Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Met Bas zijn oren is niks mis
Klinkt alsof er een man met een hamertje in zit.
Je zou nog eens met de motor draaiend 1 voor 1 een verstuiverleiding kunnen los draaien. Miss ook al wel gedaan?
Kijken/horen of er dan wat verandert.
Klinkt alsof er een man met een hamertje in zit.
Je zou nog eens met de motor draaiend 1 voor 1 een verstuiverleiding kunnen los draaien. Miss ook al wel gedaan?
Kijken/horen of er dan wat verandert.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
dieseltje+ schreef: ↑ma 10 jun 2019, 22:51.......Je zou nog eens met de motor draaiend 1 voor 1 een verstuiverleiding kunnen los draaien. Miss ook al wel gedaan? Kijken/horen of er dan wat verandert.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Vanmiddag na mn werk ga ik nog een poging wagen....dat ontluchten is een goed idee...en anders verstuivers laten testen..en direct een compressie test...hartelijk dank allemaal voor het meedenken
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Bedoel niet zozeer ontluchten, (opzich kan dat miss ook helpen) meer het idee 1 voor 1 de verstuiverleiding los draaien (en weer vast) maar zo dat die cilinder even geen brandstof krijgt. Bij draaiende motor. Met een beetje geluk vind je dan al gerichter om welke cilinder/verstuiver het gaat. Als het aan de verstuiver zou liggen. Of dat de tik verdwijnt bij 1 specifieke cilinder.
Succes.
Succes.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Oké daar heb ik wat aan... ik laat t wetendieseltje+ schreef: ↑di 11 jun 2019, 13:31Bedoel niet zozeer ontluchten, (opzich kan dat miss ook helpen) meer het idee 1 voor 1 de verstuiverleiding los draaien (en weer vast) maar zo dat die cilinder even geen brandstof krijgt. Bij draaiende motor. Met een beetje geluk vind je dan al gerichter om welke cilinder/verstuiver het gaat. Als het aan de verstuiver zou liggen. Of dat de tik verdwijnt bij 1 specifieke cilinder.
Succes.
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
het zelfde als bij een benzine motor even een voor een een bougie los/kortsluiten om te zien welke cilinder niet of slecht mee doet
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Weet iemand of er een pakking hoort tussen het nokkenaskeeringhuis en de cilinderkop...T lijkt er op dat er ooit een tussen heeft gezeten maar er zat niks meer tussen
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
vloeibare ?, goed schoon maken EN ontvetten, rupsje leggen en monteren.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Vmax-Idioot
- Berichten: 650
- Lid geworden op: di 23 jul 2013, 9:49
- Locatie: Kerkrade
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Mhhh.... Die garagehouder heeft in ieder geval iets uit te leggen....
Je zou kunnen proberen de motor met verstuiverreiniger (Forté of Fortron bijvoorbeeld) te laten lopen. Dan een nachtje stilzetten en weer laten lopen.
Als de verstuivers alleen maar vervuild zijn, zou hij dan niet meer mogen "hobbelen". Verstuivers losdraaien kan bij deze leeftijd in een tranendal eindigen, zeker als ze nog nooit vervangen zijn....
Je zou kunnen proberen de motor met verstuiverreiniger (Forté of Fortron bijvoorbeeld) te laten lopen. Dan een nachtje stilzetten en weer laten lopen.
Als de verstuivers alleen maar vervuild zijn, zou hij dan niet meer mogen "hobbelen". Verstuivers losdraaien kan bij deze leeftijd in een tranendal eindigen, zeker als ze nog nooit vervangen zijn....
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
nou hij loopt weer....hobbelt minder stationair...iets beter maar nog steeds de tik... alsof er iets raakt... misschien dan toch de drijfstanglagers???
ik zoek een manier om het krukastandwiel merkteken vs bdp te controleren .want misschien geen spie of beschadigd...ik wil t iig controleren.
verder vandaag: de nokkenas terug geplaatst met de oude klepstoters.. wel wat opgepoetst..ze gaan mooi soepel...klepspeling gecontroleerd..0.5 in en uit..
bij t schoonmaken van de nokkenas zag ik dat deze in behoorlijk slechte staat is..
nieuwe nokkenaskeerring en wat vloeibare pakking tussen t keerringhuis en cil.kop.. schoongemaakt.. distributie verspringt nu niet meer en geen olie meer vanachter t nokkenastandwiel..
verstuiverleidingen losgehaald 1 voor 1 per cil. en de motor valt bij het losdraaien van iedere leiding direct terug tot bijna uit.. bij t vastdraaien gaat hij weer stationair lopen.
verder helaas geen tijd meer om de verstuivers laten testen of de compressietest... dat dan morgen maar.
ook een nieuw filmpje...ai te grootte resolutie om te uploaden ..morgen dan ookmaar een nieuw filmpje
ik zoek een manier om het krukastandwiel merkteken vs bdp te controleren .want misschien geen spie of beschadigd...ik wil t iig controleren.
verder vandaag: de nokkenas terug geplaatst met de oude klepstoters.. wel wat opgepoetst..ze gaan mooi soepel...klepspeling gecontroleerd..0.5 in en uit..
bij t schoonmaken van de nokkenas zag ik dat deze in behoorlijk slechte staat is..
nieuwe nokkenaskeerring en wat vloeibare pakking tussen t keerringhuis en cil.kop.. schoongemaakt.. distributie verspringt nu niet meer en geen olie meer vanachter t nokkenastandwiel..
verstuiverleidingen losgehaald 1 voor 1 per cil. en de motor valt bij het losdraaien van iedere leiding direct terug tot bijna uit.. bij t vastdraaien gaat hij weer stationair lopen.
verder helaas geen tijd meer om de verstuivers laten testen of de compressietest... dat dan morgen maar.
ook een nieuw filmpje...ai te grootte resolutie om te uploaden ..morgen dan ookmaar een nieuw filmpje
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
hoi het krukas tandwiel zit vast op de krukas en krijg je er niet af bij fiat.
ben toch echt bang als ik het zo hoor(filmpje) dat de distributie riem verkeerd staat of heeft gestaan.
ook de klepstoter beschadiging wijst in die richting, en ik ben bang dat er kleppen krom zijn.
Je zou een lektest kunnen doen.klepdeksel demonteren, motor in bovenste dodenpunt zetten, en dan
druk op de cilinder zetten waarvan opdat moment de kleppen gesloten zijn,hoor veel lucht ontspannen via de in of uitlaatklep
is het niet goed. via de zuiger mag er wel wat lucht ontsnappen. zo doe je cilinder voor cilinder controleren.
ben toch echt bang als ik het zo hoor(filmpje) dat de distributie riem verkeerd staat of heeft gestaan.
ook de klepstoter beschadiging wijst in die richting, en ik ben bang dat er kleppen krom zijn.
Je zou een lektest kunnen doen.klepdeksel demonteren, motor in bovenste dodenpunt zetten, en dan
druk op de cilinder zetten waarvan opdat moment de kleppen gesloten zijn,hoor veel lucht ontspannen via de in of uitlaatklep
is het niet goed. via de zuiger mag er wel wat lucht ontsnappen. zo doe je cilinder voor cilinder controleren.
Theo
- dethleffsi6810
- Berichten: 248
- Lid geworden op: wo 23 sep 2015, 21:19
- Locatie: brabant-valkenswaard
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
wat je ook even kan controleren, bij deze motoren als ik mij goed herinner of het nokkenas tandwiel goed om gemonteerd is.
volgens mij kan je hier de fout maken dat tandwiel voorkant/achterkant.of dit goed om, erop zit.
volgens mij kan je hier de fout maken dat tandwiel voorkant/achterkant.of dit goed om, erop zit.
Theo
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Krukas tandwiel zit erop geperst.
Doorgaans krijg je die er niet in zijn geheel af. Bij pogingen deze te demonteren gaat hij kapot.
De kans dat deze is verdraait....zou zeggen.... onmogelijk.
Aan de distributie zijde zit onderaan een metalen beschermblik, deze verwijderen, dan de poelie verwijderen dan zie je een metalen lip met gaatje, boortje 6 of 8 past daarin, zit ook een gaatje in de krukastandwiel deze oplijnen met gaatje in metalen lipje. Boortje er doorheen. Dit is een vrij ruwe stand van BDP.
Aan de versnellingsbakzijde zit van bovenaf een kijkgat, daar zie je het vliegwiel. Schoonmaken, er moet een merkteken (streepje) op het vliegwiel staan, zo ook op de bak, deze streepjes recht tegen over elkaar is het BDP.
Nog even nadenkend.....
Een simpele gedachte....de garage heeft toch wel de juiste (vertanding) riem gemonteerd?
Doorgaans krijg je die er niet in zijn geheel af. Bij pogingen deze te demonteren gaat hij kapot.
De kans dat deze is verdraait....zou zeggen.... onmogelijk.
Aan de distributie zijde zit onderaan een metalen beschermblik, deze verwijderen, dan de poelie verwijderen dan zie je een metalen lip met gaatje, boortje 6 of 8 past daarin, zit ook een gaatje in de krukastandwiel deze oplijnen met gaatje in metalen lipje. Boortje er doorheen. Dit is een vrij ruwe stand van BDP.
Aan de versnellingsbakzijde zit van bovenaf een kijkgat, daar zie je het vliegwiel. Schoonmaken, er moet een merkteken (streepje) op het vliegwiel staan, zo ook op de bak, deze streepjes recht tegen over elkaar is het BDP.
Nog even nadenkend.....
Een simpele gedachte....de garage heeft toch wel de juiste (vertanding) riem gemonteerd?
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel