20:33
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Alger »

Bedankt voor de tip Jos.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door pwhooftman »

Het stekkertje is van de pyrotechnische gordelspanner. In de gordelspanner zit een kleine hoeveelheid explosief die afgaat als ook de airbag afgaat, en de gordel strakker trekt. Als je het stekkertje los laat zal het airbag lampje blijven branden. Inderdaad uit voorzorg accukabels losnemen en 10 minuten wachten voor afnemen en terugplaatsen. Ook zorgen dat je zelf niet statisch geladen bent.
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door jansloos »

Gobert.
Het gaat mij er om of die soldeerverbinding sterk genoeg is.
Bij de originele, zal de dragerbuis direct doorlopen.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Cee Pee »

pwhooftman schreef:
zo 14 jul 2019, 16:59
Het stekkertje is van de pyrotechnische gordelspanner. In de gordelspanner zit een kleine hoeveelheid explosief die afgaat als ook de airbag afgaat, en de gordel strakker trekt. Als je het stekkertje los laat zal het airbag lampje blijven branden. Inderdaad uit voorzorg accukabels losnemen en 10 minuten wachten voor afnemen en terugplaatsen. Ook zorgen dat je zelf niet statisch geladen bent.
Als het contact afstaat is er geen spanning op dat circuit en dat is voldoende.
Accukabels losnemen is wat overdreven.
Zo'n squip gaat niet zomaar af hoor.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Kroppie »

dat met contact uit is ook bedoeld om te voorkomen dat het management lampje gaat branden als die verbinding met contact aan verbroken word/is, en dat je weer naar de garage moet om dat te laten resetten.

ook de andere gele/geel gemarkeerde stekkers enkel los met contact uit, en contact uit laten tot de stekker weer gemonteerd is

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Janoteppe
Berichten: 174
Lid geworden op: wo 04 okt 2017, 11:04
Locatie: Leeuwarden

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Janoteppe »

Een extra 220 volt buiten-stopcontact gemaakt aan de luifelzijde. Voor opladers, lampje etc.
foto.jpg
foto.jpg (105.6 KiB) 470 keer bekeken
Groetjes, Jan. Tot ziens onderweg in mijn Hobby.......

Als ongeluk in een klein hoekje zit, zit geluk dan in de rest?
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Vertrokken2 »

jansloos schreef:
zo 14 jul 2019, 18:11
Bij de originele, zal de dragerbuis direct doorlopen.
Voila
1789DA38-D407-416A-BA7A-828AC48AA9C3.jpeg
1789DA38-D407-416A-BA7A-828AC48AA9C3.jpeg (126.13 KiB) 459 keer bekeken
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door Hoofdnoorman »

Hoofdnoorman schreef:
za 13 jul 2019, 1:46
In het kader van het repareren van mijn Omnistep dubbele trede, eens in mijn garage gerommeld en daar weer een pakje Durafix gevonden.

Maar eens even de brander gepakt en een stuk traanplaat met een aluminium hoekstripje aan elkaar gelast/gesoldeerd. Die staafjes Durafix liggen al een paar jaar bij mij te wachten en ik heb al een keer getracht er mee te werken. Dat was een grote flop en 4 staafjes weg zonder dat de boel vast zat.
Nu las ik ergens (waar weet ik echt niet meer), dat de staafjes voor gebruik ook echt schoon moeten zijn.
Dus de gewone voorbehandeling gedaan en daarna de boel ingespoten met remmenreiniger en met een katoenen doek schoongeboend. En ja, dat deed het hem, nu vloeide alles keurig zoals het moest en was er mee te werken. En vast zit het ook.

Ondertussen ook de nieuwe lagerbussen voor het trapje binnen. Zodra ik terug ben van mijn reisje voor de Airbus, gaan we de boel even netjes restaureren. Er zijn nu al drie liefhebbers voor.

Afbeelding
Gisteren het hele oude trapje gesloopt. Normaal zitten de scharnieren met nylon lagerbusjes 11 x 13. Waar ze die in hemelsnaam vandaan hebben gehaald mag Joost weten. In ieder geval nu 12 x 14 dus moeten er nieuwe stiften gedraaid worden. Materiaal had ik een maand geleden al gekocht.
Prima methode gevonden om de bovenste dragers te verstevigen. De buis is hol en ik heb een platstaf aluminium van 7 x 25 die ik daar binnen in kan schuiven.
Aldus gedaan.
Maar ja, nu het lassen. Helaas, mijn brander kon dat net niet aan. Nu moet ik eerst een litersfles vullen met LPG. Daar heb ik een brander op die wat meer geweld geeft.
Dus dat doen we wel in Augustus.

Verder is het mij opgevallen dat de oude motor van veel betere kwaliteit is als van het nieuwe trapje. Er bestaat een hele grote kans dat ik het oude trapje daarom weer terug plaats als ik hem niet verkoop. Na de reparatie is hij veel steviger/robuuster dan de nieuwe.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Wat heb je vandaag aan je camper gedaan?



Bericht door djurre1980 »

Janoteppe schreef:
ma 15 jul 2019, 12:11
Een extra 220 volt buiten-stopcontact gemaakt aan de luifelzijde. Voor opladers, lampje etc.
Bij mij zit de stroomaansluiting aan de kant van de deur.
Ik heb gewoon een cee kabel gekocht met daarin een extra 230v stopcontact verwerkt, zo heb je ook buiten stroom.
Jouw oplossing is ook mooi, maar als je geen gaten wilt boren etc kan het dus ook op mijn manier.

Afbeelding
Plaats reactie