Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door pwhooftman »

dethleffsi6810 schreef:
wo 12 jun 2019, 9:18

ook de klepstoter beschadiging wijst in die richting, en ik ben bang dat er kleppen krom zijn.
Dan had ik verwacht dat de klepspeling van een aantal kleppen flink ruim was omdat de kleppen niet goed meer sluiten. Heb je extreme afwijkingen in klepspeling bemerkt? En als er kleppen zó krom zijn dat ze nog steeds een zuiger raken, dan zal die cilinder ook niet veel meer bijdragen aan het lopen van de motor?
Als er een zuigerpen verdacht wordt, is het mogelijk de carterpan te verwijderen, en de krukas met de hand te verdraaien? Speling op een zuigerpen zou te zien moeten zijn doordat de zuiger dan niet meteen mee op en neer beweegt bij gering draaien van de krukas (met name in de BDP of ODP positie).

Edit: eigenlijk kan het geen zuigerpen zijn, want de ellende begon na het vervangen van de distributieriem. Meest logische plek voor de tik is daarom het 'top end' , dus de cilinderkop. Als eens met een schroevedraaier als stethoscoop geluisterd? (handvat in het oor, schroevedraaier op de kop, en dan luisteren waar het geluid vandaan komt)

Edit2: tikte de motor al voordat hij ineens in ging houden na terugschakelen van 5 naar 3? Ik vermoed van niet, het terugschakelen zal ineens het toerental van de krukas opgejaagd hebben, waardoor de distributie het niet bij kon houden (mede door de olie op de riem) en de pomp een tand versprong. Zou het de pomp zelf ook kunnen zijn? Ik kan me niet voorstellen dat het de klepstoter is, de stoter glijdt heen en weer in de kop, ondanks de ingevreten plek lijkt me dat niet een tikkend geluid geven...
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

dethleffsi6810 schreef:
wo 12 jun 2019, 9:37
wat je ook even kan controleren, bij deze motoren als ik mij goed herinner of het nokkenas tandwiel goed om gemonteerd is.
volgens mij kan je hier de fout maken dat tandwiel voorkant/achterkant.of dit goed om, erop zit.
Nu nog op t werk straks...als t nog eens ophoud met plenze ga ik dat controleren...merkteken op t nokkenastandwiel zit nu aan de cil. kop kant...en ik dacht dat bij mn eigen Ducato dit aan de andere kant zat ...hmm maar zou die dan uberhaupt lopen? Met een omgedraaid tandwiel...ik laat t weten
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

dieseltje+ schreef:
wo 12 jun 2019, 10:21
Krukas tandwiel zit erop geperst.
Doorgaans krijg je die er niet in zijn geheel af. Bij pogingen deze te demonteren gaat hij kapot.
De kans dat deze is verdraait....zou zeggen.... onmogelijk.

Aan de distributie zijde zit onderaan een metalen beschermblik, deze verwijderen, dan de poelie verwijderen dan zie je een metalen lip met gaatje, boortje 6 of 8 past daarin, zit ook een gaatje in de krukastandwiel deze oplijnen met gaatje in metalen lipje. Boortje er doorheen. Dit is een vrij ruwe stand van BDP.
Aan de versnellingsbakzijde zit van bovenaf een kijkgat, daar zie je het vliegwiel. Schoonmaken, er moet een merkteken (streepje) op het vliegwiel staan, zo ook op de bak, deze streepjes recht tegen over elkaar is het BDP.

Nog even nadenkend.....
Een simpele gedachte....de garage heeft toch wel de juiste (vertanding) riem gemonteerd?
Gaatje op krukastandwiel zie ik wel en staat beneden maar ik zag geen niks wat ermee moest sporen..
De v snaar poelie heeft ook een gaatje die spoort ook met t gaatje in de plaat.en ook met de pasnok op het krukastandwiel ..dat merkteken op t vliegwiel ga ik s opzoeken had wel al gekeken maar zag niks ..dus maar ff beter kijken...bedankt alvast voor t meedenken...idereen bedankt trouwens voor t meedenken en de tips en reacties
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Ow ja ..ja de riem heeft 152 tandjes...en dat klopt
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door dethleffsi6810 »

als je het nokkenas tandwiel checkt, kijk dan of de kleppen van cyl 4 op tuimelen staan( dat wil zeggen dat bij beide kleppen inl/uitl de nokken van de nokkenas de klep een buitje openduwen)
Theo
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Een link met plaatjes van de timing...

https://drive.google.com/folderview?id= ... fiOOlzkzIr

Deze x openbaar t vorrige filmpje is ook openbaar te bekijken...moet ff uitvogelen hoe dit allemaal werkt :shock: :crazy:
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

pwhooftman schreef:
wo 12 jun 2019, 11:15
dethleffsi6810 schreef:
wo 12 jun 2019, 9:18

ook de klepstoter beschadiging wijst in die richting, en ik ben bang dat er kleppen krom zijn.
Dan had ik verwacht dat de klepspeling van een aantal kleppen flink ruim was omdat de kleppen niet goed meer sluiten. Heb je extreme afwijkingen in klepspeling bemerkt? En als er kleppen zó krom zijn dat ze nog steeds een zuiger raken, dan zal die cilinder ook niet veel meer bijdragen aan het lopen van de motor?
Als er een zuigerpen verdacht wordt, is het mogelijk de carterpan te verwijderen, en de krukas met de hand te verdraaien? Speling op een zuigerpen zou te zien moeten zijn doordat de zuiger dan niet meteen mee op en neer beweegt bij gering draaien van de krukas (met name in de BDP of ODP positie).

Edit: eigenlijk kan het geen zuigerpen zijn, want de ellende begon na het vervangen van de distributieriem. Meest logische plek voor de tik is daarom het 'top end' , dus de cilinderkop. Als eens met een schroevedraaier als stethoscoop geluisterd? (handvat in het oor, schroevedraaier op de kop, en dan luisteren waar het geluid vandaan komt)

Edit2: tikte de motor al voordat hij ineens in ging houden na terugschakelen van 5 naar 3? Ik vermoed van niet, het terugschakelen zal ineens het toerental van de krukas opgejaagd hebben, waardoor de distributie het niet bij kon houden (mede door de olie op de riem) en de pomp een tand versprong. Zou het de pomp zelf ook kunnen zijn? Ik kan me niet voorstellen dat het de klepstoter is, de stoter glijdt heen en weer in de kop, ondanks de ingevreten plek lijkt me dat niet een tikkend geluid geven...

de motor was starte en liep goed totdat hij inhield bij t terugschakelen...

ik ben nu de klepspeling aan t controleren...maarrrr als de uitlaatklep van cil 1 aan t begin van zn uitlaat slag begint en ik toorn de motor verder rond.. en wat heen en weer ..hoor ik t hamertje tikken en krijg ik verend weerstand.. :thumbdown: ben bang dat dat een kromme klep is of.... dat de klepstoter kantelt door te grote speling?? zonder nokkenas gaat de stoter soepel maar misschien word deze scheef gedrukt door de kracht van de nok op 1 kant in combi met slijtage??
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

er is voor vrijdag een brug gereserveerd.. dan halen we het carter er af en kijken naar speling op t bikeind en krukaslagers

als de nokkeas er uit is draaid t onderblok soepel met de hand rond nu krijg ik dus een verende weerstand dacht eerst dat t compressie was maar hoor dus ook de tik als cil. 1 aan t openen van de uitlaatklep begint ::S
KiteFlupke
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 01 mei 2016, 20:44

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door KiteFlupke »

Start hem koud nog vlotjes?, geen rookvorming, Ach klinkt ook niet als een knikkerbak dus die injectie pomp zal wel goed staan.
Ik verdenk kromme kleppen. eens lektest op uitvoeren (Gloeispiraal er uit en druk op zetten bij gesloten kleppen)
Een klep dat krom is kan ook is wat blijven hangen. Erna gaan ze niet soepel meer open en dicht en dit hoor je wel. (nokkenas dan ook nazien)
Laatste motor dat op mijn operatie tafel las was een kromme uitlaatklep.
Trouwens om meer gevoel te krijgen bij weerstand bepalen van u motor ben je best de gloeispiralen er uit te halen :-)
Wat ik ook soms doet is de cilinders half weg zetten, distributie er af en dan nokkenas verdraaien, soms voel je het dan al haperen. Wel voorzichtig zijn om dan u speelgoed terug op tijd te zetten :-)

Drijfstang lager is getik volgens mij hoger in frequentie.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Peter LMC »

Ik op mijn telefoon een filmpje van een tikkende Ducato motor gekregen.
Het lijkt heel veel op het 2e filmpje in dit topic.
Afkomstig van J D Haan.
Is dit juist :?: :?:
Op dit filmpje hoor ik duidelijk een probleem met de nokkenas/stoters.
Dit is duidelijk een kantelende komstoter.

Ps. Hoe komt dit filmpje op mijn telefoon???
Ik heb in dit topic toch helemaal niet gereageerd :?:
Wie heeft dit gestuurd.
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Peter LMC schreef:Ik op mijn telefoon een filmpje van een tikkende Ducato motor gekregen.
Het lijkt heel veel op het 2e filmpje in dit topic.
Afkomstig van J D Haan.
Is dit juist :?: :?:
Op dit filmpje hoor ik duidelijk een probleem met de nokkenas/stoters.
Dit is duidelijk een kantelende komstoter.

Ps. Hoe komt dit filmpje op mijn telefoon???
Ik heb in dit topic toch helemaal niet gereageerd :?:
Wie heeft dit gestuurd.
Haha nou ik heb net een aantal mensen toegang tot t filmpje verleend die hier om verzocht hadden...via google drive...tis nu openbaar voor iedereen...maar u zegt komstoters en dat vermoed ik ook...

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Peter LMC »

Er zal wel ergens iets fout gegaan zijn.
Google drive gebruik ik niet en dit mailadres zelden in Europa.
Maar ok niet getreurd. :-B
Repareer de komstoter tik en klaar. :-B
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door DiffRental »

Heb geen enkele ervaring met deze motoren maar luisterend naar het geluid denk ik geluid van de kleppen/klepbekers/nokkenas te horen.
Geluid van een small of big end veranderd anders bij het op toeren of vermogen vragen.
Een kantelende zuiger geeft ook een ander verloop van geluid en eerder hoorbaar met rijden en vermogen vragen.
Groeten Peter
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Ducatojer schreef:er is voor vrijdag een brug gereserveerd.. dan halen we het carter er af en kijken naar speling op t bikeind en krukaslagers

als de nokkeas er uit is draaid t onderblok soepel met de hand rond nu krijg ik dus een verende weerstand dacht eerst dat t compressie was maar hoor dus ook de tik als cil. 1 aan t openen van de uitlaatklep begint ::S
Oeps was per abuis in de versnelling gezet..de verende weerstand was geen kromme klep maar de auto stond in zn 1e versnelling ...

Klepspeling is allemaal wel oké allemaal 0.43 of 0.45 alleen uitlaatklep 1e cil. 0.40

Het hamertje wat ik hoorde toen hij blijkbaar in zn 1e v stond is nu ook niet te horen motor draait soepel met de hand rond met af en toe wat compressie..Ik zal ook de gloeipluggen er uit draaien..

Maar volgens lmc is t dus de kantelende komstoters/ klepstoters dus dan toch maar nieuwe bestellen denk ik

Verstuurd vanaf mijn SM-A600FN met Tapatalk

Plaats reactie