Pendelen compressorkoelkast

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door myway »

Een crx koelkast heeft een geforceerde koeling, een mdc niet.
Blijkbaar reageert een mdc dus niet goed op ventilatoren
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door kampo »

En dat begrijp ik niet.
Normaal moet iedere compressor koelkast goed reageren op bijkomende koeling bij hoge omgevingstemperaturen.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door ducati 900 »

Mijn huishoudkoelkast op 220 volt van € 135 heeft helemaal nergens last van, ook niet in Zuid Frankrijk bij bijna 40 graden.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door MonRoe »

het is inderdaad een mdc. nu is het wel zo dat onze camperdeur als die open staat voor een groot gedeelte voor de roosters van de koelkast staat. dus idd afvoer naar buiten is dan minder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door kampo »

ducati 900 schreef:
vr 12 jul 2019, 21:51
Mijn huishoudkoelkast op 220 volt van € 135 heeft helemaal nergens last van, ook niet in Zuid Frankrijk bij bijna 40 graden.

Ben.
Behalve dat het natuurlijk een grote stroomvreter is... :mrgreen:
En laat stroom in een camper nou net het duurste zijn.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door Kroppie »

dat jij zo,n kk een grote stroomvreter noemt betekent dat je zo,n ding waarschijnlijk zelf nog nooit in een camper gebruikt hebt, in ieder geval dan niet op de goede manier, ik heb ook zo,n zelfde kk in de camper in gebruik en op de goede manier toegepast gebruikt die niet meer dan een mdc 90 die ik daarvoor had, ja je moet even nadenken en de vooroordelen over zo,n koelkast opzij zetten, en dan is het prima te doen, er is in het forum zat te lezen wat te doen om zo,n koelkast goed en zuinig in een camper te laten functioneren, dus ik ga niet weer in de herhaling/verdediging, lees eerst maar eens HOE, iemand het doet waardoor het goed functioneerd, zonder het af te doen als onzin , en te goedkoop om te kunnen werken, ervaren!!

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door kampo »

Daar hebben we het inderdaad al meer over gehad.
Hou nu eens op, natuurlijk ken ik (bijna) alles van een 230V koelkast in een camper. En ook alle andere variantes en toepassingen !
Je zal merken dat je met die kennis, in tegenstelling tot vele anderen hier, steeds ZOWEL de voor als de nadelen zal vermelden.
De tijd is bij mij niet blijven stilstaan. Ik probeer tot vandaag vooraan mee te doen en heb het echt niet enkel over de voordelen van
mijn eigen huidige systeem. Welk van die systemen trouwens, ik heb er altijd meerdere gehad.
Dat is mij echt te eenvoudig en soms wordt ik misselijk van het steeds weer opnieuw te moeten lezen.
"De mijne is goedkoop, het werkt al 10 jaaaren dus is mijn systeem het beste" :mrgreen:
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51120
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door Kroppie »

oke , jouw systeem is een stuk duurder, DUS ook een stuk beter??

maar ik zeg niet dat mijn systeem het beste/goedkoopste is, ik zeg alleen hoe ik het gerealiseerd heb, en dat het voor mij goed voldoet, en hoef dan ook niet steeds te moeten lezen dat mijn goedkope geknutsel niet goed kan werken/voldoen, ik zal niet meer op dit soor dingen reageren, en alleen nog mensen die willen weten hoe ik e.e.a. gerealiseerd heb en wat mijn ervaringen daarin zijn antwoord geven.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door myway »

MonRoe schreef:het is inderdaad een mdc. nu is het wel zo dat onze camperdeur als die open staat voor een groot gedeelte voor de roosters van de koelkast staat. dus idd afvoer naar buiten is dan minder.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Voor deze koelkast zijn die roosters helemaal niet nodig en misschien wel nadelig.
Ik denk dat de winterafdekking daar gewoon altijd op kan.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door 309T16 »

kampo schreef:
vr 12 jul 2019, 21:59
ducati 900 schreef:
vr 12 jul 2019, 21:51
Mijn huishoudkoelkast op 220 volt van € 135 heeft helemaal nergens last van, ook niet in Zuid Frankrijk bij bijna 40 graden.

Ben.
Behalve dat het natuurlijk een grote stroomvreter is... :mrgreen:
En laat stroom in een camper nou net het duurste zijn.
Een grote stroomvreter? Juist niet t.o.v. een abosorptie :eh:
Duurste? Alleen de aanschaf kost wat. Bij mij is de zon altijd gratis en schijnt hij niet, dan rijden we gewoon weer een stukje :)
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door MonRoe »

winterafdekking zit er het grootste gedeelte van het jaar op. maar als we bij voorbaat weten dat we een langere tijd 30+ temperaturen krijgen dan gaan, voor extra ventilatie, de roosters er van af.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Stellingwerver
Berichten: 252
Lid geworden op: zo 23 nov 2008, 13:59
Locatie: Noord Brabant
Contacteer:

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door Stellingwerver »

MonRoe schreef:
vr 12 jul 2019, 14:19
kampo schreef:
vr 12 jul 2019, 9:12
@Monroe
Begrijp ik het goed dat het pendelen in jullie geval dus te wijten was aan slechte afvoer van warmte achter
de kleine MDC65 koelkast en verholpen werd door 2 ventilatoren voor de warmte afvoer bij te plaatsen ?
Bovendien hebben jullie boven en onder roosters naar buiten ?
Nee dat kwam door vuil op de achterkant van de koelkast. Daar zat heel veel stof op.

Door de ventilatoren uit te zetten kregen we tijdens de vakantie de koelkast juist kouder. We dachten er goed aan te doen om de ventilatoren aan te zetten, maar de koelkast moest op de max stand en werd nog 11 graden. Nadat we de ventilatoren hebben uitgezet ging de temperatuur weer snel naar beneden en konden we ook de thermostaat terug zetten naar iets over de helft.

Zal het ook eens proberen zonder ventilator. Nogmaals de koelkast koeld goed, alleen bij het bereiken van de temperatuur, slaat hij af, weer aan en zo gaat het een keer of 5 door.
mijn vorige zelfgebouwde camper http://buscamper.atspace.com/
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door jurgenc »

309T16 schreef:
za 13 jul 2019, 11:11
Een grote stroomvreter? Juist niet t.o.v. een abosorptie :eh:
Duurste? Alleen de aanschaf kost wat. Bij mij is de zon altijd gratis en schijnt hij niet, dan rijden we gewoon weer een stukje :)
Rijden om de batterijen op te laden kost ook geld. Als ik een weekje wil blijven staan, bijv skivakantie, dan moet ik ofwel aan de dure stroom ofwel een week stroom kunnen bufferen (Batt capaciteit). Dan is een absorptie kk die op gas draait, niet de duurste oplossing.
Zit nog met schoolgaande jeugd en moet nog werken. Kan dus geen maanden aan een stuk weg. De kostprijs om voldoende gratis stroom op te slaan om een compressie kk een week “stroompaalvrij” te laten draaien op de gratis gewonnen zone Electriciteit is voor mij voorlopig duurder dan een absorptie kk op gas te laten draaien.
Elk reisprofiel heeft zijn eigen afwegingen.
H20
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8867
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Pendelen compressorkoelkast



Bericht door kampo »

Elk voordeel heeft zijn nadeel …
De transformatieomzetting van 12VDC naar 230VAC kan je bezwaarlijk gratis noemen.
Afgerond gaat er ongeveer 15% van de stroom verloren.
Links naar vergelijkende studies werden hier vroeger al geplaatst.
Het bleek duidelijk dat er in vergelijkbare KK situaties meer verbruik was. Logisch.
Ook die extra stroom zal grotendeels tijdens de periode dat de zon niet schijnt verbruikt worden.
Dat zal dus uit de accu's moeten komen en een cyclus levensduur kosten.
Bij het laden van de accu's zijn er natuurlijk ook weer verliezen.

Er is de prijs van de goede stevige inverter en de veiligheidsaspecten wat de uitvoering
betreft van een 230V systeem dat ook continu moet aanstaan tijdens het rijden.
Weer iets extra dat kan en zal stukgaan.

Dan is er de meerprijs voor de ombouwingen. De eventuele thermostatische aansturing van de inverter,
vergrendeling maken op de deur, aanpassen kondens opvangpan, verstevigen en beveiligen 230V KK gedeelte.
Daar werd in andere draadjes uitvoerig over bericht. Allemaal makkelijk om uit te leggen maar moeilijk
om het netjes uit te voeren.
Tja die 230V koelkast werd gewoon niet voor mobiel gebruik gemaakt. Zelfs niet als sommigen het aandurven
van die zomaar zonder meer in een camper te plaatsen. Het gaat goed tot het eens ergens mis gaat...

Grootste probleem is nog dat de meeste camperaars de hierboven opgesomde ombouw niet zelf kunnen
en dus beroep zullen moeten doen op een vakman.
Als je dat telt dan kost het geheel meer als gewoon een duurdere 12V KK aanschaffen.
Tja het is juist, er zijn er een paar die dat allemaal zelf en heel goedkoop kunnen. :-B
Dan wel bij vertellen dat het pas na 3 keer goed was. Normaal, is bij mij niet anders.
Ik heb al verschillende van die gemonteerde 230V koelkasten in campers mogen bekijken.
In veel gevallen was ik niet echt onder de indruk van de afwerkingsgraad.

Dat is het echte verhaal. Voor de rest heeft een 230V koelkast in een camper enkel voordelen ...
Groeten Kampo
Plaats reactie