Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht



Bericht door macron0 »

Hallo,

Ik ben nu sinds 2013 aan de 5de nieuwe kraan toe.

Iedere keer als ik bij de koelkast moet. Moet het aanrecht los. Hoevoor moeten de slangen van de kraan en iedere keer weer op nieuw blijven de rode en blauwe kopenstukken die in de kraan zitten in de slang hangen en schieten dus uit de kraan. Terug drukken werkt niet dan gaan ze lekken. Ook geprobeerd met nieuw ringetjes. Ooit geprobeer het lekken te stoppen door te kitten maar dat ging ook niet.

Mijn laatste idee was om er extra slang tussen te zetten zodat ik alleen die 2 slangen van elkaar hoe te halen. Maar vandaag ging het weer mis. Die 2 slangen zaten zo ontzettend vast dat ik toch te veel kracht op de kraan kant heb uit geoefend en poef zo weer er uit en weer een kraan die ik weg kan gooien. (Die dingen schieten echt zo los)

Ik denk dat het om deze kraan gaat maar ik zie geen draadjes en die van mij is zeker geschakeld.

https://www.dewitschijndel.nl/comet-london-mengkraan/

Iemand nog suggesties? want dit is echt te gek. Er moet toch een normale manier zijn om de slang van de kraan te halen zonder de kraan te slopen? MIsschien een soort van pullytrekker voor kranen?

De koelkast is oud (electrolux rm200). Ben er al een paar keer achter geweest omdat dat de brander het niet deed (roest op gevallen). Ik kan er niet bij via de buitenkant. Mijn rooster is te klein. Deze keer moet het los omdat ik ventilators er achter ga zetten zodat ik hopenlijk bij 35 graden nog steeds kan koelen. Dat was vorig jaar helemaal niets de hele vakantie (in nederland) met 35+ graden en dan geen koelkast en dus geen vers eten mee.
.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groeten

Hans
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door Cee Pee »

Zet twee snelkoppelingen in die waterslang dan kun je ze steeds makkelijk losmaken zonder schade.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door macfocus »

Basis vraag, waarom moet je koelkast er zovaak uit?
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
Gebruikersavatar
Kroppie j
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 12 jun 2019, 13:49

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door Kroppie j »

en zitten de blauwe en rode aansluitingen niet met een pennetje geborgd in de kraan , als je dat er eerst uithaalt dan zijn ze misschien wel weer opnieuw te gebruiken, en een beetje vaseline erop smeren ter behoud van het 0-ringetje.

jos
het enige wat nooit stuk gaat , zit er niet in, kost niets , word niet gestolen , en weegt ook niets
metatoon
Berichten: 9611
Lid geworden op: wo 09 sep 2009, 20:20
Locatie: Emmen

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door metatoon »

Bij thetford w.c oud model heb ik lekkage gehad met soortgelijke aansluitingen , vanaf schoon spoelwater naar aftap buisje.
Dit zijn twee aansluitingen ,was een hele operatie .
De unit moet namelijk helemaal gedemonteerd worden .
Back to the point.
Ik heb de tules uiteindelijk in teflon gewikkeld . Zit nu alweer twee jaar potdicht.
Origineel zitten de tules ,in volgens mij decalin kit.( bij de thetford )
Misschien wil deze oplossing ook bij de kraanaansluitingen.
Gr. Toon
Laatst gewijzigd door metatoon op do 13 jun 2019, 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Kopen bij de chinees,is snijden in eigen vlees.

Mudanishinai de
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door isoplus »

Koop een kraan van Reich, bij elke caravanhandel uit het schap, daar zitten die plastictules met een stift in de kraan geborgd.
Stift eruit tules eruit en de kraan kan er uit, de o-ringen van de tules kan je vernieuwen of hergebruiken.
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door macron0 »

metatoon schreef:
wo 12 jun 2019, 18:51
Ik heb de tules uiteindelijk in teflon gewikkeld . Zit nu alweer twee jaar potdicht.
Origineel zitten de tules ,in volgens mij decalin kit.
Misschien wil deze oplossing ook bij de kraanaansluitingen.
Gr. Toon
@Metatoon: Tules was de naam voor die dingen. Maar ja die dingen gaan altijd eerder los uit de kraan bij mioj dan uit de slang. En dat teflon, is dat het zelfde als gas tape? dan dunne witte spul? Dat heb ik wel liggen. kan ik allicht proberen.
Wat mij betreft lijm ik ze ook permanent vast (iemand een goede tip voor lijm) zodat ze niet meer draaien. Dat heb ik helemaal niet nodig.
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door macron0 »

Cee Pee schreef:
wo 12 jun 2019, 17:59
Zet twee snelkoppelingen in die waterslang dan kun je ze steeds makkelijk losmaken zonder schade.
@Cee Pee, Dat lijkt mij de beste oplossing. Maar na veel googlen kom ik er niet uit. Een gardena koppeloing lijkt me niet verstandig? In de tuin lekken die dingen altijd een beetje. Maar een eenvoudig los te maken koppelstuk zou heel wenselijk zijn. Dus als je suggesties hebt voor een snelkoppeling?

Als ik dan die tules vast kan lijmen aan de kraan dan heb ik een permanente op lossing.
Laatst gewijzigd door macron0 op do 13 jun 2019, 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door macron0 »

macfocus schreef:
wo 12 jun 2019, 18:26
Basis vraag, waarom moet je koelkast er zovaak uit?
@macfocus:
3 keer omdat de vlam niet aan ging en 1 keer omdat ik nieuw glaswol tussen het aanrecht en de koelkast/kookstel heb geplaatst. Ik heb toen ook direct vie extra slang een extra koppelstuk er tussen gezet zodat het nooit meer fout zo gaan. Echter zit dit koppelstuk ook weer zo strak dat ik toch te veel kracht op de kraan heb uitgeoefend en die tules flopte zo uit de kraan.
De koelkast is oud en er valt soms roest uit de "schoorsteen" en dan moet de brander even los. Via google zie dat veel campers een breed rooster hebben en dan kan je dat van buitenaf doen. Bij mij kan dan niet. (oude (maar leuke) Dethleffs Ducato 280 globetrotter sd) uit 1985.) en moet aanrechtblad er af en de koelkast er uit. :(

Misschien tijd voor een breeder rooster? maar dan komt er wind bij de brander tijdens het rijden en moet ik gaan zagen in de camper wand.
macron0
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 14:51

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht.



Bericht door macron0 »

isoplus schreef:
wo 12 jun 2019, 19:15
Koop een kraan van Reich, bij elke caravanhandel uit het schap, daar zitten die plastictules met een stift in de kraan geborgd.
Stift eruit tules eruit en de kraan kan er uit, de o-ringen van de tules kan je vernieuwen of hergebruiken.
@Isoplus: Bedoel je deze kraan? https://www.obelink.nl/reich-mengkraan. ... id%3D10011

Lijkt op iets wat ik al eens gehad heb maar zeker weten doe ik het niet. Waar zit die stift dan?

En ik heb ooit echt geprobeerd die tules terug te drukken maar die wilde alleen maar lekken. Daarna dit geprobeer met nieuwe ringen en nog steeds lekken. Dicht kitten ging ook niet maar gebruikte wel algemene witte sanitair kit. Ik kan me voor stellen dat er andere kit of lijm is wat die tules zo (waterdicht) vast zet dat je ze eerder afbreek dan dat ze los schieten.

Het mag ook best een wat duurdere kraan zijn (moet wel redelijk blijven) want tot nu toe is die goedkoop harstikke duurkoop en veel werk. Als ik maar makkelijk kan aan en af koppelen. Het moet wel zo'n opvouw kraan zijn anders kan ik mijn aanrcht/gootsteen niet afdekken.
Laatst gewijzigd door macron0 op do 13 jun 2019, 13:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18105
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht



Bericht door Cee Pee »

Alstublieft bij Ali voor koud en warm.
https://m.nl.aliexpress.com/item/329609 ... 0423675725
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht



Bericht door Kroppie »

bij de kranen met tules die ik ken, zitten die tules vast met een borgpennetje tussen de tules, gaan de tules eruit zonder de borgpen te verwijderen dan beschadigd het groefje waar de afdichtring in zit en blijft het lekken , ook krijg je ze er nooit goed meer in, eerst borgpennetje eruit, dan tules los, en eerst tules er in, en dan borgpen weer er in.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht



Bericht door isoplus »

De kraan van Obelink mag maar 4 amp. schakelen dus even kijken hoeveel amp. je pomp vraagt anders heb je weer het volgende probleem.
Als je tegen de onderkant van de kraan kijkt moet er een stift zitten die er voor zorgt dat de erin gedrukte aansluitingen(met o-ring) er niet weer uitgetrokken kunnen worden.
Dus even onder de kraan kijken die je zou willen kopen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Kraan steeds stuk bij loshalen aanrecht



Bericht door 309T16 »

Heb dezelfde kraan en inmiddels 2 keer los gehad. Was er door Jasicamp al voor gewaarschuwd, dat ze inderdaad gevoelig zijn voor demontage en wederom montage.

Ze zijn niet voorzien van borgpinnetjes.

Wat ik gedaan heb, is de rode en blauwe kunststof aansluitstukken er zo recht mogelijk uittrekken en ben daarna pas verder gegaan met de resterende handelingen.

Zo ook bij montage ze er eerst recht indrukken en daarna pas de kraan gemonteerd in het aanrechtblad.

Dat zijdelings wrikken schijnt funest te zijn voor de randjes. Nieuwe O-ringen lossen de lekkage dan ook niet op
Plaats reactie