Hoe houden jullie je camper koel?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door hurktoilet »

Het idee vind ik geniaal. Nu nog een nette manier om de bedrading weg te werken...
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door djurre1980 »

Ik vind het ook geniaal, alleen geloof ik niet dat dit echt significant uit zal maken.
Daarvoor warmt de camper gewoon te veel en te snel op, dat kan zo'n klein ventilatortje echt niet bolwerken.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door Kroppie »

neem je een grote ventilator :-B

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
roma
Berichten: 4520
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door roma »

De beste en gemakkelijkste en persoonlijk geteste oplossing?

Ik ben eens vanaf zuid Spanje (begin juli) 700 km noordwaarts gereden bij een buitentemperatuur van 40 graden en een binnentemperatuur in mijn non-airco camper van 45 - 49 graden. Da's echt afzien. Ik reed met een washandje op mijn kop waarover ik uit mijn bidonnetje regelmatig water goot. Water verdampt en ontrekt warmte aan het hoofd, waardoor je een koel gevoel houdt. Dat is het principe van de ouderwetse tropenhelm. Om de zoveel minuten een scheutje water er op en dat werkt prima.

Kost niks, maar je mag ook kiezen voor een dure "oplossing!"
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door iSonic »

Ventilatoren helpen maar heel beperkt. Op een gegeven moment is de camper zelf opgewarmd en komt daar de warmte vandaan. Warme lucht weg pompen zal dan een beetje helpen. Maar je trekt ook warme lucht van buiten naar binnen en de camper warmt die lucht ook weer op. Enige wat echt helpt is een airco. Verdamping airco kan ook maar heeft voor en nadelen. Zo'n water vernevelaar van de action is wat anders dan een verdampings airco.
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door the kapitein »

HocusPas schreef:Wat laat, maar toch ook nog even een bijdrage.
Ik heb al lange tijd zo'n PC-ventilatortje in dat ventilatie-gat in het plafond van mijn buscamper.
ventilator icm zonneklep.jpg
Als ik 's zomers de camper gebruikte voor bijv. boodschappen doen, dan zette ik die ventilator aan zodra ik instapte.
En hij bleef doordraaien tot dat ik uiteindelijk weer bij huis parkeerde.
Hielp al wel aardig, maar het nadeel was dat het binnen al zo warm was vóórdat ik hem aanzette.
Al die warmte/hitte moest dan nog weg gewerkt worden.
Al een tijdje geleden had ik de zonnekleppen al eens vervangen door paneeltjes met zonnecellen.
Tijdens het volgen van dit topic 'viel het kwartje' ineens.
Een rechtstreekse constante verbinding tussen de 'zonnekleppen' en het ventilatortje.
in bedrijf op Pplaats.jpg
Als de zon 's morgens de camper begint te verwarmen begint ook de ventilator te draaien. Volledig zelf-regulerend.
Draait uiteraard alleen als de zon voldoende schijnt/als het dus nodig is. Scheelt al aanmerkelijk bij het instappen.
En geen verbruik vanuit de accu.
Ik vind het een hele mooie creatieve oplossing. Het zal niet helpen om de camper bij 35 graden buitentemperatuur af te koelen zoals een airco doet. Maar wat ik zelf wel merk is dat het helpt om een soort van circulatie te creëren waardoor het wel aangenaam voelt. En het helpt de camper af te koelen in de avond. Vooral als het windstil is.

Zelf zet in de truma E2800 s'avonds aan op lucht blazen. Die haalt de lucht onder de camper vandaan en verspreid het in de camper samen met een dakventilator werkt dat goed.

Marco.

Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk

Gebruikersavatar
HocusPas
Berichten: 142
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 21:16
Locatie: Heerenveen

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door HocusPas »

Bedankt mensen voor de lovende woorden. Ik krijg het er warm van :oops:
@hurktoilet: als ik die draad naar de plafond-ventilator netjes had weggewerkt had ik dit niet zo kunnen doen.
En bovendien kan ik nu naar believen toch ook nog de 12 V plug aansluiten op de hh-accu.
Maar eerlijk is eerlijk, het zit ook niet in mijn aard. Als iets half af is, heb ik al weer plannen voor het volgende.
@djurre 1980: Het is ook puur bedoeld voor de beschreven situatie. Of als je even een klusje moet doen in de camper.
Zoals the kapitein ook al aangeeft, als de hele massa binnnen opgewarmd is, dan is het moeilijk die warmte er weer uit te krijgen.
Maar mijn systeem helpt in ieder geval een beetje om die opwarming wat te vertragen. En voldoet tot nu toe prima.
Voor wat meer ventilatie gebruik ik dit paneeltje, dat eerder ook al eens door iemand anders is ingebracht.
vent paneel dakluik 3.jpg
vent paneel dakluik 3.jpg (58.97 KiB) 705 keer bekeken
En tijdens het rijden heb ik hier al veel plezier van gehad:
losse vent op plateau.jpg
losse vent op plateau.jpg (108.16 KiB) 705 keer bekeken
....... en hij wees trots op een eigenaardig voertuig dat daar stond. 'De reiswagen van Pas,' verklaarde hij. 'Voortbewogen door het rad van avontuur. Ja, ja, dat zal een reis worden om nooit te vergeten'. [Maarten Toonder, de wilde wagen]
Gebruikersavatar
HocusPas
Berichten: 142
Lid geworden op: do 22 nov 2007, 21:16
Locatie: Heerenveen

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door HocusPas »

@kroppie: deze gaat ook altijd mee op reizen naar het zuiden.
(ook handig om het stof de camper uit te blazen) :wink:
220 V ventilator.jpg
220 V ventilator.jpg (85.22 KiB) 697 keer bekeken
En voor zover nog niet bekend, deze vernevelaar is ideaal voor verkoeling. (eh, buiten de camper)
nevelspuit.jpg
nevelspuit.jpg (61.22 KiB) 697 keer bekeken
....... en hij wees trots op een eigenaardig voertuig dat daar stond. 'De reiswagen van Pas,' verklaarde hij. 'Voortbewogen door het rad van avontuur. Ja, ja, dat zal een reis worden om nooit te vergeten'. [Maarten Toonder, de wilde wagen]
jurgenc
Berichten: 1866
Lid geworden op: di 01 jan 2013, 20:59
Locatie: Limburg, België

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door jurgenc »

@Hocuspas,
Handig tafeltje heb jij voor de chauffeur.
H20
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door PaulBng »

@Hocuspas hoe zit dat plateau vast? Is dat de plek van de asbak? Gat in geboord?
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door Cee Pee »

Volgens mij is dat de bekerhouder.
Ik dacht een Ducato 244
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door hurktoilet »

Als dit een ducato 244 is (lijkt t wel op) dan valt ie in een bekerhouder....
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22714
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door PaulBng »

Op die plek zat bij mijn Ducato een los asbakje. Als je voorzichtig rijdt kan er een beker in..
Maar het lijkt me dat als je daar zo'n plateau bevestigt, er iets meer nodig is dan erin drukken?

Ik loop nl tegen het probleem aan dat ik nergens iets van een waterfles ofzo kwijt kan. Ik was al in de uitvind-modus toen ik dit zag.. Afbeelding
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hoe houden jullie je camper koel?



Bericht door isoplus »

Nou, als ik de brug van meneer Hocus Pas bekijk dan is er wel veel afleiding voor de roerganger.
Is er nog wel tijd om het ding op koers te houden?
Plaats reactie