Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Fiat Ducato 2.5D 8144.67 (1988): tik in motor na distributie door garage vervangen
Hallo allemaal, ik ben mijn buurman aan het helpen met zijn camper, ducato 280 uit '88, met 2.5D. 8144.67
ik zou graag het aanhaalmoment van de bout van de krukaspoelie weten.
ik kan er weinig over vinden, slecht 1 vermelding van 190 Nm klopt dit?
loskrijgen lukt wel, maar het vliegwiel blokkeren om de bout met sleutelwijdte 36 weer op het juiste aanhaalmoment vast te zetten is wat lastig.
ik zie nergens een blokkeerpen gat, weet iemand dit?
of startmotor er af en dan met speciaal gereedschap? en welk soort?
toen hij terugkwam van de garage waar hij de distributie riem, krukaskeering, nokkenaskeering, waterpomp, span, omlooprol, en spanner heeft laten vervangen zat er een tik in de motor en de startmotor bleek stuk.
tijdens de terugrit rit hield de auto plots erg in(alsof hij vol in de remmen ging) en is hij opgehaald door de anwb
de brandstofpomp was een tandje verschoven(nokken en krukas stonden nog op tijd)
de riem leek minder strak te staan dan hij zou moeten maar alles zit juist gemonteerd
de startmotor is vervangen en de riem en timing staan nu weer goed, maar de tik blijft. hij loopt wel op 4 cilinders.
anwb monteur zegt drijfstanglagers vergaan, bosch car service zegt aan het geluid van de tik te horen dat het niet de drijfstanglagers zijn, maar dat de distributie niet op tijd staat(hij heeft helaas geen tijd om te kijken).
echter alle merktekens en gaatjes staan goed en het nokkenastandwiel kan niet verkeerd zitten met dat pas-nokje,
ik zou graag willen controleren of er een spie in het krukas tandriem poelie zit... of is dit een geheel met de krukas?
de spanrol is iets kleiner dan de geleiderol dit lijkt te kloppen voor wat ik kan vinden
ik denk zelf dat er een klepstoter lam is
ik zou graag het aanhaalmoment van de bout van de krukaspoelie weten.
ik kan er weinig over vinden, slecht 1 vermelding van 190 Nm klopt dit?
loskrijgen lukt wel, maar het vliegwiel blokkeren om de bout met sleutelwijdte 36 weer op het juiste aanhaalmoment vast te zetten is wat lastig.
ik zie nergens een blokkeerpen gat, weet iemand dit?
of startmotor er af en dan met speciaal gereedschap? en welk soort?
toen hij terugkwam van de garage waar hij de distributie riem, krukaskeering, nokkenaskeering, waterpomp, span, omlooprol, en spanner heeft laten vervangen zat er een tik in de motor en de startmotor bleek stuk.
tijdens de terugrit rit hield de auto plots erg in(alsof hij vol in de remmen ging) en is hij opgehaald door de anwb
de brandstofpomp was een tandje verschoven(nokken en krukas stonden nog op tijd)
de riem leek minder strak te staan dan hij zou moeten maar alles zit juist gemonteerd
de startmotor is vervangen en de riem en timing staan nu weer goed, maar de tik blijft. hij loopt wel op 4 cilinders.
anwb monteur zegt drijfstanglagers vergaan, bosch car service zegt aan het geluid van de tik te horen dat het niet de drijfstanglagers zijn, maar dat de distributie niet op tijd staat(hij heeft helaas geen tijd om te kijken).
echter alle merktekens en gaatjes staan goed en het nokkenastandwiel kan niet verkeerd zitten met dat pas-nokje,
ik zou graag willen controleren of er een spie in het krukas tandriem poelie zit... of is dit een geheel met de krukas?
de spanrol is iets kleiner dan de geleiderol dit lijkt te kloppen voor wat ik kan vinden
ik denk zelf dat er een klepstoter lam is
Laatst gewijzigd door Ducatojer op ma 10 jun 2019, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67
dank deze had ik wel al gezien, maar is er misschien een betere manier... bovendien kan je er niet bij met een luchtsleutel
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67
Je hebt een Pb.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- bupozaanstad
- Berichten: 1492
- Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
- Locatie: Zaanstad
Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67
Waarom via PB Karel en niet gewoon op het forum zodat anderen er ook wat aan hebben ?
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67
Ik geef in het bericht een persoonlijk (waarde) oordeel.
Zijn gewoon forumregels.
Zijn gewoon forumregels.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67
Heb het vliegwiel kunnen blokkeren met een kleine koevoet op de starterkrans vlakbij de linker aandrijfasbus...
Maar ik heb nog nergens het aanhaalmoment kunnen vinden...weet iemand dit?
Ondertussen de nokkenas en klepstoters gedemonteerd omdat de brandtofinspuitpomp steeds opnieuw verschiet..de "nieuwe" nokkenaskeering
Zat dubbel en lekte olie op de riem...ziet er ook niet erg nieuw uit en bovendien lijkt deze er in gehamerd met een drevel oid...even kijken of ik foto's kan plaatsen
Maar ik heb nog nergens het aanhaalmoment kunnen vinden...weet iemand dit?
Ondertussen de nokkenas en klepstoters gedemonteerd omdat de brandtofinspuitpomp steeds opnieuw verschiet..de "nieuwe" nokkenaskeering
Zat dubbel en lekte olie op de riem...ziet er ook niet erg nieuw uit en bovendien lijkt deze er in gehamerd met een drevel oid...even kijken of ik foto's kan plaatsen
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67: vliegwiel blokkeren (1988)
Er moet rechts bovenaan een 1'tje staan bij Notificaties én bij Privéberichten.
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67: vliegwiel blokkeren (1988)
- Bijlagen
-
- IMG-20190609-WA0003.jpg (92.46 KiB) 1443 keer bekeken
-
- IMG-20190609-WA0010.jpg (104.15 KiB) 1443 keer bekeken
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen
Ik snap niet waarom je buurman niet gelijk is teruggegaan naar de garage waar de werkzaamheden zijn uitgevoerd.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: vliegwiel blokkeren ducato 2.5D 1988 8144.67
Ik zie het, de Pb staat bij mij ook nergens (meer) geen idee wat er fout is gegaan.
Blok is los begrijp ik uit de berichten.
Aanhaal momenten kan ik je helaas niet aan helpen.
Zal vast nog wel iemand inhaken die ze wel weet.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
-
- Berichten: 1109
- Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
- Locatie: Zeist
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen
Heel slordig, ik was teruggegaan. Als de riem in aanraking geweest is met olie zou ik hem vervangen.
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Re: Fiat Ducato 2.5D 8144.67 1988 tik in motor na distributie door garage vervangen
Er is telefonisch contact geweest maar de man van de garage was/is
2 weken met vakantie .mn buren wilde er niet mee rijden
3 specialisten zeggen het allemaal zeker te weten wat is...Maar alledrie iets anders.
Om de kosten laag te houden.
En geen vertrouwen meer in de garage
Maar wat doet het er toe we willen vooruit....