Ventilatie en CO2 niveau

Algemene campervragen en -opmerkingen.
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door StefM »

Wij zijn in het bezit van een zelfbouw camper, die voorzien is van 1 dakluik (40*40). Voor het ventileren van de camper, zetten wij de ventilatieroosters van de auto (Peugot Boxer) open en het dakluik open. We hebben het idee dat deze vorm van ventilatie onvoldoende is.
Afgelopen dagen heb ik onder een aantal condities het CO2 nivo in de camper gemeten, hetgeen tot schrikbarende resultaten heeft geleid. Met bovenstaande ventilatie, stijgt de CO2 in 3 uur tijd tot 5000 ppm (het maximum van mijn meter). Eén van de deurramen half open, houdt de CO2 "beperkt" tot 3500 ppm. Het aanzetten van de auto-interieur ventilator in de laagste stand, houd de CO2 onderde 1000 ppm, hetgeen zeer acceptabel is.
Voor meetresultaten zie : https://stef-aap.github.io/Camper/Ventilatie_Camper.pdf
Zijn er mensen die wel eens het CO2-nivo in een camper of caravan hebben gemeten en wat zijn jullie ervaringen dan ?
Zijn er mensen die de auto-interieur ventilator als nacht ventilatie hebben gebruikt en wat zijn de ervaringen ?

Met vriendelijke,
Stef Mientki
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door Navigator »

Interessant onderzoek. Betreft dit uitsluitend 'menselijke CO2?'. Dus zonder gebruik van kookplaat etc.?
Forum verlaten.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door Zwerfsteen »

Nog nooit gemeten maar de waarden die jullie meter aangeeft lijken me sterk zit er geen komma fout in?
Ik verwacht niet meer dan ca 400 ppm in de buitenlucht.
Wat voor meter heb je gebruikt, een IR meting?
Groet,
Leny en Pieter
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8649
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door seth_space »

nee, waarden met slechte ventilatie zijn zeker mogelijk.
Ik heb hier in huis een gekalibreerde meter die momenteel ( alles dicht ivm warmte) 1461ppm aangeeft. Wanneer we bijv eters hebben moet ik het alarm uitschakelen om dat 3000 (alarmwaarde) al snel gehaald wordt. Daarna zie jet het steeds verder oplopen tot 5000.
Raam open zorgt dan voor een snelle daling.

Overigens zwerfsteen, in de keurige meetresultaten staat het ook helder aangegeven.
Toegestane Blootstelling
Als we op zoek gaan naar de toegestane blootstellingsnormen voor CO2 niveaus, komen we de volgende belangrijke drempels tegen:
DIN EN 13779
vanaf 1.400 ppm – lage kwaliteit van de binnenlucht
Grenswaarden voor een werkplek :
3.000 ppm – MIC waarde (MIC = maximale immissieconcentratie) waarvoor geldt dat er ook als langetermijneffect geen
gezondheidsproblemen zou moeten bestaan.
5.000 ppm – TWA (TWA = Time Weighted Average; voorheen MAC-waarde) volgens het Material Safety Data Sheet ‘carbon’ voor een
dagelijkse blootstelling van acht uur per dag (9 g / m³)
10.000 ppm – TWA-limiet (15-minuten gemiddelde)
Pasted from <https://www.koudeenluchtbehandeling.nl/ ... ties-22119>
Hieruit volgt duidelijk dat een langdurig niveau boven de 3000 ppm als zeer ongezond wordt aangeduid.
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door isoplus »

Dat dakluik van 400x400 mm heeft als het niet geheel geopend is maar een beperkte werking en de autoventilatie doet niets of bijna niets zonder rijwind en lopende ventilator.
Je moet trek (tocht) creëren, dus op vloer hoogte iets open en in het dak iets open, warme lucht stijgt op.
Wij hebben nu een Ducatobus, dakluik op een flinke kier en de Truma in de ventilatie stand, die haalt de lucht van buiten. Dat gaat prima de luchtkwaliteit is als buiten.
Gebruikersavatar
Zwerfsteen
Berichten: 11129
Lid geworden op: za 17 jun 2006, 16:39
Locatie: gemeente Albrandswaard

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door Zwerfsteen »

Ik trok de MAC waarde niet in twijfel maar de gemeten waarde.
Het normale CO2 gehalte in de buitenlucht is hedentendage ruim 400 ppm en als er binnen 10x zo veel wordt gemeten bevreemdde mij dat.
Maar geen discussie hoor, ventileren lijkt me hier aan de orde.
Groet,
Leny en Pieter
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door StefM »

er is gemeten met IR sensoren (MHZ14). Hoewel niet echt gekalibreerd (ze zijn wel genuld/410 ppm op buitenlucht) en het is er 1 van een drietal dat al langduriger in gebruik is geweest om metingen binnenshuis te doen. Het 3-tal is tot een paar procent identiek. Met deze sensoren kun je in een gesloten ruimte, waarvan de afmetingen bekend zijn, tot een waarde van 3000 aan de helling aflezen hoeveel rustende personen in die ruimte aanwezig zijn. Dus tot een waarde van 3000 ppm heb ik er wel vertrouwen in.

De getoonde metingen zijn s'nacht en tegenwordig koken we dan niet meer ;-)

De truma op de ventilatiestand heeft vermoedelijk een zelfde effect als de auto-interieur-ventilator aanzetten.

Zou gesteld mogen worden dat je bij het verblijf in een gesloten camper altijd actieve ventilatie nodig hebt ?
isoplus
Berichten: 6373
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door isoplus »

Dat laatste ligt toch echt aan hoe je camper gebouwd is.
Bij een camper gebouwd door een ervaren camperbouwer is het zelfs niet mogelijk om zonder(natuurlijke) ventilatie in je camper te verblijven.
Je moet dan natuurlijk niet (wegens kou of tocht) allerlei openingen gaan dicht plakken.
Vaak is er ventilatie naar boven omdat een van de dakluiken daarin voorziet en onderin de camper kan verse lucht binnen komen.
Hoe dat bij zelf gebouwde of zelf ingerichte campers is weet ik niet maar het lijkt mij verstandig in (niet afsluitbare) ventilatie te voorzien.
Overigens heeft bij ons de Truma aanzienlijk meer capaciteit als zelfs de Ducato ventilator in de hoogste stand en dat maakt ook aanzienlijk minder lawaai, bovendien wordt de Truma gevoed door de huishoudaccu en de Ducato ventilator door de startaccu en dat laatste lijkt mij geen goed idee!
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door vmax »

camper verkopen en in een tentje op vakantie gaan

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Appiecamp
Berichten: 709
Lid geworden op: zo 19 jun 2016, 20:25
Locatie: Groningen

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door Appiecamp »

Kortom...ventileren.
Ik heb op mijn Ducato dash ventilatie een schakelaar gebouwd zodat ik er spanning op kan zetten en deze kan laten draaien zonder contact sleutel. Met de schakelaar geef ik de relais vrij de hem aan stuurt. Ding vreet wel wat stroom maar op stand 1 valt dit mee en ventileert prima op een zomeravond in de cabine. Deze gebruik ik echter alleen indien nodig en aan de wal spanning gezien hij nog gewoon op de motor accu zit. Vorige week een Maxxfan geplaatst die ook prima zal helpen met ventileren.
StefM
Berichten: 35
Lid geworden op: di 25 jun 2019, 0:04

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door StefM »

vmax schreef:
wo 26 jun 2019, 11:12
camper verkopen en in een tentje op vakantie gaan

We kampeerde altijd al met een tent, paar jaar geleden nog een nieuwe tent gekocht, maar omstandgheden dwongen ons de omgekeerde rrichting, helaas !
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door frank_h »

Er zijn een soort ventilatieroosters te koop dit je bovenaan tussen de zijruiten kunt doen. Het kan dan niet naar binnen regenen maar je ramen staan wel open. Misschien is dat een optie om de ventilatie te verbeteren?
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51255
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door Kroppie »

mijn ramen in de ouwe burstner hebben een ventilatiestand, dan zijn ze net niet tegen de rubbers aangetrokken, in die stand staan ze 24 7 365.

de voorportier ramen staan diezelfde periode op een dusdanige kier dat het net niet inregent(+-3cm), mer rijde bij mooi weer staan ze verderopen ,en bij rotweer helmaal dicht

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Navigator
Berichten: 2424
Lid geworden op: zo 18 mei 2003, 16:06

Re: Ventilatie en CO2 niveau



Bericht door Navigator »

T'is maar een ideetje. Wellicht ook wel op 12v verkrijgbaar?

Schermafbeelding 2019-06-26 om 21.39.33.png
Forum verlaten.
Plaats reactie