Boete Portugese tolwegen

Algemene campervragen en -opmerkingen.
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Boete Portugese tolwegen



Bericht door isoplus »

Boete Portugese tolwegen.
Het is al eens voorbij gekomen, boetes voor het niet betalen van Portugese tolwegen.
Nu was het in het verleden, als je via Beja reed, niet altijd makkelijk om tol te betalen.
De tolwegen waar wij gewoon bij een poortje met creditkaart konden betalen werden door ons keurig betaald.
Waar het met camera's ging bij sommige korte stukjes dachten wij: "Bekijk het maar, als je geld wilt zien moet je betalen makkelijk maken".
Nou, daar hebben de Portugezen iets op gevonden :thumbup:

Vandaag kreeg ik een betalingsverzoek binnen van een niet betaald stukje tolweg bij Paderne waar wij op 15/02/2016 gebruik van maakten.
Nee dat is geen vergissing, 2016, de foto zit erbij en ja dat is ons voertuig :) , mooie foto overigens.
De schade bedraagt 3,31 euro voor dat stukkie weg en 4,42 euro voor de boete, het wordt ingevorderd door een Engels bedrijf Euro Parking Collection plc uit London.

Ik ga maar vast sparen, er komen er nog wel een paar waarvan ik wel weet heb :wink:
Dus let op dat je in ieder geval in Portugal op de een of andere manier je tol betaald hebt.
Er is een website van Via Verde PT waarop je tegenwoordig kunt zien wat er nog aan tolbedragen open staat, sta je daar op dan kan je maar beter betalen dat scheelt het boete bedrag.
Dit is mogelijk tot 3 maanden nadat je voor de eerste maal op de plaat gezet bent.
willemzon
Berichten: 1749
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door willemzon »

Ik heb sinds 2 jaar een tolbadge voor portugal spanje en frankrijk. Bij de anwb gehaald 16 euro.
Echt ideaal. Je kunt overal doorrijden
Je armen zijn nooit meer te kort. Nooit meer gedoe. Wordt na een maand keurig afgeschreven v.d. rekering. Als je hem een jaar niet gebruikt kost het 10 euro. Echt een aanrader .

Gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door gjvonk »

Uh, is er ook een Engelstalige pagina re vinden? Ik kom niet eens uit een registratie proces

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door Joske »

Ja, de tijd gaat vooruit.
Zelf was ik van mening (ook eigen ervaring) dat je met een NL-kenteken nooit meer iets van een ritje tolweg in Portugal hoort.
Met mijn P-kenteken is het anders, na 2/3 maanden een vordering, verhoogd met € 2,95! thuis gestuurd gekregen. Tegenwoordig heb ik een kastje.
Overigens van een Engelsman hier in de Algarve gehoord dat ook hij met zijn GB-kenteken een vordering heeft thuis gekregen.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door gjvonk »

Wij hebben sinds vorig jaar ook een tolbadge voor F, E en PT, maar die hadden we in 2016 en 2017 niet. Toen hebben we via de creditcard het kenteken laten scannen in Portugal, voor het elektronische top betalen, maar ook daarvan nog steeds geen afrekeningen. Ook doorgereden bij de creditcard poortjes...wisten wij veel

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
camilo
Berichten: 1000
Lid geworden op: zo 10 aug 2008, 8:25

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door camilo »

Zat te vinden over EPC op het internet, bijvoorbeeld op Trip Advisor. Kennelijk is EPC een particulier bedrijf dat voor een prikkie boetes, die oninbaar zijn of niet de moeite van het innen waard zijn, op koopt. Met dreigbrieven, onder meer van een in hetzelfde gebouw (!) gevestigd incassoburo, probeert men nog wat geld te verdienen. Het advies lijkt te zijn: in de prullenbak er mee en er voor zorgen dat ze niet een voet tussen de deur bij je krijgen, want dan schijnen de dreigementen van kwaad naar erger te gaan. Maar let wel: die is een conclusie die ik baseer op ervaringen van anderen. Ben wel benieuwd of ik ooit nog eens wat van ze te horen krijg: ik ben twee keer per ongeluk op een tolweg terecht gekomen, de eerste keer bij Peso da Regua, toen ik na het passeren van het bordje niet meer kon omkeren en de tweede keer zo'n 20 km voor Vilar Formoso, dáár stond zelfs niet eens een bordje. Van beide keren verder nooit wat van gehoord (misschien omdat ik gelijk de volgende afritten heb genomen).
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door isoplus »

Op de site van Via Verde PT staat aan stuurboord bovenaan de vlag van Engeland, als je daar op tikt wordt het tolweg gedoe keurig uitgelegd.
Overigens betrof de navordering mijn auto met Portugees kenteken, van de overtredingen met de camper met Hollands kenteken tot nu toe nog niets vernomen, maar desalniettemin, een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door gjvonk »

In welke browser Isoplus? Ik zie alleen maar Portugese teksten en nergens een vlag op www.viaverde.pt




Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Oom Willie
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 12 aug 2018, 11:26

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door Oom Willie »

Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door gjvonk »

Ik blijf zeuren hoor, want hoe kan ik nu als bezoeker inloggen en zonder account kijken naar eventuele onbetaalde tolpassages uit 2016 en 2017?

Ik vind de hele site al net zo onoverzichtelijk als het hele Portugese tolsystemen

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Buscamper fan
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: boete portugese tolwegen



Bericht door Jan en Simonne »

willemzon schreef:
wo 12 jun 2019, 13:35
Ik heb sinds 2 jaar een tolbadge voor portugal spanje en frankrijk. Bij de anwb gehaald 16 euro.
Echt ideaal. Je kunt overal doorrijden
Je armen zijn nooit meer te kort. Nooit meer gedoe. Wordt na een maand keurig afgeschreven v.d. rekering. Als je hem een jaar niet gebruikt kost het 10 euro. Echt een aanrader .

Gr willem
Moet je daar ANWB lid voor zijn?
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Boete Portugese tolwegen



Bericht door gjvonk »

Voor het aanschaffen? Nee hoor, de badge is niet gekoppeld aan je lidmaatschap. De ANWB is gewoon 'de winkel' in deze en daar kun je ook kopen als je geen lid bent. Wij hebben de badge van Het Franse bedrijf Area: die heeft de badge voor meerdere landen.

Verstuurd vanaf mijn SM-A520F met Tapatalk


Laatst gewijzigd door gjvonk op wo 12 jun 2019, 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gerard.Smolders
Berichten: 233
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 21:23
Locatie: Hillegom

Re: Boete Portugese tolwegen



Bericht door Gerard.Smolders »

Kun je zo op de site van AREA bestellen in het Nederlands.
Die ik heb is voor Frankrijk Spanje Italië en Portugal werkt ideaal
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Boete Portugese tolwegen



Bericht door Jan en Simonne »

Dank jullie wel!
Het klinkt gewoon heel erg handig.
We gaan hem aanschaffen.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Plaats reactie