Zinvol MPPT?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Kroppie »

kan ook anders zijn , ik heb een bepaald budget en ik wil binnen dat budget de dingen doen die ik wil doen, dus ik ben geen lid van de vrekkenclub , nee ik wil gewoon teveel, en weet je wat nu het gekke is, het lukt ook nog ik doe alles wat ik wil doen o.a. leven, wonen, camper rijden/reizen en onderhouden, en moderniseren van netto mijn aow(1146 euro ) en een klein pensioentje(600 netto).

en ik heb niet het gevoel dat ik tekort kom, eerder het gevoel dat ik leef en doe als god in frankrijk.

dat soort dingen begrijpen mensen met wat meer financiele armslag vaak niet eens, die zien het als onterechte zuinigheid.
probeer het zelf maar eens met een beperkter budget de dingen te doen zoals je gewend was ze te doen met een wat(veel) ruimer budget.

mij lukt het en ik ben tevreden met wat ik heb, en die ervaringen geef ik door meer niet, ik probeer geen zieltjes voor de vrekkenclub te winnen, snappu.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door kampo »

Ik snappu !

( :-B joepie 2 woorden)
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Kroppie »

niet zo snel en makkelijk reageren, laat het maar eens tot u doordringen het WAAROM, voor je reactie geeft

ja ik kan ook pissig worden.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Arie55 »

Heb al jaren twee 130Wp zonnepanelen (in serie) met als laadregelaar de Victron 75/15 in gebruik. Heb in al die tijd niet meer dan 12 A laadstroom voorbij zien komen. En die aantal keren kan je op 1 hand tellen!

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Kroppie »

erg goedkope panelen via een bepaalde club verkregen zeker. :-B :-B :cheers: :cheers:

jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op vr 14 jun 2019, 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door kampo »

@Kroppie
Begrijp me niet verkeerd. En wat humor of cynisme mag er bij mij zijn.
Ik heb respect voor ieders keuzes en situaties.
Ja ik besef dat niet iedereen dezelfde mogelijkheden heeft, dat is nu eenmaal zo.
Mijn budget is ook beperkt en ik moet ook keuzes maken.

Waar het mij over gaat is adviezen aan anderen. Daar ben ik voorzichtig mee.
Voor mezelf mag ik beslissen, maar mag ik iemand anders aanraden van geen omniumverzekering te nemen ?
Mag ik zeggen doe maar met een vervallen en verroeste gasinstallatie want dat gaat zelden verkeerd ?
Mag ik aanbevelen van zonder kennis ingewikkelde technische ingrepen te doen die veiligheidsrisico's inhouden ?
Voor mezelf kan ik rekenen en de verantwoordelijkheid nemen.
Een ander zijn mogelijkheden, handigheid en kennis inschatten kan ik niet, dus ben ik voorzichtig.
Je komt relatief snel situaties tegen waarbij het misloopt. Dat kom ik dagelijks tegen in mijn beroep.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Kroppie »

oke, zand erover (is het goedkoopst :-B ) :cheers:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Zonneke »

Omvormer / laadregelaar : Het woord hebben we voor het eerst opgepikt bij het plaatsen van een HH-installatie waar er wel degelijk iets omgevormd dient te worden. Daar dadelijk begrepen werd wat bedoeld lijkt me dat ook niet de meest onoverkomelijke fout die ik toch in de toekomst zal pogen te vermijden. Nu goed , als men daarmee nog een opvoedende tik vanwege een andere topic kan uitdelen nemen we die maar al te graag in ontvangst. Bij deze hoop ik dan ook hiermee een streep getrokken te hebben en met een propere lei te starten . :wink:
Wat betreft de laadregelaar : Het lijkt misschien geen onverstandige keuze om te opteren voor een 100/20 , de meerprijs is in de tijd bekeken verwaarloosbaar .
Blijft voor mij wel de vraag of het uitmaakt voor de werking van deze laadregelaar dat er nu nog maar 1 paneel ligt van 130 WP ?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door myway »

Dat maakt niet uit.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Zonneke »

Oke , bedankt ! Hier staat deze overigens aan dezelfde prijs als de 75/15.

https://www.ikwilzonneenergie.nl/epages ... 0100-20%22
Gebruikersavatar
JoopBrekken
Berichten: 4251
Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door JoopBrekken »

De 75/15 is met "smart" te koop voor 108€.
https://www.bluepowershop.nl/victron-sm ... gKnd_D_BwE
Die 20 is zonder smart.
Gebruikersavatar
Ruud-572
Berichten: 1516
Lid geworden op: za 01 jun 2013, 10:02
Locatie: Koggenland

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Ruud-572 »

Ik overweeg nu ook om mijn Schaudt LR1218 te vervangen door een MPPT regelaar, mogelijk door deze Victron. Nu valt het me op dat deze regelaar aparte aansluitingen heeft voor de accu(s) en de belasting. Wat is het idee daarachter, en hoe zou ik het moeten aansluiten op mijn EBL99?
Carado I-338, Fiat 160 pk automaat, model 2021

Ingeruild:
Hymer Exsis-572 (01-2013 - 09-2020)
Gebruikersavatar
vmax
Berichten: 5176
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 21:16
Locatie: oant grutste natoergebied fan nederlân

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door vmax »

JoopBrekken schreef:
za 15 jun 2019, 9:55
De 75/15 is met "smart" te koop voor 108€.
https://www.bluepowershop.nl/victron-sm ... gKnd_D_BwE
Die 20 is zonder smart.
die 100/20 is met smart staat er toch duidelijk??? voor €145
Hymer B694 Fiat 2.8 IDTD bj 2000

wie hard werkt verschaft zichzelf vrijheid

voor de tandemas bezitters:
https://www.facebook.com/groups/183362805934110/
https://www.facebook.com/groups/2246047885618614/

en Hymer bezitters
https://www.facebook.com/groups/871981313133700/
Gebruikersavatar
Charm
Berichten: 3453
Lid geworden op: zo 17 aug 2008, 13:49

Re: Zinvol MPPT?



Bericht door Charm »

Ruud-572 schreef:
za 15 jun 2019, 11:14
Ik overweeg nu ook om mijn Schaudt LR1218 te vervangen door een MPPT regelaar, mogelijk door deze Victron. Nu valt het me op dat deze regelaar aparte aansluitingen heeft voor de accu(s) en de belasting. Wat is het idee daarachter, en hoe zou ik het moeten aansluiten op mijn EBL99?
De meeste regelaars hebben een aparte uitgang waarop je 12V apparatuur kunt aansluiten tot een bepaald vermogen. Wanneer de accuspanning te laag wordt, schakelt de regelaar deze uitgang af zodat de de accu niet wordt leeggetrokken. In jouw geval vervult de EBL deze taak al en is het niet zinvol deze uitgang te gebruiken. Deze kan je dus openlaten.

In plaats van de Victron, zou je ook een Votronic regelaar kunnen overwegen. Deze heeft een tweede accu-aansluiting speciaal voor het bijhouden van de startaccu.
    --Groeten van Mea & Egbert PE9B --

    Benimar Cocoon 463 Northautokapp 170pk automaat.
    Plaats reactie