Heel slordig, ik was teruggegaan. Als de riem in aanraking geweest is met olie zou ik hem vervangen.
Ja die is goed nat...nieuwe keering. Kleppendeksel pakking.. riem ....stokers....plaatjes.
Mn buurman is t zat en wil liefst een gereviseerde motor...maar we zijn er nog niet uit.
Misschien dat nieuwe klepstoters de tik verhelpen
Weet iemand of we de klepstoters zo kunnen vervangen of moeten de boringen in de cilinderkop ook opgeschoond worden
Ik zie het, de Pb staat bij mij ook nergens (meer) geen idee wat er fout is gegaan.
Blok is los begrijp ik uit de berichten.
Aanhaal momenten kan ik je helaas niet aan helpen.
Zal vast nog wel iemand inhaken die ze wel weet.
Heel slordig, ik was teruggegaan. Als de riem in aanraking geweest is met olie zou ik hem vervangen.
Ja die is goed nat...nieuwe keering. Kleppendeksel pakking.. riem ....stokers....plaatjes.
Mn buurman is t zat en wil liefst een gereviseerde motor...maar we zijn er nog niet uit.
Misschien dat nieuwe klepstoters de tik verhelpen
Weet iemand of we de klepstoters zo kunnen vervangen of moeten de boringen in de cilinderkop ook opgeschoond worden
zonder meer een nieuwe erin zou ik niet doen, die vreetplek zal zeker ook in de veel zachtere alu boring zitten, is dat heel plaatselijk dan plaatselijk schuren en dan kijken of een nieuwe/ andere stoter mooi glijdend er in past, zonder teveel speling, maar ook heel belangrijk, hoe komt dit?, met kleppen stellen met grof geweld de stoter naar beneden gedrukt en daar door bramen op de rand, of olie gebrek, dat moet eerst boven water, de oorzaak.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Oké tot nu toe ...
Voor het vervangen was de motor prima
ben ik er achter dat na t ververvangen van de distributie riem.rollen spanner krukaskeering en nokkenas keering de nokkenas keering verkeerd gemonteerd zat en lekte.
Hierdoor de riem nat werd en de timing is versprongen tijdens t terugschakelen van de 5e naar de derde versnelling.
Na het opnieuw op tijd zetten verspringt de timing steeds opnieuw.
Ook als de distributie op tijd staat tikt de motor hoog in het blok
1 of meerdere kleppen licht krom?(tikken hoog in blok), en dat verspringen, verspringt de riem over de vertanding op de tandpoelies, of verplaatsen de tandriempoelies zich op de kruk/nokkenas en is de spie daarin weg of stuk .
en ik weet niet meer precies bij welk motortype het was maar er is een type bij waarbij een van de bouten waarmee de beschermkap van de riem vast zit ook de spanrol vast zet(via een stalen bus door de kap)
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Heel slordig, ik was teruggegaan. Als de riem in aanraking geweest is met olie zou ik hem vervangen.
Ja die is goed nat...nieuwe keering. Kleppendeksel pakking.. riem ....stokers....plaatjes.
Mn buurman is t zat en wil liefst een gereviseerde motor...maar we zijn er nog niet uit.
Misschien dat nieuwe klepstoters de tik verhelpen
Weet iemand of we de klepstoters zo kunnen vervangen of moeten de boringen in de cilinderkop ook opgeschoond worden
zonder meer een nieuwe erin zou ik niet doen, die vreetplek zal zeker ook in de veel zachtere alu boring zitten, is dat heel plaatselijk dan plaatselijk schuren en dan kijken of een nieuwe/ andere stoter mooi glijdend er in past, zonder teveel speling, maar ook heel belangrijk, hoe komt dit?, met kleppen stellen met grof geweld de stoter naar beneden gedrukt en daar door bramen op de rand, of olie gebrek, dat moet eerst boven water, de oorzaak.
jos
dank voor uw reactie.
De olie was heeëeel slecht..dun... geen viscositeit meer...
Dus mn beste buur maar als eerste(voor we aan t sleutelen gingen) om olie en een filter gestuurd...olie had hij wel al staan
Na de oluewissel klonk de motor direct beter stiller maarja Wie weet is t kwaad al geschiedt....oliedruk is nog prima
komt dat tikken dan niet van een slechte verstuiver , gezien de dunne olie, een slechte verstuiver kan bij een diesel rare geluiden geven, en zeker smeerolieverdunning veroorzaken.
goede olie druk kan nog die word meestal enkel minder als de lagers en de pomp op hun end lopen, maar die dingen als zuigers en in dit geval klepstoters hebben geen druksmering
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
1 of meerdere kleppen licht krom?(tikken hoog in blok), en dat verspringen, verspringt de riem over de vertanding op de tandpoelies, of verplaatsen de tandriempoelies zich op de kruk/nokkenas en is de spie daarin weg of stuk .
en ik weet niet meer precies bij welk motortype het was maar er is een type bij waarbij een van de bouten waarmee de beschermkap van de riem vast zit ook de spanrol vast zet(via een stalen bus door de kap)
jos
Ik heb zelf alleen de riem over t tandwiel van de inspuitpomp zien verspringen .nokkenas en krukas blijven op hun merkteken staan.(Ik krijg de krukastandwiel er niet af om te controleren of de spie goed zit...nokkestandwiel zit goed)
Dit is idd het type blok waarmee de spannerrol met de moer van de plaat vastgezet wordt...Maar deze is steeds goed vast gezet..het lijkt mij de olie wat lekt vanachter het nokkenastandwiel wat het verspringen heeft veroorzaakt
komt dat tikken dan niet van een slechte verstuiver , gezien de dunne olie, een slechte verstuiver kan bij een diesel rare geluiden geven, en zeker smeerolieverdunning veroorzaken.
goede olie druk kan nog die word meestal enkel minder als de lagers en de pomp op hun end lopen, maar die dingen als zuigers en in dit geval klepstoters hebben geen druksmering
jos
Oké bedankt...dat gaan we dan maar testen..morgen de verstuivers langs de garage en vragen of ze ze willen testen..
Betekent dat dat deze klepstoters niet zo'n tik kunnen veroorzaken...T leek mij wel een mooie verklaring...
Ik dacht dat met kromme kleppen hij niet meer op 4 cil. Zou lopen...Ik denk dat ik maar een compressie test ga doen...helaas heb ik alleen compressiemeter en geen lektest
als ik dit zo zie draaien zeg ik dat loopt niet op 4 cilinders maar op 2,5, horen doe ik niets vreemds, ligt niet aan het filmpje, maar aan mijn oren.
een goed dieselblok kan mooi stil staan met stationair draaien, dit staat te hobbelen, simpelste is verstuivers testen, ook gezien de dunne oude olie.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
dan hebben alle 4 de cilinders een andere verbranding, want anders hobbelt ie niet zo, en ja horen is niet mijn sterkste kant, ook niet met gehoorapparaatjes, maar de rest functioneerd nog redelijk na 71 jaar, dus ik klaag niet.
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
Volgens mij loopt hij gewoon op 4 maar stationair zijn niet alle verstuivers even jofel.
De mijne hobbelt ook wel een beetje na een tijd stilstaan als hij net gestart is.