MTM 3500kg en aslast op 3580kg
MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Ik zit met de volgende vraag.
Ik kan de camper bestellen op een MTM van 3850kg en inschrijven op 3500kg voor het rijbewijs B.
Bedoeling is om de mogelijkheid open te laten om de camper, indien het ooit nodig zou blijken alsnog in te kunnen schrijven op 3.850kg.
Maar de vraag die me vooral bezig houdt is de volgende.
Wanneer ik de camper met zijn grote garage volstouw zou ik door de vermelding van de MTM 3500kg op het Europees gelijkvormigheidsattest (COC) al vlug over het toelaatbare as-gewicht van de achterste kunnen zitten.
Stel je wordt nu bij een controle gewogen en je blijft met je totaalgewicht wel netjes onder de 3.500kg, maar voor de achterste wielas ben ik dankzij de grote garage met hefboomwerking wel serieus geladen.
Kijkt men in dit geval dan naar de maximale asbelasting die technisch op het Europees gelijkvormigheidsattest (COC) is toegelaten?
Want bij een MTM van 3.850kg is de aslast vooraan 1850kg en voor de achterste as 2000kg, in mijn geval heb ik maar een MTM van 3500kg.
Blijft bij de inschrijving op een MTM van 3.500 de maximale aslast gelden, zolang je maar met het totale gewicht van de camper de 3.500kg niet overstijgt?
Ik kan de camper bestellen op een MTM van 3850kg en inschrijven op 3500kg voor het rijbewijs B.
Bedoeling is om de mogelijkheid open te laten om de camper, indien het ooit nodig zou blijken alsnog in te kunnen schrijven op 3.850kg.
Maar de vraag die me vooral bezig houdt is de volgende.
Wanneer ik de camper met zijn grote garage volstouw zou ik door de vermelding van de MTM 3500kg op het Europees gelijkvormigheidsattest (COC) al vlug over het toelaatbare as-gewicht van de achterste kunnen zitten.
Stel je wordt nu bij een controle gewogen en je blijft met je totaalgewicht wel netjes onder de 3.500kg, maar voor de achterste wielas ben ik dankzij de grote garage met hefboomwerking wel serieus geladen.
Kijkt men in dit geval dan naar de maximale asbelasting die technisch op het Europees gelijkvormigheidsattest (COC) is toegelaten?
Want bij een MTM van 3.850kg is de aslast vooraan 1850kg en voor de achterste as 2000kg, in mijn geval heb ik maar een MTM van 3500kg.
Blijft bij de inschrijving op een MTM van 3.500 de maximale aslast gelden, zolang je maar met het totale gewicht van de camper de 3.500kg niet overstijgt?
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Ja.
De max as lasten blijft gelden maar je mag niet over de 3500 kg totaal komen.
De max as lasten blijft gelden maar je mag niet over de 3500 kg totaal komen.
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
@Peter LMC
Blijft de maximale toelaatbare aslast van beide MTM 3.500kg of 3.850kg hetzelfde, ongeacht de inschrijving voor rijbewjs B of C1?
Blijft de maximale toelaatbare aslast van beide MTM 3.500kg of 3.850kg hetzelfde, ongeacht de inschrijving voor rijbewjs B of C1?
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Als je MTM op 3500 kg staat dan mag je deze met B rijden.
Staat je MTM op 3850 kg dan mag je alleen met een C1 rijden.
De max as lasten blijft hetzelfde maar het MTM en bij behorend rijbewijs niet.
Staat je MTM op 3850 kg dan mag je alleen met een C1 rijden.
De max as lasten blijft hetzelfde maar het MTM en bij behorend rijbewijs niet.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Beetje light chassis heeft een 2 tons achteras en 1850kg vooras.
Achteras is meestal al max beladen bij dit gewicht,
Dus de ruimte bij een verhoging van 3,5 naar 3,85 zit vaak op de vooras.
Waar je er dus over het algemeen niets aan hebt
Achteras is meestal al max beladen bij dit gewicht,
Dus de ruimte bij een verhoging van 3,5 naar 3,85 zit vaak op de vooras.
Waar je er dus over het algemeen niets aan hebt
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Duidelijk i.v.m. de as-beladingen.
Alleen was ik even in de veronderstelling dat de aslast bij een inschrijving op MTM 3.500kg lager zou liggen.
Intussen ben ik het volgende tegengekomen:
Bron:
https://campers.startkabel.nl/forum/?re ... 5585&sub=6
Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). Deze is verlaagd van 3850 naar 3500 kg. Je hebt hem met MINDER dan 10% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden zonder bekeuring. Hier is de overschrijding toegestane maximum aslast van toepassing.
In mijn geval zou ik met de grote beladen garage met rijbewijs B nog kunnen wegkomen.
Als ik het zo samenvat, heeft het dan wel zin om de mini-camper op MTM 3.850kg te bestellen?
Alleen was ik even in de veronderstelling dat de aslast bij een inschrijving op MTM 3.500kg lager zou liggen.
Intussen ben ik het volgende tegengekomen:
Bron:
https://campers.startkabel.nl/forum/?re ... 5585&sub=6
Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). Deze is verlaagd van 3850 naar 3500 kg. Je hebt hem met MINDER dan 10% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden zonder bekeuring. Hier is de overschrijding toegestane maximum aslast van toepassing.
In mijn geval zou ik met de grote beladen garage met rijbewijs B nog kunnen wegkomen.
Als ik het zo samenvat, heeft het dan wel zin om de mini-camper op MTM 3.850kg te bestellen?
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Als je niet buiten Nederland komt wel ja
Maar als het technisch onverantwoord is kan ook in NL een agent beneden deze marge ingrijpen.
Maar goed, er zijn hele volksstammen die zich niks van maximale gewichten en aslasten aantrekken.
Maar als het technisch onverantwoord is kan ook in NL een agent beneden deze marge ingrijpen.
Maar goed, er zijn hele volksstammen die zich niks van maximale gewichten en aslasten aantrekken.
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Als je achterasbelasting bij 3,5 ton al te hoog is zal het zonde geld zijn om hem op 3,85 ton te zetten.
Zeker als je nog een groot rijbewijs moet gaan halen en om de 5 jaar verlengen.
Je volgeladen garage zal voornamelijk extra belasting op de achteras geven en mogelijk de vooras zelfs ontlasten.
Zelfs als je in de marge gaat rijden kom je als eerste aan de beurt op je achteras.
In de alpenlanden hanteren ze overigens geen marge.
Hooguit de afwijking van de weegplaten van een procent of 2.
Zeker als je nog een groot rijbewijs moet gaan halen en om de 5 jaar verlengen.
Je volgeladen garage zal voornamelijk extra belasting op de achteras geven en mogelijk de vooras zelfs ontlasten.
Zelfs als je in de marge gaat rijden kom je als eerste aan de beurt op je achteras.
In de alpenlanden hanteren ze overigens geen marge.
Hooguit de afwijking van de weegplaten van een procent of 2.
Laatst gewijzigd door Marco Polo op do 06 jun 2019, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
@Marco Polo
Het gaat mij niet om overbeladen te zijn op rijbewijs B. Het gaat me hier puur over de aslast op zich.
Als ik het zo nalees, heb ik onderstaande blijkbaar wel verkeerd geïnterpreteerd De aslast is hier eveneens als de MTM 3.500kg overschreden
Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). Deze is verlaagd van 3850 naar 3500 kg. Je hebt hem met MINDER dan 10% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden zonder bekeuring. Hier is de overschrijding toegestane maximum aslast van toepassing.
Dan zal het een extra oefening worden om de inboedel zoveel mogelijk tussen de assen te laden.
Onder de 3.500kg zou voor ons geen probleem mogen zijn, want wij nemen zeer weinig mee op vakantie.
Voorheen een zeer grote camper van 7.5meter en nu een compactere camper Knaus Van Ti, deze is een lichtgewicht.
Vraag me alleen af of het dan zin heeft om op 3850kg te bestellen.
Misschien enkel nuttig bij een later verkoop?
Het gaat mij niet om overbeladen te zijn op rijbewijs B. Het gaat me hier puur over de aslast op zich.
Als ik het zo nalees, heb ik onderstaande blijkbaar wel verkeerd geïnterpreteerd De aslast is hier eveneens als de MTM 3.500kg overschreden
Je hebt een camper van 3500 kg (maximaal toelaatbaar gewicht). Deze is verlaagd van 3850 naar 3500 kg. Je hebt hem met MINDER dan 10% te zwaar beladen. Je mag bij controle doorrijden zonder bekeuring. Hier is de overschrijding toegestane maximum aslast van toepassing.
Dan zal het een extra oefening worden om de inboedel zoveel mogelijk tussen de assen te laden.
Onder de 3.500kg zou voor ons geen probleem mogen zijn, want wij nemen zeer weinig mee op vakantie.
Voorheen een zeer grote camper van 7.5meter en nu een compactere camper Knaus Van Ti, deze is een lichtgewicht.
Vraag me alleen af of het dan zin heeft om op 3850kg te bestellen.
Misschien enkel nuttig bij een later verkoop?
- Marco Polo
- Berichten: 27413
- Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
- Locatie: Wageningen
MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Alleen verkoop lijkt me, alhoewel het gros van de kopers er niet eens naar zal kijken.
Of afgeschrikt zal worden door het grote rijbewijs.
Groet Marc.
Of afgeschrikt zal worden door het grote rijbewijs.
Groet Marc.
- Peter LMC
- Berichten: 10102
- Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
- Locatie: Parel van de kempen
- Contacteer:
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
Vraag even na wat de verschillen in chassis zijn.
Onder het 3500 model kunnen lichtere remmen en kleinere wielen zitten.
Deze zit met zijn 3500 kg dan aan zijn max.
Bij de 3850 versie kunnen dan bv weer zwaardere remmen zitten en heb je dus remreserve.
En zo kunnen er meer chassis verschillen zijn.
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
De camper stockvoertuig blijft het zelfde, enkel het velletje papier zal het geheim verklappen of deze ingeschreven is op 3.500kg of 3.850kg.
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
en de inschrijving bij de rdw/overheid adh van het kenteken.
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: MTM 3500kg en aslast op 3580kg
laatst hier op het forum de opmerking :alles wat je niet meeneemt is mooi meegenomen .
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything