Zelfvoorzienend en 12v

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Fritske
Berichten: 4
Lid geworden op: do 25 apr 2019, 11:59

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fritske »

Fam_Postma schreef:
za 08 jun 2019, 22:36

In de camper zelf zitten 2 (wat ik denk 12volt) aansluitingen. Je zou zeggen dat dit sigaretten aansteker aansluitingen zijn, maar deze zijn een stuk kleiner.
Kan ik hier bepaalde aansluitingen vinden waar ik bijv een USB lader aan kan sluiten ?
Ja dit zijn andere 12V aansluiting als "normaal". Hier: https://www.genius-electrics.nl/winkel/ ... aansteker/ vindt je een 12V stekker die beide kan, je moet het rode dopje eraf halen en dan past ie in de kleine 12V aansluiting.

Gegroet,

Fritske
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door djurre1980 »

DIN USB heet dat.
pwhooftman
Berichten: 1807
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door pwhooftman »

djurre1980 schreef:
wo 12 jun 2019, 15:53
DIN USB heet dat.
Nee, ze worden Bosch stekker genoemd https://www.kampeergoed.nl/12v-bosch-stekker-15amp.html of Bmw stekker https://www.gps.nl/motornavigatie/motor ... oires.html, op die laatste site ook leverbaar met 2 usb aansluitingen :-)
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Peter LMC »

Deze stekkers worden ook wel Hella stekker genoemd.
Verschillende namen voor dezelfde stekker.
Die stekker met zo'n rood verloopbusje is leuk voor een hele lage stroomsterkte (AmP).
Maar bij hogere stroom afnamen smelten ze gewoon weg.
Prullen spul. :crazy:
Gebruikersavatar
rzwiebel
Berichten: 194
Lid geworden op: ma 01 mar 2010, 14:36
Locatie: Venray
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door rzwiebel »

Op deze site vind je een invulbaar excel-bestandje waarmee je in kaart brengt hoeveel elekrische energie je gebruikt. Er staan aanwijzingen op de pagina om dan jouw verbruik in evenwicht te krijgen met de opbrengst via Cyrix, zonnepaneel of andere middelen. Maar één advies kan ik je nu al geven: zorg dat jouw koelkast het wel op gas doet. Een absorptie-koelkast verbruikt 10A op 12V en met een accu van 240 Ah kun je dan net één dag jouw koelkast laten werken!
https://www.zwiebelfam.nl/camper/Energie/index.htm
Geef onze aarde niet uit handen aan verwoesters, laag volk en leeghoofden. (Konstantin Paustovski 1892-1968)
Niets is geheel waar en misschien zelfs dat niet; Ik leg me toe op 't schrijven van levend Nederlands. Maar ik heb schoolgegaan. (Idee nrs 1 en 41, Multatuli)
Gebruikersavatar
djurre1980
Berichten: 936
Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door djurre1980 »

rzwiebel schreef:
za 15 jun 2019, 13:40
Op deze site vind je een invulbaar excel-bestandje waarmee je in kaart brengt hoeveel elekrische energie je gebruikt. Er staan aanwijzingen op de pagina om dan jouw verbruik in evenwicht te krijgen met de opbrengst via Cyrix, zonnepaneel of andere middelen. Maar één advies kan ik je nu al geven: zorg dat jouw koelkast het wel op gas doet. Een absorptie-koelkast verbruikt 10A op 12V en met een accu van 240 Ah kun je dan net één dag jouw koelkast laten werken!
https://www.zwiebelfam.nl/camper/Energie/index.htm
En het koelt waarschijnlijk dan nog slecht ook...
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9044
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gjvonk »

Dat een absorptie kast op 12 Volt slecht koelt, weet ik wel zeker: zelfs met een dubbele koelkastventilator achter de roosters lukt het op een warme reisdag in onze buscamper maar net om de temperatuur te handhaven.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door veetee »

Vreemd. Het moet wel kunnen. Ik heb een Thetford N3000 koelkast, en die koelt heel goed, op gas en 230 het beste, vorige week in Frankrijk was het biertje 4°C bij tegen de 30°C buitentemperatuur, met het zonnetje op de camperzijkant (kant waar de kk staat) zelfs. Binnen was het ruim 35°C. Wel ook dubbele, geregelde, ventilator geplaatst.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18101
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Cee Pee »

Gas (0,310Kw) 230volt(190watt) of 12 volt(170watt) koelt bij mij allemaal even goed.
Elektrisch duurt het iets langer voor de thermostaat uitschakeld maar ook daar komt de kast mee op temperatuur.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

Daar slapen we :think:
Kroppie schreef:
zo 09 jun 2019, 10:13
en als je bang bent voor een lege accu, de slide out in laten

jos
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

kampo schreef:
zo 09 jun 2019, 10:03
@fam Postma
Eigenlijk heb je 3 verschillende vragen.
1. Hoe werkt je slide out, is er geen mechanisch noodsysteem ?
Kan je als de HH accu leeg is de slide out niet intrekken door de motor te starten en met stroom van de dynamo te werken ?
2. Hoe kan je een gaskoelkast herstellen want die in stilstand op 12V gebruiken is geen optie. Dat verbruikt te veel stroom en koelt slecht.
3. Wat is een haalbare upgrade van je elektrisch 12V systeem en hoe lang wil je daarna off grid kunnen staan ?
1 er blijkt naast de motor een uitstulping te zijn waar ik een doppen sleutel kan zetten. Helaas heb ik op dit moment (sleutelbeenbreuk) de kracht niet om het te testen.

2 ik heb een nieuwe drukregelaar besteld plus slang. Echter blijkt mijn knelkoppeling groter te moeten in mijn camper ??

3 Ik zit te denken aan een zonnepaneel. Daar is nu de vraag kan ik die rechtstreeks op de accu aansluiten of moet die mijn block in. Mijn block is namelijk stuk opladen (230v) lukt niet meer via het block. Heb daar een losse acculader tussen zitten.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Kroppie »

een zonnepaneel installatie kun je direkt op de hhaccu aansluiten, is zelfs het beste, geeft de minste verliezen, (zo,n e-blok met die gammele stekkers en div verbindingen inwendig is zeker niet aan te bevelen) en de +draad van de regelaar naar de accu zo dicht mogelijk bij de accu voorzien van een zekering, passend bij de zwaarte van de installatie en de draaddikte.

!!wel eerst de regelaar op de accu aansluiten en dan pas de panelen op de regelaar aansluiten!!.

succes

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door kampo »

Zie je, ik dacht wel dat er één opzat...
Dan zou ik in alle gevallen aanraden dat je het mechanische noodsysteem
van je eigen voertuig zou kennen en wat inoefenen, desnoods met hulp, maar liever zonder.
Vroeg of laat kom je in een situatie terecht waar je de dopsleutel zal moeten gebruiken.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Kroppie »

en ben je door de sleutelbeen breuk niet in staat zelf te draaien , een dopsleutel in de accu boormachine en dan die op lage snelheid laten draaien.
zijn div verloopstukken te verkrijgen van b.v 1/2 duims vierkant naar 1/4 , wat in een boormachine past.

(het trek-start mechanisme van mijn grasmaaier was stuk, gedemonteerd, dop op de vliegwielmoer, dop in de boormachine en zonder enige inspanning loopt de grasmaaier.)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie