motor weer kapot

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: motor weer kapot



Bericht door isoplus »

Wijsheid is nu uitzoeken wat er met de motor aan de hand is.
Je zegt dat de zuigerveren er nog omheen zitten, dat is natuurlijk maar een aanname omdat dat niet te zien is zonder een zuiger te trekken.
Met een camera kan je door het verstuiver-gat hoogstens de top-veer van een zuiger zien maar niet goed of daarmee iets aan de hand is.
Als er krassen op de cilinderwand zitten is dat veroorzaakt door metaaldeeltjes, drooglopen is heel wat anders, dan loopt de zuiger gewoon vast.
Door slechte verstuivers kan een zuigertop inbranden of zelfs een gat in de zuiger ontstaan als de verstuiver blijft lekken, ook dat beeld moet een goede monteur herkennen.
Wijsheid is dus gewoon de kop er weer af te halen en te kijken wat er aan schort, de carter-pan is er onderweg nu dus ik neem aan dat er gekeken is of er overmatige lager-speling op de krukas is, metaaldelen in de olie, speling op de zuigerpennen.
Ik hoor je daar niet over dus kennelijk is dat allemaal in orde of tenminste redelijk.
Het kan natuurlijk ook zijn dat, om welke reden dan ook, de zuigerpen van de betreffende cilinder heen en weer wandelt.
Dan krijg je een slijtspoor op de cilinderwand, ook dat is duidelijk te zien.

Belangrijk is om eerst duidelijk met je garage te krijgen wat er aan de motor mankeert, wat de oplossing is en wat de kosten zijn en nog belangrijker wie wat gaat betalen.
Als je van de een naar de ander gaat sjouwen kom je richting de door jezelf aangehaalde ezel, immers hoe meer volk aan je auto sleutelt hoe ingewikkelder het wordt om het ding in orde te krijgen en iemand verantwoordelijk te kunnen houden voor gemaakte vergissingen of regelrechte fouten.

Het kan natuurlijk zijn dat de motor zodanig beschadigd is dat reparatie te duur wordt omdat uurloon in Nederland hoog is en een complete revisie arbeidsintensief is.
Ook dat moet een goede monteur je gewoon kunnen vertellen.
Het belangrijkste is dus het vertrouwen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en daar kunnen wij je helaas niet mee helpen.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: motor weer kapot



Bericht door Mgubbels4 »

ze hebben met een camera va onderaf gekeken omdat ze dachten dat het de drijfstang lagers waren maar dat was het niet omdat er verder geen bijzonderheden waren zijn ze verder gaan zoeken met een camera hebben ze alleen van onderaf gekeken niet via het verstuiver gat

ik ga in ieder geval f vragen of het kan dat de zuiger pen los zit of heen en weer wandelt
voor nieuwe zuigerveren monteren blijft de zuiger toch gewoon vast zitten aan de drijfstang de zuiger hoeft dan toch niet los ?
ik ben gewoon wat info aan t verzamelen
een slijtspoor in de cilinderwand is dan altijd opnieuw honen daar is verder geen andere oplossing mee voor....
dat is nou juist het probleem omdat het blok eruit moet dat is arbeidsintensief en het kostenplaatje

ik moet de camper nog ophalen bij het revisiebedrijf de kosten zijn me gewoon te hoog 3500 euro of meer
mijn garage kan in ieder geval de motor lichten als compensatie moet dat nog f kortsluiten of dat nog een optie is
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: motor weer kapot



Bericht door Peter LMC »

Om zuigerveren te vernieuwen moet het carter er onderuit.
De cilinderkop er af.
Dan aan de onderzijde de drijfstangkap losschroeven.
En nu de drijfstang, met zuiger er nog aan vast, aan de bovenzijde er uit.
Dus je hebt de motor dan al bijna helemaal gedemonteerd.
isoplus
Berichten: 6340
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: motor weer kapot



Bericht door isoplus »

Ja, als er niet bovenin de cilinder gekeken is kan er al helemaal niets gezegd worden over de bovenste zuigerveren, die zijn vanuit het carter niet te zien.
Bovendien is de cilinder zo niet goed te inspecteren, immers het gedeelte waar de zuiger in top staat valt geheel buiten je waarnemingen.
Dus mijn aanbeveling is om de kop er eerst maar eens af te halen nu je weet dat er met de krukas niets aan de hand LIJKT te zijn.
Nieuwe zuigerveren monteren zal toch slecht gaan zonder de zuigers uit de cilinder te halen, dus als er( zoals je zegt) nieuwe veren geplaatst zijn dan heeft de garage bij de vorige reparatie echt de zuigers uitgenomen en weer geplaatst.
Het wordt nog een moeilijke discussie met je garage, immers om de zuigers uit te nemen hebben ze de krukaslagers losgenomen anders kunnen de zuigers er niet uit. De zuigerpennen hoeven niet losgenomen te zijn, wel moeten die gecontroleerd zijn.
De eerste prioriteit moet zijn de motor te inspecteren om te ontdekken waar de tik vandaan komt en dan kan niet met de kop er nog op.
Er kan toch ook iets mis zijn met de kleppen of nokken, je komt niet verder zonder controle.


Met ergens een oude motor kopen kom je ook niet verder tenzij van een betrouwbaar adres en met garantie, maar ja dat is handel en in- en uitbouwen is dan toch voor je eigen rekening mocht er iets mis zijn.
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: motor weer kapot



Bericht door cor heku »

tip;
je kan met een stethoscoop(zo'n doktersding) wel zoeken waar de tik in het blok vandaan komt. Dan moet het blok wel werken.
cor
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: motor weer kapot



Bericht door Mgubbels4 »

blok werkt gewoon geen probleem

ik kan in ieder geval uitsluiten dat de zuigerpen niet goed terug is gemonteerd omdat deze niet zijn losgenomen maar compleet met drijfstang zijn losgenomen om de nieuwe veren te monteren
mag aannemen dat mijn garage geen nieuwe veren heeft gemonteerd terwijl de cilinderwand schade heeft gehad

dat inbranden verhaal heb ik ook gehoord van de revisie man dat daardoor speling is ontstaan aan de zuiger
vastlopen is niet gebeurd hij loopt op het geluid na nog best ok al heb ik rustig aan gereden natuurlijk

maar idd motor is bijna al compleet uit elkaar geweest op het honen en overmaat zuigers na dan
als ik alles van te voren had geweten ....beetje pech zal er ook wel bij horen al had mijn garage zeker de verstuivers moeten testen
maar of daardoor nu de schade is ontstaan is onduidelijk
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: motor weer kapot



Bericht door Saviemeke »

Verstuivers testen door een garage ?
Ik ben bang dat vrijwel geen enkele garage dat meer doet. De meesten laten dit door een revisie bedrijf doen.
Voor de oudere verstuivers zoals in onze campers maak je meer kans bij een landbouwmechanisatie bedrijf, de kans dat zij de spullen voor het testen van dat oude spul nog hebben is groot.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: motor weer kapot



Bericht door Bas vd laar »

Ik heb eenzelfde geluid gehad aan mijn Berlingo, ijzer op ijzer bij stationair lopen en bij hogere toeren verdween het.
De eerste garage kwam er niet uit, leek uit het blok te komen, de tweede garage wist het wel.
Bij mij was het tandwiel van de distributie ( dus niet de riem zelf ) los gaan zitten en die klapperde dus.
Was een naar geluid en het lijkt of je motor kapot gaat.
Garage twee had het gevonden en weer vastgezet, geluid weg.

Zou mooi zijn als dit bij jou ook het geval zou zijn
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: motor weer kapot



Bericht door Mgubbels4 »

dat zou natuurlijk fantastisch zijn maar daar tel ik maar f niet op

mijn garage had natuurlijk de verstuivers met de kop mee moeten geven voor revisie naar het revisiebedrijf maar ze hebben alleen de kop gebracht
revisie bedrijf heeft diagnose gesteld speling op 1 zuiger ....en beschadiging cilinderwand
ik moet m toch nog bellen dan vraag ik wel of die dat nog f wil nakijken van dat tandwiel geloof er niet in maar is weinig werk in ieder geval
ik krijg de camper gewoon rijdend weer terug moet m alleen nog ophalen
ik moet alleen voor de diagnose betalen geen idee wat dat word

dan overleg met mijn garage probeer in de tussentijd wat info te verzamelen dank daarvoor
Gebruikersavatar
Japie
Berichten: 1844
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 15:18
Locatie: Staphorst
Contacteer:

Re: motor weer kapot



Bericht door Japie »

Als je hier in de buurt woont heb ik nog wel een adresje waar je ze wel kunt testen. Mijn buurman doet dat, is revisiemonteur geweest en reviseert nu ook komplete blokken. Ook doet hij samen met zijn zoon campers, auto,s etc. Tegen een tarief van minder dan 45 € incl. BTW.

Goeie monteurs en goeie referenties.
Wie achter de kudde aan loopt, loopt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: motor weer kapot



Bericht door jansloos »

onderdelen van de sloop, moet je voor montage grondig inspecteren.
Tijdens het zelf inbouwen van de turbo in onze Vito, stond er een wagen waarvan al 3 keer de kop gelicht was?
Decilinderkop was er met bougies en al op gezet. Hij wilde niet goed lopen. (3 cilind)
Kop gelicht en wat bleek, van een bougie was de middenkern gebroken, en deze hing los te rammelen op de electrode.

Controle vooraf erg belangrijk.
Laatst gewijzigd door jansloos op zo 09 jun 2019, 20:08, 1 keer totaal gewijzigd.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
macfocus
Berichten: 1872
Lid geworden op: vr 11 nov 2016, 22:31
Contacteer:

Re: motor weer kapot



Bericht door macfocus »

Doe jezelf een groot plezier want ik begin het idee te krijgen (kan zijn dat ik door de bomen het bos niet meer zie, hoor :wink: ), dat er 2 partijen (garage en revisiebedijf) allebei een deel van de werkzaamheden aan het doen zijn.

Laat het blok uitbouwen door de garage
Breng het hele blok naar het revisie bedrijf (zal de garage wel voor je doen)
Blok gewoon helemaal uit elkaar laten halen voor gedegen onderzoek
Dus:
Krukas er even uit (kost je een setje lagers, zijn de kosten niet)
Krukas uiteraard even na laten kijken
Zuiger/drijfstang combinatie er uit
Zuigers na kijken
Zuigerveren controleren
Cilinderwand controleren (schade , rondheid, stootranden etc)
Kop is er dan ook al af
Nakijken kop (zou goed moeten zijn, want is al gereviseerd.
Distributie nakijken, (je weet maar nooit)
Dan weet je waar je het over hebt.
Kun je de kosten bepalen en een keuze maken.
Bedenk hierbij, dat als je hem laat maken je gewoon een goed blok hebt.
Laat het revisiebedrijf je hierbij goed adviseren.
Kwa onderdelen, alleen nieuw spul, wellicht zijn een paar gebruikte overmaats zuigers wel een zinnig idee (hangt van de kosten van nieuwe af indien überhaupt nodig)
Sunlight T64 op Fiat Ducato Maxi 2.3 MultiJet 130 Pk Automaat.
Oh ja, I own a Ford Capri

Homesickness is a feeling that many know and suffer from; I on the other hand feel a pain less known, and its name is “outsickness”. When the snow melts, the stork arrives, and the rst steamships race o , then I feel the painful travel unrest. (Hans Christian Andersen)
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: motor weer kapot



Bericht door jansloos »

Is denk het beste antwoord/ oplossing.
Kijk geld kost het toch. Voor deze paar duizend euro koop je geen andere camper. Je kent zijn staat het beste, ondanks zijn ouderdom.
Koop je een sloopblok, weet je ten eerste niet wat je krijgt? En wat kost deze.

Waar je het in feite over hebt, is het prijsverschil tussen een sloopblok, en een te laten reviseren blok.
Laat je hem reviseren, (en misschien mag je kijken) weet je dat hij bijna nagelnieuw is.
Mocht je de camper eventueel later toch willen verkopen, is een gereviseerde motor een mooi verkoopargument.
Je zal er dan niet de revisieprijs voor terugkrijgen, maar wel een beduidend hogere prijs.

Breng je het hele ding naar de sloop, krijg je hooguit nog iets voor de losse onderdelen??

het is ff wrang, dat snappen we best, maar je moet door de zure appel heen.

Succes, en we horen hier graag je beslissing.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
Saviemeke
Berichten: 16782
Lid geworden op: di 27 dec 2005, 10:13
Locatie: Wieringermeer
Contacteer:

Re: motor weer kapot



Bericht door Saviemeke »

Heb je de motor al eens zonder klepdeksel laten draaien ? Ik weet, het kan wat olie spetteren, maar misschien hoor je dan wat meer.
Renovatie van onze Hobby600

*******************************************************


Je moet zeilen op de wind van vandaag,
De wind van gisteren helpt je niet vooruit,
En je weet niet, of hij morgen komt
Plaats reactie