Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Er van uitgaande dat je om de één of de andere reden niet wenst te kleven...
Dit zijn de blokjes die passen op de voorziene bevestigingspunten voor een dakdrager van je Ducato.
Daarop kan je dan verder bouwen om een structuur voor je solar systeem te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd



Bericht door geertkb »

Deze blokjes zijn ergens te koop Kampo?


Groet Geert
Laatst gewijzigd door Dafluc op do 04 jul 2019, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Deze kwamen van Prime Design uit Tienen (BE)
Maar er zullen wel meerdere fabrikanten zijn die dakdragers maken voor de Ducato.
Een foto van de uitstekende stukjes op het Ducato dak heb ik niet.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door marjasjaak »

Wij zijn ook op zoek naar een dergelijke constructie. Maar als je ook een luifel wilt plaatsen wordt het een beetje lastig omdat je dezelfde nokken gebruikt. Komende dagen komt "onze" luifel binnen, daarna kan ik kijken hoeveel ruimte er nog is voor een dakdrager.(dan heb ik nog 2 daknokken over achterop tussen de D en E stijl)
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Ja nokken is het betere woord.
Let er een beetje op dat het resultaat mooi wordt.
Het is niet de bedoeling dat de zonnepanelen 10 cm boven het dak uitsteken.
of dat je met een frame rondrijdt dat een veelvoud groter is als de kleine paneeltjes die er op liggen.
Maakt lawaai en verbruikt extra diesel.
Zelf zou ik het nog lager monteren. Hier 3x150Wp
De langsliggers werden uitgefreesd op maat van de panelen.

Afbeelding
Groeten Kampo
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door geertkb »

Ik ben plan om het Thule smart clamp system te gebruiken. Ipv de te monteren dakdragers wil ik dan een alu profiel gebruiken zoals in het voorbeeld van Kampo.
Afbeelding


Groet Geert
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Ja die is ook wel mooi doch redelijk kostbaar vind ik (ruim 350 Euro voor de L4) en je lijkt gedwongen tot een Thule luifel (misschien geen straf maar nu nog niet im Frage).
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Met dank aan geertkb, de Smartclamp van Thule gaat het (toch) worden. Zie bijvoorbeeld ook hier voor een bevestigingsidee met van die standaard aluminium profielen: https://womoguide.de/wohnmobil-technik/ ... wohnmobil/
(is gelijk een goed en stabiel platform voor de daktent)

Nu nog even puzzelen waarom de versie met luifelmogelijkheid goedkoper is dan degene zonder :?:
geertkb
Berichten: 170
Lid geworden op: za 25 aug 2018, 17:09
Locatie: Berg en Dal

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door geertkb »

Ik heb m ook besteld, bij Vinken. Zonder luifelsteun idd duurder, wrs omdat die smart clamps al €35 p/st kosten.


Groet Geert
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Maandag as. komt 'ie binnen.
In de tussentijd hebben we gewerkt aan de houten frames voor de binnenzijde/opdikking van de ramen en vandaag hebben we 3 gaten gezaagd in bus_y;

Eerst het gat voor het raam bij de dinette en gelijk de hoogte overgenomen voor het gat bij de natte ruimte.
1e_gat.jpg
1e_gat.jpg (39.75 KiB) 2500 keer bekeken
Daarna samen met mijn jongste zoon het gat gemaakt voor het raam in de natte ruimte.
2e_gat.jpg
2e_gat.jpg (101.59 KiB) 2500 keer bekeken
En tot slot het gat voor het luikje waar straks de toiletcassette doorheen kan.
3e_gat.jpg
3e_gat.jpg (91.24 KiB) 2500 keer bekeken
De gaten voor de ramen hebben we daarna pas gevijld (klein randje metaal uit 'veiligheid' in de bochten laten zitten, dus iets krapper gezaagd) en in de ijzermenie gezet. Volgende stap wordt de houten frames op het metaal lijmen, maar daar hebben we vandaag geen puf meer voor 8-)
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Gisteravond weer een stukje verder kunnen gaan met de vensters en het hout erin/erop gelijmd. De ramen zorgen voor de vorm(ing) maar zet ik pas vast als de kit uitgehard is.
IMG_0214.JPEG
IMG_0214.JPEG (47.8 KiB) 2371 keer bekeken
IMG_0209.JPEG
IMG_0209.JPEG (51.02 KiB) 2371 keer bekeken
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Blijft spannend zo'n eerste keer, maar het plaatsen van de ramen is prima gelukt.
Het houten raamwerk heeft de ronding prachtig overgenomen.

We hebben de rand eromheen afgekit met een restje witte lijmkit (Sikaflex 221). Misschien niet nodig maar nu kunnen we erbij en dan is het zeker afgedicht rondom.

Morgen de overtollige kit (Sikaflex 710) aan de buitenkant weghalen en dan is deze klus helemaal af.
Gemonteerde ramen.jpg
Gemonteerde ramen.jpg (86.02 KiB) 2244 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door kampo »

Mooooi gedaan !

Even een paar detailvragen, ook voor andere zelfbouwers in spe:
- Als ik het goed begrepen heb gebeurde het plaatsen dus in 2 keer. De eerste keer gebruikte je de ramen zelf als mal om de houten plank vast te kleven met sika 211. Toen dat droog was heb je de ramen er even uit gehaald en die met sika710 + schroeven vastgezet.
- Je gebruikt een uitgezaagde houten plaat, anderen doen dat met balkjes. Wat is beter ?
- Hoe heb je dat met de bolling van je wanden gedaan, want de ramen zijn vlak en de buswand staat bol.
- Hoe ging het werken met die speciale butylrubber Sikaflex 710 ?
Groeten Kampo
JTG
Berichten: 697
Lid geworden op: do 21 jun 2018, 22:18
Locatie: Zevenbergen, West Noord-Brabant

Re: Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus_y"



Bericht door JTG »

Dankje kampo.

Klopt, montage gebeurde in 2 keer;
Eerste deel is het monteren van de geprepareerde houten ramen tegen de buswand zie detail foto's hieronder;
IMG_0147.JPEG
IMG_0147.JPEG (217.77 KiB) 2211 keer bekeken
Werkwijze;
De eerste plaat multiplex is óp maat gezaagd, ook de binnenzijde waar het venster uiteindelijk komt, volgens de handleiding van Dometic dus net zo groot als het gat in de buswand. Dit was in een dunne triplex plaat van 4mm want dan kun je precies werken (en is het nog niet zo zwaar allemaal).

Daarna, omdat ik niet anders had liggen, nog eens twee dunne plaatjes en 1 wat dikker plaatje (12mm) multiplex erop gelijmd met witte houtlijm (volvlak verlijmd) en met de bovenfrees de binnen zaagsnede overgenomen van de eerste dunne plaat. Totale dikte 24mm.

Vervolgens elke centimeter een zaagsnede gemaakt door tot op de enkele dunne plaat dus 20mm diep en rondom (rechthoek dus eigenlijk) de kanten netjes afgezaagd zodat alles mooi gelijk is. Uiteindelijk 1 hoek afgerond zodat het frame netjes in de hoek past.

Laatste stap is het schuren van de randen en het inlijmen van de randen met de witte houtlijm (geen splinters overal en het helpt tegen water/vocht).
IMG_0148.JPEG
IMG_0148.JPEG (51.7 KiB) 2211 keer bekeken
De ramen hebben een stevig aluminium frame dus die heb ik gebruikt als spalk zeg maar om de houten frames tegen de buswand te verlijmen met Sikaflex 221. De bolling kun je wel aardig zien op deze foto (rode lijn heb ik er achteraf bijgetekend met paint :wink: )
IMG_0214.JPEG
IMG_0214.JPEG (24.8 KiB) 2211 keer bekeken
Na een paar dagen drogen het resultaat beoordeeld en begonnen met het monteren van ramen zelf.
Of het nu betere methode is dan met balkjes? Voor mij is het een makkelijker methode in elk geval omdat ik de frames werkelijk overal kan maken/voorbereiden (thuis in de schuur), omdat ik de montage van alle frames in 1x kan doen (of zolang je klemmen hebt) en als laatste, omdat ik nu een mooi vlakke afwerkingswand heb die precies om de ramen heen loopt.
Vooraf had ik nog bedacht om de rand waar de klemmetjes in komen 2mm in te frezen om een nog vlakker raam te krijgen. Daarvoor bleken de klemmetjes die ik had gekocht maat 26-27mm) echter te groot, dat had wel gekund als ik kleine klemmetjes had gekocht (24-25mm) of een dikker frame had gemaakt. Maar uiteindelijk besloten dat de ruimtewinst zo minimaal zou zijn ten opzichte van de moeite dat ik dat infrezen en het ruilen van de klemmetjes achterwege heb gelaten. Mocht het toch nodig zijn, dan frezen we wel een randje uit de afdekplaat nu.

Werken met de Sika Lastomer 710 is wel even apart, achteraf had ik het gat in de spuitmond (nog) groter moeten maken, want je hebt er veel van nodig en dan voorkom je (ook achteraf) dat de butyl kit bij deze warme temperaturen ook achter uit je kitspuit geduwd wordt. Voor deze 2 ramen 1 koker nagenoeg leeg. Het trekt draden als je 'klaar' bent met de lijmrups en je kitspuit wilt wegleggen dus daar moet je even op voorbereid zijn met een stuk poetspapier bij de hand. Straks weer terug naar de bus om de buitenrand van de butyl weg te halen met een verfmengstokje schijnt dat het makkelijkst te gaan gevolgd door 'deppen' met weeral een dot poetspapier. We gaan het zien zo 8-)
Plaats reactie