Voortent of safariroom?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Camperic »

Mickel Moen schreef:
ma 10 jun 2019, 20:19
Misschien een alternatief. Staat in een paar seconden. Haakje aan luifelsteun en 5 haringen per zijluifel.
Compact en licht. Je zit uit de wind en je kunt er spullen droog onder wegzetten.

Wel zelf maken.

Voor meer zie mijn blog:
https://mickelmoen.blogspot.com/2011/10/zijluifel.html
Goed alternatief en gaat op het todo-lijstje.
Een voortent / safariroom vinden we teveel moeite om op te zetten en weer af te breken voor slechts een paar dagen en kopen we daarom ook niet. Een eenvoudige, lichte en snel op te zetten / af te breken zijwand is af en toe echter wel wenselijk dus een goed idee om zo te maken :thumbup:
Zonder naar de blog te hebben gekeken zei mijn vrouw al dat we voor het doek bij Esvo moeten shoppen :lol:
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Jan en Simonne
Berichten: 18588
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 9:05
Locatie: Provincie Groningen

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Jan en Simonne »

Eerlijk gezegd vind ik dat tentje van ons niet zo veel werk.
In de luifel rijgen, 3 van die telescoopstangen door de tunneltjes doen, paar haringen en het ding staat.
Op zich is dat snel gedaan.
Wij zijn vaak langer bezig met de losse zijwand.
Slava Ukraini

Nooit meer een Hymer!


De kunst van het niks doen is moeilijk om te leren.
Maar als je het eenmaal goed kan, heb je het er de gehele dag druk mee.
Gebruikersavatar
zwerf-busje
Berichten: 864
Lid geworden op: za 24 nov 2018, 11:09
Locatie: Sweet Lake City

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door zwerf-busje »

Wij hebben voor deze oplossing gekozen:
IMG_2247.JPG
IMG_2247.JPG (172.11 KiB) 890 keer bekeken
Kan je opbouwen voor zover je het nodig hebt, soort van modulair.
Een nadeel is wel dat er geen ritsen inzitten, als hij helemaal rondom dicht is.
Groet Ruud
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Wij hebben de DWT Sprint II met magneetadapters:
P1090605.jpg
P1090605.jpg (169.91 KiB) 878 keer bekeken
P1090600.jpg
P1090600.jpg (179.65 KiB) 878 keer bekeken
De camper was toen nog meer in aanbouw als nu, en onze jongste nog in de luiers. We hadden hier de koelkast en opvouwbare keuken in staan, en hebben anderhalve week zo gestaan, daarna nog een keer verhuisd naar een andere camping.
Wat onze het meeste tegenvalt is het vullen en weer leeghalen van de tent, het ding zelf staat zo, zeker als je het een paar keer gedaan hebt en met z'n tweeën doet.

Ons idee was om met de kinderen langer op 1 plek te blijven en dan is de leefruimte erg fijn, het blijken kinderen van hun ouders en willen na een paar dagen weer verder trekken, dus nu ze at groter zijn gebruiken we de tent eigenlijk niet meer.
Het is ook een best groot pak om mee te nemen, zeker als je hem niet gebruikt. Zoals al door iemand anders geschreven, schoenen en natte zut leggen wij in de cabine waar de originele makkelijk schoon te maken matten in liggen...

We hebben de tent nog wel, maar kijken het nog even aan of we hem nog vaker mee gaan nemen. We hebben er wel een jaar of 3 plezier van gehad, in tegenstelling tot de vorige eigenaren die hem al na 1 seizoen verkochten. (en dan nog maar 2x gebruikt)

Groeten, Jeroen

[edit] mijn vrouw heeft met stof van Esvo de sluisflap zelf gemaakt, onze bus staat nogal voorover waardoor deze aan de achterkant te hoog was eeen de bus bijna in de tent moest staan voor een goede aanlsluiting!
Gebruikersavatar
ChristiaanvB
Berichten: 439
Lid geworden op: di 02 dec 2014, 20:12

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door ChristiaanvB »

Ik gebruik(te) een tent voor bouw onder de luifel. Op zich niet moeilijk of tijdrovend om op te zetten. Echter bij veel wind, zeg vanaf ca kracht 5 moet de boel naar binnen, want daar is het niet op gemaakt (ook volgens de handleiding niet).

Resultaat: continue met het weer bezig en dan maar weer afbreken uit voorzorg. Immers het is aan de luifel bevestigd en die kan er zeker door beschadigd raken.

Misschien toch nog eens een echte voortent (dus niet onder de luifel, maar vrij staand) maar voorlopig maar even onder de open luifel.

Groet, Christiaan

----------------------
Groet, Christiaan
Roadcar 540
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13338
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door hathi »

Inderdaad,het valt op,dat er zoveel safarirooms( in Nieuwstraat) te koop staan,een beetje info,en zelfreflectie kan geen kwaad,!
Hans
Gebruikersavatar
Jeroen_Hanomaf
Berichten: 377
Lid geworden op: wo 05 jul 2006, 11:36
Locatie: Het mooie West Friesland

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Jeroen_Hanomaf »

Overigens hebben wij indertijd voor de tent i.p.v. een safariroom gekozen omdat je die gewoon kunt laten staan als je met de bus op stap wilt, zo ben je toch wat flexibeler. :)
Ritsen dicht, magneetflap lostrekken en rijden maar. (moet je wel een magnetische camper hebben :-B )

Groeten Jeroen
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door jievie »

Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen en/of meningen.

De safari room zal het momenteel alvast niet worden. Ook al valt de prijs en gewicht super mee, de vraag is inderdaad hoe vaak we het gaan gebruiken. Laten we er maar even vanuit gaan dat het mooi weer zal worden tijdens ons groot verlof Dan hebben we aan de luifel volop genoeg.

Het idee voor het mini voortentje ligt nog op tafel. Prijs valt goed mee, dus het risico van een miskoop valt te overzien.

Een losse zijwand voor de luifel lijkt me ondertussen ook wel interessant, als was het maar om een beetje uit de wind te kunnen zitten.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Camperic »

jievie schreef:
wo 12 jun 2019, 17:52
Een losse zijwand voor de luifel lijkt me ondertussen ook wel interessant, als was het maar om een beetje uit de wind te kunnen zitten.
Meer uit de wind kunnen zitten is soms wel fijn. Veel vaker willen we echter uit de zon kunnen zitten en hebben daarvoor een Thule Sun Blocker gekocht die we ook regelmatig gebruiken :idea:

IMG_466050.jpg
IMG_466050.jpg (146.94 KiB) 741 keer bekeken
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door ducati 900 »

jievie schreef:
wo 12 jun 2019, 17:52
Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen en/of meningen.

De safari room zal het momenteel alvast niet worden. Ook al valt de prijs en gewicht super mee, de vraag is inderdaad hoe vaak we het gaan gebruiken.

Een losse zijwand voor de luifel lijkt me ondertussen ook wel interessant, als was het maar om een beetje uit de wind te kunnen zitten.
Vergis je niet in de omvang van een Safariroom, ze zitten in 3 volwassen zakken en nemen flink veel plaats in,
je kunt je douche en wc er mee vullen.

Een zijkant met de rafters hebben we wel altijd mee, niet van de Safariroom maar eentje van Obbelink.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door jievie »

ducati 900 schreef:
jievie schreef:
wo 12 jun 2019, 17:52
Bedankt iedereen voor het delen van jullie ervaringen en/of meningen.

De safari room zal het momenteel alvast niet worden. Ook al valt de prijs en gewicht super mee, de vraag is inderdaad hoe vaak we het gaan gebruiken.

Een losse zijwand voor de luifel lijkt me ondertussen ook wel interessant, als was het maar om een beetje uit de wind te kunnen zitten.
Vergis je niet in de omvang van een Safariroom, ze zitten in 3 volwassen zakken en nemen flink veel plaats in,
je kunt je douche en wc er mee vullen.

Een zijkant met de rafters hebben we wel altijd mee, niet van de Safariroom maar eentje van Obbelink.

Ben.
Lijkt toch goed mee te vallen voor dit model.

Er zitten geen extra profielen ofzo bij, dus gewoon een groot zeil. Uiteraard geen zware wintervoortent kwaliteit dus.

Afbeelding
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door ducati 900 »

Bij die van mij, 5,60 x 2,50 zijn het bijna 3 van die pakken.
Dit zullen wel de verpakkingsmaten zijn als ze ze opsturen.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Luus
Berichten: 22240
Lid geworden op: do 19 okt 2006, 0:10
Locatie: Flardinga

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door Luus »

Ik heb ook tig jaar een safariroom gehad omdat ik, jaren geleden, mijn moeder dan met camper met safarithut in CH op haar favoriete camping "parkeerde" voor een week of 6. Dat is altijd heel goed bevallen. Je moet wel meenemen in je besluit dat het geen "caravanvoortent" is. Dat gaat het niet worden ook. Maar zowel ik als mijn moeder hebben daar heel veel plezier van gehad. Nu sjouw ik al weer jaren in de rondte met mijn hut zonder tent.
"Ga eens OP die lat zitten in plaats van 'm steeds hoger te leggen"
jievie
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 21 jan 2019, 19:13

Re: Voortent of safariroom?



Bericht door jievie »

We hebben de treffer mini gekocht. Op 10 minuten staat hij inderdaad recht. Afbreken gaat nog sneller.

Gewoon in de tentrail aan de voorkant van de luifel geschoven. Hij sluit dan niet zo mooi aan op de camper, maar we zien wel even. Eventueel nadien nog een extra rail toevoegen onder de casette.
Plaats reactie