Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Marianne de Boer
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 16:48

Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door Marianne de Boer »

Dag allemaal,

Om te beginnen wil ik zeggen dat wij absoluut niet technisch zijn en stopcontacten oid kunnen inbouwen. Wij hebben gelijk na aankoop in onze camper de nds-smart-in-pure-sp1500-12-omvormer-zuivere-sinus-12v-230v-1500w vlakbij de huishoudaccus in laten bouwen. Een verdeelstekker eraan en daar pluggen we de waterkoker en oplaadstekkers ed in. Dat werkt prima, behalve voor de iPhones en iPads.

Als wij de iPhone ed op via de omvormer opladen zorgen we ervoor dat alle apps zijn afgesloten omdat de apparaten een eigen leven gaan leiden door zelf e-mails te sturen en ons laatst gevoerde telefoongesprek weer op te roepen. Hij krijgt volgens ons, te veel power binnen omdat wij aan de omvormer een verdeelstekker hebben gezet en daar pluggen wij de oplaadstekkers in. Bij onze volgende camper laten wij gelijk USB aansluitingen plaatsen. Maar...

Nu hebben wij als oplossing in de USB aansluiting van de omvormer een USB verlengkabel van drie meter gestoken en dachten dan iets aan te kunnen sluiten zodat we alsnog tegelijkertijd meerdere apparaten als iPhone en iPad kunnen opladen. De winkel gaf een hub, maar na drie verschillende types en zaken uitsluiten zijn we erachter gekomen dat we geen hub nodig hebben maar een powerport. Echter de powerports hebben allemaal een normale stekker om in te pluggen en als ik dat op de verdeelstekker doe dan krijgt ie toch alsnog te veel stroom binnen?

Wij hebben verschillende mogelijkheden bedacht en hopen dat jullie even mee willen denken.
1) Doordat we een powerport nemen met een IQ ssyteem, bijvoorbeeld van Anker, zal er nooit teveel stroom geleverd worden aan de apparaten.
2) De powerport kan dan worden ingeplugd rechtstreeks in het tweede stopcontact van de omvormer, maar omdat de draad van de powerport kort is, kan dat ook in de verdeelstekker.
3) We doen het gewoon met die ene USB aansluiting van de USB verlengkabel die nu vanuit de USB aansluiting op de omvormer naar het zitje is geleid. Dan maar steeds 1 apparaat tegelijk opladen...
4) Of misschien bestaat er zo'n USB verlengkabel van maximaal ca drie/vier meter met aan het uiteinde meerdere USB aansluitingen (1 male naar 2 of 3 x female?

Een heel verhaal, hopelijk een duidelijk verhaal en ben benieuwd naar wat het forum adviseert.

Dank vast voor het meedenken.

Vr groet,
Marianne
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door veetee »

Vreemd. In pricipe kan er nooit te veel stroom geleverd worden aan een iPhone of iPad (of wat voor een via usb oplaadbaar apparaat dan ook), het apparaat vraagt zelf (bepaald zelf) de hoeveelheid stroom die nodig is. Dus teveel leveren kan niet, het kan wel zijn dat een usb-lader te weinig vermogen heeft (kan minder leveren dan dat er gevraagd wordt), het opladen duurt dan gewoon langer.
Maar een eigen leven leiden en vanzelf mails sturen? Ben bang dat er dan toch wat anders aan de hand is...
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door Camperic »

De oorzaak zal inderdaad ergens anders moeten worden gezocht!
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
jansloos
Berichten: 6871
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door jansloos »

En dat moet je hoogstwaarschijnlijk bij de (zg) zuivere sinus omvormer zoeken.
Is het wel een zuivere sinus?

Dit is een reactie van een electronisch apparaat op een niet zuivere sinus.
Apparaten met een verwarmingselement, vinden dat geen bezwaar.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258

Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door veetee »

Het simpelst is gewoon een USB stopcontact plaatsen, kan rechtstreeks op de 12V, hoef je de omvormer niet voor te gebruiken...
.
A10920C7-C5E0-4877-A4B7-F57AC29FF285.jpeg
A10920C7-C5E0-4877-A4B7-F57AC29FF285.jpeg (54.81 KiB) 756 keer bekeken
Gebruikersavatar
blizard
Berichten: 2563
Lid geworden op: ma 27 jun 2016, 12:30

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door blizard »

jansloos schreef:
za 15 jun 2019, 14:12
En dat moet je hoogstwaarschijnlijk bij de (zg) zuivere sinus omvormer zoeken.
Is het wel een zuivere sinus?

Dit is een reactie van een electronisch apparaat op een niet zuivere sinus.
Apparaten met een verwarmingselement, vinden dat geen bezwaar.
TS heeft een zuivere sinus..
EN natuurlijk onnodig om USB te laden via een omvormer, de tip van Veetee is prima
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8676
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door seth_space »

Zoals al aangegeven, te veel stroom is niet mogelijk.
Als de omvormer dermate stoort op apparatuur is er iets niet lekker met de omvormer. Dat lijkt me de simpelste oplossing.
neem contact op met:
Karman Trading
Telgterweg 301-D
3853NJ ERMELO, The Netherlands
Tel: +31 (0)341 722450
www.karmantrading.eu
info@karmantrading.eu

Wil je snel apparatuur opladen via USB dan is de oplossing hierboven een goede. Vrij simpel aan te sluiten.
Alternatief, nog simpeler is de USB via de sigarenaanteker gebruiken. Al kan dat vaak ( niet altijd) alleen als de motor loopt.
zoiets: https://www.allekabels.nl/sigarettenaan ... x-usb.html
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Marianne de Boer
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 16:48

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door Marianne de Boer »

Dank voor de reacties!

Wij hebben ons in oktober 2017 laten adviseren door ... (Ik wil niet gelijk de naam van deze dealer noemen) en dit was dé zuivere sinus omvormer die we moesten hebben. Gelijk deze omvormer gekocht en door hen laten plaatsen. Het is toch een zuivere sinus?
Toen ik gelijk daarna mailde over de storing met het opladen heb ik geen antwoord gekregen en zelf gedacht dat teveel stroom de oorzaak zou zijn...
Ik ga het bedrijf maandag bellen om te vragen wat zij kunnen en willen doen.

Met jullie informatie over dat t probleem bij de omvormer zou moeten liggen, lijkt me dit een juiste eerste stap. Ik zal laten weten hoe het afloopt.

Dank allemaal voor het meedenken. En in onze volgende camper komt zeker te weten zo’n ingebouwde USB wandcontactdoos.

Vriendelijk groet weer,
Marianne
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door veetee »

Marianne de Boer schreef:
za 15 jun 2019, 16:12
En in onze volgende camper komt zeker te weten zo’n ingebouwde USB wandcontactdoos.
Waarom pas in de volgende? Zo’n USB wandcontactdoos heb je al voor een paar tientjes (bij de ‘chinees’ zelfs een paar euro)...
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door DiffRental »

Wij hebben in onze wagen overal waar een 220 aansluiting zit ook een sigarettenaansteker stopcontact waar ik een USB adapter induw om van de huishoudaccu mijn telefoon e.d. te laden.
Het bijmaken van zo'n stopcontact of direct een USB stopcontact stelt niets voor.

Voor het laden van een powerbank heb ik een aansluiting bij gemaakt, rechtstreeks van de Huishoudaccu om storingen in het boordsysteem te voorkomen.
Groeten Peter
Marianne de Boer
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 16:48

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door Marianne de Boer »

Dat is ook zo, maar wij zijn zelf totaal niet technisch en vinden het ook niet zo heel erg om gewoon met snoertjes te werken. Vrienden willen het ook allemaal vast wel voor ons inbouwen, maar hulp houden we liever achter de hand voor echte noodgevallen, want die zijn er ook nog regelmatig.

Ik onthou jullie tips wel en komen er tzt zeker in.

Nogmaals dank, ik ga achter de omvormer aan en wens jullie een fijn weekend
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19159
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door Aloys »

In onze Peugeot Boxer 2011 zit een vakje boven de radio. Daar zit een doosje ingedrukt met 3 sigarettenaanstekerstopcontacten.
Mooi woord... :D De stekker van dat ding zit in een van de twee gaten in het dashboard. In elk van de drie gaten zit een stekker
met 2 usb-uitgangen, 6 in totaal. Kun je alles opladen...
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Marianne de Boer
Berichten: 34
Lid geworden op: zo 31 mei 2015, 16:48

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door Marianne de Boer »

Onder het rijden gebruik ik ook wel de sigarettenaansteker voor het opladen, maar als je een paar dagen stil staat is het dan niet slecht voor de auto accu? Raakt ie dan niet snel leeg? Het contact moet immers aan staan om te kunnen opladen via de sigarettenaansteker zonder dat je rijdt. We hebben ook al wel af en toe de radio aan.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Meerdere apparaten kunnen opladen via omvormer



Bericht door kampo »

Normaal is dat niet. Zou die omvormer een slechte sinus geven ?
Vroeger kwam het ookvoor dat omvormers erg veel storing gaven.
Met een oscilloscoop op de 230VV kan je dat zien.

Wat je daar allemaal aan het doen bent met die USB's en powerbanken is me niet duidelijk
Een gewoon USB stopcontact is ongeveer 5V en meestal 1A of iets minder.
Met die 1A versies kan je geen moderne Apple (of Samsung of xxx) media laden.
Die hebben meer nodig.
Let er dus op dat je voor zulke Apple toestellen enkel 2,5A of 3,0A USB stopcontacten gebruikt.
En geloof niet altijd wat er op staat als het recht uit China komt.

Het gebruik van verlengkabels en verdeeldozen op de USB is niet aan te bevelen.
Daarbij gaat er te veel spanning verloren.
Laatst gewijzigd door kampo op za 15 jun 2019, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten Kampo
Plaats reactie