MTM 3500kg en aslast op 3580kg

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
MonRoe
Berichten: 17482
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 7:15
Locatie: Well (L) na 55 jaar randstad nu het rustige Noord Limburg
Contacteer:

Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg



Bericht door MonRoe »

ik zou hem lekker op 3850 zetten. die van ons is bij aanschaf op 3850 kg gezet. daarna 14 jaar rond gereden met max mtm 3500 kg en wij hadden een makkie 4 jaar terug om de camper op 3850 kg te zetten.

aflasten zijn exact hetzelfde gebleven.

ander puntje, er zijn verzekeraars die overbelasting bij een hoger technisch gewicht niet als probleem zien. dus stel dat je max 3500 kg mag wegen en je weegt 3600 kg bij een ongeval dan kan je een probleem hebben als het technisch gewicht 3500 kg is. is dat gewicht hoger, maar staat camper nog steeds op 3500kg maar is overbeladen dan is dat voor sommige verzekeraars geen probleem.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Afbeelding

Wij waren met onze ex-campers in: Andorra - België - Denemarken - Duitsland - Frankrijk – Griekenland – Hongarije - Italië – Liechtenstein - Luxemburg – Monaco - Nederland - Oostenrijk - Polen - Portugal - Republiek San Marino – Spanje - Tsjechië
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27413
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

MTM 3500kg en aslast op 3580kg



Bericht door Marco Polo »

In dit geval veranderd de max toegestane aslast van beide assen niet.
Eerder heb ik al aangegeven dat het meest waarschijnlijke is dat de achteras overbelast wordt bij overbelading.
(Ik kom zonder hefbed met onze vorige en huidige camper niet eens over de 1500kg heen op de vooras).
Zeker ook omdat TS het over een garage heeft, wat dan vaak de belangrijkste laadruimte is van de camper.

Om dan 3850 op het kenteken te hebben is zinloos - ook voor de verzekering - omdat je toch een overbelasting hebt. Niet op het totaal maar op de achteras.



Als het niets kost is het geen probleem maar de fabrikanten en dealers rekenen soms maar wat.

Eenmaal op 3,85ton is omzetten naar het lagere gewicht of weer terug eenvoudig en met 59€ per handeling niet veel geld.

Maar je moet kijken wat het technische verschil is tussen de levering op 3,5 en 3,85 ton.
Ik zou voor het laatste persoonlijk geen geld over hebben (in het geval van hetzelfde chassis).
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg



Bericht door rijschoollucassen »

WDT-services in Arnhem heeft een tabel op hun site staan waar in je kunt zien wat zij voor jouw type camper kunnen betekenen. Mijn originele aslast achter is nu met 250kg verhoogd naar 2250. Weliswaar heb ik daarvoor de vering moeten aanpassen (hulp-lucht) en grotere wielen moeten zetten, maar het kan dus wel.

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
DigiBoy
Berichten: 275
Lid geworden op: ma 07 aug 2017, 6:59

Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg



Bericht door DigiBoy »

Ongeacht of ik de camper met zijn 16" wielen op 3.500kg of 3.850kg inschrijf blijft het Alko Light chassis onveranderd.
De verhoging bij bestelling op 3.850kg kost me een 250 euro.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg



Bericht door rijschoollucassen »

DigiBoy schreef:
vr 07 jun 2019, 10:08
Ongeacht of ik de camper met zijn 16" wielen op 3.500kg of 3.850kg inschrijf blijft het Alko Light chassis onveranderd.
De verhoging bij bestelling op 3.850kg kost me een 250 euro.
Waarmee het probleem dus niet is opgelost en je, ondanks 3850 toegestaan, toch met een overschrijding van de achteras blijft zitten.

Ben overigens een beetje klaar met uitspraken als "je mag 10% overbeladen zijn" en dergelijke. Dan mag niet. Dat er gedoogd wordt is geen mogen. Moet je in Oostenrijk of Zwitserland proberen. Daar is elke kilo er één te veel. (is overigens niet persoonlijk bedoeld tegen wie dan ook!)

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg



Bericht door Sun »

Marco Polo schreef:
do 06 jun 2019, 16:21
Beetje light chassis heeft een 2 tons achteras en 1850kg vooras.
Achteras is meestal al max beladen bij dit gewicht,
Dus de ruimte bij een verhoging van 3,5 naar 3,85 zit vaak op de vooras.
Waar je er dus over het algemeen niets aan hebt ;-)
Ja, het blijft rekenen. Ben bezig om MTM te verhogen naar 3850 kg. Plaatje met max. aslasten van Knaus is al binnen.
Pas camper leeg gehaald en met alleen met volle tank gewogen. 3200 kg, op achteras 1600 kg en dus vooras ook. Speling van 300 kg, maar met de 2 fietsen en 2 volwassenen erbij houdt ik nog slechts 60 kg over. Dan nog wat water, kleding en voedsel en met moeite blijf ik onder der 3500 kg. Heb ook wel eens 3650 gewogen. Dat risico ga ik niet meer nemen, dus nu nog nog wachten op het praktijkexamen voor het C1 rijbewijs,daarna ga ik toch een stuk geruster de weg op. Aslasten houd ik in de gaten.
Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg



Bericht door de Jonckheer »

Die 10% overschrijding is voor het beroeps goederen vervoer en geld absoluut niét voor campers. Dus wordt er gewogen en tref je een pet die een slechte nacht met zijn vrouw heeft gehad ben je gewoon de klos als je camper te zwaar is.
Plaats reactie