Tape tip

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tape tip



Bericht door hurktoilet »

Kwam door dit bericht op idee ook maar paar rolletjes te kopen (voor het geval dat). Wat me opvalt is dat er enorme prijsverschillen zijn, zonder dat je aan specificaties af kunt leiden welke je zou moeten kiezen... minder dan een euro voor iets bij de action dat voor in ieder geval één iemand voldoet, iets van vijf euro voor Tesa (toch een merk van naam, maar voldoet volgens een gebruiker kennelijk niet), maar je komt ook rolletjes van drie meter (25 mm breed) tegen voor 10 tot 18 euro.
Gooit u maar in mijn pet: welke moet ik hebben?
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tape tip



Bericht door Aloys »

Een mooie omschrijving lees ik op https://www.nauticgear.nl/bootonderhoud ... meter.html
Zelfvulkaniserende tape van PSP Marine Tapes is een hoogwaardige zelf vulkaniserende tape voor de watersport, leverbaar in wit of zwart. Met deze tape is het zelfs onder natte omstandigheden mogelijk om elektrische bedrading te isoleren, (flexibele) leidingen te beschermen en te dichten, maar leent zicht ook uitstekend om draadeinden dekdoorvoeren en spanschroeven af te dichten en te beschermen tegen corrosie.

Deze tape heeft geen plaklaag. De vulkaniserende werking treedt in gang zodra de tape wordt opgerekt tot ongeveer de helft van haar breedte, en onder spanning met overlapping wordt aangebracht. Na ca 1 uur is het materiaal uitgewerkt en is er een waterdichte naadloze afdichting ontstaan. Zelfvulkaniserende tape is ontzettend handig en een must-have voor in de gereedschapskist aan boord van uw boot.
Denk er dus om: deze tape heeft geen plaklaag! Hij moet ergens omheen getrokken worden, uitgerekt, anders
werkt ie gewoon niet. De elektrisch isolerende werking van de Action-tape, wordt die wel genoemd? Is die tape
goed genoeg voor spanningen van 230 Volt? En die goedkope tape vulcaniseert langzaam, hebben we de indruk.
Als ie al vulcaniseert...

Google over vulcaniserende tape:
Geschikt voor het isoleren van elektrische bedrading en het waterdicht maken van slangen, etc. Zelfvulcaniserende tape is een tape die reageert met zichzelf (=vulcaniseert) en zo één geheel vormt. Met deze tape is het mogelijk een flexibele en waterdichte bescherming om stekkerverbindingen te vormen.
Na het vulcaniseren kun je de tape er niet meer af wikkelen! Je zult 'm er voorzichtig, met een mes, af moeten
snijden. Soms een lastig klusje, als je er moeilijk bij kunt.

Ik gebruik die Action-tape dus om antennestekkers (tijdelijk) waterdicht af te werken, want water in een coaxkabel
is funest. Voor mij goed genoeg. Ik heb in de camper geen rolletjes bij mij, ik zou zo niet weten waarvoor. Wél
gewone tape in verschillende kleuren, en uiteraard die brede textiel-tape.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Tape tip



Bericht door bupozaanstad »

Aloys, een rol vulkaniserende tape mee op vakantie is toch wel een goed idee volgens mij. Je zegt waar zou ik het voor nodig hebben maar wat te denken van een gescheurde slang onder de motorkap, een druppelende waterleiding en ga maar door. Voor een noodreparatie werkt het beter dan bv eendentape.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Tape tip



Bericht door Camperic »

Inderdaad.
Hier 3m tape voor €9,95: https://dealbanana.com/high-pressure-silicone-tape
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Tape tip



Bericht door bupozaanstad »

Dan is deze een stuk goedkoper

https://link.marktplaats.nl/a1090684634
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Tape tip



Bericht door Camperic »

Per meter klopt het, maar of prijs/prestatie ook beter is?
Ik bedoel daarmee niet dat de tape via Bealbanana beter is, maar dat de diverse tapes hier in het topic genoemd kwalitatief ongetwijfeld niet gelijk zijn en je dus ook niet o.b.v. prijs alleen kunt zeggen dat een specifieke tape goedkoper is dan een andere genoemde :wink:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Tape tip



Bericht door Kroppie »

ach,het hangt van de toepassing af, en van de gebruiker, voor het(de) een voldoet een goedkoop tepie, en voor het(de) ander is het duurste eigenlijk nog niet goed genoeg.

2 rollen mee dus :lol3:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vertrokken2
Berichten: 6847
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 17:42

Re: Tape tip



Bericht door Vertrokken2 »

Ik heb de tape van de Action naast mijn maritieme tape gelegd. De martieme is beter, vulcaniseert sneller. Die zal ik ook zeker aan boord blijven gebruiken. Maar als je niet met je camper gaat varen, zeker niet in zout water, voldoet die van de Action prima.
Mercedes-Benz Viano 3.0 Marco Polo
La Passione Passa dal Cuore
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Tape tip



Bericht door Arie55 »

hurktoilet schreef:
ma 10 jun 2019, 0:12
Gooit u maar in mijn pet: welke moet ik hebben?
Ik vind dat Tesa tape het net niet is. Werkt wel, maar had meer van de vulkaniserende werking verwacht.

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Tape tip



Bericht door hurktoilet »

Gobert schreef:
ma 10 jun 2019, 13:07
Ik heb de tape van de Action naast mijn maritieme tape gelegd. De martieme is beter, vulcaniseert sneller. Die zal ik ook zeker aan boord blijven gebruiken. Maar als je niet met je camper gaat varen, zeker niet in zout water, voldoet die van de Action prima.
Niet in zout water varen, dat is wel een dingetje. Mijn navi beweerde vanmiddag nog dat ik prima door een rivier met brak water zou kunnen rijden... Ben zo eigenwijs geweest dat niet te geloven, maar het is natuurlijk wel een risicofactor :bang:
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Tape tip



Bericht door Aloys »

Tja, en als je dan door zo'n rivier baggert, terwijl de inlanders vol spanning toekijken of je er aan de overkant ook weer uitkomt
en niet wegdrijft in de stroomversnelling... Ja dán, dan ben je blij dag je NIET gekozen hebt voor goedkope tape van de Action!
In de meeste andere gevallen echter... :mrgreen:
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Audiofiel
Berichten: 686
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 23:01

Re: Tape tip



Bericht door Audiofiel »

Ik gebruik al 15 jaar de versie van Conrad. Wel duurder (€10 per rol geloof ik), maar vulkaniseert zeer goed en blijft ook na jaren goed. Inderdaad alleen met een mes nog te verwijderen, onmogelijk om na een tijd nog los te trekken.
An apple a day keeps the doctor away... (if your aim is good)
Fritske
Berichten: 4
Lid geworden op: do 25 apr 2019, 11:59

Re: Tape tip



Bericht door Fritske »

zelfvulcaniserende tape, is inderdaad een veelzijdige tape en moet je eigenlijk in je gereedschapskist hebben. Ikzelf gebruik de tape voor kleine lekjes te dichten, om noodreparaties aan elektra waterdicht te maken en te beschermen of connectors compleet waterproof te maken. Ik gebruik de tape van Nitto, ik vind hem het fijnste verwerken en niet de duurste, rond de 5 / 6 euro, ligt er aan waar je hem haalt. Ik haal hem of bij Rick Donkers, wel bekend bij jullie, of bij www.genius-electrics.nl

Verder las ik hierboven dat de Tessa tape niet echt aan de verwachtingen voldoet, dit kan ik alleen maar beamen. Action tape heb ik nog geen ervaring mee, maar ga ik zeker is proberen.
Gebruikersavatar
Stieneke en Donald
Berichten: 11823
Lid geworden op: zo 09 dec 2007, 14:10
Locatie: Harderwijk

Re: Tape tip



Bericht door Stieneke en Donald »

Gisteren bij Action geweest voor de tape, kon het niet vinden.

Bij Banggood Us Dollar 3,99 https://www.banggood.com/Electrical-Tap ... rehouse=CN
Groetjes,
Donald.

Geniet nu van het leven, anders doen je erfgenamen het.
Plaats reactie