Zelfvoorzienend en 12v
Re: Zelfvoorzienend en 12v
@fam Postma
Eigenlijk heb je 3 verschillende vragen.
1. Hoe werkt je slide out, is er geen mechanisch noodsysteem ?
Kan je als de HH accu leeg is de slide out niet intrekken door de motor te starten en met stroom van de dynamo te werken ?
2. Hoe kan je een gaskoelkast herstellen want die in stilstand op 12V gebruiken is geen optie. Dat verbruikt te veel stroom en koelt slecht.
3. Wat is een haalbare upgrade van je elektrisch 12V systeem en hoe lang wil je daarna off grid kunnen staan ?
Eigenlijk heb je 3 verschillende vragen.
1. Hoe werkt je slide out, is er geen mechanisch noodsysteem ?
Kan je als de HH accu leeg is de slide out niet intrekken door de motor te starten en met stroom van de dynamo te werken ?
2. Hoe kan je een gaskoelkast herstellen want die in stilstand op 12V gebruiken is geen optie. Dat verbruikt te veel stroom en koelt slecht.
3. Wat is een haalbare upgrade van je elektrisch 12V systeem en hoe lang wil je daarna off grid kunnen staan ?
Groeten Kampo
-
- Berichten: 6869
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Als j HH accu leeg mocht zijn, kun je toch een kwartier de auto starten?
Zelfs kun je voor nood met een startkabel en draaiende motor direct spanning op de slide out geven?
Zelfs kun je al een permanente noodvoorziening maken daarvoor.
Zelfs kun je voor nood met een startkabel en draaiende motor direct spanning op de slide out geven?
Zelfs kun je al een permanente noodvoorziening maken daarvoor.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Zelfvoorzienend en 12v
en als je bang bent voor een lege accu, de slide out in laten
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Zelfvoorzienend en 12v
bupozaanstad schreef: ↑zo 09 jun 2019, 9:50Het checken of er een scheidingsrelais in zit is toch super simpel, pak een multimeter en zet die op de HH accu en je zal daar rond de 12.6 volt meten. Laat iemand de auto starten en kijk op de meter, als de meter nu naar de 14 volt gaat dan weet je dat hij geladen word via een relais.
En wat is dan het verschil dan met of zonder een scheidingsrelais? Beide keren wordt de HH accu geladen met de max volts van de dynamo.
Met scheidingsrelais zal het na het starten van de motor x tijd duren voordat de HH accu geladen word. Zonder scheidingsrelais zal het direct na het lopen van de motor (dynamo) zijn. Wat is het verschil in V dan?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Als de HHaccu gekoppeld zit aan de start accu zonder scheidingsrelais dan meet je gelijk 14,4V op de HHaccu als de motor loopt en zit er een scheidingsrelais in dan duurt het even voor je op de HHaccu die 14,4V meet
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Praktijk is de leermeester voor de theorie
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Zelfvoorzienend en 12v
@Dieseltje+: je hebt gelijk, maar er herhaald om vragen maakt dit topic niet duidelijker, voor de topicstarter.
Ik zou zeggen: meet de spanning op de startaccu, onbelast, met de motor en verlichting uit. Doe hetzelfde met de
spanning van de huishoudaccu. Dan meet je waarschijnlijk al verschillen. Zo niet, doe dan zoveel mogelijk "dingen"
aan in de camper, en meet opnieuw de spanning van beide accu's. Je zult geheid een verschil vinden.
Dat betekent dat ze gescheiden zijn, twee aparte systemen.
Start nu de motor en meet beide accu's opnieuw. Hebben ze nu beide zo'n 14V of meer, dan zijn ze gekoppeld en
heb je dus een (werkend) scheidingsrelais.
Als dat klopt, dan het volgende:
Die slide-out zou, in geval van nood, ook op een andere manier moeten kunnen "in-sliden". Het makkelijkst lijkt mij,
in geval de huishoudaccu te weinig spanning over heeft, om de motor een tijdje te laten lopen waardoor ook de
huishoudaccu wordt bijgeladen. Met draaiende motor moet die slide-out dan terug kunnen.
Dat zou ik eens uitproberen.
Die koelkast MOET het gewoon weer gaan doen, op gas. Een absorptiekoelkast op 12V laten draaien is geen optie!
Ook niet met een dak vol zonnepanelen. Dan zou je een nieuwe koelkast moeten aanschaffen, een zogenaamde
compressorkoelkast die NIET op gas en 230V kan, maar alleen op 12/24Volt. Die springt redelijk zuinig om met die
12V, maar dan zijn een zonnepaneel en een zwaardere accu toch aan te bevelen.
Compressorkoelkasten op 12V zijn duur. Dus zetten sommigen er een keukenkoelkast op 230V in, maar dan moet
je ook een zwaardere accu hebben, een zware omvormer (die 12V omzet naar 230V) en ook zonnepane(e)l(en).
Als je normaal met je 12V om gaat, LED-verlichting, telefoons of een laptop opladen etc. dan heb je aan je huidige
accu en een koelkast op gas voldoende. Zo camperde iedereen tussen tot circa 2000, toen er nog amper betaalbare
zonnepanelen te koop waren! Onze Dethleffs alkoofcamper in de jaren '90 had een huishoudaccu van minder dan
100Ah, en wij stonden er ook wel eens 2 nachten vrij mee. Hadden we ook nog 10W halogeenlampen en een
25 of 35W TL-balkje boven het keukenblok...
Een vriend van mij houdt niet van campings, hij staat altijd vrij, heeft geen zonnepanelen en ook geen laadapparaat
(EBL) op 230V in zijn zelfbouw-camper. Hij kan makkelijk 2 a 3 dagen vrij staan met een huishoudaccu van 140Ah.
Maar, zegt hij erbij: "ik heb geen televisie!"
Hij vindt zonnepanelen "wel leuk, maar waarom, wat moet ik er mee? Die heb ik niet nodig..."
Dus met dat allereerste antwoord,
Ik zou zeggen: meet de spanning op de startaccu, onbelast, met de motor en verlichting uit. Doe hetzelfde met de
spanning van de huishoudaccu. Dan meet je waarschijnlijk al verschillen. Zo niet, doe dan zoveel mogelijk "dingen"
aan in de camper, en meet opnieuw de spanning van beide accu's. Je zult geheid een verschil vinden.
Dat betekent dat ze gescheiden zijn, twee aparte systemen.
Start nu de motor en meet beide accu's opnieuw. Hebben ze nu beide zo'n 14V of meer, dan zijn ze gekoppeld en
heb je dus een (werkend) scheidingsrelais.
Als dat klopt, dan het volgende:
Die slide-out zou, in geval van nood, ook op een andere manier moeten kunnen "in-sliden". Het makkelijkst lijkt mij,
in geval de huishoudaccu te weinig spanning over heeft, om de motor een tijdje te laten lopen waardoor ook de
huishoudaccu wordt bijgeladen. Met draaiende motor moet die slide-out dan terug kunnen.
Dat zou ik eens uitproberen.
Die koelkast MOET het gewoon weer gaan doen, op gas. Een absorptiekoelkast op 12V laten draaien is geen optie!
Ook niet met een dak vol zonnepanelen. Dan zou je een nieuwe koelkast moeten aanschaffen, een zogenaamde
compressorkoelkast die NIET op gas en 230V kan, maar alleen op 12/24Volt. Die springt redelijk zuinig om met die
12V, maar dan zijn een zonnepaneel en een zwaardere accu toch aan te bevelen.
Compressorkoelkasten op 12V zijn duur. Dus zetten sommigen er een keukenkoelkast op 230V in, maar dan moet
je ook een zwaardere accu hebben, een zware omvormer (die 12V omzet naar 230V) en ook zonnepane(e)l(en).
Als je normaal met je 12V om gaat, LED-verlichting, telefoons of een laptop opladen etc. dan heb je aan je huidige
accu en een koelkast op gas voldoende. Zo camperde iedereen tussen tot circa 2000, toen er nog amper betaalbare
zonnepanelen te koop waren! Onze Dethleffs alkoofcamper in de jaren '90 had een huishoudaccu van minder dan
100Ah, en wij stonden er ook wel eens 2 nachten vrij mee. Hadden we ook nog 10W halogeenlampen en een
25 of 35W TL-balkje boven het keukenblok...
Een vriend van mij houdt niet van campings, hij staat altijd vrij, heeft geen zonnepanelen en ook geen laadapparaat
(EBL) op 230V in zijn zelfbouw-camper. Hij kan makkelijk 2 a 3 dagen vrij staan met een huishoudaccu van 140Ah.
Maar, zegt hij erbij: "ik heb geen televisie!"
Hij vindt zonnepanelen "wel leuk, maar waarom, wat moet ik er mee? Die heb ik niet nodig..."
Dus met dat allereerste antwoord,
ben ik het pertinent oneens!Vraag is heb je een zonnepaneel want zonder zal het moeilijk gaan als je niet aan de paal kan of wil.
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Zelfvoorzienend en 12v
@GSM
Herhaling van zetten
Dat is exact hetzelfde als wat ik schreef. Alleen andere woorden.
Weet Ts nog niks als er gemeten word na het inschakelen van het scheidingsrelais. Geeft hetzelfde resultaat in Volts als zonder scheidingsrelais.
Meten de motor uit op de HH accu, deze is b.v. 12.6V
Motor starten, direct HH accu meten, is deze 12.6V en na enige tijd 14.4V dan is er een scheidingsrelais.
Dat is mijn ervaring met een scheidingsrelais.
Zonder scheidingsrelais zal het op de HH accu na het starten direct 14.4V zijn.
Edit
@Aloys
Zat inderdaad ook in twijfel om een apart topic te starten. Eigen interesse.
Probeer tegelijk duidelijkheid te krijgen voor TS. Die word zo van het kastje naar de muur gestuurd en word verwarrend zo.
TS is gebaat bij een JUIST antwoord!
Die is er nu.
Herhaling van zetten
Dat is exact hetzelfde als wat ik schreef. Alleen andere woorden.
Weet Ts nog niks als er gemeten word na het inschakelen van het scheidingsrelais. Geeft hetzelfde resultaat in Volts als zonder scheidingsrelais.
Meten de motor uit op de HH accu, deze is b.v. 12.6V
Motor starten, direct HH accu meten, is deze 12.6V en na enige tijd 14.4V dan is er een scheidingsrelais.
Dat is mijn ervaring met een scheidingsrelais.
Zonder scheidingsrelais zal het op de HH accu na het starten direct 14.4V zijn.
Edit
@Aloys
Zat inderdaad ook in twijfel om een apart topic te starten. Eigen interesse.
Probeer tegelijk duidelijkheid te krijgen voor TS. Die word zo van het kastje naar de muur gestuurd en word verwarrend zo.
TS is gebaat bij een JUIST antwoord!
Die is er nu.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op zo 09 jun 2019, 12:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Dat ga je dus makkelijk redden. En dan blijf je een dagje staan, en dan red je het nóg een nacht.Fam_Postma schreef: ↑za 08 jun 2019, 23:02Ik heb er een 140ah accu inzitten en geen zonnepanelen.
Dat betekent dat ik dus het niet ga redden op 1 nacht
Daarna weer eens een stukje gaan rijden.
En ga het anders, voor de zekerheid, eens een weekendje uitproberen!
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Lees nou eerst eens goed! Ik zeg dat je éérst moet meten voor je de motor start. Je moet constaterendieseltje+ schreef: ↑zo 09 jun 2019, 12:21Herhaling van zetten
Dat is exact hetzelfde als wat ik schreef. Alleen andere woorden.
dat start- en huishoudaccu een verschillende spanning hebben, desnoods door één van de twee flink
te belasten.
Als die accu's gekoppeld zijn, zonder scheidingsrelais, dán meet je nog steeds vrijwel dezelfde spanning
op beide accu's. Mét scheidingsrelais kan er een aanmerkelijk verschil zijn!
- Maranopreis
- Berichten: 1687
- Lid geworden op: vr 21 apr 2017, 23:39
- Locatie: Rheden
- Contacteer:
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Wellicht toch koelkast laten nakijken en bezien of hij weer op gas kan werken, want dat is de grootste stroomverbruiker. Een of meerdere zonnepanelen geven nog meer vrijheid.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Zelfvoorzienend en 12v
De vraag is: hoeveel 'vrijheid' heeft een mens nodig?
De keerzijde: hoe meer (elektrische en elektronische) installaties in je camper, hoe meer kans op storingen.
En storingen veroorzaken stress...
Er schijnen zendertjes te koop te zijn, die worden gekoppeld aan elk van je wielen en dan geeft een ontvanger
(of app) aan hoe het met de bandenspanning is. Lees ik in het forum van iemand die als probleem meldt dat
het linker voorwiel geen spanning meer aangeeft. Oeps, batterijtje leeg in het zendertje!
Wil ik dat weten, op vakantie? Wil ik met dat soort 'storingen' geconfronteerd worden? Ik weet helemaal niet
wat mijn bandenspanning is. Twee keer per jaar laat ik mijn wielen wisselen, van zomer- naar winterbanden
en weer terug, die jongens checken mijn banden én de spanning. En ik kijk er verder niet meer naar om!
Ik heb er zélf ook last van: een (duur) meetinstrument geeft aan hoeveel stroom er wordt verbruikt, hoeveel
er wordt geladen en hoeveel stroom er nog over is. Hoe vaak denk ik niet: zijn we nu al gezakt naar 12,8Volt?
We zijn er nog maar net, nog maar 85%?
Voordat ik die 'computer' had maakte ik me daar nooit druk om!
(En 'vroeger', in de Detleffs, merkte je het vanzelf als gedurende de avond de halogeentjes uit zichzelf gingen
dimmen!)
- dieseltje+
- Berichten: 2809
- Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
- Locatie: Noordoostpolder
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Aloys schreef: ↑zo 09 jun 2019, 12:26Lees nou eerst eens goed! Ik zeg dat je éérst moet meten voor je de motor start. Je moet constaterendieseltje+ schreef: ↑zo 09 jun 2019, 12:21Herhaling van zetten
Dat is exact hetzelfde als wat ik schreef. Alleen andere woorden.
dat start- en huishoudaccu een verschillende spanning hebben, desnoods door één van de twee flink
te belasten.
Als die accu's gekoppeld zijn, zonder scheidingsrelais, dán meet je nog steeds vrijwel dezelfde spanning
op beide accu's. Mét scheidingsrelais kan er een aanmerkelijk verschil zijn!
Nou ja zeg.
Bericht is gericht aan GSM.
Staat er ook bij. @GSM
Was tijdens jou reactie ook een reactie aan het typen. Iets later verstuurd en aan gepast.
Er word idd niet goed gelezen.
Door een ander
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
- Charles Franconi
- Berichten: 1716
- Lid geworden op: wo 16 jul 2003, 12:37
- Locatie: Europa
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Als uitsluitend wildkampeerder:
-veel (gebruikte) zonnepanelen monteren in combinatie met een kwaliteits MPPT regelaar,
-koelkast (laten) repareren zodat ie op gas werkt, of een compressor er in.
-grotere HH accu.
Als je in de toekomst eens een week ergens wild wil staan op dezelfde plek, wil je ook geen tekort aan stroom hebben.
En dan je automotor laten lopen om stroom op te wekken, dat is pas armoe.
-veel (gebruikte) zonnepanelen monteren in combinatie met een kwaliteits MPPT regelaar,
-koelkast (laten) repareren zodat ie op gas werkt, of een compressor er in.
-grotere HH accu.
Als je in de toekomst eens een week ergens wild wil staan op dezelfde plek, wil je ook geen tekort aan stroom hebben.
En dan je automotor laten lopen om stroom op te wekken, dat is pas armoe.
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19158
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Zelfvoorzienend en 12v
Oeps, sorry...dieseltje+ schreef: ↑zo 09 jun 2019, 13:16Nou ja zeg.
Bericht is gericht aan GSM.
Staat er ook bij. @GSM
Was tijdens jou reactie ook een reactie aan het typen. Iets later verstuurd en aan gepast.
Er word idd niet goed gelezen.
Door een ander