Volt en Ampère display: hulp bij aansluiten?
Re: Volt en Ampère display
een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Heb in je plaat je aangegeven hoe het in principe werkt met spanning en stroom meten. Inzet van een gecombineerde spanning en stroom meter en hoe je die kan aansluiten. Een gekocht exemplaar zal met zijn aansluitingen iets anders zijn, maar komt op hetzelfde neer.
Arie
Arie
- Bijlagen
-
- Image1.jpg (93.23 KiB) 1297 keer bekeken
iets wat ik niet heb, is haast
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Volt en Ampère display
Is zo'n unit met hall sensor er ook met een iets deftiger display?
Zoals op deze foto.
Ik zie door de bomen het bos niet meer
Zoals op deze foto.
Ik zie door de bomen het bos niet meer
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Volt en Ampère display
Arie super bedankt voor het maken van dat overzicht plaatje, dat waardeer ik zeer!
Overige meedenkers ook erg bedankt
Overige meedenkers ook erg bedankt
-
- Berichten: 1825
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Volt en Ampère display
https://nl.aliexpress.com/item/DC-300-v ... b201603_52djurre1980 schreef: ↑ma 10 jun 2019, 16:24Is zo'n unit met hall sensor er ook met een iets deftiger display?
Zoals op deze foto.
Ik zie door de bomen het bos niet meer
trouwens: de Load in Arie zijn schema is niet de Load aansluiting op je zonneregelaar! Daar zit nu immers niks op aangesloten, al je verbruikers zitten op de huishoudaccu. Oftewel, je kunt alleen de stroom van de regelaar náár je hh accu meten, niet de stroom die je verbruikers er weer uittrekken.
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Volt en Ampère display
Je hebt gelijk!
Deze ga ik bestellen.
Overigens, die hall sensor.
Moet die ene draad van battery nou gewoon door dat ronde gat van die hall sensor gedaan worden???
Hoe werkt dat dan??
Deze ga ik bestellen.
Overigens, die hall sensor.
Moet die ene draad van battery nou gewoon door dat ronde gat van die hall sensor gedaan worden???
Hoe werkt dat dan??
Re: Volt en Ampère display
als er stroom door een draad gaat ontstaat er een magnetisme en die sensor meet dat magnetisch veld, en hoe sterker de stroom des te sterker het magnetisch veld, ook de richting van de stroom is zo te bepalen door de noord of zuidpool richting van dat magnetisch veld.
zo werkt dat
jos
zo werkt dat
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19159
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Volt en Ampère display
Met wisselspanning ja, maar ook met gelijkspanning?
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit van gehoord had, een Hull-sensor...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er nooit van gehoord had, een Hull-sensor...
-
- Berichten: 1825
- Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26
Re: Volt en Ampère display
ook met gelijkspanning ja, gelijkstroom door een geleider geeft ook een magnetisch veld, houd er maar eens een kompas vlak bij, en dan ook eens de plus en de min omdraaien.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- djurre1980
- Berichten: 940
- Lid geworden op: di 17 jan 2017, 11:57
Re: Volt en Ampère display
Het klinkt vreemd, maar je uitleg klinkt logisch.
Kan iemand bevestigen dat zo'n hall sensor ook echt werkt?
Kan iemand bevestigen dat zo'n hall sensor ook echt werkt?
Re: Volt en Ampère display
doet ie echt wel , maak je niet ongerust.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Volt en Ampère display
Ja dit werkt echt. Professioneel, als elektronica en mechatronica ontwerper, heb ik ze gebruikt in diverse toegepassingen; in motor regelaars en ook positiemetingen op basis van magneetvelden van permanente magneten. Mooi is ook dat net zo makkelijk de stroom in de + leiding kan worden gemeten. Goedkopere stroommeetpunten op basis van meetweerstanden moeten vanwege beperkingen van de achterliggende electronica vaak in de - leiding zitten. Op systeem niveau dient hier dan goed rekening mee gehouden worden; een grond-loop kan onbedoeld een meetweerstand kortsluiten/overbruggen.djurre1980 schreef:Het klinkt vreemd, maar je uitleg klinkt logisch.
Kan iemand bevestigen dat zo'n hall sensor ook echt werkt?
Alles moet zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden, maar niet eenvoudiger dan dat. (Albert Einstein)
-
- Berichten: 6871
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Volt en Ampère display
Die meter die djurre laat zien heb ik nu een tijdje op het dashboard staan.
Deze werkt met een shunt, omdat ik niet wist dat er ook met Hall sensor waren.
Bij mij zit de shunt in de minleiding. In serie met een al aanwezige shunt voor het Westfalia display.
En wat zie ik er nou op.
Zoals je ziet de spanning 13,88Volt. Die varieert een beetje.
Current. de stroomsterkte. nu 24,79A. Maar is dat nou de laad of ontlaad stroom. Ik kom hier zo op terug.
Dan Power. Dit is de hoeveelheid Watt's die op dit moment aan de accu toegevoerd worden.
Energy. is het aantal Wh. het totaal aan Watts die er per tijd inzitten.
Deze metertjes meten maar 1 richting. in dit geval de LAAD stroom.
Als de motor uitgaat, zou hij de ONTLAADstroom aan moeten geven. Dat kan hij niet.
Daarom zit dat relais er op. Met het linker schakelaartje simuleer ik de D+. Staat hij aan, zoals nu geeft hij de laadstroom aan.
Zet ik de motor uit, en wil ik de ontlaad stroom zien, moet ik de schakelaar uit zetten.
Wat doet het relais? Die keert de "draden" die van de shunt afkomen om. Hij wisselt dus de polariteit. Hierdoor geeft de meter de ontlaad stroom weer.
Doordat je op die manier wisselt, heb je eigenlijk niks aan die twee onderste waarden, power en energy.
Die tellen vrolijk op een "positieve"manier door. Bij ontladen zouden ze dus AF moeten tellen.
Bij draaiende motor, meet je in dit geval alleen wat is de accu in gaat. Je hebt geen overzicht van wat de dynamo levert,
Die accu is voor de dynamo gewoon een "afnemer" wat al de andere apparaten afnemen kan de meter niet aangeven.
Dan nog wat opmerkingen.
1. Als je toch de draden loshaalt, zet er dan gelijk kabelschoentjes aan, Ronde of vorkjes.
2. Strip ze wat langer aan en zet de censor er op.
3. Haal ook die vreemde draaiing uit de linkse draden (van het zonnepaneel) zodat ze recht onder het schroefje komen.
4. Zet de draden op de mantel vast tegen de achterwand.
Dat vastzetten gaat heel mooi met 2 latjes van bv 20 x 10 mm. Die klem je tegen elkaar, en boor tussen de latjes met een boortje die 1 of 2 mm kleiner is dan de kabeldiameter. Dus de dikte van de kabel op de isolatie.
Klem nu de kabels tussen de latjes in de uitgeboorde sparingen en schroef het geheel vast aan de wand.
Methode a la rijksinspectie.
Deze werkt met een shunt, omdat ik niet wist dat er ook met Hall sensor waren.
Bij mij zit de shunt in de minleiding. In serie met een al aanwezige shunt voor het Westfalia display.
En wat zie ik er nou op.
Zoals je ziet de spanning 13,88Volt. Die varieert een beetje.
Current. de stroomsterkte. nu 24,79A. Maar is dat nou de laad of ontlaad stroom. Ik kom hier zo op terug.
Dan Power. Dit is de hoeveelheid Watt's die op dit moment aan de accu toegevoerd worden.
Energy. is het aantal Wh. het totaal aan Watts die er per tijd inzitten.
Deze metertjes meten maar 1 richting. in dit geval de LAAD stroom.
Als de motor uitgaat, zou hij de ONTLAADstroom aan moeten geven. Dat kan hij niet.
Daarom zit dat relais er op. Met het linker schakelaartje simuleer ik de D+. Staat hij aan, zoals nu geeft hij de laadstroom aan.
Zet ik de motor uit, en wil ik de ontlaad stroom zien, moet ik de schakelaar uit zetten.
Wat doet het relais? Die keert de "draden" die van de shunt afkomen om. Hij wisselt dus de polariteit. Hierdoor geeft de meter de ontlaad stroom weer.
Doordat je op die manier wisselt, heb je eigenlijk niks aan die twee onderste waarden, power en energy.
Die tellen vrolijk op een "positieve"manier door. Bij ontladen zouden ze dus AF moeten tellen.
Bij draaiende motor, meet je in dit geval alleen wat is de accu in gaat. Je hebt geen overzicht van wat de dynamo levert,
Die accu is voor de dynamo gewoon een "afnemer" wat al de andere apparaten afnemen kan de meter niet aangeven.
Dan nog wat opmerkingen.
1. Als je toch de draden loshaalt, zet er dan gelijk kabelschoentjes aan, Ronde of vorkjes.
2. Strip ze wat langer aan en zet de censor er op.
3. Haal ook die vreemde draaiing uit de linkse draden (van het zonnepaneel) zodat ze recht onder het schroefje komen.
4. Zet de draden op de mantel vast tegen de achterwand.
Dat vastzetten gaat heel mooi met 2 latjes van bv 20 x 10 mm. Die klem je tegen elkaar, en boor tussen de latjes met een boortje die 1 of 2 mm kleiner is dan de kabeldiameter. Dus de dikte van de kabel op de isolatie.
Klem nu de kabels tussen de latjes in de uitgeboorde sparingen en schroef het geheel vast aan de wand.
Methode a la rijksinspectie.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
- Peter LMC
- Berichten: 10166
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: Volt en Ampère display
Ik zie, bij de meter met Sensor versie, dat er maar heel kort draadjes tussen
de sensor en de meter zitten.
Kun je deze ook verlengen
Je hebt er anders weinig aan als de kabels onder in je accubak zitten.
Want je wilt je meter toch ergens, in het zicht, inbouwen lijkt me.
de sensor en de meter zitten.
Kun je deze ook verlengen
Je hebt er anders weinig aan als de kabels onder in je accubak zitten.
Want je wilt je meter toch ergens, in het zicht, inbouwen lijkt me.