Wie kan mij helpen: omvormer start niet op

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Tini en Riek
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 07 nov 2018, 13:48

Wie kan mij helpen: omvormer start niet op



Bericht door Tini en Riek »

In onze oude camper absoptiekoelkast vervangen door compressorkoelkast. Compressorkoelkast 173kWh/jaar werkt op de paal of omvormer Victron 12/800va. Bij installatie 2 accu's parallel, elk 100Ah, spanning 12,7V. Startte de omvormer niet op, rode en groene led knipperde om beurten. Ook is er een zonnepaneel aanwezig voor de huishoud accu. Ik heb de motor gestart en toen werkte de omvormer en de koelkast. Na enige tijd motor afgezet en omvormer en koelkast bleven werken. Nu wilden wij de camper weer gebruiken maar de omvormer wilden niet meer opstarten steeds rode en groene led.
Groetjes riek en Tini.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51263
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Wie kan mij helpen? omvormer start niet op.



Bericht door Kroppie »

ik denk dat de 800w omvormer de opstartstroom van de koelkast niet kan hebben, en daardoor in storing gaat, de opstartstroom van een koelkast kan wel meer dan 10x het normale motorvermogen wezen, dat is maar een heel korte tijd maar als de omvormer dat net niet kan leveren gaat ie gelijk in storing.

kan ook zijn dat de draden tussen omvormer en accu te dun zijn, dan zakt tijdens het opstarten van de koelkast de spanning teveel, even proberen met startkabels tussen omvormer en accu erbij doet ie het dan wel dan weet je wat er moet gebeuren, helpt dat niet dan is denk ik de omvormer net iets te licht
mijn 90 liter compressorkoelkast doet het prima op mijn victron 1600w.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Peter A7
Berichten: 478
Lid geworden op: zo 25 mei 2003, 0:09
Locatie: Antwerpen

Re: Wie kan mij helpen? omvormer start niet op.



Bericht door Peter A7 »

Jos is waarschijnlijk niet ver van de waarheid af.

De omvormer kan het net trekken wanneer de spanning hoger is (bij lopende motor).

Moet het uit de accu's komen dan komt 'ie net te kort.
Spanningsverlies over de kabels is zeker ook het bekijken waard :thumbup:.

De kwaliteit / staat van de accu's speelt ook een rol.
Gewoon kijken naar Ah capaciteit vertelt echt niet het complete verhaal.
Beste groeten,

Peter :)
Plaats reactie