motor weer kapot

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: motor weer kapot



Bericht door frank_h »

Een 2.5d is een redelijk onverslijtbaar blok. Als deze nu dus 2x kapot is, is er iets serieus mis en ik zou inderdaad op zoek gaan naar een andere motor . Als je weer een 2.5d wilt zijn die wel te vinden. Vaak worden ze namelijk omgebouwd naar een turbo terwijl het blok zelf goed is. Een goede gebruikte 2.5d inbouwen is dan denk ik ook de goedkoopste optie. Als het goed loopt is reviseren onzin naar mijn idee, wel meteen nieuwe riemen erop zetten.

Ik heb zelf een 2.5d en als mijn blok serieus kapot zou gaan zou ik nooit gaan reviseren maar meteen een turbo blok inbouwen. De 2.5 td kan, maar een 2.8 idtd van de 230 serie schijnt ook te passen. Een bedrijf zoals het al genoemde De Bridge kan je wel adviseren daarover. Ik zou in ieder geval gaan praten met een bedrijf dat bekend is met de oudere ducato types. Een optie is ook een goed lopende bus met een van deze motoren te kopen en dat dan laten ombouwen. Ducato's van de 280/290 serie zijn als niet-camper echter bijna niet meer te vinden.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: motor weer kapot



Bericht door Mgubbels4 »

dat dacht ik ook bijna onverslijtbaar
ik dacht de motor weer op orde te hebben maar helaas
ik ga s informeren naar een ander blok
wat zal ongeveer een redelijke prijs moeten zijn voor zo n motor
en hoe bepaal ik dat de motor goed is dat blijft lastig
ombouwen naar een td ga ik niet aan beginnen met de 2.5 kom je ook nog wel redelijk door de bergen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: motor weer kapot



Bericht door Kroppie »

www.debridge.be
normale prijzen en goede service.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: motor weer kapot



Bericht door dieseltje+ »

Hoe handig ben jezelf, hoeveel tijd heb je en hoeveel ruimte heb je?

Ruim 2 jaar geleden zelf een TD blok in de camper gezet.
Deze kwam uit een camper (sloop) de gehele camper gekocht en het motorblok over gezet.
De rest van de camper in onderdelen verkocht, gedeeltelijk via hier rest via MP. En dat ging verrassend snel.
Oude blok (was niks mee maar ik miste pk's) en versnellingsbak verkocht.

Sloop camper bracht in onderdelen ruim zijn geld op. Dan nog wat ditjes en datjes aan nieuwe onderdelen als koelslangen, motorsteun rubbers etc.
De TD motor nieuwe olie erin, (oude olie even een magneet in gehad, leek goed) nieuwe filters, wat dingetjes gecontroleerd, als slangen e.d.
Onder de streep heeft het mij miss €200 gekost.

Nogmaals...dan heb je eigen wel ruimte nodig en er zelf aardigheid in en aan hebben.

En ja een ander blok kopen en gelijk reviseren kan natuurlijk. Ken weinig mensen (niet) die een 2dehands auto of camper aanschaffen en gelijk het blok uit elkaar trekken omdat.... :crazy:
Dan zou ik nog eerder het huidige blok open trekken en kijken wat er daadwerkelijk kapot/mis is. Dat kan je miss zelf nog doen, kost weinig. Het blok moet er sowieso uit, welke keuze je ook maakt. Tenzij je de gehele camper weg doet.
Bij de genoemde adressen vind je vast wel wat.
Succes.
Laatst gewijzigd door dieseltje+ op za 08 jun 2019, 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: motor weer kapot



Bericht door de Jonckheer »

Bij een motor met veel km nieuwe zuigerveren erin is vragen om problemen. De cilinderwand is niet rond meer maar ovaal en de nieuwe veren zijn rond, vandaar. Had je een set nieuwe overmaat zuigers besteld (die kosten echt je kop niet) en de cilinders naar de overmaat laten honen was ie nu perfect in orde geweest. Maar goed, dat is mosterd na de maaltijd. Succes met de zoektocht naar een vervanger.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: motor weer kapot



Bericht door Kroppie »

dat ovale is nog niet eens het ergste, krijg je alleen maar compressie verlies en oliegebruik door,.

erger punt, als de motor veel km heeft gelopen en de zuigerveren zijn versleten, dan zit er ook een plek waar die zuigerveren net niet hebben gelopen boven in de cilinder wand, een z.g.stootrand, als je nu nieuwe veren plaatst en meer niet, dan botsen de nieuwe veren die nog niet zijn versleten tegen die stootrand (vroeger hadden we daar stootkantruimers voor mss nog wel )en dat gaat niet lang goed.

dus 1 ding nieuw (veren en zuigers) dan het andere(uitboren en honen op nieuwe maat) ook, 1 ding vervangen gaat niet goed, en helpt zeker niet, maar lijkt wel goedkoop, en hoe goedkoop is gebleken

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
dieseltje+
Berichten: 2809
Lid geworden op: zo 22 jan 2017, 22:02
Locatie: Noordoostpolder

Re: motor weer kapot



Bericht door dieseltje+ »

Vraagje uit nieuwsgierigheid.

Hoe reageerde het revisie bedrijf?
Nog enige coulance/medewerking/hulp?

Uiteraard niet tot antwoorden verplicht :-B
Hier wordt met liefde DIESEL verbrand.
Vaak ben je te bang.
Groet,
Karel
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: motor weer kapot



Bericht door isoplus »

Ts zegt dat er nieuwe zuigerveren geplaatst zijn, dat doet een vakman niet zonder de stootrand in de cilinder te verwijderen.
Nu wordt er gezegd dat er krassen te zien zijn op de cilinderwand, dus waarschijnlijk is de bovenste zuigerveer gebroken.
Kennelijk is er verder geen metaal gevonden op de zuiger tijdens de inspectie.
Het meest voor de hand liggende is nu toch de kop te lichten en eens goed te kijken en te meten wat er nu eigenlijk loos is.
De camper heeft 3000 km gelopen en is op eigen kracht thuis gekomen dus erg slecht kan de motor niet zijn, wel beschadigd.
Schade vaststellen overleggen hoe te repareren en wie wat betaalt lijkt mij handiger als een andere motor kopen waarvan je de geschiedenis en herkomst niet kent.
Soms is een camper bezitten een dure hobby maar met een beetje overleg moet dit wel op te lossen zijn,
Een goede monteur kan ook wel vaststellen of de tik in het carter zit of in het zuigergedeelte(zuigerpen).
En anders haal je de carterpan er even onder weg dan is in ieder geval vast te stelen waar de tik vandaan komt.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: motor weer kapot



Bericht door Peter LMC »

Kroppie schreef:
za 08 jun 2019, 20:04
erger punt, als de motor veel km heeft gelopen en de zuigerveren zijn versleten, dan zit er ook een plek waar die zuigerveren net niet hebben gelopen boven in de cilinder wand, een z.g.stootrand, als je nu nieuwe veren plaatst en meer niet, dan botsen de nieuwe veren die nog niet zijn versleten tegen die stootrand (vroeger hadden we daar stootkantruimers voor mss nog wel )en dat gaat niet lang goed.

jos
Hiervoor zijn in de revisie wereld speciale zuigerveren verkrijgbaar.
Dan is er bij de bovenste compressieveer een hoekje uit de veer om te voorkomen dat deze stuk slaat op de stootrand.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: motor weer kapot



Bericht door kampo »

Het probleem zijn de werkuren. Aan een kostprijs van tussen de 50 en de 100 € per uur valt het bijna niet meer te reviseren.
Je hebt een paar bedrijfjes die zich hier op toegelegd hebben maar geloof me het is de laatste generatie.
Daarna zullen het allemaal ruilmotoren worden vanuit hele grote fabrieken.

Vergeet ook niet dat de meeste gebruikers zich geen uitval kunnen permitteren.
Het voertuig is hun werkinstrument. Voor dat die stuk gaat moet hij vervangen zijn.
Dat is anders bij kamperaars. Die zijn bereid van risico's te nemen.
Als de prijs maar laag is...
Groeten Kampo
jansloos
Berichten: 6848
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: motor weer kapot



Bericht door jansloos »

Als ik zo de laatste opmerkingen lees, kan TS ook kiezen om het cilinderblok te lichten, en dat te laten boren en slijpen. Nieuwe passende zuigers er in en klaar?

Is een soort halve revisie. Krukas sla je dan over.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
frank_h
Berichten: 751
Lid geworden op: do 17 nov 2016, 21:42
Locatie: Landgraaf

Re: motor weer kapot



Bericht door frank_h »

Als je voor een gebruikte motor wilt gaan, kijk eens op ebay kleinanzeigen. Worden verschillende gebruikte motoren aangeboden.
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: motor weer kapot



Bericht door Mgubbels4 »

revisie bedrijf heeft alleen de kop gereviseerd die had behoorlijk schade maar is opgelapt vervolgens hebben ze alle onderdelen geleverd om de zaak weer op te bouwen
dat heeft mijn garage gedaan ook de zuigerveren vervangen etc
daarna liep die als een zonnetje

als een zonnetje is die van zijn laatste reis uit italie terug gekomen alleen een stukje rijden naar de apk is fataal geworden
kan het bijna ook niet geloven

mijn garage heeft me naar het revisiebedrijf gestuurd hij wist het niet meer daar hebben ze gekeken met een camera omdat er niets te vinden was in de olie
conclusie speling zuiger en schade aan een cilinderwand

mijn garage dacht dat het iets met de inspuiting of afstelling van de pomp te maken had omdat bij iets gas geven het geluid duidelijk minder word
maar stationair is het drama en als je rijd hoor lijkt het erop dat je ijzer op ijzer hoord tikken

tot een bepaald toerental dan is het weg of het dan het motorgeluid is waardoor je het tikken niet meer hoort is me onduidelijk ik durfde er ook niet als te hard meer mee te rijden misschien moet ik dat gewoon doen en kijken wat er gebeurd
voor honen moet de motor er uit dat moet anders mijn garage doen revisie bedrijf is me te duur
zuigerveren zitten er gewoon nog omheen zullen misschien iets afgesleten zijn maar dat is het probleem niet
oorzaak waarschijnlijk drooglopen door een slechte verstuiver deze zijn terug gemonteerd zonder ze te testen
vind dat een vreemd verhaal maar ja ben ook geen expert

camper staat nog bij revisie bedrijf met de pan eraf ik heb gezegd monteer maar weer en olie terug erin
volgende stap is natuurlijk overleg met mijn garage maar zover ben ik nog niet
eerst maar ophalen
Mgubbels4
Berichten: 201
Lid geworden op: di 06 mar 2018, 13:18

Re: motor weer kapot



Bericht door Mgubbels4 »

aan de ander kant is het ook knap zonde om de huidige motor omdat er al aardig wat uren werk en nieuwe delen op zitten om deze zo bij het grofvuil te zetten maar wat is wijsheid en ik wil ook geen ezel zijn
Plaats reactie