Zelfvoorzienend en 12v

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Fam_Postma
Berichten: 22
Lid geworden op: vr 16 jun 2017, 22:41

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Fam_Postma »

gsm schreef:
za 08 jun 2019, 23:30
Fam_Postma schreef:
za 08 jun 2019, 23:17
Hoe kom ik er achter of er een scheisings relais er in zit ?
Probeer de kabel vanaf je start en huishoud accu te volgen of meet de spanning van je huishoud accu zonder de motor te starten en dan nog een keer met draaiende motor dan moet de spanning hoger zijn en ongeveer 14,4 volt worden
Ga ik dat deze week even proberen.

Ik hoor net van mij pa dat de gas naar de koelkast al vaker problemen heeft gegeven en dat hij denkt dat het aan de gas toevoer knop ligt?
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

Ik wil je niet ontmoedigen maar de waakvlam is vaak HET probleem.
Eigen ervaring en veel gehoord probleem hier.
Daarom heb ik nu een compressor koelkast genomen en heb ik aan een kleine gasfles al 2 jaar voldoende :wink: :-B
Maar een nieuwe drukregelaar is nooit weg en kijk dan gelijk even naar de ouderdom van de gasslang :wink:
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Mgubbels4 »

hoi ik weet niet beter dat een dat een koelkast op 12v niet best koelt of eigenlijk helemaal niets doet
zonnepaneel voorbeeld 100 wat delen door 12volt is opbrengst in ampere per uur bij zonnig weer bij bewolkt is het stukken minder
sigaretten aanstekker plug kun je zo aansluiten op de hh accu er zijn daar best oplossingen voor om een extra aansluiting te maken
voor de koelkast zou ik dan een koelkast kopen met zo n ventilator zo n simpel ding maakt wel wat geluid maar verbruikt volgens mij weinig ampere zonnepaneel aansluiten op de hh accu en klaar
het is maar een idee suc6 ermee

koelkast op gas werkt prima maar je zegt dat ie t niet doet dan houd het op
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door dieseltje+ »

gsm schreef:
za 08 jun 2019, 23:30
Fam_Postma schreef:
za 08 jun 2019, 23:17
Hoe kom ik er achter of er een scheisings relais er in zit ?
Probeer de kabel vanaf je start en huishoud accu te volgen of meet de spanning van je huishoud accu zonder de motor te starten en dan nog een keer met draaiende motor dan moet de spanning hoger zijn en ongeveer 14,4 volt worden
Ik volg dergelijke topic's altijd met interesse, alleen al om meer kennis op te doen.
Vraag mij bij bovenstaande stelling alleen af wat dit bewijst of er een scheidings relais tussen zit?!
Bij TS zal de HH accu geladen worden door de dynamo, dan zal je met en zonder draaiende motor verschil in Volt meten. Met of zonder een scheidings relais. Dat maakt in dit geval niet uit. Een scheidings relais zorgt ervoor dat je de start accu niet leeg trekt. Of ik mis iets?!
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op zo 09 jun 2019, 1:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

Koelkast op 12V doet het perfekt, eigen ervaring.
Zonnepaneel berekening laat ik aan Jos (Kroppie) over maar wat ik van hem geleerd heb is dat de opbrengst plat op het dak 80% is en de laadspanning is 14,4V wat een opbrengst voor een 100Wp neer komt 100Wp x 80% = 80Wp : 14,4 = 5,5A bij een zonnige dag
Bij een verbruik van 35A moet die 7 uur in de volle zon laden en dat red je niet in Zweden.
Ik kan morgen kijken wat mijn 265Wp met een MPPT75/15 rond 14 uur laad

Als er een scheidingsrelais in zit en de spanning oploopt dat koppelt het relais de start en huishoud accu en dan levert de dynamo die 14,4V levert ook stroom aan de huishoud accu.
Zit er geen scheidingsrelais in dan blijft de spanning gelijk met of zonder draaiende motor.
Maar ik verwacht dat die er in zit.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door dieseltje+ »

Hoe word dan de HH geladen?
Door de dynamo toch en die levert 14.4V Volgens bovenstaande.
Zonder scheidings relais gaat er ook 14.4V naar de HH accu.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op zo 09 jun 2019, 1:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

Dynamo levert stroom aan de startaccu maar die zit gekoppeld via het scheidingsrelais aan de huishoudaccu
Als het verschil tussen beiden accu´s x volt is dan komt het relais in en koppelt de start - en huishoudaccu samen en levert de dynamo aan beiden accu´s stroom.
De dynamo levert 14,4v dus worden beiden accu´s met 14,4V geladen
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door dieseltje+ »

Dat doet de dynamo toch ook zonder scheidings relais?!
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
gsm
Berichten: 4463
Lid geworden op: do 07 jul 2005, 0:22
Locatie: Houten
Contacteer:

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door gsm »

Klopt maar dan trekt je de huishoud accu niet alleen leeg maar ook je startaccu en die situatie verwacht ik niet in een camper.
Daarbij komt dat als je start de spanning van de startaccu even naar beneden gaat en vervolgens weer oploopt naar 14,4 volt maar het duurt even voor het verschil geconstateerd wordt door het scheidingsrelais en dus duurt het even voor de huishoudaccu ook 14,4 volt krijgt
Maar je heb gelijk dus als je 100% zekerheid wil hebben dan moet je de kabels volgen of laten controleren.
Theorie is de basis voor de praktijk
Praktijk is de leermeester voor de theorie
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door dieseltje+ »

gsm schreef:
za 08 jun 2019, 23:30
Fam_Postma schreef:
za 08 jun 2019, 23:17
Hoe kom ik er achter of er een scheisings relais er in zit ?
Probeer de kabel vanaf je start en huishoud accu te volgen of meet de spanning van je huishoud accu zonder de motor te starten en dan nog een keer met draaiende motor dan moet de spanning hoger zijn en ongeveer 14,4 volt worden
Dan klopt deze methode toch niet? Dan weet TS nog niet of er een scheidings relais aanwezig is.

Los van het feit dat je anders je start accu kan leeg trekken.

Gaat even om de methode van uitvinden of TS een scheidings relais heeft.
Ookal is het aanemelijk dat die wel aanwezig is.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door de Jonckheer »

Vergeet nou maar meteen die kk op 12 volt, die trekt gewoon je accu een keer leeg al leg je alles vol met panelen want de zon schijnt niet altijd, iets wat sommigen kennelijk niet weten. :lol: :lol: Pruts desnoods een nieuw brandertje in die koelkast, dan zal ie het weer doen en maak de schoorsteen schoon. Of laat hem bij een caravanboer in orde maken, die weten wel hoe dat moet als je er zelf geen brood in ziet. In principe moet je geen dingen gebruiken met een verwarmingselement want dat zijn zonder uitzondering stroomvreters, zoals koffie apparaat, waterkoker, en juist ja, de koelkast op 12 volt. Hij heeft niet voor niets de mogelijkheid om op gas te werken, gebruik die dan ook. Of koop een compressorkastje maar die zijn idioot duur op 12 volt.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Kroppie »

gsm schreef:
zo 09 jun 2019, 1:22
Koelkast op 12V doet het perfekt, eigen ervaring.
Zonnepaneel berekening laat ik aan Jos (Kroppie) over maar wat ik van hem geleerd heb is dat de opbrengst plat op het dak 80% is en de laadspanning is 14,4V wat een opbrengst voor een 100Wp neer komt 100Wp x 80% = 80Wp : 14,4 = 5,5A bij een zonnige dag
Bij een verbruik van 35A moet die 7 uur in de volle zon laden en dat red je niet in Zweden.
Ik kan morgen kijken wat mijn 265Wp met een MPPT75/15 rond 14 uur laad
klein puntje, de laadstroom is ALLEEN met een mppt regelaar dan 5,5 ampere bij een 100 Wp paneel, heb je een gewone regelaar dan is het die 80Watt maar dan wel gedeeld door de werkspanning van het paneel , en die is vaak rond de 18 volt, dan word het dus 80: 18= 4,4 max wat er geladen word, toch bijna 20% minder

een gewone regelaar gooit de spanning boven de laadspanning van 14,4 volt gewoon weg in de vorm van warmte terwijl een goede mppt dat omzet in bruikbaar vermogen(amperes)
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
bupozaanstad
Berichten: 1492
Lid geworden op: do 02 dec 2010, 20:06
Locatie: Zaanstad

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door bupozaanstad »

Het checken of er een scheidingsrelais in zit is toch super simpel, pak een multimeter en zet die op de HH accu en je zal daar rond de 12.6 volt meten. Laat iemand de auto starten en kijk op de meter, als de meter nu naar de 14 volt gaat dan weet je dat hij geladen word via een relais.
Henk PD7HB
Fiat Ducato 2.5 diesel bj 1991.
Aloys: Henk is helaas overleden rond de jaarwisseling van 2021/2022.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zelfvoorzienend en 12v



Bericht door Kroppie »

bij een cyrix moet je dan wel wat geduld beoefenen want die sckakeld pas na een korte tijd in , dus niet te snel willen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie