Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

c.westerman schreef:
ma 10 jun 2019, 14:46
Heel slordig, ik was teruggegaan. Als de riem in aanraking geweest is met olie zou ik hem vervangen. :(
Ja die is goed nat...nieuwe keering. Kleppendeksel pakking.. riem ....stokers....plaatjes.
Mn buurman is t zat en wil liefst een gereviseerde motor...maar we zijn er nog niet uit.

Misschien dat nieuwe klepstoters de tik verhelpen

Weet iemand of we de klepstoters zo kunnen vervangen of moeten de boringen in de cilinderkop ook opgeschoond worden
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67



Bericht door Ducatojer »

dieseltje+ schreef:
ma 10 jun 2019, 14:21
Ducatojer schreef:
ma 10 jun 2019, 11:42
dieseltje+ schreef:
wo 05 jun 2019, 13:57
Je hebt een Pb.
Ik zie geen pb van u

Ik zie het, de Pb staat bij mij ook nergens (meer) geen idee wat er fout is gegaan.
Blok is los begrijp ik uit de berichten.
Aanhaal momenten kan ik je helaas niet aan helpen.
Zal vast nog wel iemand inhaken die ze wel weet.
Toch bedankt voor de moeite
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

Ducatojer schreef:
ma 10 jun 2019, 15:00
c.westerman schreef:
ma 10 jun 2019, 14:46
Heel slordig, ik was teruggegaan. Als de riem in aanraking geweest is met olie zou ik hem vervangen. :(
Ja die is goed nat...nieuwe keering. Kleppendeksel pakking.. riem ....stokers....plaatjes.
Mn buurman is t zat en wil liefst een gereviseerde motor...maar we zijn er nog niet uit.

Misschien dat nieuwe klepstoters de tik verhelpen

Weet iemand of we de klepstoters zo kunnen vervangen of moeten de boringen in de cilinderkop ook opgeschoond worden
zonder meer een nieuwe erin zou ik niet doen, die vreetplek zal zeker ook in de veel zachtere alu boring zitten, is dat heel plaatselijk dan plaatselijk schuren en dan kijken of een nieuwe/ andere stoter mooi glijdend er in past, zonder teveel speling, maar ook heel belangrijk, hoe komt dit?, met kleppen stellen met grof geweld de stoter naar beneden gedrukt en daar door bramen op de rand, of olie gebrek, dat moet eerst boven water, de oorzaak.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Oké tot nu toe ...
Voor het vervangen was de motor prima

ben ik er achter dat na t ververvangen van de distributie riem.rollen spanner krukaskeering en nokkenas keering de nokkenas keering verkeerd gemonteerd zat en lekte.

Hierdoor de riem nat werd en de timing is versprongen tijdens t terugschakelen van de 5e naar de derde versnelling.

Na het opnieuw op tijd zetten verspringt de timing steeds opnieuw.

Ook als de distributie op tijd staat tikt de motor hoog in het blok

Hij loopt op 4 cilinders
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

1 of meerdere kleppen licht krom?(tikken hoog in blok), en dat verspringen, verspringt de riem over de vertanding op de tandpoelies, of verplaatsen de tandriempoelies zich op de kruk/nokkenas en is de spie daarin weg of stuk .

en ik weet niet meer precies bij welk motortype het was maar er is een type bij waarbij een van de bouten waarmee de beschermkap van de riem vast zit ook de spanrol vast zet(via een stalen bus door de kap)

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Kroppie schreef:
ma 10 jun 2019, 15:15
Ducatojer schreef:
ma 10 jun 2019, 15:00
c.westerman schreef:
ma 10 jun 2019, 14:46
Heel slordig, ik was teruggegaan. Als de riem in aanraking geweest is met olie zou ik hem vervangen. :(
Ja die is goed nat...nieuwe keering. Kleppendeksel pakking.. riem ....stokers....plaatjes.
Mn buurman is t zat en wil liefst een gereviseerde motor...maar we zijn er nog niet uit.

Misschien dat nieuwe klepstoters de tik verhelpen

Weet iemand of we de klepstoters zo kunnen vervangen of moeten de boringen in de cilinderkop ook opgeschoond worden
zonder meer een nieuwe erin zou ik niet doen, die vreetplek zal zeker ook in de veel zachtere alu boring zitten, is dat heel plaatselijk dan plaatselijk schuren en dan kijken of een nieuwe/ andere stoter mooi glijdend er in past, zonder teveel speling, maar ook heel belangrijk, hoe komt dit?, met kleppen stellen met grof geweld de stoter naar beneden gedrukt en daar door bramen op de rand, of olie gebrek, dat moet eerst boven water, de oorzaak.

jos
:thumbup: dank voor uw reactie.

De olie was heeëeel slecht..dun... geen viscositeit meer...🤐

Dus mn beste buur maar als eerste(voor we aan t sleutelen gingen) om olie en een filter gestuurd...olie had hij wel al staan :bang: :bang:

Na de oluewissel klonk de motor direct beter stiller maarja Wie weet is t kwaad al geschiedt....oliedruk is nog prima
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

komt dat tikken dan niet van een slechte verstuiver , gezien de dunne olie, een slechte verstuiver kan bij een diesel rare geluiden geven, en zeker smeerolieverdunning veroorzaken.

goede olie druk kan nog die word meestal enkel minder als de lagers en de pomp op hun end lopen, maar die dingen als zuigers en in dit geval klepstoters hebben geen druksmering

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Kroppie schreef:
ma 10 jun 2019, 15:21
1 of meerdere kleppen licht krom?(tikken hoog in blok), en dat verspringen, verspringt de riem over de vertanding op de tandpoelies, of verplaatsen de tandriempoelies zich op de kruk/nokkenas en is de spie daarin weg of stuk .

en ik weet niet meer precies bij welk motortype het was maar er is een type bij waarbij een van de bouten waarmee de beschermkap van de riem vast zit ook de spanrol vast zet(via een stalen bus door de kap)

jos
Ik heb zelf alleen de riem over t tandwiel van de inspuitpomp zien verspringen .nokkenas en krukas blijven op hun merkteken staan.(Ik krijg de krukastandwiel er niet af om te controleren of de spie goed zit...nokkestandwiel zit goed)

Dit is idd het type blok waarmee de spannerrol met de moer van de plaat vastgezet wordt...Maar deze is steeds goed vast gezet..het lijkt mij de olie wat lekt vanachter het nokkenastandwiel wat het verspringen heeft veroorzaakt
Ducatojer
Berichten: 54
Lid geworden op: do 22 mar 2018, 13:02

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Ducatojer »

Kroppie schreef:
ma 10 jun 2019, 15:32
komt dat tikken dan niet van een slechte verstuiver , gezien de dunne olie, een slechte verstuiver kan bij een diesel rare geluiden geven, en zeker smeerolieverdunning veroorzaken.

goede olie druk kan nog die word meestal enkel minder als de lagers en de pomp op hun end lopen, maar die dingen als zuigers en in dit geval klepstoters hebben geen druksmering

jos
Oké bedankt...dat gaan we dan maar testen..morgen de verstuivers langs de garage en vragen of ze ze willen testen..

Betekent dat dat deze klepstoters niet zo'n tik kunnen veroorzaken...T leek mij wel een mooie verklaring...

Ik dacht dat met kromme kleppen hij niet meer op 4 cil. Zou lopen...Ik denk dat ik maar een compressie test ga doen...helaas heb ik alleen compressiemeter en geen lektest
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

als ik dit zo zie draaien zeg ik dat loopt niet op 4 cilinders maar op 2,5, horen doe ik niets vreemds, ligt niet aan het filmpje, maar aan mijn oren. :D

een goed dieselblok kan mooi stil staan met stationair draaien, dit staat te hobbelen, simpelste is verstuivers testen, ook gezien de dunne oude olie.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Bas vd laar »

Hij tikt als een gek Jos :-B
Staat wel te hobbelen stationair en volgens mij loopt hij gewoon op 4 cilinders.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Kroppie »

dan hebben alle 4 de cilinders een andere verbranding, want anders hobbelt ie niet zo, en ja horen is niet mijn sterkste kant, ook niet met gehoorapparaatjes, maar de rest functioneerd nog redelijk na 71 jaar, dus ik klaag niet.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen



Bericht door Bas vd laar »

Volgens mij loopt hij gewoon op 4 maar stationair zijn niet alle verstuivers even jofel.
De mijne hobbelt ook wel een beetje na een tijd stilstaan als hij net gestart is.
Plaats reactie