Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door dieseltje+ »

Met Bas zijn oren is niks mis :-B
Klinkt alsof er een man met een hamertje in zit.

Je zou nog eens met de motor draaiend 1 voor 1 een verstuiverleiding kunnen los draaien. Miss ook al wel gedaan?
Kijken/horen of er dan wat verandert.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Joske »

dieseltje+ schreef:
ma 10 jun 2019, 22:51
.......Je zou nog eens met de motor draaiend 1 voor 1 een verstuiverleiding kunnen los draaien. Miss ook al wel gedaan? Kijken/horen of er dan wat verandert.
:thumbup:
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Vanmiddag na mn werk ga ik nog een poging wagen....dat ontluchten is een goed idee...en anders verstuivers laten testen..en direct een compressie test...hartelijk dank allemaal voor het meedenken :bow:
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door dieseltje+ »

Bedoel niet zozeer ontluchten, (opzich kan dat miss ook helpen) meer het idee 1 voor 1 de verstuiverleiding los draaien (en weer vast) maar zo dat die cilinder even geen brandstof krijgt. Bij draaiende motor. Met een beetje geluk vind je dan al gerichter om welke cilinder/verstuiver het gaat. Als het aan de verstuiver zou liggen. Of dat de tik verdwijnt bij 1 specifieke cilinder.

Succes.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

dieseltje+ schreef:
di 11 jun 2019, 13:31
Bedoel niet zozeer ontluchten, (opzich kan dat miss ook helpen) meer het idee 1 voor 1 de verstuiverleiding los draaien (en weer vast) maar zo dat die cilinder even geen brandstof krijgt. Bij draaiende motor. Met een beetje geluk vind je dan al gerichter om welke cilinder/verstuiver het gaat. Als het aan de verstuiver zou liggen. Of dat de tik verdwijnt bij 1 specifieke cilinder.

Succes.
Oké daar heb ik wat aan... ik laat t weten
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

het zelfde als bij een benzine motor even een voor een een bougie los/kortsluiten om te zien welke cilinder niet of slecht mee doet

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Weet iemand of er een pakking hoort tussen het nokkenaskeeringhuis en de cilinderkop...T lijkt er op dat er ooit een tussen heeft gezeten maar er zat niks meer tussen
IMG-20190609-WA0010.jpg
IMG-20190609-WA0010.jpg (104.15 KiB) 702 keer bekeken
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

vloeibare ?, goed schoon maken EN ontvetten, rupsje leggen en monteren.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Vmax-Idioot
Berichten: 650
Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
Locatie: Kerkrade

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Vmax-Idioot »

Mhhh.... Die garagehouder heeft in ieder geval iets uit te leggen....

Je zou kunnen proberen de motor met verstuiverreiniger (Forté of Fortron bijvoorbeeld) te laten lopen. Dan een nachtje stilzetten en weer laten lopen.
Als de verstuivers alleen maar vervuild zijn, zou hij dan niet meer mogen "hobbelen". Verstuivers losdraaien kan bij deze leeftijd in een tranendal eindigen, zeker als ze nog nooit vervangen zijn....
1995 Laika Ecovip 6 op Iveco Turbo Daily 35-12
--------------------------------------------------
Afbeelding
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

nou hij loopt weer....hobbelt minder stationair...iets beter maar nog steeds de tik... alsof er iets raakt... misschien dan toch de drijfstanglagers???

ik zoek een manier om het krukastandwiel merkteken vs bdp te controleren .want misschien geen spie of beschadigd...ik wil t iig controleren.

verder vandaag: de nokkenas terug geplaatst met de oude klepstoters.. wel wat opgepoetst..ze gaan mooi soepel...klepspeling gecontroleerd..0.5 in en uit..
bij t schoonmaken van de nokkenas zag ik dat deze in behoorlijk slechte staat is..
nieuwe nokkenaskeerring en wat vloeibare pakking tussen t keerringhuis en cil.kop.. schoongemaakt.. distributie verspringt nu niet meer en geen olie meer vanachter t nokkenastandwiel..

verstuiverleidingen losgehaald 1 voor 1 per cil. en de motor valt bij het losdraaien van iedere leiding direct terug tot bijna uit.. bij t vastdraaien gaat hij weer stationair lopen.
verder helaas geen tijd meer om de verstuivers laten testen of de compressietest... dat dan morgen maar.

ook een nieuw filmpje...ai te grootte resolutie om te uploaden :( ..morgen dan ookmaar een nieuw filmpje
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door dethleffsi6810 »

hoi het krukas tandwiel zit vast op de krukas en krijg je er niet af bij fiat.
ben toch echt bang als ik het zo hoor(filmpje) dat de distributie riem verkeerd staat of heeft gestaan.
ook de klepstoter beschadiging wijst in die richting, en ik ben bang dat er kleppen krom zijn.
Je zou een lektest kunnen doen.klepdeksel demonteren, motor in bovenste dodenpunt zetten, en dan
druk op de cilinder zetten waarvan opdat moment de kleppen gesloten zijn,hoor veel lucht ontspannen via de in of uitlaatklep
is het niet goed. via de zuiger mag er wel wat lucht ontsnappen. zo doe je cilinder voor cilinder controleren.
Theo
Gebruikersavatar
dethleffsi6810
Berichten: 248
Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
Locatie: brabant-valkenswaard

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door dethleffsi6810 »

wat je ook even kan controleren, bij deze motoren als ik mij goed herinner of het nokkenas tandwiel goed om gemonteerd is.
volgens mij kan je hier de fout maken dat tandwiel voorkant/achterkant.of dit goed om, erop zit.
Theo
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door dieseltje+ »

Krukas tandwiel zit erop geperst.
Doorgaans krijg je die er niet in zijn geheel af. Bij pogingen deze te demonteren gaat hij kapot.
De kans dat deze is verdraait....zou zeggen.... onmogelijk.

Aan de distributie zijde zit onderaan een metalen beschermblik, deze verwijderen, dan de poelie verwijderen dan zie je een metalen lip met gaatje, boortje 6 of 8 past daarin, zit ook een gaatje in de krukastandwiel deze oplijnen met gaatje in metalen lipje. Boortje er doorheen. Dit is een vrij ruwe stand van BDP.
Aan de versnellingsbakzijde zit van bovenaf een kijkgat, daar zie je het vliegwiel. Schoonmaken, er moet een merkteken (streepje) op het vliegwiel staan, zo ook op de bak, deze streepjes recht tegen over elkaar is het BDP.

Nog even nadenkend.....
Een simpele gedachte....de garage heeft toch wel de juiste (vertanding) riem gemonteerd?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Plaats reactie