Infuusklem?

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Infuusklem?



Bericht door Hoofdnoorman »

De volgende vraag is bestemd voor mensen die weten waar ze over praten.

Mijn idee is het volgende:
Ik heb slechts één grote plant in huis die water moet hebben. Nu wordt dit geregeld door een forumlid als ik weg ben of door mijn buurvrouw.

Ik wil echter dit oplossen en dacht vanochtend aan een infuusklem. Er is ruimte genoeg om een vat met bv 10 liter water boven de plant te zetten en vandaar af een slang (eventueel met een paar wollen/katoenen draadjes) in de pot te hangen.
De plant moet ongeveer een halve liter water per week hebben.

Is dit te doen met een infuusklem en wie heeft er eentje liggen voor mij?


NB: De plant is bijna 40 jaar oud. Ik ben ermee bij een goede bloemenzaak geweest en daar vertelde men mij dat het onverstandig is om er nu een Hydrocultuur van te maken. Zoals jullie begrijpen heeft deze plant een emotionele waarde.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Infuus klem??



Bericht door PaulBng »

Moet kunnen.
Ik gebruik een druppelende infuus als koeling op mijn portaalfrees.

Je bent wel even bezig met de instelling dan..

Ken je niemand die in de verpleging werkt?
Anders kan ik erwel een proberen te regelen...
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Infuus klem??



Bericht door Hoofdnoorman »

Helaas ken ik niemand die ik het zou kunnen vragen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Infuus klem??



Bericht door gjvonk »

Dit gebruiken wij al jaren: ideaal, een 10 liter emmer was vorig jaar na 3 hete weken in een plant met een doorsnee van 75 cm en 1,5 meter hoog nog niet leeg (3 druppelaars in de pot van 40 cm doorsnede)

https://www.blumatshop.nl/tropf-blumat- ... uwQAvD_BwE

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Infuus klem??



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik had ze al gezien maar mijn bloemist had ze afgeraden. Heeft iets te maken met de luchtwortels?
Het is een facet van het leven waar ik nu totaal geen verstand van heb.
Overigens is het de bedoeling dat het straks 5 maanden gaat volhouden. Als ik de plant in het toilet zet, waar het koel blijft, kan hij zelfs drie weken zonder water.
Toch fijn dat je mij er even op wijst. Misschien is dit toch wel de oplossing. :thumbup:
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Infuus klem??



Bericht door gjvonk »

Tsja, ik ben geen bloemist en weet ook niets van plantensoorten met luchtwortels. Ik heb in ieder geval geen kamerplanten met luchtwortels. Hebben luchtwortels niet voldoende aan het verdampende vocht uit de potgrond zelf?

Als je per druppellaar een aparte emmer gebruikt kun je de bevloeiingsduur verlengen. De mate van uitdroging van de grond bepaalt n.l. de doorgifte van het water door de poreuze wand van de kegel. De waterspiegel in de kegel wordt door hevelwerking op peil gehouden.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op ma 08 jul 2019, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22716
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Infuus klem??



Bericht door PaulBng »

Als je de slang in de stortbak hangt heb je geen emmer nodig en gaat nooit op
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Infuus klem??



Bericht door Kroppie »

of de plant bij een vanje buren/ kennissen neer zetten als ie nog een beetje goed te verplaatsen is, en alvast eens een stekkie nemen voor het geval dat.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Slag+J16
Berichten: 831
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 15:58

Re: Infuus klem??



Bericht door Slag+J16 »

Kan niet zien hoe het Blumat systeem er uitziet .
Wij hebben ooit in Frankrijk een irrigatie systeem gekocht met verschillende ceramische kegels (met verschillende doorlaat), dunne slangen en druppel kraantje, een hevel in een plastic vat en opgang maken door even te zuigen.
De ervaring is zeer wisselend---hangt kennelijk ook van het wortel stelsel af in de pot.
Als je weggaat zie je de druppel vallen en denkt het is okay, maar soms is na een aantal weken het toch niet goed verlopen---te droog of te nat.
Dus garantie tot de deur ------
Jan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Infuusklem?



Bericht door veetee »

Ik weet niet wat het je waard is, maar iets met infuusklemmen, wollen draadjes en dergelijk dzh dingen zal altijd een grote kans op mislukken hebben, verstopping, kalkafzetting, teveel of te weinig water...
Wil je het goed doen dan zou je met een automatische doseerpomp kunnen werken, bijvoorbeeld zoiets. Te doseren volume instelbaar van 0.5 tot 60 ml per keer, en 1 to 24 keer per 24 uur. Je plant kan zo dus tussen een halve ml en 1.4 liter per dag drinken. :wink:
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Infuusklem?



Bericht door Hoofdnoorman »

Kroppie schreef:
ma 08 jul 2019, 12:01
of de plant bij een vanje buren/ kennissen neer zetten als ie nog een beetje goed te verplaatsen is, en alvast eens een stekkie nemen voor het geval dat.

jos
Heb ik geprobeerd. Doorsnede van de bladeren/plant, nu bij elkaar gehouden is ongeveer 1,3 mtr. Daarom krijg ik hem niet in een pension. :P

veetee schreef:
ma 08 jul 2019, 21:52
Ik weet niet wat het je waard is, maar iets met infuusklemmen, wollen draadjes en dergelijk dzh dingen zal altijd een grote kans op mislukken hebben, verstopping, kalkafzetting, teveel of te weinig water...
Wil je het goed doen dan zou je met een automatische doseerpomp kunnen werken, bijvoorbeeld zoiets. Te doseren volume instelbaar van 0.5 tot 60 ml per keer, en 1 to 24 keer per 24 uur. Je plant kan zo dus tussen een halve ml en 1.4 liter per dag drinken. :wink:
Hou ik in de gaten. Ik heb pas zo'n Epson printer gesloopt. Daar zit ook dat kleine pompje in om overvloed van inkt weg te werken. Die heb ik er uit gehaald en moet ergens liggen. Ga ik eens uitzoeken. Mooie tip, maar 120 euro is wel veel geld.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Infuusklem?



Bericht door veetee »

Hoofdnoorman schreef:
ma 08 jul 2019, 22:08
...maar 120 euro is wel veel geld.
Was ik al bang voor. Misschien werkt het ook met zo’n printerpompje. Even uitzoeken hoeveel hij per tijdseenheid verpompt, en dan iets met een tijdschakelaar in elkaar prutsen.
Ik heb zowat mijn hele huis geautomatiseerd met het klik-aan-klik-uit systeem, daarmee zou je zoiets vrij makkelijk zonder verdere kosten kunnen maken (maar dan moet je dat systeem al wel hebben natuurlijk). Eventueel naar believen uit te breiden met cameratoezicht op de plant zodat je via je mobiel commando tot bewateren kunt geven indien je ziet dat ie te droog staat... :wink: :lol:
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9048
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Infuusklem?



Bericht door gjvonk »

Alles wat elektronisch werkt kan ook falen, het blumat systeem werkt gewoon volgens de principes van de natuurwetten van capillaire- en hevelwerking. Kalk? Nog niet aangetroffen, dit in tegenstelling tot op de kunstoffen en elektrisch werkende wc spoelklep in mijn camper... ik bedoel maar.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Infuusklem?



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik denk dat ik die ga bestellen al sjouw ervaring goed is.
Ik ga volgende week weer weg en ben dan drie weken op pad. Dus dan heb ik vast in de gaten of het goed gaat.

Om de aanzuig in de stortbak te hangen is wel een goed idee. Moet ik natuurlijk wel zorgen dat hij helemaal onderin zit zodat hij geen lucht gaat zuigen. Ik ga dat eens bekijken. een kwestie van het front er af halen. Deze Wc gebruik ik toch zelf nooit.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Plaats reactie