Campergewicht opwaarderen

Serieuze zaken die niet passen in de bovengenoemde categoriën.
gelo
Berichten: 7
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 23:19
Locatie: Schinnen

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door gelo »

idaenwim schreef:
zo 29 apr 2018, 13:48
Wij hebben een Adria Coral SLT670 en willen gewicht opwaarderen van 3500 naar 3850kg. Camper is net iets te zwaar door allerlei aanpassingen die gedaan zijn en daarom wil ik hem opwaarderen. C1 rijbewijs in bezit. Aangezien RDW stelt dat je goedkeuring van fabrikant moet krijgen heb ik Adria Benelux benaderd. Die zeggen dat ze dat niet kunnen maar verwijzen naar WDT services. Zij kunnen dat wel maar stellen dat er een VB Airsuspension hulpluchtvering gemonteerd moet worden, anders wordt word het niet geaccepteerd. Maar er zit al een hulpluchtvering eronder van het merk Dunlop. Tevens moet de loadindex van banden verhoogd worden van 109 naar 113, maar bandenmaat 215 70 15 bestaat niet met 113 loadindex.
Heeft iemand hier ervaring mee hoe we toch goedkeuring kunnen krijgen zonder een nieuwe hulpluchtvering. Graag serieuze antwoorden.
Hallo Ida en Wim,
Ik kan jou niet helpen bij jouw vraag, maar jij misschien mij: Wij zitten in exact dezelfde situatie. Wij hebben ook een Adria Coral 670 SLT. Wij hebben er zelf luchtvering op laten monteren (niet van VB). Wij krijgen ook van WDT te horen dat onze camper opgewaardeerd kan worden tot 3850 kg als we luchtvering van VB monteren. Weet jij intussen meer? Heb jij de camper intussen opgewaardeerd en hoe? Je zou ons wellicht erg kunnen helpen. Alvast bedankt voor je reactie.
Loek
Groetjes uit de Coral
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door rijschoollucassen »

Mijn camper onlangs verhoogd naar 3850kg. De overbelading zat grotendeels op de achteras, en daar staat (stond) bij mij ook 2000kg. Deze was bij (eigen) controle al 190 kg te zwaar. Ik heb contact opgenomen met WDT-services en deze heeft mij verder geholpen. Zij hebben in samenwerking met de TUV testen gedaan met vergelijkbare voertuigen. Ik heb nu grotere wielen (van 15" naar 16") en hulpluchtvering achter. Ik heb een nieuw typeplaatje ontvangen, en toen naar de RDW. Mijn achteras mag nu 2250kg, de vooras nog steeds 1850kg. Dat ik nu 'maar' naar 3850kg kon, ligt aan de remmen. Wil ik hoger, moeten daar grotere schijven op. Voorlopig vind ik het goed zo, mogelijk dat ik ooit bij vervanging van remschijven de grotere laat monteren. Wel kans dat ik dan weer naar andere velgen moet (5x130). Trekgewicht is gelijk gebleven, maar is tevens beperkt tot een max. treingewicht van 5500kg. Ik mag dus nog steeds 2000kg trekken, maar dan mag de camper niet boven de 3500kg zijn.

Al met al heeft dit ongeveer 2500€ gekost. WDT heeft op hun site een overzicht staan van welke voertuigen aangepast kunnen/mogen worden.http://wdt-services.com/fiat-ducato-x250x290/

Ook onder mijn camper zat al hulpluchtverig (StabilitySystemAdria) maar deze is niet gehomologeerd voor het hogere gewicht.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
wineke1
Berichten: 36
Lid geworden op: za 29 mei 2010, 22:32
Locatie: gramsbergen, NL

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door wineke1 »

.interesant onderwerp. Wij denken er ook over om dit evt te doen maar ons aavang punt is anders. Tandem as 5000kg met volledige lucht vering, geen hulp, er zit geen enkele stalen veer op of aan.
Bij ombou bleek dat er achter 2 x een 2500
Kg as onderzat ipv 2 x 1500kg maar technisch maakt dat nu niet meer uit immers de luchtbalgen doen nu het werk. Overigens meer dan uitstekend.
VB geeft aan dat deze setup met 6 luchtvering balgen goed is voor 5500Kg

Max wat we hebben kunnen meten op de weegbrug met allles erin en tot max gevuld plus de 200kg motorfiets achter op de drager was 4800 Kg. Mischien is
een upgrade naar 5500Kg dus 700Kg
extra wel een mooie buffer.

Wat ik tot nu toe niet gelezen heb, hoe gaat dat evt met de verzekering??
De wegen belasting zal wel wat meer worden.
wien onderweg, op 4 wielen in plaats van 2.

In dit forum met een
Frankia i740BD (Ducato X250 160 multijet) van 01/2007, sinds maart 2015 ons trotse bezit,
en een
Euramobil 530S (Fiat Ducato 230 2,5 atm. diesel) van 01/1995, van mijn moeder, maar die is van 1936 en heeft geen internet.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27412
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Campergewicht opwaarderen

Bericht door Marco Polo »

Geen verschil in verzekering.
Verzekert op waarde en soms op kilometers.
Niet op gewicht.

Ook wegenbelasting wordt niet meer als je rijklaar gewicht niet omhoog gaat.
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door Dafluc »

De wegenbelasting gaat over het leeggewicht. Niet over het maximum gewicht.
Afbeelding
barttenh
Berichten: 31
Lid geworden op: di 23 aug 2022, 21:00

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door barttenh »

Ik ben benieuwd of er op basis van de gegevens op het plaatje bij voorbaat is te zeggen of het haalbaar of niet haalbaar is om je camper gewicht op te kunnen waarderen:

Het is een Adria Fiat ducato maxi.
Op het plaatje in de camper staan 4 regels:

bovenste 3500 kg
1. 1850 kg
2. 2120 kg
onderste 4500 kg


Op het plaatje onder de motorkop ook 4 getallen:
bovenste 3500 kg
daaronder 5500 kg
1. 1850
2. 2120kg


Die 1 en 2 zullen wel over de assen gaan, maar wat betekent die 4500 en 500kg?
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80313
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Campergewicht opwaarderen

Bericht door Dafluc »

We hebben heel recent een topic over dat onderwerp gehad. Dat loopt nog. Hierin kun je denk ik alle antwoorden vinden. Je kunt het hier vinden: klik.

Mocht je toch nog vragen hebben stel ze dan in het lopende topic. Dan houden we actuele informatie bij elkaar.
Afbeelding
Gesloten