Waterfilter: maar welke?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Waterfilter: maar welke?



Bericht door wazungu »

Hallo,

voor onze camper ben ik op zoek naar een inline waterfilter om de waterkwaliteit te kunnen waarborgen. Alleen door de befaamde bomen, overzie ik niet meer alle keuzes.

Voor ons is het een bewuste keuze om een waterfilter te nemen, onze intentie is om buiten Europa te reizen waarbij de waterkwaliteit niet altijd optimaal is. Tevens kunnen door de hoge temperaturen van alles en nogwat in de watertank gaan groeien. Op onze laatste lange reis door Afrika hebben we water uit de lokale putten gedronken (do what the locals do) en vervoerd in losse 5l jerrycans. Met 2 volwassenen en 2 kinderen achten we dat niet meer haalbaar. Enerzijds wordt de opslag van zoveel jerrycans een probleem, anderzijds hebben kleine kinderen een lagere weerstand en wordt slecht water een risico.

Op zoek naar een waterfilter dus, eisen die we tot nu toe hebben zijn:
- inline inbouwen, tussen pomp en kraan of tussen watertank en pomp
- beperkte ruimte beschikbaar voor inbouwen, dus geen grote constructies van 5 componenten
- makkelijk in onderhoud
- betrouwbaar
- dood bacteriën en zo
- eventueel lood en chloor filtering ( beetje chloor of lood is niet erg voor korte periode)
- geen setup met afvalwaterstroom (meeste osmose filters)

Tot nu toe kom ik uit op zoiets als : https://www.aqualogicfilters.com/nl/fil ... n-caravans en dan de inline c-ultra 10 inch. Hiervan zijn de kosten nog te overzien.

Heeft iemand ervaring met dit systeem of andere systemen die aan te raden zijn?
Gebruikersavatar
de toren
Berichten: 996
Lid geworden op: zo 25 feb 2007, 16:14
Locatie: Lienden

Re: Waterfilter - maar welke?



Bericht door de toren »

Goede oplossing is de katadyn combi gecombineerd met kraan altyd fris en schoon water . Als het moet zelfs uit de sloot :).
veetee
Berichten: 3546
Lid geworden op: zo 29 jul 2018, 14:54
Locatie: De Parel van het Heuvelland

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door veetee »

Op een reis waar je water uit ‘kritische’ bronnen inneemt, heeft het ook voordelen om middels losse jerrycans te ‘compartimenteren’, zo kun je water ingenomen van verschillende bronnen gescheiden houden. Tref je een keer een besmette bron, dan is niet meteen je hele voorraad besmet...
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door wazungu »

Klopt. Dat hebben we de eerste keer ook gedaan. Echter dit is nu niet meer haalbaar. 100liter aan jerrycans is wat veel om veilig op te bergen in de bus naast al onze eigen spullen. Tevens willen we altijd goed water hebben, zeker voor de kinderen.
Vandaar dat we graag een inline oplossing willen.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door myway »

Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door kampo »

Even meedenken...
Je kan aan een waterzuiveringsstation budgetten spenderen van 50 tot 5000 € !
Ik heb al te maken gehad met verschillende van dergelijke installaties en er zelfs proeven op gedaan.

Vooraf is het belangrijk van ons te vertellen welke dimensionering en welk resultaat je wenst te bereiken.
Als ik me niet vergis betreft het een korte MB sprinter 4x4 voor 2+2 personen.
Dus een vaste friswatertank van ongeveer 100 liter. Met echt te weinig plaats voor een compleet filter systeem.

Een paar tips:
Je moet met een drukpomp werken. Een dompelponp is uitgesloten.
Veel filterinstallaties hebben een behoorlijke tegendruk en maken zelfs de pomp stuk.
De (je) systeemhygiëne is belangrijk. Je moet het systeem zo bouwen dat je al het water gemakkelijk kan aflaten
en de tank regelmatig en goed kan reinigen. Daarvoor moet je op al de laagste punten aflaatkrantjes hebben.
Het heeft geen zin van te filteren op een vies vuil boeltje. Oud warm geworden water er uit, vers water erop. Zeker in Africa.
Gebruik altijd een voorfilter voor de pomp. Altijd het type met glazen transparant bokaal en aflaatkraantje.
Na de pomp zet je in iedere waterfilterinstallatie normaal 3 filters, grof>fijn>aktief kool.
Maar dat zal niet gaan wegens plaats tekort in je Sprinter.
Dus kan je inderdaad best naar een combinatiefilter overstappen die zijn kleiner.
Keramische ultrafijn filters zoals de Seagull IV hebben meestal te veel tegendruk voor je (compacte) installatie op een Sprinter.
Bovendien zijn de filterelementen daarvan erg duur. 250 € per jaar gebruik als je 2 maal gaat wisselen.
https://www.seagull-filters.nl/product/ ... eagull-iv/
Zo een Seagull iV is wel interessant als je die enkel op een apart drinkwaterkraantje plaatst.
Als je het filteren goed wil doen zal je na de combifilter een UV lamp moeten zetten.
Want bacteriën en virussen zijn echt niet dood na een combinatiefilter.
Een goede 12V UV lamp is bv de Purion 400 maar dat kost centen. Als goedkoper alternatief kan
je uitkijken naar UV vijver lampen uit plastic. Die moet je dan zelf ombouwen op 12V. En let een beetje op de bouwkwaliteit.

In jullie geval zou ik de compactere 5” versie van Aqua Logic nemen gezien je watertankinhoud.
Een vergelijkbaar en goed alternatief is de Jabsco Aqua Filta. Ook dat is een kleine 3 in 1 combinatiefilter.
https://www.jabscoshop.com/marine/pumps ... -filta.htm
De filterpatronen moet je om de 6 maand vervangen. Anders heeft het geen zin.

Probleem blijft dat je ook dan nog geen 100% vertrouwen kan hebben in de waterkwaliteit.
Mijn ervaring is dat je niet moet overdrijven met filters. Overal ter wereld kan je vlot aan water geraken.
Ik merk dat die filtersystemen in veel gevallen na een paar jaar niet meer gebruikt worden.
Steek de tijd vooral in de hygiënische opbouw van je systeem.
Eigenlijk is het vrij simpel, want water loopt af naar beneden. Dus zonder sifons…

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
wazungu
Berichten: 41
Lid geworden op: di 08 mei 2018, 8:18
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door wazungu »

Ha Kampo,

Bedankt voor het meedenken! Je verhaal helpt zeker met beeldvorming en keuzes.

Het betreft inderdaad een "kleine" sprinter. De tank heeft een inhoud van ongeveer 74liter (Die overige 25liter gaat los als we langdurig zonder water verwachten te zijn).
We hebben een drukpomp geïnstalleerd en die kan wel wat minder druk gebruiken :D . Er zit een slurflo filter voor de pomp. We hebben maar een kraan dus geen last van stilstaand water. Ook hebben we geen warm water installatie, dus daarvan ook niet de standaard risico's.

Inderdaad zullen we met enige regelmaat de tank reinigen. Adequate oplossing is overdosis chloor en dat uur of 2 laten intrekken. Vervolgens goed spoelen en alles is afdoende dood. (Wel even filter afkoppelen).

Het liefst nemen we water van betrouwbare bronnen met al dan niet prefentief een paar druppels chloor. Slootwater zullen we er niet ingooien.
Het filter is dus bedoeld voor ongewenste groei ondanks bovenstaande maatregelen.

We weten dat we niet alle risico's kunnen vermijden, maar verkleinen is wel mogelijk.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door kampo »

Met 1 kraan en een vaste tank van 74 liter zou ik zelf ook
gaan voor een extra bergruimte om te bunkeren met koop flessen om te drinken.
Enkel een shurflo zeef voorfilter en eventueel een nafilter van Jabsco of zoals die hierboven in 5"
Dat is haalbaar kwa plaats en prijs. Meer zou ik niet doen.
Wel ook een goede aflaatkraan onderaan op de tank.
Succes met de voorbereiding !
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
Mick-Ine
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 13 jun 2018, 17:53

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door Mick-Ine »

Dank voor het delen van alle info!
Bevestigd onze ideeen en dat is wel zo prettig met zo iets belangrijks als drinkwater.
Top!
Als je niet springt kun je niet vallen, maar ook niet vliegen :-)
Gebruikersavatar
limos07
Berichten: 2157
Lid geworden op: za 09 aug 2008, 16:56
Locatie: nederland

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door limos07 »

Ik heb deze erin zitten.
Bevalt ons prima

Afbeelding
jielus
Berichten: 2878
Lid geworden op: za 20 jul 2013, 16:34
Locatie: Noord-Vlaanderen

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door jielus »

Dan lijkt me een flesje toch nog het goedkoopst!
(Dat is heel belangrijk op dit forum) Pssssst?
Onze avonturen zijn niet meer te volgen op onze website: "Travels and Troubles"
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Waterfilter: maar welke?



Bericht door kampo »

Volgens mij heeft die UV-250 een capaciteit van 15 liter per minuut en ook de grote 10" filters.
Lijkt me onnodig voor een doorsnee camper.
Dat is eerder de afmeting voor het waterdebiet van een woning.
Waarom heb je zo een grote ?
Groeten Kampo
Plaats reactie