Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Marcel1962 »

Een Opel Combo is geen grote bestelauto...
En dat tussenschot van minimaal 30 cm is zeker verplicht en mag er niet uit.
Ik schrijf toch in mijn eerste bijdrage dat er zeker wel naar gekeken is toen mijn VW Caddy apk gekeurd is.
Een VW Caddy en Opel Combo behoren tot de categorie kleine bestelauto's.
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
Cee Pee
Berichten: 18102
Lid geworden op: wo 08 mar 2006, 11:09
Locatie: Texel

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Cee Pee »

Dan zal het grote blok dus niet passen en mag de wand er niet uit, hoe simpel kan het zijn.
Met Texelse Groet,
AfbeeldingJammer genoeg nu alleen, maar wel weer op pad met de Adria Coral 680 SP op Ducato 244 Maxi 2.8 JTD.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

Ik denk dat dat denkbeeldige blok een dingetje is. Zoals jullie misschien al weten is het lastig om de fiat doblo/ opel combo naar camper belasting voordeel te krijgen omdat ze moeilijk doen over de hoogte van de auto. Volgens mij moet je een laadruimte hoogte hebben van minimaal 130 cm. Op papier is hij 135, maar dit is van vloer naar dak. Zonder de steunen balken.

Hoe dan ook, hoewel dat denkbeeldige blok er technisch in kan, denk ik dat de belastingdienst er moeilijk over doet net zo als bij het camper kenteken.

Dus zou de belastingdienst hem zien als kleine bestelauto. Klein of groot ik begrijp dus dat het schot in ieder geval verlaagd mag worden. Het is niet verplicht om hem volledig erin te houden. hij kan dus naar 30cm. Correct?
Gebruikersavatar
annoh
Berichten: 1875
Lid geworden op: za 18 aug 2012, 22:05
Locatie: St. Jacobiparochie
Contacteer:

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door annoh »

De hoogte is geen probleem bij de belastingdienst.

Het probleem zit in de lengte van het denkbeeldige blok dat er in moet passen. De laadvloer zou te kort zijn.

Indien je op prijs stelt gebruik te maken van het kwart tarief dan zou ik eerst overleg plegen met de belastingdienst.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

annoh schreef:
wo 12 jun 2019, 11:33
De hoogte is geen probleem bij de belastingdienst.

Het probleem zit in de lengte van het denkbeeldige blok dat er in moet passen. De laadvloer zou te kort zijn.

Indien je op prijs stelt gebruik te maken van het kwart tarief dan zou ik eerst overleg plegen met de belastingdienst.
Zelfs voor de maxi uitvoering? Die heeft een interieur lengte van 2170mm
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:51, 2 keer totaal gewijzigd.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

janmetdoka schreef:
wo 12 jun 2019, 11:45
De belastingdienst doet niet moeilijk. Ze hanteert strikt een regel die voor iedereen het zelfde werkt. Je leeft gelukkig niet in een bananenrepubliek en mag er daarom op vertrouwen dat je gelijk behandelt wordt.

De Combo/Doblo heeft een hoogte van de kale laadvloer tot aan de kale dakplaat van 130 cm en 5 mm. Het denkbeeldige blok van 130 cm hoog past er echter niet in omdat de onderkanten van de dakspanten op 126 cm en 5 mm boven de kale laadvloer eindigen. Dat is dus precies 3 cm en 5 mm te weinig.
Ja dat dacht ik ook te lezen op het internet. Maar dat betekend dus dat het tussenschot alleen verlaagd mag worden? Of moet hij er volledig in. Daar lees ik ook veel verwarring over. Er wordt gezegd dat alleen de oude caddy nog een verlaagd tussenschot mag hebben omdat de laadruimte hoger is dan de bestuurders deur. Is dit correct?
Gebruikersavatar
Marcel1962
Berichten: 1069
Lid geworden op: vr 21 mei 2004, 20:08
Locatie: Selfkant - Tüddern (D)
Contacteer:

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Marcel1962 »

Dit topic gaat over het tussenschot bij een kleine bestelauto of dit verplicht is of niet.

Antwoord is ja, het is verplicht en de minimale hoogte moet 30 cm zijn, dit is een apk eis.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... inrichting
Groet Marcel, DK1NL.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door travelscout »

Met een personenwagen kenteken heb je andere eisen dan met een bedrijfswagen kenteken.
Maar goed, je zult wel BPM moeten afdragen naar gelang de leeftijd van de auto.
Verder alleen een beetje keur- en kenteken kosten: alles legaal.
Paul.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

travelscout schreef:
wo 12 jun 2019, 12:05
Met een personenwagen kenteken heb je andere eisen dan met een bedrijfswagen kenteken.
Maar goed, je zult wel BPM moeten afdragen naar gelang de leeftijd van de auto.
Verder alleen een beetje keur- en kenteken kosten: alles legaal.
Ja de BPM is één van de redenen waarom ik niet naar Camper kenteken wil. Mijn Combo is uit 2014 dus daar zit waarschijnlijk nog een beste BPM op.
janmetdoka
Berichten: 3735
Lid geworden op: zo 13 feb 2011, 11:45

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door janmetdoka »

Afbeelding
Laatst gewijzigd door janmetdoka op ma 30 okt 2023, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

janmetdoka schreef:
wo 12 jun 2019, 12:13
De vraag was of een Combo l2/h1 een héél, een half of helemaal geen tussenschot moet hebben.

De vraag of dat fiscale blok er in past is dan wel degelijk relevant. Het blijkt niet te passen (heb ik proefondervindelijk vast mogen stellen toen ik er een vracht houten kisten van 64 cm hoog, twee hoog gestapeld in moest vervoeren. Ik ben er een rit extra voor moeten rijden :mrgreen: ) Dus de optie géén schot valt af omdat die wagen net even te laag blijkt. Ga me dan niet vertellen dat het blok niet ter zake doet. Wel of niet passen is hier juist de hamvraag.

Een laag tussenschot van tenminste 30 cm hoog mag alleen als het dak tenminste 25 cm hoger is als de bovenkant van de portieropening. Je voldoet dan aan de omschrijving van een bestelauto met verhoogd dak. Of die Combo daar net wel of net niet aan voldoet durf ik je niet te zeggen. Dat kun je misschien nameten.

Ik heb zelf geen Combo. Kreeg zo'n ding mee, door het werk gehuurd, om een klus mee te doen. Daar zat een volledig tussenschot in.
Daar was ik al bang voor.

https://www.cars-data.com/pictures/fiat ... 642_10.jpg

Het portier loopt door tot aan het dak. Dus een volledige tussenwand helaas.
Gebruikersavatar
travelscout
Berichten: 2898
Lid geworden op: di 25 mar 2014, 8:53
Locatie: Barendrecht

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door travelscout »

Voordeligste oplossing is en blijft toch echt een klein dieseltje maar dan wel groot genoeg voor een "kamperkenteken".
Waarom wil je dan anno 2019 kleiner?
Paul.
Lucazzz
Berichten: 23
Lid geworden op: do 30 mei 2019, 9:01

Re: Particuliere Opel Combo L2H1: tussenschot verplicht?



Bericht door Lucazzz »

travelscout schreef:
wo 12 jun 2019, 12:52
Voordeligste oplossing is en blijft toch echt een klein dieseltje maar dan wel groot genoeg voor een "kamperkenteken".
Waarom wil je dan anno 2019 kleiner?
Ik wil hem klein omdat ik hem dagelijks wil gebruiken. Daarnaast willen we steden in en in parkeer garages kunnen parkeren. Daar is een diesel camper wat minder in. Ook woon ik anti kraak en is een auto die ik kan transformeren tussen verhuiswagen en camper wel handig.
Plaats reactie