Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
van harte gefeliciteerd! Nu snel weer aan de slag
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Twee boormachines en twee uur verder na de keuring , gaan we nu echt beginnen met de opbouw.
Maar we beginnen eerst met het zeil op de vloer, en de bovenkastjes.
Het hele interieur hebben we als een bouwpakket al klaar. We gaan van achteren naar voren alles inbouwen.
Maar we beginnen eerst met het zeil op de vloer, en de bovenkastjes.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Vorige week vrijdag dus naar de rdw geweest, waar de ombouw goedgekeurd is. Dezelfde dag een bpm aangifte gedaan en aangezien wij de bpm al aan de garage hadden betaald was het in ons geval een nihil aangifte.
Gisteren werd ik gebeld door de belastingdienst:
"Mevrouw, u heeft nou wel een nihil aangifte gedaan, maar er is nog geen bpm betaald".
"Dat kan, maar de bpm moet door de garage betaald worden"
"Ja, maar heeft u dat dan met de garage afgesproken?"
"Dat heb ik wel besproken, maar dat was eigenlijk niet nodig want zij zijn verantwoordelijk voor de bpm afdracht"
"Nou, wij hebben nog geen aangifte ontvangen mevrouw dus er gaat wel iets mis hier!"
(ondertussen op de achtergrond: "die garage krijgt vanzelf een aanslag, dat hoeft die mevrouw niet te regelen")
"Mevrouw, ik hoor net dat het al geregeld is, ik zal 'm direct afhandelen. Fijne dag nog verder"
Maar eerlijk is eerlijk: vandaag zag ik op mijnrdw al mijn nieuwe kenteken. Het is allemaal goedgekomen...
Gisteren werd ik gebeld door de belastingdienst:
"Mevrouw, u heeft nou wel een nihil aangifte gedaan, maar er is nog geen bpm betaald".
"Dat kan, maar de bpm moet door de garage betaald worden"
"Ja, maar heeft u dat dan met de garage afgesproken?"
"Dat heb ik wel besproken, maar dat was eigenlijk niet nodig want zij zijn verantwoordelijk voor de bpm afdracht"
"Nou, wij hebben nog geen aangifte ontvangen mevrouw dus er gaat wel iets mis hier!"
(ondertussen op de achtergrond: "die garage krijgt vanzelf een aanslag, dat hoeft die mevrouw niet te regelen")
"Mevrouw, ik hoor net dat het al geregeld is, ik zal 'm direct afhandelen. Fijne dag nog verder"
Maar eerlijk is eerlijk: vandaag zag ik op mijnrdw al mijn nieuwe kenteken. Het is allemaal goedgekomen...
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Begonnen met het stofferen van de wanden. Hiervoor gebruiken we Needlefelt STRETCH Wallcovering 2 mm met NMC fix lijm op aanraden van E&A.
Dit doen we in etappes, we werken van achteren naar voren. Volgende stap is leggen van zeil op de vloer zodat we de banken kunnen plaatsen. Het nieuwe kenteken is binnen, de platen zitten op de bus. Kwart tarief voor de wegenbelasting aangevraagd, verzekering kentekencorrectie doorgegeven. Komt wel wat bij kijken een camper bouwen.
Gelijk maar de milieustickers voor Duitsland (klasse 4) en Frankrijk (klasse 2) besteld. Hoop niet dat ieder Eu-land zijn eigen stickers gaat maken. Anders zit het voorraam snel vol.
Dit doen we in etappes, we werken van achteren naar voren. Volgende stap is leggen van zeil op de vloer zodat we de banken kunnen plaatsen. Het nieuwe kenteken is binnen, de platen zitten op de bus. Kwart tarief voor de wegenbelasting aangevraagd, verzekering kentekencorrectie doorgegeven. Komt wel wat bij kijken een camper bouwen.
Gelijk maar de milieustickers voor Duitsland (klasse 4) en Frankrijk (klasse 2) besteld. Hoop niet dat ieder Eu-land zijn eigen stickers gaat maken. Anders zit het voorraam snel vol.
Laatst gewijzigd door marjasjaak op do 19 dec 2019, 17:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Nog geen vooruitrij camera?marjasjaak schreef:Hoop niet dat ieder Eu-land zijn eigen stickers gaat maken. Anders zit het voorraam snel vol.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
We hadden het zeil al op maat gesneden buiten de bus. (half jaar geleden) De houten vloer was op maat van de bus,deze eruit gehaald en op het zeil afgetekend. Voor de zekerheid wat ruimer gesneden voor het geval dat de bus nog zou groeien.
We laten het zeil los liggen zodat het kan "uitzakken" de komende klusdag op maat snijden en vastplakken met dubbelzijdig tape.
We laten het zeil los liggen zodat het kan "uitzakken" de komende klusdag op maat snijden en vastplakken met dubbelzijdig tape.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Er zijn klussen die veel tijd kosten maar waar je niks van ziet en toch noodzakelijk zijn. Zoals het inbouwen van een verwarming.
Een Planar-2D-12volt. Op het draadje van Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus-y" pagina 7 staat een goede uitleg over aansluiten bij de flotterpot van de dieseltank. Hoe haal je de 2 leidingen los? De blauwe en gele lip schuif je naar voren, daarna druk je met een schroevendraaier aan de zijkant een palletje in.
De connector is ook even puzzelen. De grote afsluitring was behoorlijk stoeien met tangen en zelfgemaakte hulpstukken. Zit behoorlijk vast Onze Planar komt helemaal achterin, kon mooi "meeliften" met al bestaande bedrading onder de bus.
De tip van JTG om KSS Kabelbeschermingsslang PAO-07 binnendiameter 6mm te gebruiken voor de dieselleiding kan ik van harte aanbevelen. Zit er mooi strak uit en werkt veel makkelijker.
Een Planar-2D-12volt. Op het draadje van Ombouw Fiat Ducato L4H2 genaamd "Bus-y" pagina 7 staat een goede uitleg over aansluiten bij de flotterpot van de dieseltank. Hoe haal je de 2 leidingen los? De blauwe en gele lip schuif je naar voren, daarna druk je met een schroevendraaier aan de zijkant een palletje in.
De connector is ook even puzzelen. De grote afsluitring was behoorlijk stoeien met tangen en zelfgemaakte hulpstukken. Zit behoorlijk vast Onze Planar komt helemaal achterin, kon mooi "meeliften" met al bestaande bedrading onder de bus.
De tip van JTG om KSS Kabelbeschermingsslang PAO-07 binnendiameter 6mm te gebruiken voor de dieselleiding kan ik van harte aanbevelen. Zit er mooi strak uit en werkt veel makkelijker.
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
En als alles is aangesloten moet er getest worden. Het werkt! Dieselpompje tikt. Planar sloeg aan. Planar sloeg uit. Error 13 no fuel.
Eerst op de fiets naar de lokale pomp om diesel te halen, tank was bijna leeg. Misschien zat de zuigbuis te hoog, niet opgelet met monteren .
Weer opgestart, en weer Error 13...
Toch maar eens onder de auto kijken, voor de pomp had ik een filter geplaatst. Op het filter stond een pijl, wat meestal de stromingsrichting is.
Maar de vorm van het filter vertelde een ander verhaal. Filter omgedraaid, jahoor het werkt.
Nog wat metingen gedaan, de hete verwarmingslucht uit de Planar was zo'n 60 graden (setpoint had ik ingesteld op 25 graden)
De temperatuur van de uitlaatgassen waren zo'n 150 - 190 graden. Het is wel nodig om de geleverde isolatiebuis over de uitlaat te schuiven. De uit- en inlaat heb ik aan de achterkant gemonteerd,daar komen geen ramen en meestal zit de fietsdrager achterop.
Wat feitjes: aansluiting Flotterpot <> dieselpomp 500mm, dieselpomp<>Planar circa 4500mm. Pompje hangt aan de vrije steun onderaan de tank.
Eerst op de fiets naar de lokale pomp om diesel te halen, tank was bijna leeg. Misschien zat de zuigbuis te hoog, niet opgelet met monteren .
Weer opgestart, en weer Error 13...
Toch maar eens onder de auto kijken, voor de pomp had ik een filter geplaatst. Op het filter stond een pijl, wat meestal de stromingsrichting is.
Maar de vorm van het filter vertelde een ander verhaal. Filter omgedraaid, jahoor het werkt.
Nog wat metingen gedaan, de hete verwarmingslucht uit de Planar was zo'n 60 graden (setpoint had ik ingesteld op 25 graden)
De temperatuur van de uitlaatgassen waren zo'n 150 - 190 graden. Het is wel nodig om de geleverde isolatiebuis over de uitlaat te schuiven. De uit- en inlaat heb ik aan de achterkant gemonteerd,daar komen geen ramen en meestal zit de fietsdrager achterop.
Wat feitjes: aansluiting Flotterpot <> dieselpomp 500mm, dieselpomp<>Planar circa 4500mm. Pompje hangt aan de vrije steun onderaan de tank.
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Advies puntje : Het pompje moet onder een hoek tussen de 15° en 30° geplaatst worden, met de uitgaande kant naar boven.
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Dus de pijl gaf aan waar de dieseltank moet komen
Voor wat betreft het pompje even goed kijken welke je hebt. Die van ons mag maximaal 5 graden uit mijn hoofd en er zijn er inderdaad ook die veel schuiner mogen/moeten. Die hoek laat ik nog even instelbaar tot ik op het normale gewicht (beladen) zit.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
O het is een planar.. dan zal het wel in de handleiding staan.
Bij eberspacher en webasto (en de Chinese variant hier van moet het pompje juist onder een hoek gemonteerd worden... dus vandaar mijn opmerking
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Bij eberspacher en webasto (en de Chinese variant hier van moet het pompje juist onder een hoek gemonteerd worden... dus vandaar mijn opmerking
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
- marjasjaak
- Berichten: 1727
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Volgens de handleiding mag er een differentie van 5 graden naar boven en onder zijn.
De pomp hangt dwars onder de bus, horizontaal.
Op de foto is het wat vertekend,was een beetje weinig ruimte om je fototoestel recht te houden
We mogen dus niet meer dan 5 graden scheef staan .
De pomp hangt dwars onder de bus, horizontaal.
Op de foto is het wat vertekend,was een beetje weinig ruimte om je fototoestel recht te houden
We mogen dus niet meer dan 5 graden scheef staan .
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Check, mijn geheugen doet het nog
Het stukje waar ik bij onze montage overheen gelezen had is deze zin: "The fuel pump is preferably mounted closer to the fuel tank and below the lower fuel level in the fuel tank."
Gelukkig 'preferably' want toen hing 'ie al op z'n plekje
Zit jouw filter wel helemaal in de slangetjes? Er lijkt zo veel van het pijpje nog te zien.
Het stukje waar ik bij onze montage overheen gelezen had is deze zin: "The fuel pump is preferably mounted closer to the fuel tank and below the lower fuel level in the fuel tank."
Gelukkig 'preferably' want toen hing 'ie al op z'n plekje
Zit jouw filter wel helemaal in de slangetjes? Er lijkt zo veel van het pijpje nog te zien.
Instagram:
https://www.instagram.com/being_bus_y
https://www.instagram.com/being_bus_y
Re: Fiat Ducato L4H2 ombouw naar buscamper
Bij mijn Chinees moet die scheef hangen... hahaha
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Dit is hem geworden.. Jumper 35 L3H2 120 Foto's Camper Project : MyAlbum.com
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...
Wij hadden een DETHLEFFS GLOBETROTTER 1988
FIAT DUCATO 14 2.5D ...