EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)

Alles over navigatiesystemen, computer,
internet onderweg, mobiele telefonie en software.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Mickel Moen »

Beste forumleden,

Voor de duidelijkheid vooraf. Ik heb geen enkele binding met de fabrikant van het in de titel genoemd apparaat. Wel hebben ze opgemerkt, dat ik hier en daar gepubliceerd had over de voorganger de EnGenius EZ hotspot extender en de opvolger de EZWi-Fi v4. Onder andere op mijn blog maar ook op dit forum. Vrijdag heb ik de nieuwste versie de v5 binnengekregen om eens te testen.

Hieronder mijn bevindingen. Op mijn blog dit hele verhaal ook, maar dan met nog meer foto’s.
https://mickelmoen.blogspot.com/2012/12 ... e-bus.html

Het draadje over de v4 op dit forum:
viewtopic.php?f=10&t=8458308&hilit=Ezwi+fi

Afbeelding

Inhoud
Wat zit er dan allemaal in de doos?
1x Hotspot Extender
1x adapter 12 V met in-/uitschakelaar
1x adapter 230 V
4x omnidirectionele dual-band antenne 5 dBI met R-SMA aansluiting
1x omnidirectionele 5 GHz antenne 8 dBI met R-SMA aansluiting aan kabel (3m) met 1x M5-draad aan de onderzijde en 1x M5-draad aan de zijkant
1x omnidirectionele 2.4 GHz antenne 8 dBI met R-SMA aansluiting aan kabel (3m) met 1x M5-draad aan de onderzijde en 1x M5-draad aan de zijkant
(Deze laatste 2 antennes zijn bedoeld voor buitengebruik)
2x zuignap met M5-draad
4x rubberen plakvoetjes om onder de Hotspot Extender te plakken

De oplettende lezer is het al opgevallen.
Er zitten dual-band antennes én een 5 GHz antenne bij!

Hiernaast zaten er ook nog 2 klemmen in de omdoos.
Aan deze klem zit een beweegbare kop met een schroefdraad voor een camera (1/4").
Op dit schroefdraad zit vervolgens een adapter geschroefd met een stuk M5-draad dat weer in de 8 dBI-antenne's past.
Deze klemmen zijn bedoeld om de buitenantennes bijvoorbeeld aan een tentstok te bevestigen of aan een fietsendrager, ladder achterop de camper. Zeker zo stevig als de zuignappen.

Het grootste verschil van de v4 met de v5 is hierboven dus al genoemd. Het is een dualband apparaat voor de 2.4 Ghz band en de 5 GHz.
Je kunt dus 4 antennes aansluiten.

Afbeelding
Afbeelding

Het grote voordeel van de 5Ghz band is dat er veel meer kanalen zijn, waarbij 23 niet overlappend. Kortom minder interferentie / storingen. Met name op een camping zijn er veel apparaten op een kluitje en dan meestal allemaal op de krappe 2,4GHz band.
Het nadeel van 5GHz is echter, door de kortere golflengte, dat het bereik minder is en minder goed door muren e.d gaat. Heb je dus het geluk, dat de router van de kamping ook op 5Ghz uitzend, moet je dus niet te ver van de hotspot staan en moet er niet te veel tussen staan.
Nu is dit meestal op een camping echter niet de situatie. Hoe dit in de praktijk uitpakt zal ik toch eerst op campings moeten ervaren. Dus later hierover meer.

Nu is het mooie van dit apparaat, dat je van twee verschillende hotspots tegelijk signaal kunt ontvangen. Neem je de twee USB-poorten er bij zelfs 4 volgens de fabrikant:

The EzHotspot EZ511 V5 is a dual band 802.11ac (2.4Ghz + 5Ghz) wireless long range repeater that repeats and amplify a weak remote wireless so that smartphones, tablets and laptops can easily access the remote wireless network.

It can repeat up to 2 different wireless network on both 2.4Ghz and 5Ghz channels concurrently. It can also share up to 2 optional concurrent *3/4G LTE dongle or *smartphone's data services, when connected to any of the 2 USB ports. In total, there can be 5 concurrent different internet gateways when the WAN port is also connected.


En inderdaad. Het werkt. Vanmiddag eerst verbinding gemaakt met mijn thuisnetwerk. Na aanmelden verschijnt dit op beide banden. Hierna de netwerken in de buurt opgezocht. Er zit een KPN-Fon bij. Ook met dit netwerk kon ik dus verbinding maken. Aangezien ik nog een oude Fon-login heb, helemaal mooi natuurlijk. Daarnaast zie je dat er ook 2 Usb poorten actief zijn. Daarover later meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afhankelijk van atmosferische omstandighede en zaken als bebowing e.d. kan de EZWi-Fi over grote afstanden netwerken detecteren. zie hiervoor ook de vorige post. De v5 lijkt daarbij nog weer gevoeliger dan de v4. Op de 2,4GHz band detecteert de v5 bij mij in de buurt, jaren 30 50 stadswijk, 36 netwerken. De v4 31 stuks. Daarbovenop ziet de v5 nog eens 11 op de 5GHz band. Deze 11 zitten natuurlijk ook bij de 2,4 GHz netwerken.

Heb je verbinding met beide banden, dan is deze v5 beduidend sneller dan de v4.
Een test met de speedtest van Ookla laat de volgende resultaten zien. Steeds de beste van een drietal tests. Omstandigheden gelijk. Gemeten in de bus die voor het huis staat en dus verbinding met het thuisnetwerk. Let op. Dit is een moment opname. De speedtest resultaten fluctueren nogal. Mede afhankelijk van de gebruikte server en hoe druk het daarop is.
Eerst de EZWi-fi v4 daarna de v5:

Afbeelding
Afbeelding

Het is interessant om ook hier weer de verschillende antennes te testen.
In dit geval 3 soorten.
A. De Dualband omnidirectionele 5dBi staafantenne direct op de EZWi-fi
B. De Dualband staafantenne maar dan verlengd met 3 meter kabel om hoog in het hefdak te hangen.
C. De twee buitenannes omnidirectioneel 8dBi 2,4Ghz en 8Ghz.

Nu kan de software realtime de signaalsterke weergeven.
Aan de hand daarvan dus enkele metingen gedaan. De sterren geven de gebruikte antennes aan en het aantal streepjes.
Afbeelding

Conclusie: De buitenantennes geven geen noemenswaardige verbetering. Dat was mij bij de v4 ook al opgevallen. De beste combinatie daarom twee staafantennes direct op de EZ en twee staafantennes verlengd. Normaliter geplaatst voor het raam en desgewenst opgehangen in het hefdak.

USB
Een ander verschil met de v4 is, dat de v5 twee USB poorten heeft. Nuttig? In mijn geval wel. Hoewel je een telefoon middels USB op de EZ kunt aansluiten, zodat je ook middels de EZ via sim en dus 3g en 4g kunt surfen, is dat niet mijn keus.
Ik heb van mijn provider een gratis internet SIM-kaart, met de eerste 1000mb op volle beschikbare snelheid en daarna op gerdeuceerde snelheid. Meestal is dit snel genoeg om onder het rijden de TomTom actueel te houden en om licht surfen zoaks mailen en fora e.d te bezoeken. Met name is in het buitenland is de kaart op bepaalde momenten sneller, dan dat je zou mogen verwachten. Deze kaart zit dus standaard in een Huawei dongle op de USB poort. Het mooie is, dat zodra de EZ het contact met een wifi hotspot verliest deze overschakelt op de dan beschikbare USB poort, mits daar een dongle of telefoon actief op is.
Nu ka het voorkomen, dat er geen wifi is en je toch meer snelheid wilt. Simkaart wisselen kan natuurlijk, maar ik had ook nog een ZTE dongle liggen. Gekregen bij de v4, maar ik had toch nog een Huawei gekocht omdat daar een externe antenne op kan die er dan ook standaard op zit.
De ZTE heb ik gevuld met een prepaid van KPN. Daarop kun je diverse bundels aanzetten, maar mijn voorkeur heeft de dagbundel. Van 1 Gig voor €1,99 op volle beschikbare snelheid.

In hardware ziet dat er zo uit:
Afbeelding

Op de voorgrond de Huawei dongle haaks aangesloten, omdat dat met het aansluiten van de externe antenne beter uitkwam. Op de achtergrond de ZTE op een voetje wat ik nog had liggen. Voor een betere ontvangst kan ik deze desgewenst ook hoger in het hefdak zetten.
Gemonteerd in de bus ziet het er zo uit, met links in het midden de 12V voeding met sigarettenaansteker plug en schakelaar:
Afbeelding

In de software is dit alles goed te beheersen. Standaard wordt eerst voorkeur gegeven aan 5GHz daarna aan 2,4GHz daarna aan USB 1 gevolgd door USB 2. Je kunt echter een kanaal ook uitzetten of door de metric schuifjes de proriteit zelf instellen.

Afbeelding

Verder wat de software betreft. Ik vind deze versie mooier, moderner, makkelijker, maar zeker stabieler. Bij de voorlaatste versie van de v4 (de onlangs uitgebrachte update heb ik nog niet op de v4) had ik regelmatig, met name bij de wat zwakkere netwerken, dat de iPad het contact met de EZ verloor, zonder dat er een connectie tot stand gekomen was. Nu wordt soms het contact met de EZ wel verbroken, maar is de verbinding met het gekozen netwerk wel gemaakt. Het voelt stabieler aan, maar we gaan het pas echt ervaren als we weer op reis zijn.

Kon je bij de vorige versie nog op drie manieren scannen, open- gesloten- en alle netwerken. Nu kan dat alleen nog maar op alle. Een verbetering. De eerste twee mogelijkheden gebruikte ik toch nooit. Deze versie sorteert de netwerken keurig op kwailteit. Eerst op de 2,4GHz band en daarna op de 5.

De kracht van de EZ is de gebruiksvriendelijkheid. Ook voor iemand die er helemaal geen verstand van heeft is hij makkelijk te bedienen. Dat hebben ze in deze versie nog eens versterkt door popups over de vensters te plaatsen. Heel handig om vlot het hoe en wat te leren.
Weet je het eenmaal en wordt het irritant, dan kun je de popup ook eenvoudig uitzetten met de knop onderaan.

Het wijst zich allemaal vanzelf, dus de functies die ik toch niet gebruik, ga ik hier verder niet uitleggen. Als laatste nog een schermafbeelding van als je een netwerk gekozen hebt. Je vult de inlogcode in indien die er is en klikt op bevestigen. Vervolgens gaat de EZ contact maken en bij een sterk genoeg signaal lukt dt altijd. Is er geen inlogcode, dan kun je nog een capative portal tegenkomen. Meestal moet je dan betalen om toegang te krijgen, soms moet je alsnog inloggen zoals bij een Fon. Is de verbinding gemaakt dan heb je in een keer met al jouw apparaten verbinding. Immers deze zijn standaard met de EZ verbonden. Je hoeft dan ook maar met 1 apparaat de software te activeren om verbinding te maken met het externe netwerk. Mooi voor op die campings waar de inlogcode maar op 1 apparaat werkt, maar zeker mooi als je meer dan 1 apparaat hebt. Bij ons zijn het er intussen al 6.

Conclusie.

1. Deze v5 is zeker een verbetering. Stabieler en nog gebruiksvriendelijker software. Hier hoeft geen boek voor dummies bij.
2. Dit is een DUALBAND apparaat. Met hoofdletters. Heb je de mogelijkheid om met een 5GHz netwerk verbinding te maken, dan verdubbelt de snelheid. Of deze mogelijkheden er veel zijn, moet ik nog ervaren. Bovendien zendt hij ook uit op 5GHz. Heb je apparaten die daar mee overweg kunnen, dan is dat ook zeker een voordeel. Helemaal als op de camping veel apparaten op hetzelfde kanaal zitten.
3. Voor mij is de dubbele USB poort ook zeker een aanwinst. De keuzevrijheid wordt hiermee nog groter. Hoe het eventueel stapelen van de diverse netwerken in de praktijk werkt, heb ik nog niet mogen ervaren. Volgens de fabrikant kan dat en dit zou betekenen, dat ook daarmee de snelheid toeneemt.
4. Blijft, dat de EZ vooral geschikt is voor die reizigers die veel gebruik willen maken van wifi-hotspots. Dat geldt zeker voor ons. Wij staan het liefst op kleine camping en die beschikken vaak over een uitstekend wifi netwerk met dus in verhouding weinig gebruikers. Meestal ook gratis. Een enkele keer heb je geluk, dat je een open netwerk in de buurt vindt. Bijvoorbeeld van een restaurant of Fon.
5. De kosten zitten dus in de investering van het apparaat. Desgewenst uitgebreid met een dongle met prepaid kaart.

Voor wie veel vrij wil staan is de EZ toch minder geschikt. Dan is een mifi met een abonnement of grote prepaidbundel handiger. Velen maken van hun telefoon een hotspot.

Meer informatie op de website van de fabrikant.

https://www.store.ezwifi.eu/product-page/ez511-v5
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op zo 09 jun 2019, 22:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
nicolasfirst
Berichten: 258
Lid geworden op: do 15 feb 2018, 19:05
Locatie: Westerbork

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door nicolasfirst »

Dank je voor het uitgebreide verhaal. Lijkt me inderdaad een verbetering, die v5. Vooral door de Dual band en dat er ook direct een Dual band externe antenne bij zit. Die heb ik indertijd bij de aanschaf van v4 nog apart aangeschaft.

De praktijk zal uitwijzen hoe het gaat bevallen. Ik ben, los van de zo nu en dan drop in de connectie, tevreden over wat de v4 mij brengt.

Groet,

Nico


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
We hebben een Opel Combo L2 uit 2013, met benzinemotor en weinig kilometers, begin 2019 laten ombouwen tot een minicamper door de mensen van minicamper.nl..

Het ombouw verhaal vindt je in dit topic
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Kubo »

Mooie review. :thumbup:
Ben benieuwd of er veel verschil tussen de nieuwe GUI van V4 en de GUI van V5 zit.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Mickel Moen »

Op de website van de fabrikant staat een testdrive met de software. Mooie kennismaking:

https://www.store.ezwifi.eu/

En je kunt vergelijken.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Zadowolony »

Fijn dat je je bevindingen met ons deelt. Heb de V4 nog niet zo lang geleden aangeschaft, dus iets nieuws staat nog niet in de planning.......
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Kubo »

De versie 4 is ook prima.
Zeker met de laatste firmware is de stabiliteit prima.
GUI is gelijk aan V5 op de 5 GHz optie na.
1000Mb lan/wan poorten is leuk voor thuis.
5 GHz kom je zeer weinig tegen op campings en ondersteunen dan niet het AC protocol.
De V5 heeft nieuwe opties die voornamelijk interessant zijn als home extender.
Wat mooie geweest was is een intern Sim kaart slot.
Volgens mij zijn de processoren in beide gelijk.
Maar de praktijk zal het verder moeten uitwijzen.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Kubo »

Geert heb je al een goede vergelijking kunnen doen tussen V4 met de laatste firmware en Versie 5 ?
Zijn de bijgeleverde externe antennes identiek aan de V4 antennes?
Persoonlijk vind ik die van V4 niet best qua versterking.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Mickel Moen »

Lex,

Nee ik heb geen update gedaan op de V4,
Dus nog niet kunnen vergelijken.

De antennes zien er Fysiek hetzelfde uit, met dit verschil, dat er dualband
op staat.

Tips voor betere antennes zijn welkom natuurlijk.

Ik ben er wel achter, dat meer dbi alleen geen garantie is voor betere prestaties.
Laatst gewijzigd door Mickel Moen op za 22 jun 2019, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Zadowolony »

Afgelopen week voor het eerst de V4 gebruikt in een omgeving waar de WiFi niet optimaal was ( boeren camping in Nederland). En eerlijk gezegd viel het mij tegen. De V4 gaf volledig bereik aan, maar in de praktijk lukte het niet om op internet te surfen en / of KPN iTV te kijken. Uiteindelijk aan de kant gegooid en mijn iPhone als hotspot gebruikt. Had toch meer verwacht gezien de aanschafprijs.
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Mickel Moen »

Dat is jammer,

Maar dat hoeft natuurlijk niet aan de EZWi-fi te liggen.

Komt wel eens voor, dat de campinghotspot zelf wel actief is, maar geen connectie heeft met het internet.
Had ik laatst ook weer op een boerencamping. Tja dan wordt het niks.

Overigens was dat de volgende dag weer ok.

Heb je bij de camping geïnformeerd?

Je kunt dat overigens makkelijk checken. Loop met je smartphone/tablet naar de camping hotspot, maak connectie en kijk dan of je internet hebt. Zo ja. Dan zit je wellicht toch te ver van de hotspot. Check de signaalsterkte. De EZ geeft aan of het voldoende is.

Zo nee, is het duidelijk dat de hotspot wel signaal geeft, maar verder dood is, of zelf een zeer slechte verbinding heeft met het internet.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Mickel Moen
Berichten: 5259
Lid geworden op: za 16 mei 2009, 20:40
Locatie: Súdwest Fryslân
Contacteer:

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Mickel Moen »

Nog een voorbeeld.

Ik stond enige weken geleden in de haven van Lauwersoog. Zoals je kunt zien tegen het havengebouw aan. Hotspot haven Lauwersoog, 100% signaal denk ik, maar geen internet.

Afbeelding
Aan de overkant van het water de hotspot van Wagenborg veerboot terminal. Zo’n 150 meter schat ik. Ik meen zo’n 50% signaal en ...... internet. Niet heel snel, maar voldoende. Overigens is dat ook weer afhankelijk van het gebruik. Rond de afvaarten slecht. ‘s Avonds goed.
Groetnis, Geert
.Afbeelding mickelmoen.nl
Gebruikersavatar
Kubo
Berichten: 1130
Lid geworden op: zo 07 dec 2014, 17:45
Locatie: Tytsjerk

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Kubo »

Dat de Ez maximaal signaal geeft is normaal zit tegen de 1W aan ( :shh: ).
Op campings is vaak het probleem dat bij drukte of b.v voetbal het netwerk onderuit getrokken word.
Een oplossing voor campings is om video contents te blokkeren.
Zitten nu op een camping bij Arnhem op WiFi via de Ez en werkt perfect.
De Ez is geen wonder apparaat maar werkt prima.
Groet, Lex (PA3CDM)en Margreet
Safari Camper FIAT Ducato 244 2.8JTD
Gebruikersavatar
Zadowolony
Berichten: 1926
Lid geworden op: ma 23 okt 2017, 16:14

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door Zadowolony »

Oke, bedankt voor de toelichting . Gaan het volgende keer weer uitproberen.
Nu ff rustig thuis want het wordt wel erg heet komende week en met name voor de hond. Maken nu dagtochten , hond thuis in de kennel , en s avonds lekker in eigen bedje.
Gebruikersavatar
pepon
Berichten: 2418
Lid geworden op: vr 19 aug 2011, 15:35
Locatie: Hollandscheveld, Drenthe.
Contacteer:

Re: EZWi-Fi v5 vs EzWi-Fi v4 (review)



Bericht door pepon »

Gebruik een paar jaar de EzWifi v4
En weet niet of het waar is maar heb ooit gelezen/gehoord dat als een netwerk een apparaat als deze, of soortgelijk, detecteert het internet wordt geblokkeerd.
Dit om overbelasting van het netwerk ter plaatse te voorkomen.

Ook ik had heel af en toe voldoende signaal, maar kon geen internetverbinding maken.

Groet, Ron.
Global Moderator Renaultforum
https://www.renaultforum.nl/forum/

Bürstner Travel Van T571 Bjr. 2009 op Fiat Ducato 3.0 MultiJet 160 Pk ComfortMatic
Voor meer, kijk hier.
Plaats reactie