Ventilatie en CO2 niveau
Re: Ventilatie en CO2 niveau
@StefM
Welkom op dit forum.
Je maakt een prachtige entrée met een interessant onderwerp !
Een wetenschappelijke benadering van het thema ventileren op basis van CO2 metingen.
Zelf heb ik ook al verschillende metingen gedaan, vanuit andere hoeken, ook wel praktisch ondersteund en met wat theoretisch opzoekwerk.
Zo bereken ik de ventilatieverliezen bij airco of verwarming op ongeveer 500 Watt voor een camper.
Hoeveel je moet ventileren, daar bestaan regelgeving en adviezen over, zelfs voor campers zijn er normen.
Maar in de praktijk komt het er op neer dat een mens om te overleven in een "duikbootsituatie" minstens 17m³ lucht per uur en per persoon moet hebben.
Dat is veel te weinig want om te slapen spreekt men van minstens 25m³ per uur pp.
Onnodig te vermelden dat het normaal en veel comfortabeler is als je meer als 50m³/h pp hebt.
Je kan dit allemaal ook omrekenen naar het aantal luchtverversingen per uur voor je werkelijke netto campervolume.
Zo kan je bv aan 10 volledige luchtverversingen per uur komen voor een camper met 2 personen.
Wat overeen komt met 1 volledige luchtverversing om de 6 minuten.
Om de 6 minuten is dan al je warmte weg in de winter …
En we hebben het daarbij nog over situaties met weinig ventilatie.
En dan is er tocht. In de winter heel kwalijk , in de zomer lekker verfrissend. Raar fenomeen.
Natuurlijk stinken campers die te weinig ventileren. Inderdaad zeer ongezond en veel CO2.
Vooral in de winter als alles potdicht gehouden wordt.
Het bewijs daarvan is dat het onderwerp "condens op de ruiten" regelmatig terugkomt.
Welkom op dit forum.
Je maakt een prachtige entrée met een interessant onderwerp !
Een wetenschappelijke benadering van het thema ventileren op basis van CO2 metingen.
Zelf heb ik ook al verschillende metingen gedaan, vanuit andere hoeken, ook wel praktisch ondersteund en met wat theoretisch opzoekwerk.
Zo bereken ik de ventilatieverliezen bij airco of verwarming op ongeveer 500 Watt voor een camper.
Hoeveel je moet ventileren, daar bestaan regelgeving en adviezen over, zelfs voor campers zijn er normen.
Maar in de praktijk komt het er op neer dat een mens om te overleven in een "duikbootsituatie" minstens 17m³ lucht per uur en per persoon moet hebben.
Dat is veel te weinig want om te slapen spreekt men van minstens 25m³ per uur pp.
Onnodig te vermelden dat het normaal en veel comfortabeler is als je meer als 50m³/h pp hebt.
Je kan dit allemaal ook omrekenen naar het aantal luchtverversingen per uur voor je werkelijke netto campervolume.
Zo kan je bv aan 10 volledige luchtverversingen per uur komen voor een camper met 2 personen.
Wat overeen komt met 1 volledige luchtverversing om de 6 minuten.
Om de 6 minuten is dan al je warmte weg in de winter …
En we hebben het daarbij nog over situaties met weinig ventilatie.
En dan is er tocht. In de winter heel kwalijk , in de zomer lekker verfrissend. Raar fenomeen.
Natuurlijk stinken campers die te weinig ventileren. Inderdaad zeer ongezond en veel CO2.
Vooral in de winter als alles potdicht gehouden wordt.
Het bewijs daarvan is dat het onderwerp "condens op de ruiten" regelmatig terugkomt.
Groeten Kampo
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Nee, dit bijzondere exemplaar zet CO2 om in bier..........
Andere optie is om de binnenlucht naar buiten te ventileren door het aansturen van een ventilator met dit apparaat. Benieuwd naar je volgende vraag.
Forum verlaten.
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Zoals Kampo al aangeeft wordt er soms geklaagd over condens op de ruiten van een camper waar bij stilstand in verbleven wordt.
Bij goede verwarming in koudere tijden hoort ook goede ventilatie, helaas kost dat energie maar dat is dan even niet anders.
Veel condensatie betekent vaak een hoge luchtvochtigheid en soms is er niet veel aan te doen als het buiten ook koud en vochtig is.
Toch maar ventileren dus warme lucht naar buiten afvoeren, in de zelfbouwcamper waar de vraag mee begon moet dus toch gedeeltelijk niet afsluitbare ventilatie komen.
Bij goede verwarming in koudere tijden hoort ook goede ventilatie, helaas kost dat energie maar dat is dan even niet anders.
Veel condensatie betekent vaak een hoge luchtvochtigheid en soms is er niet veel aan te doen als het buiten ook koud en vochtig is.
Toch maar ventileren dus warme lucht naar buiten afvoeren, in de zelfbouwcamper waar de vraag mee begon moet dus toch gedeeltelijk niet afsluitbare ventilatie komen.
- seth_space
- Berichten: 8698
- Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
- Locatie: Brabant
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Voor huizen zijn er warmte terugwinning systemen ( WTW) die voorkomen dat alle warmte verloren gaat bij ventileren. Of die er ook (al) voor campers bestaan is mij niet bekend.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Hier een overzicht van ventilatie met warmte-terug-winning (WTW)
http://www.bauweise.net/grundlagen/tech ... entral.htm
Ik denk dat ik bijvoorbeeld deze wel in mijn schuifdeur kan wegwerken (weet alleen niet hoe ik daar 12Volt naar toe krijg)
http://gf-sol-air.de/de/produkte/cvs-ammerwind.php
http://www.bauweise.net/grundlagen/tech ... entral.htm
Ik denk dat ik bijvoorbeeld deze wel in mijn schuifdeur kan wegwerken (weet alleen niet hoe ik daar 12Volt naar toe krijg)
http://gf-sol-air.de/de/produkte/cvs-ammerwind.php
Re: Ventilatie en CO2 niveau
met een snoertje!
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Het is zeldzaam maar er zijn al campers die rondrijden met een zeer compacte warmte terugwinning unit.
Een centraal ventilatiesysteem ben ik al tegengekomen op touringcar campers.
Een centraal ventilatiesysteem ben ik al tegengekomen op touringcar campers.
Groeten Kampo
Re: Ventilatie en CO2 niveau
inmiddels is een goed werkende schakeling ingebouwd, waarbij de interieur ventilator op de huishoudaccu kan worden overgeschakeld.
https://stef-aap.github.io/Camper/Camper_Ventilatie.pdf
https://stef-aap.github.io/Camper/Camper_Ventilatie.pdf
- Peter LMC
- Berichten: 10189
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
- henk en lila
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Dit lijkt me mooi voor de kennisbank. Wij redden ons goed met de dakluikventilator en de voorramen op een regelbare kier (verstopt achter de smoke kleurige windgeleiders/regenschermpjes).
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
-
- Berichten: 6878
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Kun je niet volstaan met een groot uitgevallen PC ventilator?
Weinig verbruik, heel stil, en mogelijk regelbaar.
En in een zelfbouw project vast wel goed te plaatsen.
En nu ik dit allemaal lees, wordt het eens tijd hierover na te denken voor in de Vito.
Noodzakelijk Met een inhoud van?? 3 m3.
En er moeten vanaf fabriek al uitstroom openingen bestaan, voor de standaard aanwezige ventilator.
Weinig verbruik, heel stil, en mogelijk regelbaar.
En in een zelfbouw project vast wel goed te plaatsen.
En nu ik dit allemaal lees, wordt het eens tijd hierover na te denken voor in de Vito.
Noodzakelijk Met een inhoud van?? 3 m3.
En er moeten vanaf fabriek al uitstroom openingen bestaan, voor de standaard aanwezige ventilator.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- henk en lila
- Berichten: 3891
- Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
- Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
- Contacteer:
Re: Ventilatie en CO2 niveau
Hoe minder m3, hoe sneller jij die vol hebt!
Groet, Henk
Groet, Henk
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).